PIMEYDEN YTIMESSÄ
Kaikkea se saksalainen
ahdistunut muusikko keksii, kuin uuden metalligenren.
Teksti: Miika ”Mega” Kuusinen
Siinä missä Venomin
Black Metal -albumi (1982) määritteli uudenlaisen musiikkityylin
Possessedin Death Metal -kappaleen (1985) yhdessä Death-orkesterin
kanssa nimetessä kokonaisen genren, on Bethlehem pitkälti yksin
vastuussa dark metalin synnystä. Eikä vain kastamalla sitä
debyyttialbuminsa mukaan, vaan antamalle sille myös merkittävän
musiikillisen alkusykäyksen, jossa pimeys oli kaukana hämärästä.
Dark Metalilla päivä painuu mailleen ja koko sen keston ajan
vallitsee yön musta ja lohduton pimeys.
Thrashia veivanneesta
Morbid Visionista lätkimään lähteneet basisti Jürgen Bartschin
sekä kitaristi Klaus Mattonin lähipiirissä osin oman käden
kauttakin tapahtuneet useat kuolemantapaukset sekä yleinen masentava
ja urbaani ilmapiiri että henkinen lamaantuminen imaisivat kaksikon
mustaan aukkoon. Ainoa pakotie ja selviytymiskeino syvistä sielun
syövereistä kohti valoa oli luoda musiikkia, joka kumpuaisi suoraan
alitajunnasta. Alkoholi ja tupakka saivat kilpailevan ja äärimmäisen
tehokkaan luonnonmukaisen lääkkeen, jonka ansiosta rumasta
syntyikin jotain kaunista ja lohduttavaa.
Kolmen demon ajan
kypsynyt visio kristallisoitui vuonna 1994 julkaistulle Dark Metal
-debyytille. Vaikka albumilla yhdistyykin hidas ja painostava doom
metal omanlaisensa tunnelmalisänsä tuoviin black metal
-elementteihin, ei musiikissa ole kuitenkaan kyse usein niin
tyypillisesti käsitellystä pahuudesta, vaan nimenomaan
henkilökohtaisen mentaalitason pimeydestä. Tästä dark metalissa
on kysymys.
Albumin ajaton vahvuus
piilee siinä, että vaikka se on niin tuotannoltaan kuin
biiseiltäänkin varsin yksinkertaista ja ajoittain jopa hiukan
kömpelöä, piilee sen melodioissa ja yleisessä raskaassa
ilmapiirissä omalaatuista syvälle porautuvaa tenhoa. Tähän
päästäkseen yhtyeen ei tarvinnut käyttää mitään ylimääräisiä
kuorrutuksia kuten naislauluja tai edes juurikaan koskettimia, sillä
perinteisellä kitara-basso-rummut-laulu kombinaatiolla luodut
tunnelmat ovat enemmän kuin riittäviä.
Osasta Dark Metalin
kappaleista löytyy myös yllättävät hetkensä, ja yleensä juuri
silloin kun sen tasaiseen piinaavaan mateluun on alkanut uppoutua.
Bändi saattaa herättää kuuntelijansa takaisin reaalimaailmaan
vetelemällä avokämmenellä ympäri korvia lyhyellä blast
beat-kaahauksella tai yllättävällä, jopa lohdullisia säveliä
sisältävällä tunnelmanmuutoksella vain palatakseen takaisin
luojiensa omaan päänsisäisen ahdistavan olotilan kuvailuun. On
helppoa kuvitella, että juuri tällaiselta syvä masennus tuntuu
niine harvoine hyvine hetkineen.
Jos musiikki onkin
selkeästi korvin kuultavassa ahdistuneisuudessaan painostavaa,
onnistuu se jollain ihmeen keinoilla lääkitsemään myös
kuuntelijaansa. Esimerkiksi Funereal Owlbloodia kuunnellessa on
helppo ymmärtää Bartschin ajatusmaailmaa omien samaa kehää
pyörien yöllisten ja painostavien ajatusten purkautuessa syksyisen
aamun sarastuksessa.
Esikoisensa jälkeen
orkesteri on laajentanut levy levyltä niin musiikillista kuin
sanoituksellista repertuaariaan uppoutumalla entistä syvemmälle
hulluuteen ja surrealistisiin teemoihin molemmilla saroilla.
Seuraajallaan Dictius Te Necarella (1996) (latinaa, suomeksi sinun
tulee/pitää tappaa itsesi) oli vielä kiehtova julkaisu, mutta
lukuisten miehistönvaihdosten myötä (mm. kolme rumpalia ja
kitaristia sekä yhdeksän eri laulajaa) bändi tuntuu kadottaneen
näkemyksensä pahan kerran. Tai ehkä sen ainoalla alkuperäisellä
jäsenellä Jürgen Bartschilla menee vain nykyään liian hyvin,
sillä Bethlehemin tapauksessa taide syntyi todellakin kärsimyksestä
ilman minkäänlaista romantisointia.
Ei ole kovinkaan
yllättävää, että mm. omien sisäisten demoniensa kanssa pitkään
kamppaillut ja niitä musiikiksi kääntänyt Niklas Kvarforth on
nimennyt Dark Metalin yhdeksi suurista vaikuttajistaan. Tämä on
varsin selkeästi aistittavissa etenkin Shiningin alkupään
tuotannossa ja onpahan Niklas ehtinyt vaikuttamaan Bethlehemin
vokalistinakin vuosina 2009-2011 kahdella toistaiseksi uusimalla
julkaisuilla
Julkaistu Inferno #102/2012
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti