Muutama kuukausi perustamisensa jälkeen Scar Symmetry nauhoittaa
huhtikuussa 2004 yhden biisin, saa sen perusteella levytyssopimuksen ja
vajaa vuotta myöhemmin julkaisee yhden mielenkiintoisimmista ja
yllättävimmistä melometallikiekoista vuosikausiin. Aivan kuten Tuhkimo
hukkasi toisen lasikengistään, mutta sai silti prinssinsä.
Vaikka Scar Symmetryn lyhyt ura on ollut melkoista nousukiitoa, ei
tilanteeseen ole tultu pelkästään ruusuilla tanssimalla. Debyyttikiekon
12 veisun luominen ja purkittaminen lyhyessä ajassa ei ollut aivan
helppo homma, minkä orkesterin rumpali Henrik Ohlsson vahvistaa.
– Sovimme yhdessä levy-yhtiön kanssa, että äänitämme levyn heti ensi
tilassa koska halusimme ryhtyä hommiin heti välittömästi. Vasta
aloittaessamme tekemään uusia kappaleita tajusimme millaisen urakan
edessä me oikeasti olemme. Päivämäärien sopiminen on aina helppoa, mutta
niistä kiinnipitäminen vaatii rutosti energiaa. Onneksi koko Scar
Symmetry konsepti vain inspiroi meitä siinä määrin, että meille syntyi
suuri joukko loistavia ideoita mitä toteuttaa biiseiksi sovitussa
aikataulussa.
Jonas Kjellgren, tuttu yhteyksistään mm. Centinexiin ja Carnal
Forgeen ei vain soita Scar Symmetryssä kitaraa, vaan ehti myös
tuottamaan ja miksaamaan yhtyeen debyytin, vaikka lukemattomien
kosketin- ja kitaramattokerrosten saaminen halutunlaisiksi oikeille
paikoilleen veikin runsaasti aikaa ja energiaa. Kaikesta kiireestä
huolimatta Henrik on erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
– Jos meillä olisi ollut enemmän aikaa käytettävissämme, albumi
saattaisi kuulostaa hieman erilaiselta kuin nyt, mutta on mahdotonta
sanoa tarkasti mitä olisimme tehneet toisin.
Levyn 11. raita Seeds of Rebellion oli juuri se demon ainut
raita, joka poiki levytyssopimuksen Metal Bladen tytäryhtiön Cold
Recordsin kanssa. Henrik, mikä tuosta kappaleesta tekee niin erityisen
ja edustaako se sinusta levyn parhaimmistoa?
– Siinä mielessä tuolla kappaleella on erityinen asema, koska juuri se
antoi viittauksia levy-yhtiölle mistä Scar Symmetryssä oikein on
kysymys. Saatuamme tuon biisin valmiiksi se antoi myös meille hieman
osviittaa mihin suuntaan bändi alkaisi edetä, koska sitä ennen meillä ei
ollut mitään konkreettista lähtökohtaa. Kappalehan on hyvä joskin aika
tyypillinen Scar Symmetry ralli, mutta minusta levyllä on kyllä paljon
parempiakin biisejä kuin tuo.
Ensimmäinen puoli
Rumpalismies itse määrittelee bändin musiikin tavaramerkeiksi
vaihtelevat lauluosuudet, koskettimien runsaan käytön, raskaan
riffittelyn sekä monimutkaisen mutta tarttuvan rytmiikan väheksymättä
mielenkiintoisia musiikillisia ja sanoituksellisia ideoita. Vaikka
määrittely kuulostaa aikamoiselta sekametelisopalta, Henrik kertoo
biisirakenteiden olevan pääosin aika helppoja.
– Sovitukset tulivat aika luonnollisella tavalla, koska halusimme päästä
hyvään ja helposti omaksuttavaan lopputulokseen. Sävellyspuolesta
vastaavien kitaristien kappaleisiin ei paljoa tarvinnut koskea,
korkeintaan ottaa jotain pois tai lisätä jotain pientä jonnekin
tavoitteena saada kappaleet kulkemaan paremmin.
Levyn alkupuoli kuulostaa loppua huomattavasti tarttuvammalta ja
yksinkertaisemmalta, kun taas loppua kohden mennään huomattavasti
haastavamman joskin pidemmän päälle palkitsevamman materiaalin pariin.
Henrik kertoo solisti Christian Älvestamin olevan vastuussa lopullisesta
kappalejärjestyksestä.
– Christianin ideana oli laittaa kappaleet sellaiseen järjestykseen,
joka tekisi kuuntelukokemuksesta mahdollisimman mielenkiintoisen enkä
usko, että hän yritti pistää helpommin omaksuttavia kappaleitamme levyn
alkuun. Minusta levyn päättävät Seeds of Rebellion ja The Eleventh Sphere eivät ole sen monimutkaisempia kuin esimerkiksi albumin avausraita Chaosweaver.
Vaikka jokainen levy-yhtiö hehkuttaa jokaisen julkaisemansa levyn
saavan huippuarvioita kaikissa medioissa, tuntuu tämä olevan lähes
poikkeuksellisesti totta Scar Symmetryn tapauksessa. Tiesittekö missään
vaiheessa, että teillä oli levy täynnä vahvoja kappaleita?
– Kyllähän me tiesimme että levy kuulostaa hyvältä, mutta ei meillä
ollut minkäänlaista hajua siitä kuinka levy tultaisiin ottamaan vastaan,
koska ei sellaista voi koskaan ennustaa. Olemme aivan ällikällä
lyötyjä, kun levy tuntuu keräävän hyviä arvioita joka paikassa ja onhan
tällainen menestyksen seuraaminen toki mukavaa. Ehkä tämänkaltaiselle
musiikille on vain juuri nyt kysyntää ja että Symmetric in Design pystyy täyttämään tuon kysynnän.
Sieluun koskee
Kysyttäessä mihin ihmisten kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota Scar Symmetryssä, on Henrikin vastauksena sanoitukset.
– Olen vastuussa kaikista sanoituksista, joten toki minusta ihmisten
kannattaisi lukea ne huolellisesti. Saan sanoitusideani pääasiassa
laulumelodioista ja yritän lyriikoillani seurata musiikin senhetkistä
tunnelmaa. Kun esimerkiksi laulaja murisee, on tekstinikin brutaalia ja
puhtaissa lauluosuuksissa taas melankolisempia ja enemmän ajatuksia
herättäviä.
– Levyn nimessä on taas viittauksia kvanttifysiikkaan ja kuvioihin kuten
spiraaleihin ja ympyröihin, jotka toistuvat luonnossa eri yhteyksissä.
Mitä bändin nimeen tulee, niin siinähän yhdistyy kova sana ”Scar” ja
pehmeä ”Symmetry”, kyse on siis eräänlaisesta tasapainosta kuten
Yin/Yang. Itse näen näiden kahden sanan yhdistelmän merkityksen siten,
että eläessään jokainen ihminen saa tunnepuolella arpia, mutta kuitenkin
niin, että elämässä on symmetria alati läsnä. Tähän me kaikki voimme
samaistua ja tavallaanhan se on eräänlainen ihmisenä olemisen
perusajatus.
Tarvitseeko sitä nyt meikäläisenkin alkaa vanhoilla päivillä lukemaan rakettitiedettä, että ymmärtää mistä sinä kirjoitat?
– Eipä tarvitse, sillä enhän itsekkään ole sellainen ja tuskinpa edes
tuon alan proffat tällaisia juttuja miettivät, Henrik naurahtaa. Minusta
on vain täysin luonnollista kirjoittaa tällaisia tekstejä, vaikka en
oikein tiedä miksi ne minua kiinnostavat. Kait nuo asiat ovat koodattuna
DNA:hani tavalla jota en ymmärrä, mutta seuraavan vain mielenkiintoni
kohteita, koska se tuntuu minusta hyvältä.
Julkaistu Inferno #25/2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti