Seitsemän vuotta ja seitsemän äänitejulkaisua tahkonnut
kotimainen Nicole on löytämässä oman linjansa. Tästä hyvä osoituksena on
listan sijalla 37 piipahtanut toinen täyspitkä Suljetut ajatukset,
jolle Inferno soi marraskuun kuukauden levy arvonimen.
Lauantai-iltapäiväksi klo 15:sta sovitun haastattelun aloitus
venähtää hiukan, sillä kitaristi Olli Ketola kertoo laulusta ja toisesta
kitarasta vastaavaan Ilkka Laitalan vetelevän vielä sikeitä. Edellisenä
iltana Seinäjoen Bar 15:sta heitetty keikka on vaatinut veronsa.
– Kyllähän levyn menestyminen tuli meille vähän yllätyksenä, vaikka
huomattiin olevamme itsekin levyyn tyytyväisiä. Eihän se kyllä vielä
mikään älytön levy ole. Satsattiin kumminkin tällä kertaa tähän hommaan
vähän enemmän ja isommalla mittakaavalla kuin ennen, aloittaa Olli
juttutuokion.
Kehitystä on vuosien varrella tapahtunut, mutta siinä missä yleensä
suosiotaan kasvattaneet bändit ovat yleensä pehmentäneet linjaansa, on
Nicole mennyt vain rankempaan suuntaan.
Olli: – Jos lähdetään meidän ekasta pikku EP:stä ja tullaan tähän
päivään, niin jokainen levy on ollut toistaan rankempi. Kehitys on vaan
tapahtunut meidän omien musamieltymysten mukaan. Näköjään se on niin,
että mitä musiikkia sitä itse kuuntelee, niin sellaista sitä myös haluaa
soittaa.
Aivan pelkkää mättöä ei Nicole kuitenkaan tarjoile, vaan dynamiikkaa
laajentaa etenkin melodiset ja tarttuvat kertosäkeet. Sovituksiin onkin
kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota.
Olli: – Sovitusjutuilla on juuri haettu sitä, että musiikki vetää
turpaan silloin kun pitää, mutta varsinkin tälle levylle haettiin myös
vähän sellaisia kuuntelijaystävällisempiä kertosäkeitä. Joku kyllä jo
sanoikin, että tällä levyllä olisi vähän liikaakin tuota
hempeilyosastoa, mutta itse olen sitä mieltä, että on tämä kuitenkin
aika paahtolevy.
Korviin pistävintä levyllä on laulaja Laitalan erittäin kireän murea
äänenkäyttö, joka kuitenkin voi hetkessä muuttua hyvinkin herkäksi
tulkinnaksi. Suorituksellaan mies on helppo nostaa lähelle Suomen
ykkösmurisijoiden kärkikastia.
Ilkka: – Kyllähän aluksi olikin hyvä, jos edes puolet keikasta jaksoi
huutaa niin ettei ääni lähde ja seuraavana aamuna ei yleensä saanut edes
puhetta suusta. Nyt vaan on tullut pirusti reenattua ja käytyä
keikoilla, niin ehkä se on pakottanut äänen tulemaan sieltä kurkusta.
Olli: – Studiossa tuo Ilkka huusi aivan täysillä 4-5 päivää putkeen 10
tuntia päivässä ja kolmantena päivänä ääni alkoi olla niin hyvässä
kunnossa, että rupesi tulemaan kunnon mörinää. On aivan uskomatonta
miten tuon äijän ääni kestää.
Levyn jyräbiisejä tukee hyvin jämäkkä soundipolitiikka, joka on lähes kokonaan yhden miehen käsialaa.
Olli: – Meidän miksaaja Sami ”Hannu” Koivisto on hyvin pitkälti kuudes
jäsen tässä bändissä ja hän niin äänitti, tuotti, miksasi kuin
masteroikin koko levyn Vaasan Midas studiossa. Levyn soundimaailmaan
yritettiin saada sellaista Amerikan saundia ja jossain määrin siinä
onnistuttiinkin. Olemme aina yrittäneet soundienkin puolesta kuulostaa
kansainvälisemmältä.
Ilkka: – Nyt ainakin ollaan aika lähellä.
Päätä seinään ja läpi
Nicole on alusta asti jaksanut uskoa omiin tekemisiinsä ja kovalla työllä puskenut sinnikkäästi eteenpäin.
Olli: –Tulin itse bändiin vuonna 98 ja hokasin jo silloin, että jätkissä
on potentiaalia ja että koko orkesteri oli jo silloin hirveän valmis
tällaiseksi kellaribändiksi Teuvalta. Siitä vaan on sitten joka vuosi
tehty uutta levyä, kasvatettu kuuntelijakuntaa eikä mitään hyytymistä
ole tullut missään vaiheessa. Joskus vuonna 2001 käytiin ulkopuolisen
levy-yhtiön kanssa keskusteluja mihin suuntaan bändiä pitäisi alkaa
kehittämään, että meidät voitaisiin kiinnittää. Silloin alettiin kyllä
vähän hetkiseksi epäillä koko hommaa.
Kun neuvottelut eivät johtaneet levytyssopimukseen, pistivät herrat
pystyyn oman levy-yhtiön Biotech Recordsin, jonka kautta omat levyt on
sitten julkaistu. Näin nuorat pysyvät tietysti omissa käsissä.
Olli: – Joskus noihin samoihin aikoihin luin Soundista juttua, jossa
viiden monikansallisen levy-yhtiön tuotantopäälliköltä oli kysytty,
montako bändiä heille oli kiinnitetty demojen perusteella. Kaikki muut
paitsi yksi vastasivat ettei yhtään. Diilit kuulemma syntyvät suhteilla
ja tuon jälkeen heitettiin pillit pussiin promoamisesta ulkopuoliselle
levy-yhtiölle.
Olli: – Viisi vuotta sitten kukaan ei oikeastaan puhunut pikkulafkoista
ja nyt on oikein valtamedioissa ruvettu puhumaan, kuinka indie-lafkoille
on Suomessa tilaa ja selkeitä markkina-alueita. Uskoisin, että porukka
ehkä hieman helpommin sisäistää meidänkin meiningin ja mentaliteetin,
tajuttuaan että ihan tavalliset heviurpothan tätä hommaa tekee.
Orkesteri ei laulukielen valinnassa ole hypännyt mihinkään
trendikelkkaan, sillä suomeksi laulaminen on bändille ollut alusta
alkaen itsestäänselvyys.
Olli: – Se on vaan sellainen juttu, että ei sitä paljoa viitsi
englanniksi lähteä murisemaan. Kuulostaisihan se tosi siistiltä, jos
biisin nimi voisi olla vaikka joku ”Destruction”, mutta nyt kun me
laitetaan siihen joku Suunta, niin ei se paljoa tätä touhua rajoita.
Ilkka: – Kuten tuo Otto jossain haastattelussa sanoinkin: ”Suomi on niin kaunis kieli”
Olli: – Meidän ex-basisti Rantanen teki kaikkien aikaisempien levyjen
sanat ja vielä tälle uudellekin vaikkei varsinaisesti bändissä enää
olekaan. Hänen sanoituksensa ovat kauhean fiilisteleviä ja maalailevia,
eikä niistä oikein meinaa saada mitään tolkkua. Jos taas vertaa muihin
suomeksi laulaviin bändeihin, niin eihän meidän sanoitukset ole niin
suoraviivaisia kuin vaikka esimerkiksi Kotiteollisuudella. Meillä ei
riitä junttiutta laulamaan niin arkisista asioista eikä meitä sellainen
edes varsinaisesti kiinnosta. Tai siis toki meitä kiinnostaa kertoa
niistä arkisista asioista, mutta tosi monen mutkan kautta.
Tavatonta ei nykyään ole myös löytää vinyylinraaputtajaa
metallibändistä. Nicolessa tätä virkaa ja muita koneita hoitaa
vakiojäsenenä Otto Seppelin, jonka panos uusimmalla levyllä on kuitenkin
jäänyt hieman vähäiseksi.
Olli: – Meillä ei oikein ollut aikaa tehdä uudelle levylle Oton kanssa
juttuja niin paljon kuin olisi haluttu. Otto on kuitenkin livenä tosi
tärkeä elementti ja tuo musiikkiin paljon lisää mausteita, mitä ilman
voisi ehkä pärjätä, mutta jotka vaan kuulostavat todella hyviltä. Koko
hommahan lähti ihan scratchi-pohjalta ja levareiden pyörittelystä, mutta
nyt herran arsenaali on vähän kasvanut ja mukana on sampleria yms. Oton
käyttö on kuitenkin vielä kasvamaan päin ja ruvetaan varmasti
kehittelemään musiikin sekaan yhä enemmän kaikkia ääniä ja pörähdyksiä.
Julkaistu Inferno #23/2004
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti