3 Inches of Blood
Advance And Vanquish
Roadrunner
3/5
Jos orkesteri laulaa merirosvoista, miekoista, cyborgeista sekä
tappeluista, ei kyseessä juurikaan voi olla mikään muu genre kuin heavy
metal ja aikakautena 80-luku. Poikkeuksena tietysti Running Wild joka on
laulanut samoista asioista jo viimeiset 20 vuotta tyyliään juurikaan
muuttamatta. 3 Inches of Blood laulaa kyllä em. asioista ja soittaa
heavy metallia, mutta bändi on kuitenkin perustettu vasta neljä vuotta
sitten.
Aidolla ja hyvällä asenteella orkesterin hemmot vääntävät täysin
80-luvun metalliin pohjautuvaa musiikkiaan ja kappaleet rullaavatkin
kivan aggressiivisesti hyvällä tempolla eteenpäin. Kahden laulajan
käyttö toimii mukavasti, toisen vedellessä räkäisellä huudolla taustoja
pääasiallisen solistin keskittyessä kireän puhtaaseen narinalauluun.
Musiikista löytyy moderneja elementtejä lähinnä joistain riffeistä sekä
thrash-genren puolelta, mutta kyllähän lopputulos on silti varsin
puhdasta ja tarttuvaa old-school metallia.
Vaikeahan tästä on olla pitämättä, mutta kun kaikki 13 kappaletta
ovat pastisseja samoista perusaineksista varsin vähin muutoksin, ei
biisien yksilöllisyys tahdo päästä riittävän hyvin esille. 50 minuuttia
metallia menee ohi hujauksessa, mutta lähes mahdoton on sanoa mikä viisu
kulloinkin soi.
Die Apokalyptischen Reiter
Samurai
Nuclear Blast
2/5
Eihän tätäkään voisi kukaan muu keksiä kuin saksalainen, jotka eivät
ole kuuluisia hyvästä huumorintajustaan. Sekoittaa nyt erilaisia
tyylilajeja estottomasti toisiinsa aina black metallista johonkin
iloisesti kulkeviin hoilausralleihin ja toki vielä osittain saksan
kielellä laulettuna. Kumma kyllä neljä vuotta sitten julkaistulla All
You Need Is Love –lätyllä hommat vielä toimi mukavasti, mutta nyt
Samurain katana viuhtoo kyllä tehottomanlaisesti ilmaa.
Die Apokalyptischen Reiterilla ei ole minkäänlaista ongelmaa
sekoittaa puhdasta mieslaulua ja ärjähtävämpää osastoa kappaleisiin,
joista löytyy runsaasti koskettimia ja ärsyttävän simppeleitä mutta
äärimmäisen tarttuvia melodioita. Koko hommasta huokuu vahvasti
jonkinlainen kornius ja huumorin leima, jota luultavasti kukaan muu kuin
toinen saksalainen ei pysty ymmärtämään. Eikö kyseessä ole nyt pelkkä
kielimuuri. Eihän sitä tarvitse tiukkapipoinen olla musiikin suhteen ja
hevissäkin voi olla huumoria, mutta kun bändille ei yksinkertaisesti
oikein pysy paletti kasassa. Hyvin toteutettuja ideoita on paljon, mutta
ei tämä rallattelumeininki ja pseudo-raskaalta kuulostava musiikki nyt
vaan toimi.
Pahin pohjakosketus tapahtuu Lazy Day rallissa joka nimensä
mukaisesti kuulostaa kesäisen letkeältä ja äyrsyttävältä
pop-kappaleelta. Onnistumista lähinnä ollaan syntsa-bläkkiä lähestyvässä
Der Teufelissa sekä sitä seuraavassa mukavan raskaassa Reitermaniacs
kipaleessa loppujen ollessa sitten enempi vähempi linjana linjattomuus
huttua.
Mana Mana
Kuolla elävänä – live 2001
Riemu
2/5
Neljä vuotta sitten julkaistu Murheen laakso oli kelvollinen
testamentti Jouni Mömmön muistolle tuoden tarjolle taitelijan poismenon
johdosta keskenjäänyttä materiaalia. Toista muistokirjoitusta
tarjoillaan nyt livelätyn muodossa ja turhaan.
Vaikka levyssä ei teknisesti olekaan mitään vikaan niin soundi- kuin
soittopuolella, ei liveäänite pysty tarjoamaan mitään uutta
studiolevyihin verrattuna. Jounin Mömmön vimmainen ahdistus ja synkkyys
loistavat täydellisesti poissaolollaan eikä solisti Kaltsu pysty
tulkitsemaan tasapaksulla äänellään hienoja kappaleita kovinkaan
vakuuttavasti. Kaikkia kappaleita leimaa yleinen mitäänsanomattomuus
eikä keikkapaikalla mahdollisesti koettua intensiteettiä ole saatu
ainakaan tallennettua levylle. Viimeiseksi jääneen studiolevyltä
napattujen biisien kohdalta tämän vielä ymmärtäisi, mutta koska valta
osa setistä on Totuus palaa levyltä, on tällainen flegmaattisuus
anteeksiantamatonta.
Eihän levyn hinta päätä huimaa, mutta ei kyllä sisältökään. Ja miten
helvadan järkeä on laittaa levylle piilobiisi samaan raitaan viimeisen
kappaleen kanssa ja viisi minuuttia tyhjää väliin?
Sacred Crucifix
Aeon Of Chaos
Poison Arrow
3/5
Vuodesta -87 asti edestakaisin hajoamisen ja useiden demojen
julkaisun kanssa vehdannut Sacred Crucifix on vihdoin tehnyt sen, mitä
sen olisi kaiken järjen mukaan pitänyt tehdä jo reilu vuosikymmen
sitten: julkaista debyyttitäyspitkä. Ei niinkään siksi, että materiaali
olisi tasoltaan yhä loistavaa vaan siksi, että 90-luvun alussa sille
olisi ollut kysyntää taatusti enemmän kuin nyt.
Levyn käsin piirretty kansitaide on musiikkiin ja sen mieleen tuomaan
aikakauteen erittäin osuvaa ja asettaa tunnelman oikeanlaiseksi.
Ensimmäisillä kuuntelukerroilla ei levyn tasaisen tylsiltä kuulostavat
rallit tahdo tehdä minkäänlaista vaikutusta, mutta tarkemman
tutustumisen kautta nyansseja ja hyviä jippoja alkaa joitain löytyä.
Bändin vanhakantainen ja kalmankatkuinen death metal on tunnelmaltaan
kieron synkkää eikä sillä ole onneksi juurikaan mitään tekemistä
90-luvun alan tunnetumman ruotsi dödön kanssa. Osaltaan tähän saattaa
syynä olla vanhoilta demoilta levylle päätyneet raidat, mutta ei uudempi
materiaalikaan sen tuoreemmalta kuullosta.
Jos kitaratyöskentely on ilahduttavan erilaista ja genrelle
epätyypillistä, on tasaista kähinää oleva hieman potkuton äänenkäyttö
levyn heikoimpia lenkkejä. Kokonaisuus yltään keskikastin yläpäähän
muutaman hyvän kappaleen ansioista, mutta loput raidat koittavat
raahaavat sitä tiukasti keskinkertaiseen tylsyyteen.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti