keskiviikko 1. joulukuuta 2004

TAISTELUPARIT IV: MARCO HIETALA (TAROT, NIGHTWISH) & JANNE JOUTSENNIEMI (SUBURBAN TRIBE)

Koska olette aloittaneet soittamisen ja osaatteko soittaa rumpujen lisäksi mitään muuta instrumenttia?

Marco: Olin jotain 12-13 vanha kun aloitin eli joskus vuonna '79. Kyllä mä oon soittanut kitaraa kaikki nämä samat vuodet eli toisin sanoen en ole mikään sooloilija, mutta kyllä meikäläisestä saisi armottoman komppikitaristin bändiin.

Janne: Aivan parivuotiaasta asti hakkasin kaiken maailman leikkirumpua ja kattiloita, kunnes faija alkoi ostamaan mulle rumpuja synttäri- ja joululahjoiksi parin vuoden ajan tsekaten pysyykö innostus. Olin jotain 5-vuotias kun faija opetti mulle myöskin kitaran alkeet ekana biisinä enteellisesti Suuret Setelit . Bassoa aloin soittamaan, kun Stonea perustettiin joskus 15-vuotiaana sillä perusteella, että Suomessa voi olla vain yksi Remu. Basso oli myöskin luonnollinen jatke rummuille, sillä se on kitaraa miehekkäämpi lyömäsoitin!

Mikä oli suurin motivaatio tai syy soittamisen aloittamiseen ja ketkä olivat/ovat suurimmat esikuvanne?

M: Suurempia syitä oli varmaan se, että faija soitteli aikanaan akustista himassa ja broidi Saku rupesi kanssa soittelemaan. Kun 9-vuotiaana sekosin muutenkin Black Sabbathiin ja sitä myötä Deep Purpleen, Status Quoon ja vanhaan Rainbow’hun, niin niistä se kipinä lähti. Jos miettii tällaisia basisteja kuten Geezer Butler Sabbathista tai Bob Daisley, joka veti Rainbown Long Live Rock ’n’ Rollilla ja Ozzy Osbournen parilla ekalla, niin ne on musta edelleenkin äärettömän kovia ja jämäköitä rytmisoittajia.

J: Soittaminen tuli verenperintönä faijalta ja ukilta, jotka olivat molemmat muusikoita. Hurriganes teki lähtemättömän vaikutuksen viisivuotiaana, joten eiköhän se Remu ollut mun eka idoli. Muutama vuosi myöhemmin tuli Pelle Miljoona. Basisteja en ole juuri erikseen diggaillut, mutta kyllä Geezer Butler, Bob Daisley, John Entwistle, Cliff Williams, Lemmy Kilmister, Cliff Burton ja Fieldy ovat omalla sarallaan loistavia persoonallisuuksia. Ja suomalaisista tietty Cisse Häkkinen!

Minkälainen soittohistoria teillä on takananne?

M: Ensin oli pari tällaista yläastebändihässäkkää parin kaverin kanssa, sitten myöhemmin Saku lyöttäytyi kimppaan. Nimiä nyt oli Sabotage ja Purgatory riippuen vähän ketä jätkiä siinä oli mukana mun ja Sakun ympärillä. Myöhemmin siitä sitten tuli Tarot, kun Kinnarin Spede ja herra Mako O tulivat mukaan kuvioihin ja ruvettiin tekemään levyjä. Onhan tässä ennen Nightwishia tullut käytyä Sinergyssä ja ollut mukana näissä meidän hupiprojekteissa kuten Metal Gods, jossa on vaan soitettu vanhoja klassikoita.

J: Eka bändi mulla ja Roopella oli jo viisivuotiaina, kun soitimme kitarat lappeellaan sylissä biisejä kuten En voi sietää Elvistä ja Tarzan panee Janee . Eka oikea bändi oli myöskin kahden hengen punk-orkesteri Clever Boys, eli huumorin kukka kukki jo alkuaikoina varsin vahvasti. Pikkuhiljaa punk vaihtui heviksi, miehet ja nimet vaihtuivat muutamaankin otteeseen ja lopulta syntyi Stone, jonka jälkeen tuli Suburban Tribe. Kaikenlaista pikkuprojekteja on ollut bändien lomassa ja välissä, mutta vain terapialuonteisesti.

Mikä tekee hyvän basistin ja mikä on basistin tärkein ominaisuus?

M: Basistin tärkein ominaisuus on se, että kykenee soittamaan vankkaa suoraa A:ta vaikka biisi menisi C-molliin. Ei nyt ihan vakavasti, mutta sellaiseksi mä asian näen, että osaa soittaa vähäeleisesti suoraa tavaraa niin, että se todella kulkee ja niin että se on jämäkkää.

J: Kyllä se on armoton tyylitaju ja päänsekoittaminen. Kunhan vielä muistaa, että bassokin on lyömäsoitin, niin se on jo puoli ruokaa. Hiplailu kuuluu ihan muihin hommiin! Jos vielä viihtyy baarissa bändin rumpalin kanssa, niin sitten se alkaakin olla jo siinä.

Kuinka usein ja millä tavalla treenaatte?

M: Kun kuitenkin tulee niin paljon keikkailtua, niin treenaus painottuu niihin ja sen lisäksi tulee tietysti soitettua tsekkejä ja pieniä lämmityksiä. Enemmän mä kyllä kotona soitan jostain syystä kitaraa, se on jotenkin antoisampaa, koska siinä tulee myös samalla sävellettyä kaikenlaista pikku tavaraa.

J: En koskaan treenaa sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta soitan lähes päivittäin, useimmiten en kylläkään bassoa. Varsinkin biisejä tehdessä tulee rämpytettyä kitaraa päivittäin järjettömiä aikoja, mutta sellaista määrätietoista tekniikan kehittämistä tai skaalojen sahaamista en harrasta enää ollenkaan. Mä en ole myöskään harjoitellut basistien ainoaa pätemismahdollisuutta eli peukutusta, koska en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. Tärkein pointti mun mielestä on kumminkin, että pystyy soittamaan bändin kanssa tiukasti, ei se, kuinka monta nuottia pystyy soittamaan sekunnissa.

Onko teillä takana minkäänlaisia teoriaopintoja musiikista ja osaatteko lukea nuotteja? Suositteletteko teorian opiskelua itseopiskelun sijaan/rinnalla?

M: Nuotteja osaan lukea hyvin huonosti, koska se taito on ruostunut enkä siihen koskaan ole tullut hirveästi paneuduttua. Kävin musalukion Kuopiossa ja sen jälkeen vielä 1,5 vuotta Oulunkylää, missä tietysti tuli kanssa luettua teoriaa. Sanoisin kyllä, että semmoinen tietty määrä oma-aloitteisuutta varsinkin siinä vaiheessa kun aloittaa on ihan hyväksi, lähtee etsimään niitä juttuja omalla tavalla. Sellainen jättää sulle huomattavasti varmemmat ja vankemmat lähtökohdat inspiroimiseen ja juttujen soittamiseen lonkalta. Sen sijaan jälkeenpäin kun on jo soittanut jonkin aikaa, niin teoriatuntien ottaminen ja eri instrumenttien soittaminen esimerkiksi mulle toi kitaran ja vähän kiippareiden soittaminen on valaissut huomattavasti enemmän mistä se musa koostuu ja minkälaisia sointujuttuja siellä on. Mikä antaa taas huomattavasti enemmän mahdollisuuksia sille minkälaisia kuvioita ja fillejä tekee bassolla.

J: Teoriasta on toki hyötyä musiikin ymmärtämiseen matemaattisena asiana, pystyy visualisoimaan itselleen melodiakulut ja vastaavat, mutta täydellinenkään teorian taitaminen ei tuo yhtään lisää tunnetta musiikkiin, mikä on kuitenkin musiikin tärkein tehtävä! Ei teoriasta ole tietenkään haittaa, jos se pysyy hyvänä renkinä eikä isäntänä, sillä musiikki on laeista vapaata aluetta. Osaan nuotit, mutten pysty enää soittamaan Primavistaa kuten pikkupoikana pianolla osasin. Jos pitää blokata joku biisi, niin opettelen sen korvakuulolta enkä ala etsimään netistä tabloja.

Minkälaista bassoa käytätte ja onko bassossanne jotain "tavallisuudesta" poikkeavaa? Soitatteko sormin vai plektralla ja miksi?

M: Tällä hetkellä pääinstrumentti on Warwickin Infinity-malli. En nyt tiedä onko siinä varsinaisesti hirveästi mitään tavallisuudesta poikkeavaa, paitsi että siinä on f-aukot. Siinä on siis jonkin verran onttoa lankkua, mikä tietysti antaa sille semmoista puunväriä siihen sointiin mistä mä ainakin itse tykkään. Onhan siinä tietty se pirullinen erikoisuus, ettei siihen ihan kaikkien rahat riitä. Soitan plektralla ihan vaan sen takia, että kun aloittelin niin soitin sekä kitaraa että bassoa plektralla. Periaatteessa mä en tunnusta kumpaakaan koulukuntaa paremmaksi, molemmissa on puolensa. Ja mikäli treenaa itsensä riittävän pitkälle, niin molemmilla pystyy hoitamaan hommansa ihan täydellisesti.

J: Tällä hetkellä mulla on käytössä pari ESP:n LTD viisikielistä bassoa, kun meillä on nykyään toi Ö-vire. Edellisen levyn aikoihin käytin nelikielisiä Jacksoneita, mutta viritys oli oudohko, sillä mulla oli G:n tilalla paksu H. Onhan mulla yksi tavallisuudesta poikkeava basso, siinä on Kallen lukijoiden omista kuvista mallinnettu maalaus alasti pyllistävästä äijästä ja sen kikkelistä. Olen alusta saakka soittanut plektralla, sillä olen aivan paska sormilla enkä ole jaksanut sitä treenata. Sormissa ja plekussa on aivan eri soundi ja soittotyylikin on eri, riippuu oikeastaan musiikin lajista kumpi sopii paremmin.

Mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon bassoa hankkiessa?

M: Heti ensimmäiseksi kannattaa miettiä mitkä on sen hetkiset kyvyt, mahdollinen motivaatio ja sen mukaan sitten katsella niitä hintaluokkia. Totta kai kun mennään vankkoihin merkkeihin ja tyyriisiin bassoihin, niin niiden hyvyyteen pitäisi kyetä luottamaan. Halvemmissa hintaluokissa bassoja pitää vähän tutkia, koska siellä on sekä maanantaikappaleita että parempia versioita. Yleensä hyvä testi millä itsekin kuuntelen bassoja on, että painaa korvan kiinni puuhun ja kokeilee. Jos se soi hyvin akustisesti eli siinä on hyvä flängi ja murina, niin jo se ratkaisee hyvin paljon.

J: Kunhan se vaan on coolin näköinen, toki soittomukavuus on plussaa. Jos kaula on suora ja kielten ei tarvitse leijua parin sentin päässä kaulasta eli sitä on helppo soittaa. Ja tarpeeksi pitkä hihna! Jos haarusväli näkyy basson alapuolella, kannattaa etsiä uusia kivoja harrastuksia vaikka urheilun puolelta.

Mitä neuvoja tai vinkkejä antaisitte aloittelevalle basistille?

M: Kannattaa miettiä mikä on se motivaatio, koska tämä on niin äärimmäisen epävarma ala ja parhaimmillaan niin helvetin ankea. Meikäläinenkin on käynyt aika pitkän tien, että on päässyt siihen asemaan että voi elättää itsensä ja perheensä soittamisella. Ilman hyvin vankkaa sisukkuutta tie ei kyllä aukene.

J: Mahdollisimman nopeasti bändi pystyyn kavereiden kanssa, siitä treenikämpälle ja sitten keikoille! Yhteissoitto on se, millä oikeasti on mitään merkitystä. Vaikka osaisi kaikki maailman skaalat ja ihan sairaan nopeasti, sillä ei ole mitään merkitystä jos soittaa rumpalin kanssa eri biisiä. Tekniikka ja soiton ymmärtäminen kehittyy pikkuhiljaa soittamisen lomassa, ei heti tarvitse olla virtuoosi. Mielummin vähäeleisesti ja yksinkertaisesti vankalla tatsilla kuin tilulilua räpeltäen hennolla otteella. Tatsi on täysin omissa sormissa, siinä ei styrkkarit tai säröt paljon auta, jos homma mättää jo äänen alkulähteellä.

Onko tänä vuonna tullut yhtään levyä, joka olisi basistin ominaisuudessa saanut leukanne loksahtamaan?

 
M: Eipä oikeastaan. Pakko on myöntää, että näinä päivinä hankin ja kuuntelen hyvin vähän musaa, muuta kuin sellaista millä on itselle retrohengessä merkitystä. Meikäläisen updeittaus musan suhteen on aika kehno, koska joutuu olemaan niin paljon musiikin kanssa tekemisissä, ettei himassa enää oikein jaksa keskittyä siihen.

J: Eipä tule paljon mitään mieleen, harvemmin kuuntelen musiikkia basistin näkökulmasta... Musen Absolutionissa on vankkaa bassosoundia reippaalla otteella.

Julkaistu Inferno #23/2004

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti