Mors Principium Est
...And Death Said Live
AFM
4,5
On melkoisen merkillistä,
kuinka upean Liberation=Termination -levyn (2007) jälkeen useiden
kitaristien- ja biisintekijävaihdosten kanssa vuosia kamppailleet
porilaiset kuulostavat edelleen ainoastaan ja vain itseltään.
Hienointahan tässä kaikessa on kuitenkin se, että ...And Death
Said Live on näinkin kova kokonaisuus. Uusien jäsenten suhteen
merta edemmäs on todellakin kannattanut mennä kalaan.
Mors Principium Est on
edelleen melkoista ilotulitusta melodisen death metalin saralla,
mutta se ei monien muiden lailla tyydy pelkkiin pikkunätteihin
pamauksiin, vaan tykittää räväkästi ja melkoisella vauhdilla
ilmoille massiivisen näytöksen täynnä toinen toistaan komeampia
ja äänekkäämpiä muodostelmia. Lukuisia eri sävyjä sisältävällä
väriloistolla ei kuitenkaan peitellä muuten köyhää sisältöä,
sillä niin riffeissä ja etenkin hienoissa melodioissa löytyy
enemmän kuin mitä ruotsalaisten virkaveljien viimeisen kymmenen
vuoden aikana julkaistuilta tuotoksilta yhteensä.
Oletettavasti lähellä
kuolemaa käyneelle bändille tämä neljäs albumi on nimensä
mukaisesti uusi uljas alku. Samalla se on myös, jos ei nyt
melodödögenren selkeä virstanpylväs, niin ainakin melkoinen
persauksiin tökätty piristysruiske yhdessä pieni tovi sitten
julkaistun Pain Confessorin Incarceratedin kanssa.
Shining
Redefining Darkness
Spinefarm
4,5
Reilu viisitoista vuotta maailmaa ja itseään musiikilla piinannut
Niklas Kvarforth on kasvanut pojasta mieheksi yhdessä tunnetuimman
luomuksensa Shiningin kanssa. Yhtyeen alkupuoliskon julkaisuilla
ilmoille oksennettu suoraviivainen angsti ja pahaolo on jalostunut
levy levyltä lähes vaivihkaa huomattavasti kontrolloidummaksi
synkistelyksi, jonka monitahoisuus ja totaalisuus on selkeästi
aiempaa vaikuttavampaa myös musiikiltaan. Keulahahmon luovuutta
ruokkivat henkilökohtaiset ongelmat eivät siis edelleenkään
vaikuta kadonneen mihinkään, mutta niistä on opittu ammentamaan ja
puhumaan entistäkin vapautuneemmin.
Ainakin näin jälkikäteen
ajateltuna viime keväänä julkaistu neljän biisin Lots of Girls
Gonna Get Hurt cover EP antoi jo viitteitä siitä mitä tuleman
pitää, vaikka se sisällöllisesti ja toteutukseltaan olikin selkeä
välityö. Shining ei nimittäin koskaan aiemmin ole ollut näin
kepeä, monipuolinen ja jopa osittain kokeellinenkin, vaikka toki sen
musiikki on edelleen syvän melankolista ja tummaa sisältäen yhä
selkeitä viittauksia myös black metalin suuntaan. Uusiutunut tyyli
istuu sille täysin luontevasti ja osoittaapa albumi vielä samalla,
ettei yhtye edelleenkään seuraa ketään, vaan etenee vakaasti
itsenäisenä mihin suuntaan kulloinkin sattuu haluamaan.
Viiden varsinaisen
kappaleen sekä Olli ”Puppe” Ahvenlahden soittama vaikuttava
pianoinstrumentaali Det Stora Grå muodostavat intensiivisen
kokonaisuuden, joka onnistuu poikkeuksellisesti herättämään
erilaisia ajatuksia ja tunnetiloja kerta toisensa jälkeen. Tähän
harva nykylevytys enää pystyy.
Sons of Kings
Emersion
Omakustanne
3,5
Kotimaista alkuperää
oleva Sons of Kings yrittää puhtaasti instrumentaalisen musiikkinsa
voimin saada kuuntelijansa levitoimaan ja onnistuukin siinä
osittain. Albumin kahteen lähes samanmittaiseen pitkään
kappaleeseen uppoutumalla jalat tahtovatkin irtautua maasta vaaksan
verran, mutta maan vetovoiman voittaminen ja korkeimpiin sfääreihin
tempaiseminen ei siltä ainakaan vielä onnistu.
Turkulaisnelikon
avaruusalus käyttää polttoaineenaan sekä kraut- että spacerokkia
kuin psykedeliaa ja ambientia, ja tämän sekoituksen avulla se
nouseekin hitaasti ja varmasti kohti korkeuksia määränpäänään
tuntemattomien planeettojen epäsäännölliset kiertoradat.
Rauhallisella tempolla etenevä musiikki on puettu näennäisen
pelkistettyyn ulkoasuun, josta löytyy myös häivähdys epämääräistä
uhkaavuutta ilman synkän ja painostavan tunnelman läsnäoloa.
Rakennuspalikkoina on käytössä lähes hypnoottisuuteen taipuvainen
toisto ja jumitus, jonka päälle on kirjailtu pienin,
improvisaatiolta kuulostavin kitara- ja kosketinmelodioin kudottua
äänimattoa. Epämääräisestä muodostaan huolimatta niin kappale-
kuin levykokonaisuuskin pysyy silti jämäkästi kasassa.
Orkesterin kakkosalbumi
Emersion onkin kiehtova kokemus, jolta silti toivoisi ja odottaisi
osittain räväkämpää ja vieläkin syvemmälle erilaisten
musiikillisten ulottuvuuksien syövereihin heittäytyvää
lähestymistapaa. Sons of Kings on jo hyvää matkaa korkeuksissa,
mutta määränpää sillä ei ole vielä täysin selvinnyt.
Vortech
Devoid of Life
Omakustanne
3
Kunnioitettavan ahkerasti
ja itsepintaisesti Vortech julkaisee itse albumeitaan Devoid of Lifen
ollessa jo viides täyspitkä tänä vuonna kahdettatoista
elinvuottaan viettävältä kotimaiselta porukalta. Levyä ja etenkin
edukseen erottuvaa The Apocalypse-Grains of Reality päätöskaksikkoa
kuunnellessa käy selväksi, että hiljaa hyvä tulisi. Enkä nyt
puhu äänenvoimakkuudesta.
Musiikki etenee pääosin
erittäin kiivaalla tempolla rumpujen nakuttaessa kuin MG-42
konsanaan muiden instrumenttien ja suu vaahdossa käskyjä ärisevän
vokalistin tukiessa kiivasta kuolemaan saakka johtavaa musiikillista
salamasotaa.
Vortechin koneistettua
tunnelmaa sisältävä death metal ei loppujen lopuksi kuitenkaan
eroa paljoakaan useista moderneista ja viimeiseen saakka
tuotannollisesti tuunatuista sekä soundillisesti kiristetyistä
äärimetalliyhtyeistä. Mäiskeen kun toivoisi olevan joko entistä
rohkeammin ja syvemmälle koneiseen sekaantuvaa vehkeilyä tai
selkeästi rehellisempää ja rujompaa brutalopaukutusta. Nyt siellä
täällä hyviäkin ideoita väläyttelevä, joskin osin
vauhtisokeudesta kärsivä musiikki jää näiden kahden ääripään
väliseen epämääräiseen limboon leijumaan.
Devoid of Life on
turhankin intensiivinen ja tuhti paketti sellaisenaan nautittavaksi.
Orkesterista tällaisenaan pitävät saavat kyllä rahoilleen
vastinetta, sillä varsinaisen yhdeksän biisin lisäksi saa
bonuksena kaupan päälle kokonaiskeston lähes tuplaavat kahdeksan
live- sekä demoraitaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti