torstai 1. huhtikuuta 2004

WOODS OF BELIAL – URBAANIA KAUHUA

Industrialia, black ja doom metallia musiikissaan yhdistävän Woods of Belialin levyn kannessa pitäisi olla varoitustarra: ei normaaleille, ei heikkohermoisille. Wohi selittää miksi.

– Woods of Belial on tyyliltään suicide doomia eli musiikilliset elementit ovat siinä mielessä aika selvät, ja sieltähän se musiikki kumpuaa hyvin syvältä undergroundin syövereistä. Alun perin ruvettiin vääntämään tavallaan black doomia eli hidasta ja raskasta musiikkia missä on paljon black metal -elementtejä. Industrial-vaikutteet tulivat oikeastaan vahingossa Horned Blackin tultua mukaan bändiin, ja koska ne jutut kuulostivat helvetin hyvältä, ne sitten vakiintuivat osaksi musiikkia.
Kaikenkarvaisille kuuntelijoille ja tilanteisiin bändin musiikki ei taatusti sovi ja sen myöntää Wohi itsekin.

– Kyllä kuuntelijalla on jollain tasolla oltava kiero mielenlaatu, että meidän musiikkia pystyy kuuntelemaan, vaikka ei nyt tarvitsekaan olla mitenkään ”saatanallinen” persoona tai edes erityisen masentunut. Kliseisesti sanottuna en kuitenkaan suosittelisi musiikkiamme normaaleille ihmisille. Depressiot, vitutukset ja alkoholin yliannostukset ovat tilanteita, jotka sopivat toki musiikkimme kuuntelemiseen. Ei sitä missään häissä tai lastenkutsuilla kannata alkaa soittamaan.

Orkesterin levyä ja kotisivuja tarkastellessa huomio kiinnittyy ennen kaikkea bändin ympärillä vallitsevaan mystiseen ja salaperäiseen ilmapiiriin jäsenten operoidessa taitelijanimillä Wohi, Blood ja Horned Black. Kamerakaan ei ole onnistunut vangitsemaan herroista kovinkaan selkeitä kuvia.

– Joskus ennen vanhaan ja vielä 90-luvullakin monet bändit perustivat meininkinsä siihen, että soittajilla oli taiteilijanimet, eikä kukaan oikein tiennyt keitä he oikeasti olivat. Taiteilijanimien käytöllä haluamme viedä huomiota pois meistä, koska meillä ei ole mitään merkitystä tämän jutun kannalta, vaan tärkeintä on, että ihmiset keskittyisivät pelkästään musiikkiin. Ja toisaalta salaperäinen meininki tuo hommaan sellaisen mystisen aspektin, joka minun mielestäni on hyvin tärkeä tämäntyyppisiä bändejä kuunneltaessa.

Pitkällinen projekti

Bändi ei levynsä kanssa ole turhia hötkyillyt, sillä levyn tekemiseen kului kaiken kaikkiaan viisi vuotta. Äänityksiäkin tehtiin kolmessa eri sessiossa vuosina -98, -99 ja -02. Uuden materiaalin synnyttämisestä ei Wohilla kuitenkaan ole vielä tässä vaiheessa minkäänlaista käsitystä.

– Levy-yhtiöongelmat hidastivat tietysti levyn tekoprosessia, mutta toisaalta olemme myös niin laiskoja, että emme vain saaneet aikaiseksi tehdä levyä nopeammin. Meillä ei kuitenkaan ole mitään itsetarkoituksellista pyrkimystä odottaa viittä vuotta että tehdään seuraava levy, se syntyy ehkä jo vuoden päästä tai sitten ei ikinä. Tämä bändi on sellainen, että eletään sen mukaan mitä tapahtuu, joten uutta materiaalia tulee kun on tullakseen.

Debyytin visuaalisena teemana on karun harmaat ja likaiset urbaanit ympäristöt, vaikka bändin nimen perusteella voisi helposti odottaa jotain aivan muuta.

– Industrial-elementtien ja musiikin kylmenemisen myötä musiikki alkoi lähetä nykypäivää tunnelmaltaan ja tästä johtuen halusimme kansitaiteeseen mukaan inho-futuristisen elementin. Levyn kansissa olevat synkät betonimaisemat ilmentävät tätä hyvin, niissä ei ole muuta kuin murhetta ja kuolemaa.

Jos levyn kansitaide on tarkkaan mietitty sopivaksi musiikilliseen konseptiin, on sitä myös levyn nimi Deimos XIII.

– Sana deimos tarkoittaa kauhua, ja sen mukaan on nimetty myös Mars-planeetan toinen kuu. Yhdistettynä Deimos-nimeen luku kolmetoista viittaa ikään kuin kuninkaalliseen nimeltä Deimos XIII. Toisaalta jos jollekin luku 13 on epäonnenluku, niin tällä levyllä on yritetty tavoittaa hänen pahin painajaisensa.

Vaikeasta konseptista ja musiikista huolimatta Woods of Belialin debyytin saama suopea vastaanotto on yllättänyt myös itse orkesterin jäsenet.

– Emme osanneet odottaa, että ihmiset varsinaisesti pitäisivät levystä. Hyvähän se on kuulla, että on olemassa ihmisiä jotka selvästi ymmärtävät mistä levyssä on kysymys, ja kyllä sellaisia ihmisiä voi olla ympäri maailmaa. Emme itse näe, että musiikkimme liittyisi millään tavalla suorasti suomalaisuuteen, vaikka levyltä onkin ehkä havaittavissa sellaista suomalaista itsemurhafiilistä mitä ihan joka paikassa ei varmaankaan saataisi aikaan

Julkaistu Inferno #17/2004

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti