ANTHRAX
The Greater of Two Evils
Nuclear Blast
Anthrax teki Testamentit ja nauhoitti tukun vanhoja klassikoitaan uusiksi. Siinä missä First Strike Still Deadly epäonnistui liiallisessa kliinisyydessään niin soundi- kuin soittopuolella, onnistuu The Greater of Two Evils
kuulostamaan juuri sopivan elävältä ja rupiselta. Parissa päivässä
livenä studiossa uudelleen vedetyt 14 ’trax klassikoa tekevät oikeutta
alkuperäisille versioille, mutta sisältävät silti uudenlaista
jämäkkyyttä ja potkua.
Levy koostuu kahden ensimmäisen laulajan tekemältä viiden ensimmäisen
täyspitkän kappaleista, joille ikää on kertynyt 14-20 vuotta. Vaikka
musiikkiin sisältyykin runsaasti nostalgiaa, ei kappaleiden yhä tänäkin
päivänä esille tulevia ilmeisiä vahvuuksia käy kieltäminen. Aivan yhtä
vimmaiselle tasolle ei debyyttilevyn Fistful of Metal kolme uudelleenversiointia pääse, mutta toimivat silti kelvollisesti. Anthraxin ehdottomiksi helmiksi nousseet Spreading the Disease on edustettuna niinkään kolmella kappaleella ja Among the Living
peräti viidellä eikä suotta: molempien levyjen materiaali voisi lähes
yhtä hyvin olla alunperinkin herra Bushin laulamaa mitenkään Joey
Belladonnaa väheksymättä. State of Euphorilta ja Persistence of Timelta on mukaan otettu yhteensä pari raitaa ja varsinkin näihin ”uuden solistin” ääni sopii enemmän kuin hyvin.
Sen verran paljon on nuorena jullina tullut Anthraxin levyjä sahattua,
että kyllähän ne alkuperäiset versiot tulevat aina olemaan niitä ainoita
oikeita. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että nämä
uudelleenlämmitykset ovat todella onnistuneita ja madalluttavat taikka
mahdollistavat uuden heavy metal sukupolven kynnystä tutustua erittäin
hienon orkesterin erittäin hienoon tuotantoon. 8/10
ANVIL OF DOOM
Deathillusion
Xtreem Music
Neitsyt täyspitkällään merkillisesti
nimetty hispaaniorkesteri jyräyttelee melodista death metallia, mutta
mihinkään Göteborgiin suuntaan kumartavasta tavarasta ei sentään ole
kysymys. Laulaja repivä ja takakireä ääni sekä muutamat kivat kikat ja
melodianpätkät ovat positiivista kuultavaa, mutta niin saundeiltaan kuin
kappalemateriaaliltaan levy on kohtuullista demotasoa. Valitettavasti
ammattilaispiireissä, mihin täyspitkän julkaisevien orkesterien tulisi
nousta, levy on valitettavan keskinkertainen ja suurilta osin turhan
heppoisten ideoiden ja sovitusten varaan nojaavaa. 4/10
GOATSNAKE
1 + Dog Days
Southern
Lähes maksimimittainen
Goatsnake-julkaisu sisältää tuhdin setin eri formaateissa vaikeasti
saatavilla olevaa yhtyeen alkuaikojen tuotantoa. Orkesteri todella
raskaalla kädellä soitettu Sabbath-vivahteinen rokki groovaa hienosti ja
osaa olla omituisella tavalla samanaikaisesti sekä letkeää että
perhanan raskasta. Muutamaa kappaletta lukuun ottamatta genren
peruselementtien ääreltä ei kauas poiketa ja kokonaisuus onkin
yllättävän koherentti. Informatiivinen pakkaus kertoo kaiken olennaisen
jokaisesta kappaleesta ja yhdistettynä musiikkiin yhdistettynä
määrittelee hyvin mitä Goatsnake on. 7/10
KREATOR
Enemy of God
SPV
Kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen
Millen johtama klassikkokvartetti on palannut takaisin valtaamaan
thrashin valtaistuimen, vaikka varsinaista uutta kuningasta ei tänäkään
aikana ole ilmaantunut ja lähimmät yrittäjät ovat jääneet pelkiksi
lakeijoiksi. Jos Violent Revolution oli hieno paluu rynkytyksen kuningasluokkaan, ei Enemy of God jää piiruakaan edeltäjäänsä huonommaksi.
Siinä missä Violent Revolution siirtyi hieman uusille
aluevesille esitellen hienoja melodioita päätä seinään meiningin seassa,
liikkuu Kreatorin uutukainen tästä sekä taakse- että eteenpäin. Useissa
kappaleissa on samaa teknisesti esitettyä raivoa kuin 15 vuoden
takaisella Extreme Aggressionilla, mutta toisaalta monet
melodiat, riffit ja rakenteet on viety kierosti pidemmälle kuin koskaan
aiemmin. Andy Sneapin tuotanto on aiempaa pelkistetympää ja raaempaa,
mikä onkin erittäin onnistunut ratkaisu tuoden osuvaa ekstra potkua
Kreatorin harkitun hallittuun karheaan ulosantiin. Siinä missä nopeammat
raidat saavat väkisinkin ukon kuin ukon nykimään, löytyy vastapainona
aivan riittävästi hitaampia kohtia ja vetoja, joiden aikana liha rupeaa
taatusti joko resonoimaan tai värähtelemään. 55 ja plus minuuttia eivät
puuduta sekuntiakaan.
Enemy of God ei ansaitse täyttä arvosanaa siksi, että se on
legendan tekemä hyvä levy, vaikka siinäkin olisi jo lähes riittävästi
syytä. Levy ansaitsee kympin siksi, että siltä löytyy aitoa potentiaalia
nousta klassikoksi klassikkojen joukkoon ja koska se tulee taatusti
kestämään kuuntelua vielä vuosienkin päästä. 10/10
NECRONOMICON
Construction of Evil
Remedy
Lähes yhtä kauan kuin maanmiehensä
Destruction on Necronomicon ollut piireissä mukana eivätkä
yhteneväisyydet lopu tähän. Solisti Freddy voisi olla Schmierin
kaksoisveli, sillä sen verta samankaltaisuutta ainakin äänessä löytyy
eikä musiikkikaan Destruction tutuksi tekemästä teutonithrashista
kaukana ole. Ainoana erona vain on, ettei Necronomiconin kappaleet ole
yhtä iskeviä tai repiviä. Musiikki rullaa omituisen kepeällä otteella
kyllä mukavasti eteenpäin, mutta onhan se vain niin että voi olla vain
yksi Destruction. 5/10
REVEREND BIZARRE
In the Rectory of Bizarre Reverend/Return to the Rectory
Spinefarm
Perinteisen tai klassisen doomin
kotimainen lipunkantaja ja puolestapuhuja Reverend Bizarre on kerännyt
alan harrastajien keskuudessa runsaasti kiitosta ja ehkä siksi
orkesterin debyytti pitää nyt julkaista uudelleen jo toistamiseen.
Helpointa tietä ei julkaisun kanssa ole kuitenkaan kuljettu, sillä levy
on remasteroitu uusiksi ja kaveriksi sille on lyöty reilun tunnin
mittainen bonuslevy täynnä kokonaan uutta materiaalia. Debyytin jo
omaavia doom-friikkejä tämä mahtaa keljuttaa, mutta kombo on taatusti
siitä pyydettävän alhaisen euromäärän väärti.
Reverend Bizarren soittama synkistely poikkeaa suurimmista legendoista
siinä, että se on niitä monta pykälää synkempi ja raskaampi. Samoin
kappaleiden pituudet on venytetty useimmiten varsin massiivisiin
mittoihin eli tälläkin tavalla on yhdistetty uutta ja vanhaa
omanlaiseksi konseptikseen. Kappaleiden keskeinen ”vähemmän on enemmän”
idea on osoittautunut toimivaksi, vaikka moni saattaakin kokea musiikin
tylsäksi junnaukseksi. Reverend Bizarre ei ole heitä varten.
Bonuslevyn materiaalit esittelevät taas hieman erilaista ja uudistunutta
Reverend Bizarrea, josta on jo annettu viitteitä rajoitetulla
vinyylijulkaisuilla. Pääinkvisiittori Albert Witchfinderin ääni on
saanut runsaasti lisää jämäkkyyttä ja sävyjä, mikä on ilo panna
merkille. Musiikki on jopa entistä raskaampaa ja synkempää, mutta
samalla myös aiempaa kokeilevampaa ja hypnoottisempaa. Tästä hyvänä
esimerkkinä on levyn instrumentaali aloituskappale The March of the War Elephants,
joka todellakin on norsumaisen raskas ja tasoittaa tietä tulevalle kuin
pillastunut norsulauma. Hienoinen tyylinmuutos on onnistunut ja vie
trioa entistäkin omaperäisempään suuntaan, vaikka uusi materiaali tuskin
antaa suuriakaan viitteitä tulevasta täyspitkästä. 8/10
SLUDGE
Yellow Acid Rain
Mighty Music
Sludge ei nimellään viittaa millään
tavalla vastaavasti nimettyyn genreen ja levynimestäkään on turha
yhteyksiä hapolliseen musiikkiin vedellä. Puolueettoman Alppimaan trio
murjoo varsin murakalla ja raskaalla otteella keskitempoista metallia,
jota ei suoraan voi mihinkään genreen asetella. Karhean ärinälaulun
värittämät kappaleet omaavat jollain tapaa hypnoottisen konehenkisyyden,
vaikka moisia vempeleitä ei musiikissa käytetäkään. Biisit jyräävät
täryjyrän lailla vastustamattomasti eteenpäin, vaikka pienimuotoista
suheroa musiikista löytyykin. Lisäkoukut eivät kumminkaan olisi
pahitteeksi. 7/10
TWISTED SISTER
Still Hungry
Drakkar
Still Hungryn julkaisemisen
tarpeellisuudesta tai sen sisältämistä uudelleenversiointien hyvyydestä
tullaan varmasti spekuloimaan maailman tappiin asti, mutta
musiikillisesti sisältö on lähes täyttä rautaa. Tätä levyä on lähes
kaksikymmentä vuotta sitten tullut kuunneltua enemmän kuin mitä
nykyteini koko levykokoelmaansa ja yhä tänäkin päivänä levy ei
musiikkinsa puolesta häpeä yhtään. Hävettävää Twisted Sisterissa oli
ainoastaan bändin ulkoinen imago ja vaikka orkesterin suurimmat hitit We’re not Gonna Take It ja I Wanna Rock ovatkin hienoja kappaleita, ovat ne myös leimanneet bändin aiheettomasti tukkahevin humoristiseen kategoriaan.
Koko levyn nauhoittaminen uudelleen on rohkea veto, koska levyn
uudelleenmiksaamisella ja/tai masteroimisella olisi mahdollisesti päästy
lähes samaan lopputulokseen ilman vanhojen partojen kitinää.
Hämmästyttävinä kuitenkin on, että lopputulos kuulostaa lähes
identtiseltä alkuperäisen kanssa, mitä tulee bändin soittoon ja Dee
Sniderin lauluun. Soundit potkivat alkuperäistä huomattavasti paremmin
ja raskaammin, mikä onkin tervetullut uudistus, vaikka toki uudistumisen
mukana on kadonnut osa alkuperäisen levyn viehätystä. Suurin osa
kappaleista on vähintäänkin samalla tasolla kuin originellit
versioinnit, mutta juuri em. kaksi klassikkoa onnistuu kuulostamaan
hieman lepsuilta.
Loppuun ympätyt kuusi bonuskappaletta ovat sekä vanhaa että uutta, mutta
eivät kumminkaan mitään arkistojen kätköistä kerättyä jonnin joutavaa
levyntäytettä. Vaikka albumikokonaisuus rikkoontuu ja venyy ekstrojen
ansioista, on Never Say Never kelpo menoralli ja Heroes Are Hard to Find
puolestaan rempseä rokkiveisu muiden jäädessä tasapaksummiksi
esityksiksi. Kyllä tätä kuunnellessa kelpaa tunnustaa olevansa S.M.F.
joskaan ei sentään äidille. 9/10
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti