Alfahanne
Alfapokalyps
Dark Essence
4,5
Jos olet sitä mieltä, että metalli pysyköön puhtaasti metallina ja kuuntelematta paskaa on aina täysin vakavissaan lausuttu mielipide, joka pätee etenkin kaikkeen vähänkään mahdollisesti muodikkaaksi määriteltävään musiikkiin, Alfahanne ei ole sinua varten. En kiellä, etteikö ensimmäinen reaktio nimeen ja promokuviin olisi ollut hieman negatiivinen, mutta musiikkiin tutustumalla nekin kääntyvät mielessä positiiviseksi seikoiksi huokuessaan orkesterin vahvaa itsevarmuutta kaikkien tekemisten suhteen.
Alfahannen musiikin perustana on black metal, eikä ihme, sillä jäseniltä löytyy kytköksiä genreen 90-luvun alkupuolelta saakka. Alfapokalyps ei silti kuulosta oikein missään vaiheessa selkeästi BM:ltä, vaikka esimerkiksi Såld på mörkretistä löytyykin satyriconmaista hidastempoista ja hypnoottista jumitusta tai Syndarnas Flodissa puolestaan genrelle tuttua kitarasahausta ja blast beatiä. Kauttaaltaan pääosissa kappaleita on kuitenkin vahvat vaikutteet 80-luvun goottigenrestä ja post-punkista. Tällöinkin laulaja-kitaristi Pehr Skjoldhammerin äidinkielensä lausumisessa on selkeästi korvin kuultavissa oleva täysin uskottava ja väkevä asenne, joka sekin on ehtaa perua äärimetallin mustemmalta laidalta.
Näiden ruotsalaisten esikoinen on maanmiehensä Shiningin tuoreemman tuotannon hengenheimolainen, vaikka musiikillisia eroja löytyykin vähintäänkin yhtä paljon kuin yhteneväisyyksiä. Tässäkään valossa ei ole mikään ihme, että albumille lainaa ääntään mm. Taakesta tutun Hoestin lisäksi myös Niklas Kvarforth.
Alfapokalyps on erittäin kiehtova levy, jonka ensimmäisinä korvamatoina kaaliin luikertelevat Ormar af Satan ja Indiehora. Loppualbumi onkin sitten se kuristajakäärme, joka vangitsee otteeseensa josta ei voi paeta.
Altar of Betelgeuze
Darkness Sustains the
Silence
Memento Mori
3
Kaikkien
pössyttely/jumitusbändien kantaisän Sleepin jalustalle nostaminen
ja palvonta ei ole helppoa eikä tämä tahdo varsin kelvollista
lähtökohdistaan huolimatta onnistua kotimaiselta albumidebytantti
Altar of Betelgeuzeltakaan. Liturgian sisältö on kyllä
oikeansuuntainen, mutta jumalaista valaistumista herran
ilmestymisestä puhumattakaan ei kuitenkaan koeta.
Darkness Sustains the
Silencen suurin puute piilee siinä, että sitä esittävälle
orkesterille itselleenkään ei vielä oikein tunnu selvinneen
millaista seremoniaa se haluaisi suorittaa. Levyltä löytyy niin
synkempää kalmanhajuista luentaa kuin letkeämpää groovausta ja
sama pätee myös saarnamiesten julistukseen, jossa pääasiallisen
tuomion ja tulikiven murisemisen vastapainona kuullaan myös puhdasta
gospelin veisuuta.
Monimuotoisuus ei
sinällään ole ollenkaan pahasta tässäkään musiikkityylissä,
mutta nyanssien toteutus tuntuu turhan usein liian kolkolta ja
yksinkertaiselta eikä niistä saada revittyä esiin kuin korkeintaan
puolet tehoista. Selkeästi paras onnistuminen osuu levyn
keskivaiheilla pitkähköön Smoldering Clouds Above Orion
-kappaleeseen, joka hitaan ja pitkän startin jälkeen vyöryy
miellyttävän painostavana loppuun saakka ilman minkäänlaisia
turhia kommervenkkejä.
Levyn päättävä, lähes
nälkävuoden eli 17 minuutin mittainen nimikappale yllättävine
kompin- ja temponvaihdoksineen tulee hyvä kakkosena, vaikka
loppupuoliskonsa osin irralliselta ja saman toistolta tuntuukin.
Alkukankeudestaan
huolimatta bändillä on tulevaisuudessa hyvät mahdollisuudet nousta
korkealle pelkkiin tähtien kurkottamisen sijasta.
Loath
Total Peace
Inverse
3,5
Rumakin voi olla kaunista
myös musiikissa, ja vaikka seinäjokelaisella Loathilla ei olekaan
mitään asiaa Miss Universum -kisailuun, pärjää se ainakin
kansallisella tasolla heti neitsytesiintymisellään vallan hyvin.
Karski ja tummanpuhuva ulkoasukin on oikein tilanteeseen valittu ja
uskaltaapa tämä ”neiti” ottaa myös kantaa vaikeisiinkin
asioihin ja esittää sanottavansa painavasti tyhjänpäiväisen
liirumlaarumin sijasta.
Total Peacelta löytyy
sulassa sovussa niin repivää grindi-blastausta kuin synkkää
sludge-jurnutustakin ja usein nämä ääripäät on sovitettu yhteen
vielä murakalla crust-punkilla. Tämä kolmen kopla huokuu
kauttaaltaan sellaista ihmisvihaa, itseinhoa ja toivottomuutta, että
asiakaspalvelualalla työskenteleville albumia ei voi suositella
kuunneltavaksi maanantaisella siirtymätaipaleella kohti
suorituspaikkaa. Vaikutelmaa korostaa entisestään oletettavasti
elokuvista napatut, harvakseltaan sopiviin paikkoihin upotetut
puheenpätkät, joissa ei mistään lähimmäisenrakkaudesta
lirkutella.
Hivenen yli puolen tunnin
mittainen albumi on raskaahko kuuntelukokemus niin hyvässä kuin
pahassakin. Minimitassa aggressio tulisi kenties vieläkin paremmin
esille, vaikka omanlaisen turruttavuuden kautta piinaavaan tunnelmaan
onkin helpompi uppoutua. Ainoastaan soundeihin jää kaipaamaan
selkeästi enemmän dynamiikkaa sekä murskaavampaa ja riettaampaa
otetta. Biiseissä näiden suhteen ollaan jo kelpo tolalla.
Mr. Peter Hayden
We Fly High 7”
Doognad/Rämekuukkeli/Mikrofoni.net
Ennenkin megalomaanisen
mittaisista kappaleistaan ja niistä muodostuvista kahdesta
massiivisista albumikokonaisuudestaan tutuksi itsensä tehnyt Mr.
Peter Hayden pitää edelleen tinkimättömästi kiinni niin
linjastaan kuin tyylistäänkin. Esimakua tulevasta trilogian
päättävästä tupla-albumista antaa nyt julkaistava single, jonka
ainut kappale on kestonsa vuoksi pitänyt jakaa pienvinyylin
molemmille puolille. Järkevää? Ei. Hienoa? Kyllä.
Vaikka We Fly High
mateleekin äänettömästi sekä hitaan rauhallisena että rentona,
löytyy siitä myös kauttaaltaan tämän kaltaisessa yhteydessä
omalaatuisen painavaa askellusta. Sanojakaan ei jää edelleenkään
kaipaamaan, sillä tutun vähäeleisestä ilmaisustaan huolimatta
kappaleesta löytyy aivan riittävästi syvyyttä ja pohdittavaa
ilmankin.
Seiskaa tai itse
kappaletta on täysin turha lähteä arvottamaan tällaisenaan
kirvein, koska Mr. Peter Haydenin kaltaisten yhtyeiden musiikkia
tulisi kuunnella ainoastaan ja vain kokonaisina albumeina.
Miksikään pelkästään tässä hetkessä elävän nykynuorison
hittisingleksi siitä ei todellakaan ole, mutta yhtä kaikki biisi
lupaa kuitenkin erittäin mielenkiintoista ja tutustumisen arvoista
tapausta huhtikuussa ilmestyvästä Archdimension Now!:sta.
Nuclear Omnicide
Bringers of Disease EP
Violent Journey
3,5
Spede ja rässi on tehnyt
toista tulemistaan 2000-luvulla Suomessa jo hyvän tovin ja varsin
vakuuttavaa jälkeä nämä pääasiallisesti nuoret artistit ovatkin
tehneet äänitteillään. Kirkkonummelainen Nuclear Omnicide on
vahva osa tätä liikettä ja bändin julkaisutempo on ollut lähes
yhtä rivakka kuin mitä soitossaankin: vuoden sisään on ehditty
julkaisemaan kaksi EP:tä ja yksi täyspitkä.
Nelikon pieksentä kulkee
hyperajolla lähes koko ajan eikä ohikiitäviä maisemia liian usein
hidasteta katsomaan. Vauhdin myötä intensiteettitaso on kyllä
kohdallaan, etenkin kun erityisesti kielisoittajilla mutta myös
rumpalilla on vallan riittävästi järkevää sisältöä runsaassa
soitossaan eikä vokalistin kipakka mylvintä sekään anna
paljoakaan armoa. Heikommilla ja vanhemmilla meno saattaisi alkaa
ottaa jo pumpusta, itsellä ei vaan tahdo aivot aina pysyä perässä.
Vaikka EP:tä vaivaakin
vauhtisokeus ja hitaammin kiirehtimällä kappaleista saisi niiden
sisältämät nyanssit tehokkaammin esiin, vakuuttaa bändin
meuhkaaminen silti pakostakin. Niin vimmaista ja jopa aggressiivista
kuin biisit ovatkin, kajastaa niiden takaa silti kokonaiskonseptiin
mukavasti istuva virnistely. Huumori on etenkin musiikissa vaikea
laji, mutta tosissaan joskaan ei täysin vakavissaan -mentaliteetti
on omiaan Nuclear Omnicidenkin tapauksessa.
Pripjat
Sons of Tschernobyl
Bret Hard
3
80-lukulaiseen
ydinturmaan/uhkaan viittaavaa nimi ja kansitaide, kolkolta ja
tuhnulta kuulostavat soundit sekä samasta muotista valetut rivakasti
raivoavat biisit. Alkuperämaa Saksa. Ehtaa rässiähän se tämä on
niin hyvässä kuin pahassakin.
Pripjatin räksytys on
hyvin paljon velkaa vanhemmalle Sodomille eikä vain pelkästään
Kirillin ja Angelripperin äänten samankaltaisuuden takia. Ja tämä
on iso kehu. Ikävä kyllä mitenkään muuten nämä nuoret
sakemannit eivät ainakaan vielä pärjää näin ensijulkaisullaan
teutonithrashin legendoille. Kappaleista ei liikoja mieleen jääviä
hienouksia löydy lukuun ottamatta huikealla Charles Mansonin
puheella alkavaa Born to Hatea tai mainioita sooloja sekä melodioita
sisältävää Destruction Manifestoa.
Vauhtia piisaa läpi 10
vedon ja meininki on kauttaaltaan mallia ruisleipä tai maksalaatikko
– takuuvarmaa ja hyvää, mutta pidemmän päälle nautittuna
tympiinnyttävää. Jotain oudon kiehtovaa bändin vahvasti
keskitasoa olevassa mätössä kuitenkin on, sillä harvemmin
tällaista kohtuullisen neutraalisti perusasioiden ääressä olevaa
levyä jaksaa kuunnella kerta toisensa jälkeen.
Status Abnormis
Call of the Void
Omakustanne
4
Status Abnormisin
ensimmäinen täyspitkä Call of the Void sisältää melkoisen
pedon, joka joko järjestelmällisesti suunnittelee pakoaan tai
ryskää häkissään koko levyn keston ajan. Sen verran hyvin
suunniteltu vankila kuitenkin on, että vaikka oveluutta ja voimaa
oliolla piisaakin, jää karkumatka vielä pelkän haaveilun tasolle.
Hitaimmillaan,
kieroimmillaan ja raskaimmillaan yhtye jyskyttää todennäköisesti
Meshuggahilta ammennetulla inspiraatiolla ja toisesta ääripäästä
löytyy Strapping Young Ladilta tuttua tarkkaan kontrolloitua
hulluutta ja kaaosta. Näiden kahden elementin väliin mahtuu vielä
tumman jyhkeää death metalin omaista vyörytystä kuin taidolla ja
maltilla konein ja koskettimin luotua dystopista tunnelmaa.
Myös ääntään
laaja-alaisesti örinästä huudon kautta puhtaaseen lauluun käyttävä
yhtyeen monitaituri Nikke Kuki tulkitsee monitasoista musiikkia jo
nyt mainiosti, vaikka sekä tarvetta mutta myöskin eväitä
seuraavalle tasolle nousemiselle vielä jää.
Lopputulos onkin todella
haastavaa ja kunnianhimoista, mutta harvinaisen hyvin nuoret miehet
ovat osanneet sen kypsentää lähes oikeaan mureuteensa. Vaikka
varsinaista Misguided Fear -avauskappaletta eivät loput pysty
ylittämäänkään, ei tasonvaihteluita silti kokonaisuudesta löydy.
Levyn päättävä mainio instrumentaalinen nimikappale puolestaan
nostaa rimaa korkeammalle seuraavaa julkaisua ajatellen. Ehkä jo
silloin entisestäänkin kiusattu sisuuntunut eläin päästää
helvetin toden teolla valloilleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti