Barbarian
Faith Extinguisher
Doomentia
2
Aivan täysin
ymmärtämykseen ei mene, miksi näiden kolmen italiaanon tuotoksia
verrataan niin kovasti Celtic Frostiin. Kavereiden musiikista kun ei
löydy tippaakaan samanlaista nihilististä repivyyttä ja
painostavuutta, vaan ennemminkin Venomin sekä Sodomin ja sitä myötä
myös Motörheadin kaltaista rujompaa rokkaavuutta toteutettuna
uppiniskaisessa 80-luvun heavy metalin hengessä.
Väärä vertailukohde ei
kuitenkaan ole Faith Extinguisherin suurin ongelma vaan sen sisällön
köyhyys ja pahimmillaan suoranainen puute. Total Metalin kaltaiset
vahvoja assosiaatioita sisältävät kappalenimet vaatisivat
taustalleen hieman enemmän kuin muutamalla soinnulla tehtyjä perusriffejä sekä näiden sekaan ympättyjä hilpeähenkisiäpilipalimelodioita. Borys Crossburnin(!) kähinä on sentään edes
sinne päin, vaikka särmää siinäkin voisi olla enemmän aivan
samoin kuin turhan latteiksi jäävissä soundeissa.
Melkoisia rimpuloita ovat
nämä barbaarit edelleen, vaikka viidessä vuodessa yhden demon,
levyn ja splitin verrattu onkin jo ehditty seikkailemaan. Ennen
seuraavaa tuotosta tämän porukan olisi todellakin syytä olla
salilla sekä eka että vika, jotta voimaa löytyisi ottaa käteen
puumiekan sijasta pitkä pätkä kunnioitusta herättävää kylmää
hyrkanialaisen terästä.
Doro
Powerful Passionate
Favorites
Nuclear Blast
Powerful Passionate
Favorites ei ole uusi Doro albumi, vaan alunperin lokakuussa 2012
ilmestyneen toistaiseksi tuoreimman albumin Raise Your Fistin nyt
ilmestyvän uusintajulkaisun kylkiäinen. Ovelat saksalaiset
markkinointimiehet perusteluvat uusion tarpeellisuutta sillä, että
se juhlistaa neiti Peschin 30 vuotta sitten alkanutta uraa. Vaan
saattaahan tälle olla ihan oikeata kysyntääkin, kuuluuhan levy
yhdessä edeltäjänsä Fear No Evilin (2009) kanssa Doron tasoltaan
sekä vaihtelevan että vaatimattoman soolotuotannon parhaimmistoon.
Miksi tämä bonuskiekko
pitää sitten arvostella erikseen, alkuperäisellä levylle kun tuli
Inferno #101/2012:sta annettua kolme ja puoli kirvestä eikä mieli
ole siitä mihinkään muuttunut? Noh, koska Doro.
PPF on sisällöltään
ihan kelvollisesti perusteltu, sillä viiden osin siellä täällä
julkaistun lainaversion lisäksi levyn loput neljä kappaletta ovat
aiemmin julkaisemattomia: eri miksaus Lemmyn kanssa vedetystä
perushyvästä It Still Hurts -balladi, hivenen kasvottomaksi jäävä
ranskankielinen tulkinta Raise Your Fististä, vanhan liiton malliin
hivenen tönkösti etenevä tulevan Anuk II -leffan tunnusbiisi
Warfare sekä soundillisesti muttei laulultaan halvalta kuulostava
tuoppiinitkemisfiilistely NYC Blues.
Huikeimmat hetket
löytyvät kuitenkin covereista etunenässään rohkeasti valitut
Babe I'm Gonna Leave You sekä Egypt (the Chains Are on) ja ei
niinkään yllättävästi valittu lässy, mutta silti aina naaraiden
lämmityksessä toimiva Metallican Nothing Else Matters. Etenkin Led
Zeppelin -klassikossa never, never gonna leave you, babe -kohdassa
etumus jäykistyy ja kostuu noin kymmenessä sekunnissa eikä Doron
tulkinta häviä juurikaan mainiosti mystisyyttä ja painavaa
poljentoa naittavalle Dion alkuperäiselle versiolle. Näkemys Kissin
Only Yousta on toki sekin hyvä, mutta Tina Turnerin Nutbush City
Limitsiin ei Saksan taskuvenus hänkään saa pieksettyä
alkuperäisen lähes pornahtavan hillitöntä svengiä.
Soitannollisesti mikään
em. versioista aivan kuten suurin osa omasta tuotannostakaan ei ole
kovinkaan ihmeellistä, mutta juuri Doron keskinkertaisimmillaankin
hyvä ja parhaimmillaan lähes maaginen ääni ja laulutyyli tekee
niistä vallan kelvollisia. Ihana nainen. Doro <3
Frogskin/Lähdön Aika
Split 7”
82
Records/Rusto-Osiris/Rämekuukkeli
3.5
Niin Frogskin kuin Lähdön
Aika ovat kiirehtineen niin urallaan kuin musiikissaan kymmenisen
vuonna, joten kollaboraatio pikkukiekolla on varsin luontevaa. Ainoat
aiemmat kuulohavainnot kaksikosta ovat viimeksi mainitun seiskasta
vuodelta 2011, jota tuli kritisoitua hapuilevaksi ja linjattomaksi
sekä soundiltaan huonolla tavalla suttuiseksi ja ponnettomaksi.
Molemmat yhtyeet
luottavat yksinkertainen on kaunista -periaatteeseen. Frogskinin
Itse-kappaleen kohdalla tämä tarkoittaa piinaavan laahaavaa
sludgemaista lanausta, josta huokuu genrelle erittäin tyypillistä
mutta samalla vallan toimivaa painostavaa pimeyttä ja inhoa. Kohteen
yksityiskohdat jäävät kuitenkin hieman arvailun varaan solistin
onnistuneen epäselvän ja karskin ulosannin takia. Mainio kappale,
jonka puolustaa paikkansa splitin avaajana mukinoitta.
Kääntöpuolen Lähdön Ajan junttaama Hiljaisuus kaikkialla sopii teemaltaan kokonaisuuteen
hyvin, sillä valoa tunnelin päässä ei tässäkään biisissä
näy. Simppelin tehokkaalla suoralla kompillaan keskitempoisena
etenevä biisi marssitetaan Frogskiniä aggressiivisemmin kohti
kuulijan naamataulua, vaikka sama likainen ja ahdistava jurnutus
molempien taustalta löytyykin. Tämän perusteella yhtye on
huomattavasti joka saralla mielenkiintoisempi kuin aikaisemmin sanan
säilällä sivaltamallani seiskalla.
Tinkimätön ja jo siksi
arvostettava underground DIY-julkaisu samalla tavalla toimivilta
yhtyeiltä.
Kiveskives
J.S. Bach in His
Favourite Disco
Drink Tonight
3.5
Musiikillinen perseily on
vaikea taitolaji, joka jo lähtökohtaisesti ärsyttää useimpia
kuin riemastuttaa. Toista täyspitkäänsä nyt julkaisevat
turkulaiset pitävät jo nimellään ja visuaalisella ilmeellään
huolta siitä, että tiukkapipoisimmat musadiggarit genrestä
riippumatta tuskinpa vaivautuvat Kiveskivesiin tutustumaan kuin
korkeintaan vahingossa. Tämä on kuitenkin heidän, ei yhtyeen
itsensä tappio.
J.S. Bach in His
Favourite Disco on ennakkoluulotonta ja ilahduttavaa musiikkia, koska
sen puhtaan instrumentaalinen ja saippuasarjamainen rock-progehassuttelu satunnaisine nintendo-piipityksineen on pahuksen hyvin
tehtyä, mutta ennen kaikkea vallan viihdyttävää. Liekö sattumaa,
että 90-luvun alkupuolella samankaltaisella mutta silti täysin
omalla sarallaan seilannut Nylon 66'ers sekin oli Turusta aivan kuten
2010-luvun lasermetal-soturit Nightsatankin.
Erityisen hilpeän ja
tarttuvan alkupuolen jälkeen J.S. Bach in His Favourite Disco
vakavoituu selkeästi, mikä albumin draaman kaaren kannalta onkin
ymmärrettävää ja auttaapa se myös jaksamaan pitämään
kiinnostusta yllä koko 36 minuutin ja 20 sekunnin ajan. Samalla
normalisoituminen, siinä määrin mikä KivesKivesin tapauksessa nyt
ylipäätään voidaan määritellä normaaliksi, myös vähentää
otetta kasseista ja paineet purkautuvat ikään kuin hieman ennen
aikaisesti. Ei kumminkaan onneksi reisille.
The Milestones
Higher Mountain - Closer
Sun
Turenki
4
Kaksikymppisiään tänä
vuonna juhlistava ja edelleen alkuperäiskokoonpanolla toimiva The
Milestones lahjoittaa merkkipaalun kunniaksi diggareilleen neljännen
albuminsa, joka ilmestyy puolta nopeammin edeltäjänsä jälkeen
(Devil in Me, 2009) kuin mitä oikein Amerikassa saakka taltioidun
Souvenirs -kakkoskiekon jälkeen kului aikaa julkaisujen välissä.
Vaikka orkesteriin voikin
lätkäistä Avainlippu-merkin, kuulostaa viisikko kaikessa rokkaavassa mutta letkeässä juurevuudessaan ehdan amerikkalaiselta,
mikä tässä yhteydessä lienee tavoitekin ja vallan hyvin
saavutettu sellainen. The Milestonesin etelän suuntaan kurkottava
rock on ajatonta eikä se kuulosta tippaakaan punaniskaiselta, vaikka
onkin velkaa The Allman Brothers Bandin, Lynyrd Skynyrdin tai Molly
Hatchetin kaltaisille mainioille genren pioneereille.
Levyn soundeja ja
soittajien suoritusta ei voi kuin ihastella, sillä sen verran
lämminhenkisiä, jyhkeitä mutta konstailemattomia molemmat ovat.
Mitään ei ole liikaa, mutta kaikki tarvittava on silti juuri
oikealla paikallaan mukaan lukien hyvää työtä omalla sarallaan
tekevä laulava huuliharpisti Olavi Tikka.
Onkin sääli, että
pitkähköstä urastaan ja Suomessakin varsin messevistä
lämppäripesteistään huolimatta The Milestones ei ole saanut
sellaista kunnioitusta ja tunnettavuutta minkä se ehdottomasti
ansaitsisi, vaikkei tämä mitenkään tavatonta ole kotimaistenkaan
rokkibändien kohdalla.
Vaikka kauttaaltaan
läpikulkeva iskevyys ja vahva hittimateriaali Higher Mountain -
Closer Sunilta jääkin kelpo alun jälkeen uupumaan, tarjoaa se
kuitenkin vallan miellyttävän kokonaisvaltaisen kuuntelukokemuksen
kerta toisensa jälkeen. Epäilenpä vielä, että livenä muutaman
neuvoa-antavan jälkeen olisin taatusti enemmän myyty näillekin
kappaleille. Albumin tärkein ansio piilee kuitenkin siinä, että se
toimii oivallisena muistutuksena hyvin toimivien perusasioiden
merkityksestä rock'n'rollissa.
Ranger
Shock Skull 7”
Ektro
4.5
Vuonna 1988 Public Enemy
lauloi Don't Believe the Hype. Tätä neuvoa hypeallergisten olisi
syytä noudattaa Rangerin tapauksessa ja ottaa itse asioista selvää.
Suositeltava järjestys on käydä yhtyeen keikalla ja turpasaunan
jälkeen mennä hikisenä ja runnottuna latomaan sopiva määrä
valuuttaa myyntitiskille Knights of Darkness MLP:tä ja toukokuun
puolivälin jälkeen Shock Skull seiskaa varten.
Ranger jatkaa samaa
tinkimätöntä linjaa musiikillisesti ja julkaisupoliittisesti kuin
mitä sitä teki em. täysien pisteiden debyyttiminillään. Täysillä
eteenpäin kohkaavaa ja täysin pitelemätöntä
heavyspeedmetalthrashia niin kuin sitä aikoinaan kulta-aikana
tavattiin tehdä. Formaattina tietysti pelkkä vinyylisingle.
Nimikappale taotaan kalloon samalla, jo ennestään tutulla intensiteetillä, joka saa
hampaat helisemään ja korvat soimaan eikä kääntöpuolen Omen of
Doom anna sekään juurikaan tasoitusta. Jos melodiat ja tehokeinot
ovatkin täysin yhteneväisiä aiempaan materiaaliin verrattuna, ei
kappalekaksikko häviä kuin korkeintaan p-karvan verran aiemmille.
Ja tämäkin pitkälti vain siksi, että nyt bändiltä jo oletti
saavansa laatua.
Julkaisun tärkein
merkitys itse uusien biisien esittelemisen lisäksi on, että se
osoittaa bändin pystyvän jauhamaan total metal -myllystään yhä
edelleen kovia kipaleita. Metallin tulevaisuus on menneisyydessä,
ainakin mitä Rangeriin tulee.
Scarecrow
82 Records/Devils
Shitburner/Horror-Shop
3
Nyt ei leikitellä
millään sarjakuvista ja teinikauhuleffoista tutulla ja söpöllä
kauhukuvastolla The 69 Eyesin tai Twilight-leffasarjan -tyyliin, vaan
ollaan kerrasta hurmeisten, pelottavien ja rumien asioiden
lähituntumassa. Konsepti ei sinällään ole mitenkään
ihmeellinen, mutta vakuuttavasti toteutettuna se tarjoaa kelpo
kehykset hyvinkääläisten roisille ja tummalle Misfits-punkin ja
rokkimetallin sekamelskalle.
Seiskan avaava Metal Scum
sekoilee hektisenä eikä tarjoa kummoistakaan tarttumapintaa saati
sisältöä kuulijalle. Sen sijaan sitä seuraavat Son of Satan sekä
B-puolen avaus Jesus, Lucifer And Me ovat selkeästi energisemmin ja
suoraviivaisemmin kulkevia melkoisen tarttuvia menopaloja, jotka
lähes väkisin tempaavat mukaansa. Puolen päättävä roisi
tulkinta ranskalaisen Sylvie Vartanin 60-luvun lopun kauniista
hitistä La Maritza on idea- ja kuriositeettitasolla parempi kuin
varsinaisena toteutuksena.
Scarecrow:lla on
selkeästi keinot ja tarpeet tehdä omaa juttuaan hyvin, se Amores de
Vampirosilla käy jo ilmi. Jahka se vain saisi materiaalin laadun
tasapainopisteen kohdalleen ja korkeammalle, olisi jälki entistäkin
kauhistuttavampaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti