Burning Saviours
Boken om Förbannelsen
I Hate
2,5
Kun yhtye nappaa nimensä
Pentagramin biisistä, tulee se samalla kertoneeksi paljon myös
omasta musiikkityylistään. Tämä pätee vahvasti ainakin Burning
Savioursin kohdalla, vaikka monet vastaavat tuomiota rokin kautta
julistaneet 70-lukulaisen Pentagramin aikalaiset ovat nekin hurrien
vaikuttajalistassa taatusti kärkisijoilla.
Boken om Förbannelsen ei
ole varsinaisesti yhtyeen uusi neljäs studioalbumi, vaan vuosina
2011-13 julkaistun neljän seiskatuumaisen muodostama kokoelma, joka
kuitenkin kuulostaa yhtenäiseltä niin hyvässä kuin pahassakin.
Poppoon lähestymistapa musiikkiinsa sekä yleissoundi on kyllä
asiaankuuluvan ja jopa ihastuttavan kotikutoinen sekä sympaattinen,
mutta itse kappaleet ovat satunnaisista hyvistä oivalluksistaan
huolimatta varsin heppoisia.
Pienissä erissä eli
juuri alkuperäisessä 7” julkaisuformaatissa kuunneltuna
sävellysten sisältöön ei ehkä niinkään kiinnittäisi huomiota,
ovathan esimerkiksi poppoon äidinkielellä laulettu, omanlaistaanmystistä tunnelmaa huokuva avausraita Förbannelsen, tanakan
simppelisti jytäävä Spirits in the Woods tai sekä herkistelyä
että rokkavuutta naittava The Nightmare biiseinä hyvää
keskitasoa.
Kokoelman hyvää
tarkoittavasta ajatuksesta ja useammasta vähintäänkin
kelvollisesta yksittäisestä biisistä huolimatta kokonaisuus on
vähemmän kuin osiensa summa.
Corpsessed
Abysmal Thresholds
Dark Descent
3,5
Melkoisen messevällä
The Dagger & the Chalice EP:llä (2011) levytysuransa startannut
järvenpääläinen Corpsessed on toissavuotisen nimettömän
seiskatuumaisen vihdoin valmis julkaisemaan materiaalia myös
täyspitkän muodossa. Musiikillisesti jo lähes valmiina vuonna 2007
syntynyt yhtye ei varsinaisesti epäonnistu Abysmal
Thresholdsillakaan, vaikka se onkin sukeltanut entistä syvempiin ja
tummempiin vesiin.
Bändi kaataa jylhän
synkkää lovecraftiaanista death metal -kaaosta kuulijan korviin
läpi koko levyn eikä yksilöiden erottelu kokonaisuudesta ole
helppoa. Pikimusta yhtenäinen biisimassa toimii toki omanlaisenaan
tehokeinona tässä tapauksessa, mutta silti musiikkia turhankin
paljon sekoittavia soundeja olisi voinut levittää laajemmalle
alalle aivan kuten itse sävellyksissäkin on tehty eri osineen.
Corpsessedin
järkälemäinen ja painostava, edustamansa genrenkin muinaisiinaikoihin kurkotteleva vyörytys on edelleen kiehtovaa ja tehokasta.
Siltikin se esiintyy tällä julkaisulla niin ehdottomana ja
sisäänpäin kääntyneenä, että lähestyminen on tehty erikoisen
hankalaksi kaikille muille paitsi asiaan syvällisesti
vihkiintyneille. Tämä voi toki olla perimmäinen tarkoituskin, vaan
kun orkesterilla löytyisi taitoa ja saarnaamisen aiheita
suuremmallekin seurakunnalle.
Coughdust
Random Numbers/FA
4
Metalli on aina
lähtökohtaisesti miehistä musiikkia eikä Coughdust sekään
tuoksu parfyymille, laula rakkaudesta tai soi NRJ:llä. Sen musiikki
on rumaa ja testosteronille tuoksuvaa hikistä vääntöä, jonka
korkeapäästöisenä polttoaineena on ympäröivän maailman
aiheuttama lähes suoranainen viha ja loputon ahdistus.
A Means to an End on
läpeensä karski ja pelkistetty albumi. Siitä löytyy paljon samaa
kuin Entombedin death 'n' roll -aikakauden levyissä sillä
erotuksella, että biisit eivät groovaa tai tartu korviin yhtä
vastustamattomasti. Tämä ei kuitenkaan ole minkäänlainen ongelma,
sillä Coughdustin hyve on nimenomaan konstailemattomuus ja serunnookin itsensä kuuntelijan tajuntaan enemmän voimalla kuintaidolla.
Aiemmin julkaistulla
EP:llä ja useilla tehdyillä keikoilla yhtye on reenannut työn, ei
salin, kautta itsensä tiukkaan kuntoon debyytilleen. Siksi se
kuulostaakin oikealla ja osuvalla tavalla proletaariselta, ja
löytyypä orkesterilta myös asennetta enemmän kuin pelkiksi
kotitarpeiksi.
Coughdustin kutsuun
kannattaa vastata. P.S. Hissukat ja vätykset älkää vaivautuko.
Crisix
Rise...Then Rest
Apostasy
2,5
Espanjan lukeutuu
Euroopan kehitysmaihin mitä raskaampaan musiikkiin tulee eikä nyt
kansainvälisesti kakkosalbuminsa julkaisevasta Crisixistä tunnu
siitäkään olevan kotimaansa skenen erityiseksi metalliveturiksi.
Ei Rise...Then Rest ole mitenkään erityisen heikko levytys millään
tasolla mitattuna, mutta onpahan se vain niin monen muun nykymaailman
yrittäjän tavoin ärsyttävän hajuton ja väritön.
Bändin moderni thrashrullaa kyllä mukavasti juuri nyt komeetan lailla korkeuksissa
kiitävän armaan kotimaamme Lost Societyn malliin, mutta juuri
tietynlaista kulmikkuutta ja muulle kuin pelkälle diskovedelle
haisevaa meininkiä tällainen mäiske kaipaa paljon enemmän.
Nopeita perusriffejä kyllä nypytetään biisi-biisiltä, mutta
kovinkaan kummoisia perustuksia ei niistä voi valaa.
Melodia ja soolopuolella
asiat ovat sen sijaan selvästi paremmalla mallilla, mutta pelkän
ulkokultaisuuden varaan ei ennenkään ole hyviä kappaleita
rakennettu. Crisixin suurin väripilkku on kuitenkin vokalisti Juli
Baz, jonka ääntelytyylissä on paljon samaa persoonallisuutta kuin
Macabren murhamaestrolla Corporate Deathilla. Ilman hänen panostaan
kokonaisuus olisi aidosti tylsempi.
Mikäli bändi ei jää
lepäämään laakereilleen, tuntuu sillä kuitenkin olevan
jonkinmoiset eväät nousta seuraavalle tasolle ehkä jo seuraavalla,
yleisesti vaikeaksi sanotulla kolmannella albumillaan, ilman että
koko konseptia tarvitsisi laittaa täysin uusiksi.
Kiljuvelka-70
Tottele! 7”
Kiljutuotanto/Rämekuukkeli
3
Kiljuvelka-70:n
kolmannella minijulkaisulla formaatin fyysinen koko on kasvanut ja
muuttunut väriltään hopeasta mustaksi. Samalla yhtyeen perinteisen
rosoinen hardcore punk tuntuu saaneen sisältöä selvästi piirun
verran enemmän niin musiikillisesti kuin sanoituksellisestikin
ainakin ensijulkaisuun verrattuna.
Mitään uutta tai
ihmeellistä ei useista eri yhteyksistä tutut konkarit saa
edelleenkään aikaiseksi, mikä ei itseisarvo voi ollakaan tämänkään
genren musiikissa. Silti kappaleiden toivoisi käyvän vielä
iskevämmin ja nasevammin päälle niin että tekijöissä kytevä
kipinä leimahtaisi kunnolla liekkeihin aina selvästi kuultavaksi
asti.
Sanoituksista vastaava ja
ne myös tulkitseva Pate onnistuu itse biisejä piirun verran
paremmin, vaikka perinteisen punk-lyriikan ytimessä ollaankin mm.
poliitikoita mollaten ja luontoa puolustaen. Yksinkertaisen
tehokkaasti sivalletaan Kansamiehessä, jonka kohde, parhaillaan
keskellä muikeaa Tom of Finland -postimerkkikohua oleva
kansanedustaja onkin erittäin herkullinen joskin samalla myös
äärimmäisen helppo aihe.
Tottele! EP ei ole
kaikista relevantein punk-julkaisu, mutta oikeista lähtökohdista
eli tekemisen tarpeesta sekin on oletettavasti kummunnut.
Oruga
Blackened Souls
Apathia
3
Orugan debyyttiä
kuvaileva mainospuhe ”The band deeply allies the oppressive
heaviness of doom and the filthy rage of sludge, aggressively
impregnated with metal, all melting into the hypnotic dynamics of
stoner” on kirjaimellisesti otettuna pelkkiä ylisanoja, muttei
kuitenkaan täysin katteetonta sanahelinää. Ranskalaisin korvin
tämä saattaa kenties kuulostaa hyvinkin aggressiiviselta,
painostavalta ja saastaiselta, mutta kyllähän Suomessakin tämän
sortimentin ahdistuksen tulkinta on huomattavasti synkemmällä ja
tuskaisemmalla tasolla.
Ei orkesterin musiikki
silti mitään hipsuttelua ole, vaikka jonkinlaisen pienen
ranskalaisen hienosteluvivahteen siitä voi olla kuulevinaankin.Raskaalla kädellä murjotusta sludge-jyräyksestä kun löytyy erisävyjä eikä sinne tänne ripotetut tunnelmalliset osiot nekään
kuulu kaikista ankarampien yhtyeiden tehokeinoihin. Stonerin
dynamiikasta tai hypnoottisuudesta en kyllä löydä häivähdystäkään.
Vaikka adjektiivit ja
genremäärittelyt eivät osukaan kohdalleen, ei tämä tee Blackened
Soulsista yhtään sen huonompaa julkaisua. Onpahan se vain pahuksen
vahvasti keskitasonmallia niin hyvässä kuin pahassakin, jota ei
pysty yhtään helpommin haukkumaan kuin kehumaankaan. Aikamme
vitsauksia tämäkin.
Vainaja
Kadotetut
Svart
4,5
Vainaja on luonut heti
ensimmäiselle täyspitkälleen melkoisen jylhät ja kiehtovat
puitteet, joista markkinointiväki käyttäisi mielellään sanaa
konsepti. Kaikista tärkein eli itse musiikki ei kuitenkaan jää
sivuosaan, vaan sen kuvailuun käy samat em. adjektiivit ja paljon
enemmänkin.
Taiteilijanimillä
saarnamies Wilhelm, kanttori Kristian ja haudankaivaja Aukusti
toimiva kolmikko on samalla myös levyn 1800-luvulle sijoittuvan
synkän tarinan päähenkilöt, jotka kultissaan harjoittavat ja
tulkitsevat uskontoa omalla kieroutuneella tavallaan
normikristillisyydestä poiketen. Tosi tarina tai ei, täysin
uskottava ja osuva se ainakin on.
Kadotettujen
”soundtrackina” Vainaja vyöryttää erittäin järeää ja
synkkää doom vaikutteista death metalia 90-luvun alkupuolen
malliin. Vaikka musiikki on periaatteessa konstailematonta,
suoraviivaista ja useimmiten jopa rujoa, löytyy siitä silti
runsaasti kauneutta, syvyyttä ja tarttumapintaa heijastamaan
kehyskertomuksen, 40- ja 50-lukujen useita tummempia mustavalkoisia
suomifilmejä muistuttavaa, ahdistavaa ja painostavaa ilmapiiriä.
Kauniin herkkä
alkusoitto Lankeemus tuudittaa oivallisesti valheelliseen kaikki
hyvin -tunteeseen ja ilmapiiriä syventää ja synkentää
entisestään hienosti toteutetut välimessu Henkikaste sekä
päätösseremonia Kadotettu. Nämä kolme instrumentaalia ovat
levykokonaisuuden tunnelman kannalta olennaisia elementtejä, vaikka
loput kuusi varsinaista kappaletta vahvoja musiikillisia yksilöitä
ovatkin.
Kadotetut kietoo
pauloihinsa ja musertaa otteeseensa kuten karismaattiset
hihhulijohtajat tapaavat tehdä keräten almut levykauppiaiden
taskuihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti