DEATH ANGEL
Archives & Artifacts
Rykodisc
9 Ulkoisesti tarkasteltuna Archives & Artifacts on massiivinen ja tarpeeseen tuleva paketti, jonka hinta on enemmän kuin kohdallaan. Viime vuonna julkaistun hienon The Art of Dying
– paluulevyn myötä orkesterilla on taas kysyntää ja aiemmin vaikeasti
CD-formaatissa saatavilla olevat Death Angelin kaksi ensimmäistä
levytystä The Ultra-Violence (-87) ja Frolic Through the Park
(-88) ovat valitettavan vähän tunnettuja Bay Area speed metallin
merkkiteoksia. Boksi korjaa tilanteen tämän suhteen ja
kasvojenkohotuksena toimii levyjen uudelleenmasterointi. Ikävä vain,
että levyjen sanoitukset on korvattu CD-vihkosessa turhilla bändikuvilla
sekä keikkajulisteilla.
Kahdeksantoista vuotta ilmestymisensä jälkeen Death Angel debyytti
kuulostaa yhä hyvältä ja vauhdikkaalta rässipläjäykseltä, johon rupiset
ja lähes demomainen tuotanto istuu hyvin. Kappaleista kuuluu selkeästi
nuoruuden into ja vimma, mikä tuntuu nykyisen lähes kadonneelta
luonnonvaralta. Vaikka monesti biiseihin on ympätty lukemattomia osioita
ja riffejä hieman kömpelöstikin, on kokonaisuus yhä lähes yhtä kiehtova
kuin ilmestymisensä aikoihin. Bonukseksi lyöty levytyssopimuksen
poikinut Kill As One –demo on äänenlaadultaan yllättävän
laadukas, mutta biisiennimiä lukuun ottamatta mitäänsanomattomalla
sisällöllä ei juurikaan ole mitään tekemistä täyspitkän kanssa.
Vain vuosi ensimmäisen levynsä jälkeen julkaistu Frolic Through the Park
esitteli musiikillisesti uudistuneen yhtyeen, joka oli jalostanut
musiikkia entistä kauemmaksi debyytin nopeasti kohkaamista. Kappaleista
löytyy entistä enemmän sävyjä ja syvyyttä, ja mukaan oli uskallettu
ottaa entistä rennompaa rokkaavaa asennetta sekä fiilistelyä.
Jälkikäteen kuunneltuna levy on varsin looginen etappi kohti bändin
kolmatta ja hienointa levyä Act III. Albumi on varusteltu
kolmella aiemmin julkaisemattomalla kappaleella, mitä seikkaa ei
tarvitse ihmetellä sillä sen verran tusinatavaraa ne kaikki ovat.
Boksin bonuksina CD:llinen pahvilaatikkojen kätköistä kaivetuilta
kaseteilta löydettyjä aiemmin julkaisemattomia demokappaleita vuosilta
82-89 sekä vanhoja promovideoita yms sälää sisältävä DVD. Rarities-levy
on laadultaan yllättävän hyvä, mutta levybonusten lailla sisältö on
selkeää ylijäämämateriaalia ainoana selkeänä valopilkkuna maalaileva A Passing Thought.
Puolituntinen DVD kruunaa komeuden, vaikka lyhyenläntä kokonaisuus
onkin jaettu puoliksi haastatteluiden ja kolmen videon kesken.
Audio-visuaalisesti tarkasteltuna boksin esittelee bändin historian
varsin kattavasti, mutta kaipaamaan erityisesti jää jäsenten itsensä
kirjoittamia muistelmia, joille olisi kyllä ollut tilaa pelkistetyissä
CD-vihkosissa.
FALLEN
A Tragedy’s Bitter End
Aftermath
6 Funeral-miehen sivuprojektina
startanneen Fallenin debyyttikiekko etenee raskaamman doomin parissa,
mutta aivan funeral doomiksi en tätä vielä laskisi, vaikka saatekirje
näin väittääkin. Puhdas mieslaulu tulkitsee musiikkia kelvollisesti,
mutta ajoittainen matalalta vedetty tummempi tulkinta kuulostaa hieman
koomiselta ja väkinäiseltä. Musiikki on oikeista osasista rakennettua,
mutta vailla vahvempaa tunnelatausta tai minkäänlaista yllätystä. Tästä
jotain kertoo ehkä sekin, että levyn kauneimmaksi ja parhaimmaksi
anniksi nousevat keskikohdan ja lopun lyhyet pianotunnelmoinnit.
PANTHEЇST
Amartia
Firedoom
8 Lapinlahden lintujen huumoripitoinen 80-luvun TV-show kantoi aikanaan nimeä Seitsemän kuolemansyntiä,
mutta vaikka Pantheistin toinen levy käsittelee samaa teemaa, ei
tunnelma ole läheskään yhtä hilpeä. Kostaksen johtamat ruumisvankkurit
ovat ehtineet muutaman askeleen lähemmäksi viimeistä leposijaa ja
arkunkantajiksi on katsottu tarpeelliseksi värvätty pari miestä
Esotericista lisää.
Sisällöllisesti Pantheistin uudet synkät musiikkisaarnat eivät eroa paljoakaan edellisestä 2003 julkaistusta O Solitude –albumista.
Synkeän ja painostavan hitaan funeral foomin parissa liikutaan yhtä,
vaikka ilmaisua onkin hieman laajennettu mm. sopivan säästeliäästi
käytettyihin goottityylisiin laulusuorituksiin ja puheosuuksiin. Muuten
musiikki on yhä pääasiassa haudan takaa kaikuvalla matalalla murinalla
tulkittuja sanoja massiivisten kirkkourkujen soidessa taustalla. Teoksen
jakaminen kymmeneen raitaan edellisen viiden sijasta on toimiva
ratkaisu, sillä nyt musiikin lähestyminen on aiempaa helpompaa tunnelman
kärsimättä millään tavoin.
Kaamosmasennukseen taipuvien on levyä kuunneltaessa syytä varata
kirkasvalolamppu lähelle, ettei suomalainen hamppukravatti ala tuntumaan
liian houkuttelevalta vaihtoehdolta. Muiden kannattaa kuunnella Amartiaa,
mikäli kevätauringon valkeista nietoksista heijastuva valo alkaa koskea
silmiin ja lintujen liverryksen käydessä piinaavasti korviin.
RECKLESS TIDE
Repent Or Seal Your Fate
Armgeddon Music
6 Wacken Open Air 2004 Metal
Battlen voitosta saksarässiä soittava Reckless Tide kuittasi
levytyssopimuksen ja nyt puoli vuotta myöhemmin tuloksena on orkesterin
ensimmäinen täyspitkä. Kahden äänialaltaan varsin erilaisen laulajan
käyttö tuo väriä musiikkiin, jossa riffittely ja soitto on hyvällä
tavalla tarkan kliinistä ja repivää. Kaasupoljinta painellaan
vaihtelevasti myös biisien sisällä ja esille putkahtelevat yllättävät
melodiat maustavat kokonaisuutta. Potentiaalia orkesterista kyllä
löytyy, mutta 14 biisin ymppääminen 54 minuuttiseksi kokonaisuudeksi on
turhan suuruudenhullu ratkaisu.
TOTAL DEVASTATION
Reclusion
Firebox
9 Jos Total Devastationin debyyttiä Roadmap of Pain
voisi kuvata esineenä, olisi lähin vertailukohta kahden metrin
ratakiskon pätkä kolkolla grafiittien ja urean kyllästämällä
rautatieasemalla. Lohdutonta, raskasta ja urbaania. Reclusionilla
Karhulan pojat parrakkaat ovat takoneet rautapalaa huomattavasti
kiharammaksi ja pidemmäksi, eikä kiskon muodostamasta radan suunnasta
voi missään vaiheessa olla täysin varma.
Orkesteri takoo edelleen määrätietoisen raskaalla otteella
instrumenteista ääniä pihalle, mutta syvyyttä on tullut mukaan ison
miehen sylillisen verran. Bändin pienimuotoiseksi tunnusmerkiksi
nousseet koneinstrumentit louhivat aiempaa huomaamattomammin mutta
tarkemmin tehden lopputuloksesta entistä siistimpää jälkeä. Vaikka
suurin osa ratkaisuista saattaa kuulostaa äkkivääriltä ja yllättäviltä,
löytyy jokaisen valinnan takaa selkeä loogisuutta kuuntelemalla levyä
tarkemmin. Total Devastation osaa ja ennen kaikkea uskaltaa nyt
fiilistellä jopa kepeämmin unohtamatta kuitenkaan synkkyyttä ja näiden
vastakohtien ansioista mättökin kuulostaa aiempaa rankemmalta.
Ensimmäisen levyn puskutraktorimainen linja on vaihtunut jouhevasti
ketteräksi mutta maa-ainesta taatun tehokkaasti siirtäväksi
pyöräkuormaajaksi.
UMBRA NIHIL
Gnoia
Firedoom
6 Aiemmin Aarnin kanssa
split-CD:n julkaisseen Umba Nihilin esikoiskiekko ei vastaa sille
ladattuja odotuksia. Synkän ja mystissävytteisen doomin kiemuroita
kulkevassa musiikissa on paljon kiehtovia ideoita ja sävyjä, mutta
toteutuspuolella niistä ei ole saatu läheskään kaikkea irti. Tuntuu kuin
musiikkia olisi pääasiassa sävelletty fiilispohjalta improvisoiden
vailla selkeätä päämäärää luoden satunnaisista erillisistä ideoista
yksittäisiä kappaleita. Lopputulos on ajoittain varsin toimiva, mutta
turhan usein myös tympeällä tavalla väritöntä ja puuduttavaa lauluna
toimivaa vaisua murinaärinää myöten.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti