The Exploited
The Massacre (reissue)
Beat the Bastards (reissue)
Fuck the System (reissue)
Nuclear Blast
3/3.5/4
Poliittisen ja ärhäkkään
britti- tai tarkemmin sanottuna skottipunkin lipun kantajana jo
70-luvun lopusta heiluneen The Exploitedin nimen ja keesikallologon
tietää taatusti huomattavan moni vaikkei osaisikaan nimetä
yhtäkään bändin albumia kappaleista puhumattakaan. Räksyttävän
räkkikoiran Wattie Buchanin johdattaman porukan vuonna 1981
julkaistu Punks Not Dead -debyyttialbumi onkin kiistaton klassikko,
jolle vanavedessä vuoden välein julkaistut Troops of Tomorrow ja
Let's Start a War... (Said Maggie One Day) eivät paljoakaan häviä.
Tästä alkanut laadun
putoaminen ja tyylisuunnan muutos kohti crossover thrashia ei vielä
käänny varsinaiseksi nousuksi vuonna -90 ilmestyneellä The
Massacrella, vaikka oikeaan suuntaan menemisestä onkin jo selkeät
merkit ilmassa. Asenne punk-retkueella ei ole kymmenessä vuodessa
kadonnut mihinkään ja vaikka biisitkin ovat selkeästi kasvaneessametallisuudessaan varsin napakoita, jää viimeinen kasvoille
sylkäisty räkäklimppi ja kunnon korvatillikka vielä päälle
kuitenkin antamatta.
Vuonna 1996 julkaistu
Beat the Bastards antaakin jo isän kädestä edeltäjäänsä
hanakammin ja osuvammin. Mainiosti rullaava avaus/nimikappale asettaa
kurssin kohdalleen heti kärkeen eikä reitiltä pahemmin eksytä
missään vaiheessa, kun välietappeina on Don't Blame Me:n, If
You're Sad:in tai Fightback:in kaltaisia monipuolisia ja hyvässä
suhteessa sekä metallia että punkkia sisältäviä vetoja. They
Lie:n esimerkillisen kipakasta sahauksesta sietäisi monen
puhdasverisen thrash-bändinkin ottaa mallia. Ylimääräistä läskiä
13 kappaleen ja 52 minuutin sekaan mahtuu toki jonkin verran, mutta
tästäkin huolimatta aiempaa selvästi korkeammalle nostettu rima
ylittyy komeasti.
Seitsemän vuotta
myöhemmin julkaistu kahdeksas ja toistaiseksi tuorein täyspitkä
Fuck the System onkin jo melkoisen tymäkällä otteella ja
tarttuvilla kappaleilla varustettu pläjäys. Osaltaan tämä johtuu
jo siitäkin, että kolmestatoista kappaleesta vain kaksi on
venytetty yli neljän minuutin loppujen pyöriessä kahden minuutin
tienoilla tai vähän sen yli. Asiaankuuluva ja erittäin vakuuttava
koko systeemille haistattelu sekä molempien keskisormien näyttely
useaan eri suuntaan vain alleviivaavat vahvaa kappalemateriaalia,
joka kiteytyykin parhaiten levyn nimikappaleen lisäksi myös You're
a Fucking Bastard, Never Sell Out ja Chaos Is My Life -repäisyissä.
Toivon mukaan hieno
nousukausi jatkuu myös entistä pidemmäksi venyneen levytystauon
jälkeenkin, kun loppuvuodesta on luvassa uutta materiaalia niin
ikään Nuclear Blastin kautta julkaistuna. Tätä ennen on kuitenkin
toivottava Wattien toipuvan takaisin omaksi vihaiseksi itsekseen
vastikään keikalla saadusta sydänkohtauksesta.
Turbo
The Fifth Element
Metal Mind
2.5
Puolan Turbo kuuluu
ehdottomasti ns. divarihevin kärkeen, sillä kukapa vuosien varrella
vähänkään erilaisia osto- ja myyntiliikkeitä tai kirpputoreja
läpi kolunnut ei olisi nähnyt vuonna 1988 julkaistua Last Warrioria
tai kahta vuotta myöhemmin julkaistua Dead Endiä? Määritelmän
voi laajentaa koskemaan myös orkesterin musiikkia, vaikka 34 vuoden
aikana julkaistusta neljästätoista albumista ei montaa olekaan
tullut kuunneltua.
Vuosien varrella Turbo on
paahtanut sekä äidinkielellään että englanniksi niin hard rockia
kuin heavy metalia sekä speed/thrashia ja nykyisellään kuuluisi
taas olevan ehdan hevin vuoro. Jotain yhtye tuntuu vuosien varrella
oppineen, sillä lähtökohdiltaan The Fifth Element on ihan
kelvollista genren peruskauraa melodioineen, kertosäkeineen,
riffeineen ja asiansa ajavan ”kultakurkun” kera. Jonkinlainen
innottomuus sitä kuitenkin vaivaa, sillä jokaisella soittokerralla
vähän ennen puolta väliä tulee tarkastettua, että montakos
kappaletta tätä herkkua vielä olikaan jäljellä.
Tämä ei sinällään
ole suurikaan ihme, onhan akustisella bonuskappaleella varustetulla
kokonaisuudella mittaa lähemmäs tunti. Pienoinen ihme sen sijaan on
parhaiden kappaleiden, maidenmaisen instrumentaali Amalgamin, lähes
ärsyttävän tarttuvaa hoilausta sisältävän Light Up the Worldin
ja Rob Halfordin kireää ääntä imitoivaa laulua sisältävän
This War Machinen löytyminen peräkkäin levyn lopusta.
The Fifth Element ei
kaikessa keskinkertaisuudessakaan ole mitenkään erityisen huono
levy, mutta remmiahdettuna Turbon myllystä saattaisi saada paremmin
tehoja irti jo heti alusta alkaen. Nyt vääntöä ei
yksinkertaisesti löydy riittävästi kuin varsin suppealla
käyntinopeusalueella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti