tiistai 1. maaliskuuta 2005

SCAR SYMMETRY – TAVATON TUHKIMOTARINA

Muutama kuukausi perustamisensa jälkeen Scar Symmetry nauhoittaa huhtikuussa 2004 yhden biisin, saa sen perusteella levytyssopimuksen ja vajaa vuotta myöhemmin julkaisee yhden mielenkiintoisimmista ja yllättävimmistä melometallikiekoista vuosikausiin. Aivan kuten Tuhkimo hukkasi toisen lasikengistään, mutta sai silti prinssinsä.

Vaikka Scar Symmetryn lyhyt ura on ollut melkoista nousukiitoa, ei tilanteeseen ole tultu pelkästään ruusuilla tanssimalla. Debyyttikiekon 12 veisun luominen ja purkittaminen lyhyessä ajassa ei ollut aivan helppo homma, minkä orkesterin rumpali Henrik Ohlsson vahvistaa.

– Sovimme yhdessä levy-yhtiön kanssa, että äänitämme levyn heti ensi tilassa koska halusimme ryhtyä hommiin heti välittömästi. Vasta aloittaessamme tekemään uusia kappaleita tajusimme millaisen urakan edessä me oikeasti olemme. Päivämäärien sopiminen on aina helppoa, mutta niistä kiinnipitäminen vaatii rutosti energiaa. Onneksi koko Scar Symmetry konsepti vain inspiroi meitä siinä määrin, että meille syntyi suuri joukko loistavia ideoita mitä toteuttaa biiseiksi sovitussa aikataulussa.

Jonas Kjellgren, tuttu yhteyksistään mm. Centinexiin ja Carnal Forgeen ei vain soita Scar Symmetryssä kitaraa, vaan ehti myös tuottamaan ja miksaamaan yhtyeen debyytin, vaikka lukemattomien kosketin- ja kitaramattokerrosten saaminen halutunlaisiksi oikeille paikoilleen veikin runsaasti aikaa ja energiaa. Kaikesta kiireestä huolimatta Henrik on erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

– Jos meillä olisi ollut enemmän aikaa käytettävissämme, albumi saattaisi kuulostaa hieman erilaiselta kuin nyt, mutta on mahdotonta sanoa tarkasti mitä olisimme tehneet toisin.

Levyn 11. raita Seeds of Rebellion oli juuri se demon ainut raita, joka poiki levytyssopimuksen Metal Bladen tytäryhtiön Cold Recordsin kanssa. Henrik, mikä tuosta kappaleesta tekee niin erityisen ja edustaako se sinusta levyn parhaimmistoa?

– Siinä mielessä tuolla kappaleella on erityinen asema, koska juuri se antoi viittauksia levy-yhtiölle mistä Scar Symmetryssä oikein on kysymys. Saatuamme tuon biisin valmiiksi se antoi myös meille hieman osviittaa mihin suuntaan bändi alkaisi edetä, koska sitä ennen meillä ei ollut mitään konkreettista lähtökohtaa. Kappalehan on hyvä joskin aika tyypillinen Scar Symmetry ralli, mutta minusta levyllä on kyllä paljon parempiakin biisejä kuin tuo.

Ensimmäinen puoli 

Rumpalismies itse määrittelee bändin musiikin tavaramerkeiksi vaihtelevat lauluosuudet, koskettimien runsaan käytön, raskaan riffittelyn sekä monimutkaisen mutta tarttuvan rytmiikan väheksymättä mielenkiintoisia musiikillisia ja sanoituksellisia ideoita. Vaikka määrittely kuulostaa aikamoiselta sekametelisopalta, Henrik kertoo biisirakenteiden olevan pääosin aika helppoja.

– Sovitukset tulivat aika luonnollisella tavalla, koska halusimme päästä hyvään ja helposti omaksuttavaan lopputulokseen. Sävellyspuolesta vastaavien kitaristien kappaleisiin ei paljoa tarvinnut koskea, korkeintaan ottaa jotain pois tai lisätä jotain pientä jonnekin tavoitteena saada kappaleet kulkemaan paremmin.

Levyn alkupuoli kuulostaa loppua huomattavasti tarttuvammalta ja yksinkertaisemmalta, kun taas loppua kohden mennään huomattavasti haastavamman joskin pidemmän päälle palkitsevamman materiaalin pariin. Henrik kertoo solisti Christian Älvestamin olevan vastuussa lopullisesta kappalejärjestyksestä.

– Christianin ideana oli laittaa kappaleet sellaiseen järjestykseen, joka tekisi kuuntelukokemuksesta mahdollisimman mielenkiintoisen enkä usko, että hän yritti pistää helpommin omaksuttavia kappaleitamme levyn alkuun. Minusta levyn päättävät Seeds of Rebellion ja The Eleventh Sphere eivät ole sen monimutkaisempia kuin esimerkiksi albumin avausraita Chaosweaver.

Vaikka jokainen levy-yhtiö hehkuttaa jokaisen julkaisemansa levyn saavan huippuarvioita kaikissa medioissa, tuntuu tämä olevan lähes poikkeuksellisesti totta Scar Symmetryn tapauksessa. Tiesittekö missään vaiheessa, että teillä oli levy täynnä vahvoja kappaleita?

– Kyllähän me tiesimme että levy kuulostaa hyvältä, mutta ei meillä ollut minkäänlaista hajua siitä kuinka levy tultaisiin ottamaan vastaan, koska ei sellaista voi koskaan ennustaa. Olemme aivan ällikällä lyötyjä, kun levy tuntuu keräävän hyviä arvioita joka paikassa ja onhan tällainen menestyksen seuraaminen toki mukavaa. Ehkä tämänkaltaiselle musiikille on vain juuri nyt kysyntää ja että Symmetric in Design pystyy täyttämään tuon kysynnän.

Sieluun koskee 

Kysyttäessä mihin ihmisten kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota Scar Symmetryssä, on Henrikin vastauksena sanoitukset.

– Olen vastuussa kaikista sanoituksista, joten toki minusta ihmisten kannattaisi lukea ne huolellisesti. Saan sanoitusideani pääasiassa laulumelodioista ja yritän lyriikoillani seurata musiikin senhetkistä tunnelmaa. Kun esimerkiksi laulaja murisee, on tekstinikin brutaalia ja puhtaissa lauluosuuksissa taas melankolisempia ja enemmän ajatuksia herättäviä.

– Levyn nimessä on taas viittauksia kvanttifysiikkaan ja kuvioihin kuten spiraaleihin ja ympyröihin, jotka toistuvat luonnossa eri yhteyksissä. Mitä bändin nimeen tulee, niin siinähän yhdistyy kova sana ”Scar” ja pehmeä ”Symmetry”, kyse on siis eräänlaisesta tasapainosta kuten Yin/Yang. Itse näen näiden kahden sanan yhdistelmän merkityksen siten, että eläessään jokainen ihminen saa tunnepuolella arpia, mutta kuitenkin niin, että elämässä on symmetria alati läsnä. Tähän me kaikki voimme samaistua ja tavallaanhan se on eräänlainen ihmisenä olemisen perusajatus.

Tarvitseeko sitä nyt meikäläisenkin alkaa vanhoilla päivillä lukemaan rakettitiedettä, että ymmärtää mistä sinä kirjoitat?

– Eipä tarvitse, sillä enhän itsekkään ole sellainen ja tuskinpa edes tuon alan proffat tällaisia juttuja miettivät, Henrik naurahtaa. Minusta on vain täysin luonnollista kirjoittaa tällaisia tekstejä, vaikka en oikein tiedä miksi ne minua kiinnostavat. Kait nuo asiat ovat koodattuna DNA:hani tavalla jota en ymmärrä, mutta seuraavan vain mielenkiintoni kohteita, koska se tuntuu minusta hyvältä.

Julkaistu Inferno #25/2005

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti