keskiviikko 1. joulukuuta 2004

KREATOR - SOTAA JA APATIAA VASTAAN

Ilman Kreatoria thrash metal olisi genrenä huomattavasti nykyistä köyhempää, vaikka yksikään bändi ei vuosien saatossa ole halunnut tai edes onnistunut kuulostamaan moneen genreen vaikuttaneelta esikuvalta. Langan päässä pyhästä sodasta ja muista mukavista asioista oli juttelemassa Essenin pieni vihainen mies Miland ”Mille” Petrozza.

Vaikka Millen niin sanoitukset kuin ääni tihkuvat aggressiota ja vihaa, osoittautuu hän tällä kertaa varsin lupsakaksi hevimöröksi, jolta useimmiten tulee tekstiä ilman nyhtämistä. Kreatorin nokkamiehellä ei olekaan mitään medioille puhumista vastaan, niin kauan kuin kyse on musiikkia tai metallia ymmärtävistä tahoista. Marraskuun puolen välin tienoilla herra oli kuitenkin hieman erilaisessa tilanteessa: puhumassa lapsille metallista saksalaisella KinderKanal TV-kanavalla.

– Minua pyydettiin mukaan ohjelmaan puhumaan lapsille metallista parinkymmenen minuutin ajan. Oli aika hankalaa yrittää selittää niin lyhyessä ajassa, mistä metallissa on pohjimmiltaan kysymys, joten pidin vastaukseni aika lyhyinä. Visiitti oli silti erittäin hauska ja kaiken vaivan arvoinen, jos yksikin nappula alkaa kuunnella metallia.

Opitko itse sitten mitään yleisöltäsi?

– Lapsien touhuja on mukava seurailla, koska he ovat niin puhtaita ja vapaita kaikista ennakkoluuloista. He ovat yleensä avoimia kaikille uusille asioille ja tuosta jokainen voisi ottaa oppia. Lapset innostuvat kaikesta uudesta ja ovat valmiita kokeilemaan kaikkea ja vaikka he eivät tienneetkään mitään metallista, osoittivat he sitä kohtaan runsaasti kiinnostusta.

Kreatorin edellinen levy Violent Revolution julkaistiin kolme vuotta sitten ja tuon jälkeen bändi on keikkaillut erittäin ahkerasti ympäri maailmaa sekä julkaissut tupla liven sekä kattavan DVD-paketin. Pitkäksi venähtänyt tauko ei huolettanut Milleä missään vaiheessa.

– En usko, että ihmiset ovat unohtaneet meidät, vaikkemme olekaan julkaisseet uutta levyä kolmeen vuoteen. Olisihan se järkevää julkaista uusi levy 1-1,5 vuoden välein ja jos niin kävisi, niin hyvä homma. Minusta olisi silti väärin julkaista levyjä vain julkaisemisen vuoksi, koska kaikista tärkein asia näissä hommissa on kuitenkin musiikki itse. Joskus on vaan pakko pitää hieman taukoa, jotta voi reflektoida hieman itseään ja tekemisiään. Elää normaalia elämää, hakea siitä inspiraatiota ja vasta sitten kirjoittaa kokemuksistaan. Ei kiertueilla ollessa voi inspiroitua mistään, se on kyllä osa tätä hommaa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä todellisen maailman kanssa.

Vielä viime kesänä bändillä oli suunnitelmissa julkaista neljän biisin EP ennen varsinaista täyspitkää, mutta ajan madellessa eteenpäin suunnitelma päätettiin haudata.

– Äänitimme studiossa 12 kappaletta ja tarkoituksena oli laittaa yksi noista kappaleista sitten EP:lle. Meillä oli myös ylijääneet liveraidat Toxic Tracesta sekä nopea versio Coma of Soulsista ja kaikki olikin jo miksausta myöten valmista. Emme kuitenkaan osanneet päättää minkä kappaleen jättäisimme levyltä pois, joten päätimme olla julkaisematta koko EP:tä.

Sikisi pyhästä sodasta

Tammikuussa julkaistava 11. studiolevy kantaa nimeä Enemy of God. Nimestä huolimatta kyseessä ei ole hyökkäys uskontoja vastaan, vaan levyn eräänlaisena keskeisenä teemana on pyhä sota Jihad ja siihen liittyvät ilmiöt. Amerikan presidentti George ”Tupla-W” Bush on julistanut Al-Qaidan Jumalan viholliseksi, mutta samaa sanovat myös järjestön jäsenet Amerikasta ja sen presidentistä.

– Olen todella vihainen siitä kylmästä tosiasiasta, että vuonna 2004 käydään yhä uskonnollissävytteisiä sotia. Emme elä enää missään keskiajalla ja inkvisitionkin ajat ovat jo kauan sitten olleet ohitse. Ihmiskunnan pitäisi elää edistyksen eikä taantumuksen aikaa. Osa valtaapitävistä ihmisistä ja jopa hallituksista käyttävät uskontoa hyväkseen kertoen olevansa Jumalan asialla ja näin ollen oikeutettuja hyökkäämään toisiin maihin.

– Levyn nimi ei siis viittaa vain kristittyjen Jumalaan, vaan kaikkiin maailman viiden pääuskonnon Jumaliin. Toki levyllä on hyvin ”metalliselta” kuulostavat nimi, mutta se ei todellakaan ole mitenkään Jumalan vastaiseksi tarkoitettu, vaan enemmänkin sillä viitataan auktoriteetteihin.

Milleä ei pelota tulla väärinymmärretyksi levyn nimen suhteen.

– Ihmiset jotka kuuntelevat metallia, ymmärtävät kyllä mistä levyllä ja sen nimessä on kysymys. Emme me sävellä biisejä tai tee tekstejä niitä varten, jotka eivät kuuntele Kreatoria ja siksi eivät tiedä mistä levyssä on kysymys. Ihmiset jotka haluavat kritisoida metallia, halveksua sitä tai hyökätä kaikkea anti-kristillistä vastaan tulevat joka tapauksessa tekemään niin huolimatta siitä, mistä me laulamme. Meidän kohdeyleisömme on hevi-ihmiset, eikä meitä kiinnosta tippaakaan miten ulkopuoliset meitä tulkitsevat, joten siksi on aivan turha pohdiskella kuinka levyn nimi tullaan ottamaan vastaan.

– Mitä kristittyihin tulee, niin kyllähän ihminen voi hyvin olla kristitty ja kuunnella metallia. Minutkin on kasvatettu kristityksi, mitä minä en todellakaan ole, sillä en tunne tarvitsevani uskontoa mihinkään. Olisi kuitenkin erittäin kliseemäistä sanoa, että kaikki kristityt olisivat liian tyhmiä tajutakseen levynnimen ja todellisuuden välisen eron.

Herra Petrozzan mukaan meneillään oleva sota vaikuttaa niin hänen kuin jokaisen ihmisen päivittäiseen elämään.

– Käynnissä oleva sota on muuttanut ympärillämme olevaa todellisuutta, pelkästään junaan tai lentokoneeseen nouseminen on muuttunut todella paljon sodan ansioista. Vaikka terrorismia on ollut olemassa yli 20 vuotta, vasta nyt jokaisen on tarvinnut alkaa pelkäämään sitä joka hetki, koska nyt terrori-iskuja voi tapahtua missä vain, koska vain. Ensimmäinen ja toinen maailmansota olivat kammottavia sotia, mutta tällä kertaa vastassa on vihollinen, jota ei voi osoittaa sormella, koska se on kaikkialla. Ei ole olemassa mitään kohteita tai minkäänlaista kontrollia koko sodasta ja tämä uusi todellisuus vaikuttaa meihin kaikkiin.

– Aina on ollut olemassa uskonnollisia fanaatikkoja, mutta nyt he ovat vain paljon radikaalimpia. Muistat varmaan tämän tapauksen hollantilaisesta ohjaajasta, joka tapettiin koska hän oli ohjannut musliminaisista kertovan elokuvan. Asiat ovat tällä hetkellä todella huonosti, terrorin uhka ei ole enää mikään etäinen asia, vaan siitä on tollut todellisuutta.

Pala palalta 

Levyn kansitaiteesta vastaa Joachim Luetke, joka sai varsin vapaat kädet toteuttaa näkemyksiään Millen alustavan idean pohjalta.

– Annoin Joachimille pari luonnosta ja kerroin, että maskotiksemme noussut pää pitää olla kuvissa. Joachimilla inspiroitui tästä ja loi kuvia maailmasta, jossa vallitsee kaiken täydellinen hallinta. Minusta levyn kansitaiteen pitää jäädä kuitenkin tulkinnalle avoimeksi, koska jokainen kumminkin kokee erilaisia tuntemuksia sen nähdessään ja muodostaa sanoja lukiessaan oman käsityksensä siitä.
Jos levyn kansitaiteet syntyivät varsin luontevasta ilman ponnisteluja, oli bändillä itsellään käytössä varsin samanlainen menetelmä kappaleita työstäessä.

– Teimme biisit luottaen vaistoomme emmekä pohtineet miltä levyn pitäisi kuulostaa. Siksi ennen levytyksiä vertasin materiaalia Pleasure to Kill-albumiin, koska olimme nyt yhtä avoimia kaikille asioille kuin noihin aikoihinkin. Kirjoittaessamme Pleasure to Killiä meillä ei ollut mitään rajoituksia, koska emme naiiveina nuorina ymmärtäneet sellaisista mitään. Nytkin me vain päätimme, että ei ole mitään väliä jos kappaleesta tulee 7-8 minuutin mittainen tai jos yhteen kappaleeseen tulisi hidas, melodinen ja äärimmäisen raskas osuus peräkkäin. Halusimme, että levystä tulee meidän paras ja teimme sen ilman että olisimme miettineet lopputulosta päämme puhki.

Pitkistä kappaleista tulee heti mieleen levyn päättävä varsin erilaiselta Kreator raidalta kuulostava The Ancient Plaque.

– Kappaleen on oikeastaan tarkoitus olla The Pestilence part 2. Sanoituksien puolesta nimi on metafora mielen rappeutumisille, jota siis vertaan muinaiseen vitsaukseen on kyseessä sitten rutto tai joku muu kulkutauti. Jos biisiä kuuntelee tarkasti, niin siitä löytyy aika radikaali sanoma. Musiikillisesti se on aika aavemainen ja sen aikana tapahtuu paljon, jossain mielessä se on jopa aika eeppinen raita.

Levyn avaava nimikappale ja Dystopia edustavat puolestaan hieman tyypillisempää Kreatoria, josta löytyy kuitenkin jotain uutta.

– Säilyttääksemme oman tyylimme uusien biisien pitää samaan aikaan kuulostaa sekä Kreatorilta että jollain tapaa uudelta. Tuo saattaa kuulostaa aika helpolta hommalta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Olemme uramme aikana ehtineet tehdä yli 100 kappaletta ja uusien tekeminen on tullut vain vaikeammaksi, koska emme halua toistaa itseämme mutta emme myöskään halua kuulostaa keneltäkään muulta.

Levyn puolivälistä löytyvä Murder Fantasies on sekin hieman erilaista Kreatoria, ainakin hypnoottisen tarttuvalta kertosäkeeltään. Levyn ainoa vierailija on soolon kappaleeseen vetäissyt Arch Enemystä tuttu Michael ”Mike” Amott.

– Jos totta puhutaan, niin alkuperäinen ideani oli tehdä biisiin hieman Judas Priest-tyylinen soolo, jonka Sami aloittaisi ja minä seuraisin ja jonka jälkeen soittaisimme yhdessä melodisen osuuden, mutta minulta loppuivat ideat kesken. Andy ehdotti tuolloin, että kutsuisimme Miken paikalle ja hän suostuikin heti. Lähetimme hänelle biisin ja hän keksi siihen soolon, joka on aivan mainio ja kuulostaa häneltä itseltään.

Luontevaa toimintaa 

Mitä sitten pitäisit suurimpana erona kahden uusimman levyn välillä?

– Suurimpana erona edelliseen levyymme on tuotanto ja uskon, että eron kuulee varmasti jokainen. Vaikka Violent Revolution kertoo myös tosielämästä, se tehtiin kuitenkin kolme vuotta sitten ennen syyskuun 11. tapahtumia. Tuon jälkeen monet asiat ovat muuttuneet niin paljon, että Enemy of Godista tuli paljon radikaalimpi ja äärimmäisempi kuin mitä edellinen levy oli. Toki levyillä on paljon yhteneväisyyksiäkin, koska molemmilla levyillä soittaa kumminkin Kreator.
Tuotannosta puheen ollen tällä kertaa Andy Sneapin luonnehtima äänimaailma kuulostaa hyvässä mielessä varsin pelkistetyltä ja raa’alta, mitä monet fanit ovat kaivanneet tuotannoltaan hieman kliinisemmän edellisen albumin jälkeen.

– Tällä levyllä emme tehneet mitään päällekkäisäänityksiä, levyltä kuuluu vain kaksi kitaraa, rummut ja basso. Soolo-osuuksissa on kyllä käytössä kolme tai joskus jopa neljäkin kitaraa. Heti sessioiden alussa kerroin Andylle, että halusin levylle luonnollisen kuuloiset rummut ja mukavan kitarasoundin ja työskentelimme kovasti saavuttaaksemme asettamamme tavoitteen. Alkuperäisenä ajatuksenani oli myös äänittää kaikki analogisesti, mutta ei siinä loppujen lopuksi olisi ollut mitään järkeä. Andy sai kuitenkin lopputuloksen kuulostamaan analogiselta 80-luvun tuotannolta.

Andy Sneapia kuuluu siis kiittäminen onnistuneesta lopputuloksesta, mutta oli miehellä sormensa myös pelissä itse kappaleissakin.

– Biisit olivat kyllä valmiita hän astuessa kuvaan mukaan, mutta 90 % hänen vaikutuksesta koski kappaleiden saamiseksi kuulostamaan hyvältä eikä niinkään itse biiseihin koskemisesta. Hän myös antoi minulle joitain ideoita sanoituksia ja niiden muotoilua varten. Soolojen ja yleensäkin kitaratyöskentelyn suhteen hän oli todella luova ja työskenteli läheisessä yhteistyössä minun ja Samin kanssa.

Kuinka paljon modernia studioteknologiaa sitten käytettiin äänitysvaiheessa, sillä varsinkin bändin rumpalin Jürgen ”Ventor” Reilin työskentely kuulostaa yllättävänkin napakalta ja tarkalta?

– Toki me käytimme Pro-Toolsia korjataksemme joitain mokia, jos äänitys muuten oli tunnelman osalta onnistunut, mutta itse äänitysprosessi oli erittäin luonnollinen. Täytyy sanoa, että Jürgen on saanut asiansa järjestykseen ja hän on paljon tyytyväisempi siihen mitä me teemme nyt verrattuna hieman kokeellisempaan materiaalin jota soitimme yhteen aikaan. Hän tietää tasan tarkkaan kuinka tällaista musiikkia soitetaan. Tämä on 100 % Kreatoria ja 100 % häntä.

Kritiikistä 

Koska levy julkaistaan vasta tammikuussa, ei arvosteluja ole lehdissä ehtinyt vielä näkymään. Milleä ei levyn saama vastaanotto kuitenkaan suuremmin askarruta.

– Onhan uuden levyn saama vastaanotto aina arvoitus, mutta se on kuitenkin sellainen asia mihin ei pysty itse vaikuttamaan. Ainoa asia mitä voit tehdä, on tehdä levy ja jäädä odottelemaan sen saamaa palautetta. Edellisellä levyllä saimme joukon uusia faneja, jotka eivät olleet kuuntelemassa meitä 80-luvulla. Jokaisen levyn julkaisemisen jälkeen saamme aina uusia kuuntelijoita, vanhat saattaa ruveta pitämään meistä uudestaan tai sitten eivät. Näin vain käy kun takana on pitkä ura eikä asialle oikein voi tehdä mitään.

Itse näkisin 2000-luvun eräänlaisena Kreatorin toisena tulemisena, varsinkin kun nyt thrash metal on ollut pienoisessa nosteessa parisen vuotta. Mille yhtyy osittain näkemykseeni.

– Minusta koko 90-luku oli huonoa aikaa metallille, tuolloin oli käynnissä jonkin sortin identiteettikriisi. Useimmiten bändit tekivät hieman kokeellisempaa kamaa me mukaan lukien. Minusta me kuitenkin hyödyimme tuosta, sille teimme tuolloinkin hyvää musiikkia. Metallin kannalta oli tärkeää, että se määriteltiin ja löydettiin uudestaan, koska nyt metalliskene on entistä vahvempaa. Nyt kun metalli on ikään kuin palannut takaisin, koko skene ei tule enää katoamaan kuten aikanaan tapahtui grungen toimesta.

– Olemme myös muusikkoina nykyisin paljon ammattimaisempia kuin ennen ja toki olemme paremmin tietoisia siitä keitä me olemme. Nykisin olen myös täysin vakuuttunut siitä, että Kreator on yksi tiukimmista bändeistä, mutta aina en ole uskaltanut sanoa tätä ääneen. Yhteen aikaan mekin kävimme läpi identiteettikriisin, mutta nyt se kuuluu menneisyyteen.

Jos metalliskene onkin entistä vahvempi, on uhkat muuttuneet hieman toisenlaisiksi. Nettipiratismia vastaan taistellakseen yhä useampi levy-yhtiö julkaisee levyjä erilaisilla bonuksilla varustettuna. Enemy of Godista on niinkään tulossa rajoitettu digipack-painos, joka sisältää levyn lisäksi bonus DVD:n.

– Levy-yhtiöt haluavat jotain ekstraa, mutta sehän vain antaa artisteille mahdollisuuksia olla entistä luovempi. En olisi voinut kersana uneksiakaan levyistä, joissa olisi ollut bonuksena jotain kulissien takaista toimintaa esimerkiksi levynteosta. DVD:ltä löytyy dokumenttia äänityksistä, videoklippi Impossible Brutalitystä sekä klipit julkaisemaltamme live DVD:ltä kappaleista Violent Revolution ja Phobia ja vielä jotain pressimateriaalia sähköisessä muodossa.

Impossible Brutalityn video on aika tiivistunnelmainen ja se muistuttaa hieman TV-sarjaa Twin Peaks. Se näyttää aika kummalliselta, erilaisia ihmisiä soittelee siinä ja me vedämme sellaisessa oudolta näyttävässä baarissa. Video voisi olla aivan hyvin jostain Dave Lynchin elokuvasta.

Maailmanlopun julistusta 

 Millen tekstit eivät koskaan ole olleet aihepiireiltään kovinkaan lohdullisia ja niissä on useampaankin kertaan povattu tuhoa maailmalle. Valoa tunnelin päässä ei kuulemma vieläkään ole näkyvissä, ihmiskunta on hitaasti mutta varmasti menossa kohti helvettiä.

– Ihmisen perusluonteeseen kuuluu tuhoaminen, jälleenrakentaminen ja saman syklin toistaminen alusta ja näin on koko ihmiskunnan historian ajan toimittu. Ei tässä ole kyse pessimismistä, mutta uskon vakaasti, että maailma voi pelastua vain maailmanlaajuisen sodan, vitsauksen tai jonkin muun radikaalin katastrofin kautta. Toivonpilkahdus on olemassa, mutta tällä hetkellä ei näkyvissä ole juurikaan muita kuin huonoja uutisia. Totta kait jokainen meistä kuolee ennemmin tai myöhemmin ja ehkä asiat muuttuvat parempaan suuntaan seuraavien vuosien kuluessa, mutta juuri nyt ei oikein näytä siltä.

Maailmanlopun lisäksi Millen teksteissä kunniansa ovat saaneet useasti kuulla myös valehtelevat ihmiset. Taidat todella vihata valheita, joten mikä on suurin valhe jonka olet viime aikoina kuullut? Mille purskahtaa hersyvään nauruun.

– Valheita kuulee nykyisin kaikkialla joka päivä, mutta suurimpia viimeaikaisia kuulemiani valheita on, että maailmasta tulee paljon turvallisempi paikka Irakin sodan päätyttyä. Tämähän on suurta potaskaa, sillä asiat ovat muuttuneet vain huonompaa suuntaan.

Irakin sodasta ja Amerikasta puheen olleen, luuletko että yksi ihminen pystyy muuttamaan asioita esimerkiksi vaikka äänestämällä?

– Aina kannattaa äänestää, jos ei anna ääntään, ei ole mitään syytä valittaa jälkeenpäin mistään. Tänä päivänä tapahtuu kuitenkin niin paljon korruptiota ja manipulaatiota, että kuka tietää rekisteröityykö äänesi mihinkään. En yhtään ihmettelisi, jos esimeriksi Amerikan presidentinvaaleja olisi manipuloitu.

Sinullahan on syntymäpäivät joulukuun 18., haluaisitko kenties toivoa lahjaksi rauhaa maailmaan?

– Paskat maailmanrauhasta! Mille nauraa sydämellisesti. Olisihan se hieno syntymäpäivälahja, mutta aivan yhtä realistinen kuin että joku antaisi minulle miljoona euroa. Ja jos maailmaan tulisikin rauha, niin kaikki alkaisi vain taas uudestaan alusta.

Eikä rauhan koittaessa sinulla olisi enää mitään mistä kirjoittaa?

- Aivan niin!

SAMIN SANOIN 

Reilun kolme vuotta orkesterissa viihtynyt kakkoskitaristi Sami Yli-Sirniö kertoo Enemy of Godin synnyttämisestä. 

– Eihän mitään biisejä olisi olemassa, jos Milleä ei olisi, naurahtaa Sami kysyttäessä uuden levyn kappaleiden syntyperää. Mille on kitaristina itseoppinut, mutta äärimmäisen luova ja häneltä syntyy koko ajan riffejä, joka on tärkeintä musiikin teossa. Eihän hän mistään musiikin teoriasta hirveästi tiedä, mutta eihän sekään haittaa, koska silloin muut voivat keskittyä siihen enemmän. Millen kanssa on kumminkin erittäin hauskaa musisoida ja meillä on bändissä erittäin rento meininki.

Tällä kertaa kappaleita hierottiin valmiiksi treenikämpällä huomattavasti aiempaa enemmän ja Samillakin oli mahdollisuus osallistua kappaleiden synnyttämiseen, vaikka pääasiallinen tekovastaa on yhä Millellä.

– Ostettiin treenikämpälle sellainen digitaalinen kovalevymoniraituri, jota saksalainenkin hevari osaa käyttää. Edellistä levyä tehdessä en ollut treeneissä mukana ollenkaan, vaan menin suoraan studioon. Tällä kertaa Esseniin tuli matkustettua treenaamaan aika useasti ja siellä sitten soviteltiin kappaleita paljon ja läheteltiin materiaalia CD:llä edes takaisin. Demoja kertyi hirmuinen kasa ja meillä onkin aika monta biisiä, jotka eivät päätyneet levylle asti.

– Ei voi sanoa, että levyllä olisi mun tekemiä biisejä, mutta riffejä, melodioita ja kaikkia päällekkäisjuttuja kylläkin. Tällä kertaa tehtiin aiempaa enemmän esituotantoa, ohjelmoitiin klikkejä, päätettiin miten pitkään tietyt kohdat kestää ja kuka soittaa sooloa mihinkin jne.

Kuten Violent Revolution, uutukainen nauhoitettiin Andy Sneapin kanssa viime vuodenvaihteen tienoilla uusituissa tiloissa avatussa Backstage Studiolla.

– Paikkahan on todella hieno ja se on itse asiassa Derbyn lähellä oleva vanha maatila, jonka yhteydessä on asuintilat. Studio itsessään on rakennettu vanhaan 1600-luvun alussa rakennettuun kivirakennukseen. Äänityssessioissa kävimme kaikki yksitellen, vaikka olinkin paikan päällä pari viikkoa yhtä aikaa Millen kanssa. Muulloin oli Andyn vuoro sitten vahtia, että kaikki menee oikein.

Jos Samin osuus on kasvanut entisestään niin sävellysvaiheessa, on rooli myös studiossa aiempaa selkeästi isompi.

– Studiossa menin jossain vaiheessa sekaantumaan komppiraitoihin, sillä viime kerrallahan en soittanut niitä yhtään. Kaikki puhtaat kitarat on mun käsialaa, samoin osa sooloista, kompeista ja stemmoista. Andyltä tuli paljon hyviä ideoita stemmoihin, sillä hänhän on myös kitaristi. Tällä kertaa valmistauduin itse aika hyvin levytyksiin, sillä viime kerralla tuli mentyä aika kylmiltään studioon.
Enemy of God kuulostaa tuotannoltaan edellistä levyä pelkistetymmältä ja syy tähän on hieman erilaisessa lähestymistavassa kitaroiden suhteen.

– Olen itse vähän liian lähellä koko levyä, joten on hieman vaikea verrata levyn tuotantopuolta aikaisempiin levyihin. Violent Revolutionilla oli neljä kitaraa, jotka soittivat samaa ja nyt on vain kaksi, joten ehkä levy siksi kuulostaa vähän raaemmalta. Musta tämä oli kyllä hyvä ratkaisu, koska nyt musiikki kuulostaa aiempaa selkeämmältä. Kokonaisuus kun saattaa mennä helposti liian tukkoon johtuen liiallisten komppiskebojen käytöstä.

Kuinka sitten itse näet levykokonaisuuden?

– Kyllähän levy on aiempia kierompi ja kimurantimpi sekä varmaan myös vaikeampi soittaa livenä. Enemy of God on myös huomattavasti monimutkaisempi ja teknisempi kuin edelliset levyt ja sovitusvaiheessa juttuja on mietitty paljon aiempaa enemmän. Vaikka levyä onkin vaikea verrata edellisiin, niin onhan se jollain tapaa samalla lailla tekninen kuin vaikka esimerkiksi Extreme Aggression.

– Mä olisin laatinut levyn biisijärjestyksen ehkä hieman toisella tavalla, sillä ensimmäinen varsinainen hengähdystaukohan tulee vasta levyn puolessa välissä kuutoskappaleen kohdalla. Toisaalta taas eihän tässä ikinä mitään balladeja ole vedetty, joten miksipä sitä muuttaa tässäkään vaiheessa, Sami hekottaa.

Julkaistu Inferno #23/2004

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti