ANDRALLS
Force Against Mind
Mausoleum
Saatekirje kehuu Andrallsia vaatimattomasti
uuden vuosituhannen Sepulturaksi ja kyllähän tässä samaa on. Laulajan äänessä on
paljon yhteistä Max Cavaleran kanssa ja "fast thrashiksi" tituleeratussa
musiikissa on hieman samaa intoa ja intensiteettiä kuin alkuaikojen Sepulturassa.
Yhdestä puusta veistetyt kappaleet eivät kuitenkaan tarjoa minkäänlaista
vaihtelua ja rumpalin alituinen tapu-tapu komppi huvittaa aluksi mutta rasittaa
lopuksi. Vaikka bändi häviääkin taidossa ja omaperäisyydessä rutkasti
esikuvalle, kerää se silti sympatiat puolelleen. 5/10
MONOLITHE
Monolithe I
Appease Me
Levyn alkutahdeista lähtien pelin henki on selvä: äärimmilleen
vietyä ja venytettyä doom metallia, josta ei raskautta ja synkkyyttä puutuu.
Vokalisti ja kitarat ärjyvät laahaten tahdissa ja huuhteluaineen
tavoin kokonaisuutta pehmentää hienosti ja huomaamattomasti taustalla
olevat koskettimet. Musiikillinen variaatio on sen verran niukkaa ja verkkaista,
että 52 minuuttinen yhden biisin kokonaisuus alkaa loppua kohden vaikuttamaan
hieman liian tarkoitushakuiselta. Äärimmäisiä musiikillisia
kokemuksia hakevalle Monolithe tarjoaa kuitenkin hyvin toteutettuja
ahdistavan raskaita hetkiä. 7/10
MONSTROSITY
Millennium
Karmageddon Media
Nyt julkaistava Millennium ei tarjoile uutta
Monstrositya, vaan on uusintapainos Conquest Musicin alun perin vuonna -96 julkaisemasta
levystä.
Bonuksia on levyltä kumminkin turha lähteä etsimään.
Bändin brutaali mutta tekninen jenkki death metal on iskevää ja
tehokasta eikä ammattimiesten kykyjä voi kuin ihailla. Levyn julkaisemisen
jälkeen Cannibal Corpseen napatun Corpsegrinder Fischerin ääntely
on esimerkillistä ja rumpali Lee Harrison nakutus ilmeikästä ja
täsmällistä. Kun kitarakoukkujakin piisaa vaikka minkälaiseen
murinamiesten virkkuuiltamaan, on levykokonaisuus tasapäistä mutta
tappavaa. 7/10
MORGION
Cloaked by Ages, Crowned in Earth
Dark Symphonies
Morgion ei julkaisujensa ja musiikkinsa
kanssa turhia kiirehdi. Edellisestä hienosta Solinari levystä on
ehtinyt kulua jo viisi vuotta ja musiikki on yhä laskettavissa doom genreen
uudistuksista huolimatta. Kaikki bändin edustaman tyylilajin tyypilliset
elementit ovat tältäkin levyltä löydettävissä:
raskaan surumielisiä melodioita maalailevat särökitarat, murinalla
höystetyt laulut yhdessä puhtaan hennon mieslaulun kanssa sekä tietenkin
pitkät jopa kymmenminuuttiseksi ja yli venytetty kappale. 14 vuoden kokemuksella
kokoonpano suoriutuu kaikesta tyylikkäästi ja onnistuu luomaan taattua
musiikillista melankoliaa.
Suurimpana muutoksena vanhempiin tuotoksiin on etusijalle
nostettu puhdas mieslaulu sekä aiempaa kevyemmät ja maalailevammat melodiat. Akustisia
kitaroita kuullaan kappaleiden osina säännöllisesti ja onpa
mukaan tullut hippunen Eternityn aikaista Anathemaakin. Musiikin
dynamiikka on näin kasvatettu runsaasti, mutta aivan jokaisessa kappaleessa
uudistunut tyyli ei toimi halutunlaisesti. Parhaimmillaan herkät melodiat
ovat koskettavia, mutta useimmiten musiikilta jää kuitenkin odottamaan
tuttua kaiken alleen musertavaa raskautta. 7/10
NASTY SAVAGE
Psycho Psycho
Metal Blade
Nasty Savagen ilmeisenä missiona on palauttaa vanhat itsekin kokemansa
hyvät ajat, jolloin valkoisissa lenkkareissa oli vielä varret ja
mustat farkut puristivat reisiä. Aikamatka onnistuukin siedettävästi,
sillä bändin biisikavalkadi koostuukin kelvollisen pikkunäppäristä joskin
kuluneista thrash-riffeistä. Neljän minuutin kintailla liikkuvat
kappaleet ovat kuitenkin valitettavan samasta puusta veistettyjä ja osittain
sovituksiltaan myös ontuvia, että lopputulos muistuttaakin kaurapuuroa
ilman hillosilmää: tuttua ja turvallista mutta perin harmaata ja
mautonta. 5/10
NODE
Das Kapital
Scarlet
Herrakansan kielellä nimetty Das Kapital on
teemalevy 20. vuosisadasta ja ajan hengen mukaisesti musiikista kuuluu erilaisia
vaikutteita aina melodisemmasta materiaalista ankarampiin death ja thrash vaikutteisiin
rypistyksiin. Rauhallisemmat kappaleet näppärine melodioineen ovat
levyn parasta antia, mutta nopeimmissa rypistyksissä ideat ovat korkeintaan
keskinkertaisia. Yksittäisiä viisuja vaivaa hienoinen sekavuus ja
kokonaisuudesta muodostuu aavistuksen linjaton. Vaikka lainakappaleeksi valittu
Queensrÿchen Empire sopiikin teemaltaan levylle, alkaa narinalaululla
varustetun version aikana oikeasti ikävöidä Geoff Taten huikeata ääntä. 6/10
OCCULT
Elegy for the Weak
Karmageddon Media
Kahden vuoden sisään Elegy for the Weak on
viides arvostelemani Occult julkaisu ja niin vanhempi kuin uudempi tuotantokaan
ei allekirjoittanutta ole onnistunut juurikaan vakuuttamaan. Musiikissa on menty
enemmän keskitempoisen
thrashin suuntaan jota bändi vyöryttääkin tehokkaasti kuuntelijan
päälle. Terävän raskaat saundit tukevat kokonaisuutta hyvin
ja vokalisti Mauricen repivä ääni täydentää hyvin
napakkaa riffittelyä. Vaikka biisien samankaltaisuus alkaakin puuduttamaan
loppua kohti, on uusin täyspitkä ehdottomasti parasta ja tehokkainta
kuulemaani Occultia. 7/10
VARIOUS
Seven Gates of Horror – A Tribute to Possessed
Karmageddon Media
Sadistic Intentin avatessa levyn on ruikulit tulla
housuun. Jeff Beccaralla vahvistettu kokoonpano onnistuu säilyttämään Possessedin
ehkä klassisimman kappaleen The Exorcistin rujon raivon. Niin
Impious kuin Cannibal Corpsenkin kykenevät vielä tekemään
kunniaa alkuperäisille versioille, mutta lupaavan alun jälkeen alkaa
tasainen alamäki. Hyvistä lainaviisuista tunnettu Vaderkin kapsahtaa
pahasti kuuseen Death Metallillaan eikä lopuista B-liigan kokoonpanoistakaan
löydy edes yhtä yli muiden. Koverit on jälleen kerran roiskittu
vähän sinne päin ja lopputulos on yhtä hengetön kuin
vuoden vanha raato. 5/10
WOLF
Evil Star
No Fashion
”Tää täs, hää on Sus”. Ja jos oli Rokan kaveri hyvä tapaus,
on sitä myös ruotsalaisen Wolfin kolmas täyspitkä Evil
Star . Vanhan liiton metallin soittaminen vaatii kuulostaakseen hyvältä rutkasti
kokemusta aihepiiristä sekä vielä enemmän hyvää tyylitajua
ja kumpiakaan näistä ei bändiltä puutu. Wolfin metalli
huokuu erittäin vahvasti 70- ja 80-luvun henkeä joka yhdistettynä Peter
Tägtgrenin selkeään mutta heviin tuotantoon saa lopputuloksen
kuulostamaan vallan makoisalta vanhan liiton diggareiden korvissa. Tämä on
sitä oikeata metallia eikä mitään nykyaikana suosittua
köyhän miehen Helloweenilta kuulostavaa kikuliheviä, jossa koskettimet
vastaavat melodioista ja kitarat taustoista.
Sen lisäksi, että bändi osaa tehdä ajattomalta kuulostavia
taidokkaita ja tarttuvia biisejä, ovat yksilösuoritukset mainitsemisen
arvoisia. Persoonallisen vivahteen omaava laulu tulee korkealta kovaa, mutta
silti se ei onneksi kuulosta nykyaikaiselta silkkimunauikutukselta. Niin kitarariffit
kuin soolotkin ovat paljon velkaa vanhalle Iron Maidenille sekä Mercyful
Fatelle, mutta suoranaisen lainailun sijasta niitä voidaan pitää selkeänä kunnianosoituksena.
Erityisen oivana ideana on mainittava nimiraidan nerokkaasti Twilight Zone -sarjasta
pöllitty melodia, jota oivasti pitkitetään ja varioidaan kappaleen
keskiosisita loppuun saakka. Bassoraidoistakin löytyy tarkalla kuuntelulla
pieniä ovelia jippoja jotka yhdistettynä jämerän simppeliin
rummutukseen luovat vaaditun raskaan perustan. Perusraskaan poljennon lisäksi
parasta kappaleissa on tummasävytteiset melodiat joita ei duurissa onneksi
vedellä.
Kun vielä teosten nimetkin (Devil Moon , Black Wing Rider )
on kaikessa kliseisyydessään upeita ja osuvia, muodostuu kokonaisuudesta
kunnon perehtymisen jälkeen hätkähdyttävän hieno ja
lämminhenkinen teos. 9/10
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti