The Only Good
Samaritan...
Casket Music
3,5
Tämä samarialainen ei
ole se sama laupea yksilö, joka isossa satukirjassa mainitaan, vaan
viiden pirkanmaa-häme akselilla toimivan yksilön muodostama
räyhäkäs death metal porukka, joka vihdoin ja viimein on saanyt
debyyttinsä julkaistuksi noin vuoden mittaisen odottelun jälkeen.
Englantilainen Casket Music on sen sijaan osoittanut laupeutta
tarjoamalle kodin julkaisulle.
Saarivaltakuntaan viittaa
myös Dead Samaritanin tyyli, sillä yhtyeen itsensäkin mainitsemia
Carcass viboja etenkin Necroticism-Heartwork aikakaudelta on
selkeähkösti aistittavissa tylsemmilläkin korvilla. Osa kiitos
tästä kuuluu melkoiselta pirttihirmulta kuulostavalle Valendisille,
jonka monet miehet polvilleen langettavalle, repivän sähäkälle
äänelle on miellyttävää alistua. Tätä osataan hyödyntää
hyvin myös viksusti lyhyen ytimekkäinä pysyttelevissä
kappaleissa, joista löytyy ärhäkkyyden kaverina sopivasti melodiaa
ja tarttuvuutta ilman turhaa sokerointia.
Onnistuneen
tasapainoisesta kokonaisuudesta huolimatta takaraivossa koputtelee
silti tunne, että konseptia voisi toteuttaa vieläkin paremmin. Joko
lisäämällä hivenen aggressiivisuutta ja vauhtia tai satsaamalla
pikkuriikkisen verran enemmän melodioihin ja tarttuvuuteen. Tai
molempia enemmän. Vaan nouseehan tälle peukku jo nytkin ja toivon
mukaan seuraavalla kerralla myös joku muu elin.
Destruction
Spiritual Genocide
Nuclear Blast
3
Teutoonirässin
ehdottomiin suosikkeihin kuuluvan Destructionin vuosituhannen alussa
tapahtunut ns. comeback oli tervetullut, etenkin kun se sai tukea
vahvoista The Antichrist (2001) ja Metal Discharge (2003) albumeista.
Em. levykaksikon jälkeen trio on pysynyt ahkerana niin lavoilla kuin
levyilläkin ilman suurempia uupumuksen merkkejä, mutta omanlaisensa
taantuneisuus ison D:n parilta viimeiseltä levyltä on kuulunut eikä
tämä uutukainen tuo sarjaan varsinaista muutosta.
Kyllähän veteraanit yhä
edelleen ärhäköiltä kuulostavat etunenässä Schmierin tuttu
räksytys sekä yllättävänkin rivakasti että sulavasti kulkeva
Miken riffittely, joiden ansiosta lopputulos on kaukana laiskasta ja
tylsästä. Kun mukaan on ujutettu pienissä määrin hieman
yllättävääkin rentoutta sekä uudenlaista melodisuutta, on naseva
40-minuuttinen ihan pirteän kuuloinen kokonaisuus.
Spiritual Genociden
suurin ongelma vain on se, että bändin viritetty mylly toimii
tarkasti ja varmasti kuin saksalaisen insinöörin tekemä kellopeli,
mutta suurempia rosoja tai särmiä eli kunnon tarttumapintaa siltä
ei tahdo löytyä. Henkisyyden joukkotuho osoittautuukin pelkkänä
levyn nimenä hieman ironiseksi, sillä ainakin tällä kertaa
Destructionin sielu tuntuu olevan vanhan vihtahousun hallussa eikä
transaktion vastineeksi ole saatu kovinkaan jumalaista pieksentää.
Evil Shepherd
Empire
3,5
”Herra on minun
paimeneni, ei minulta mitään puutu” riimillä alkava tunnettu
psalmi numero 23 lienee tuttu myös näille belgialaisille, vaikka
heidän herransa taitaakin asustella siellä kuumana tutussa
paikassa. Ainakin jos suoraviivaisiin B-luokan kauhukuvastoa
sisältäviin teksteihinsä ja tyylikkääseen kansimaalaukseen on
uskomista. Christ Denier!
Vaan eipä puutu Evil
Shepherdilta oivasti mielipuolisuutta lähestyvää riekkumista ja
hyvin lapasessa pysyvää kohkausta musiikistaan, jonka perimä
osoittaa suhteellisen selkeästi 80-luvun Destructioniin ja Sodomiin.
Ja kun vanhan vihtahousun kanssa kerta ollaan samassa jengissä, on
mukana mukavasti mustan eri sävyjä tuomassa monipuolisuutta
rässikaahaukseen. De-baptizer!
Vaikka albumilla onkin
kestoa vain noin klassisen vinyylimitan verran, alkaa temppulaatikon
pohja silti häämöttää levyn puolivälin jälkeen. Tästäkin
huolimatta kakkoskiekko Evil Through Darkness And Darkness Through
Death on ilahduttavan energistä ja hyvin toteutettua vanhan liiton
palvontaa, jossa kuitenkin on omaa ilmettä ja nykyaikaa juuri
sopiva määrä. Worship the Cult!
Handlingnoise
Handlingnoise
omakustanne
2,5
Handlingnoisen yritys nostattaa
ensijulkaisullaan kontrolloitua myrskyä Suomenlahdelle on hyvä,
mutta lopputulos jää boforeilla mitattuna kovimmillaankin vain
navakan tuulen lukemiin. Yhtye kyllä hallitsee jälkimetallisen
ilmaisun kentän varsin hyvin ja ambient-menneisyyden yhä etäisesti
havaittavissa olevat kaiut tuovat sopivan pientä moni-ilmeisyyttä
musiikkiin, mutta hirmumyrskyä edeltävän totaalisen hiljaisuuden,
myrskyn silmään joutumisen ja tuhon jälkeisen voimattomuuden
herättämät tunteet ovat turhan vaimeita sekä vieläpä liian
lähellä toisiaan.
Neljä vuotta kypsytetty debyytti on jo
pian saamassa seuraajan. Toivon mukaan sillä onnistutaan paremmin
saamaan kuuntelija hiljaiseksi musiikillisten voimien edessä.
Lord of the Grave
Green Vapour
The Church Within
2,5
Jos stoner/sludge-seoksen
tunnetuimman edustajan Electric Wizardin omintakeisen hämärä ja
äärimmäisen raskaspoljentoinen huuruilu pohjautuu heavy ja doom
metalin pioneeriin Black Sabbathiin, on Lord of the Graven selkeänä
palvonnan kohteena EW ja sitä kautta myös BS.
Niin bändin, levyn kuin
kappaleidenkin nimet kuten Green Vapour ja Mountain Rites ovat nekin
lähes suoraan viittausta dorsetilaisten tuotosten suuntaan,
ainoastaan sveitsiläisten kansitaide on pikemminkin kököstä 80-
kuin tyylikkäästä B-luokan 60-70-lukujen kauhukuvastosta.
Niin sisällöltään
kuin toteutukseltaan Lord of the Graven kakkosalbumi on täysin
kelvollista, joskin kaikenlaisesta omaperäisyydestä varsin vapaata
möyrintää. Genren opinkappaleiden orjallisen noudattamisen voisi
suhtautumistavasta riippuen nähdä vielä joko hyvänä tai huonona
asiana, mutta kun vaaditunlainen äärimmäisempi intensiteetti jää
musiikista uupumaan, on lopputuloksesta hankala saada kummoisiakaan
säväreitä irti.
0 X í S T
Nil
Ostra & Cold Void
Emanations
3,5
Kotimaista osaamista lamaannuttavan metallin saralla on ollut jo yli
pari vuosikymmentä, vaikka useimmat pioneerit Unholyn tavoin ovat
jääneet pikemminkin palvotuiksi kulttinimiksi kuin nousseet
laajemmin tunnetuiksi genren merkkipaaluiksi. Riihimäkeläinen,
kahdella eri oikealla tavalla kirjoitettavan 0xístin ensimmäinen
täyspitkä albumi jatkaa näitä synkän dark/doom metal genrejen
perinteitä lähes kirjaimellisesti.
Nil voisi hyvin olla
sisältönsä puolesta julkaistu jo rontti 15 vuotta sitten, sillä
sen verran vahvoja musiikillisia yhtymäkohtia sillä on tuon ajan
tekijöihin. Yksinkertaisen jymäkkäsoundiset biisit raahustavat
eteenpäin ilman turhia venkoiluja, joskin kitaroilla tyylikkään
säästeliäästi kudotut simppelit melodiakuviot tuovat pieniä
valonpilkahduksia kokonaisuuteen. Jani Koskelan sopivan räyhäkkä
ja repivä äänenkäyttö on myös paikallaan tulkitsemaan niitä
vähemmän mukavia ajatuksia ja tunnetiloja, joista herra on lähes
yksin vastuussa niin musiikki kuin sanoituspuolellakin.
Bändin musiikin vahvuus
on samalla myös sen pienoinen heikkous. Sen lähes ihailtavan
perinnetietoinen vihaa osin huokuva synkistely on toteutukseltaan
hyvää ja tasapainoista, mutta samalla se ei kuitenkaan pysty
painamaan mieltä aivan sellaiseen syvään murheen alhoon, johon jo
aiemmin julkaistut mestariteokset ovat lähes yksinoikeuden saaneet.
Vaikka vanhassa vara useimmiten parempi, on 0xístillä silti hyvät
eväät pussissaan tehdä jatkossa vieläkin tehokkaammin
painostavampaa musiikkia.
Shades of Deep Water
Constant Pressure 7"
Saturnian/Bubonic
1
Muutaman piiloon jääneen
CDR- ja kasetin kuuden vuoden aikana julkaissut kotimainen Shades of
Deep Water siirtyy vinyyliaikaan. Seiska ei tosin formaattina ole
mikään paras mahdollinen hautajaismarsseja ja tuomiota julistavalle
yhden miehen yhtyeelle, sillä tämän kaltainen laahaus tarvitsee
useimmiten hitusen enemmän pituuden tuomaa massaa taakseen
jaksaakseen polkea kuulijansa syvälle murheen vellovaan suohon.
Vaan eipä voi formaattia
syyttää julkaisun yleisestä kehnoudesta. Suttuiset
treenikämppäsoundit ovat kolkot ja ponnettomat ja kun kumpikin EP:n
kappaleista etenee vielä väärällä tavalla innottomasti genren
syväksi kulutettuja tuttuja uria pitkin, on lopputulos tasaisen
harmaa kaivatun eri sävyjä sisältävän tummanpuhuvuuden sijasta.
(Funeral) doom metal
ilman yksinkertaisen toimivia musiikillisia nyansseja ja vahvaa
tunnepuolen latausta on turhaa. Atlantin kylmiin ja valottomiin
syvyyksiin uppoamisesta kertova nimiraita Constant Pressure tuo
pikemminkin mieleen kastautumisen haalealla vedellä puoliksi
täytettyyn kylpyammeeseen.
Pää Kii
Pää Kii
Stupido
4
Alkuhämmennyksen
kaikkoamisen jälkeen ei oikeastaan ole kovinkaan kummallista
huomata, miksi vajaan vuoden ikäisen Pää Kii -yhtyeen suosio on
heti debyytillä näinkin suuri myös punk-piirien ulkopuolella.
Onhan bändin nokkamies Teemu Bergholm ehtinyt kasvattaa jo pidempään
tunnettavuuttaan lukuisissa aiemmissa yhtyeissään (mm. Nazi Death
Camp, Heartburns, Vaasankatu SS, Kakka-hätä-77) sekä hoonata
selkeitä säveltäjänlahjojaan entistä kirkkaammiksi.
Pää Kiin lähin
vertailukohta on joka suhteessa edesmennyt KH-77, mutta siinä missä
viimeksi mainittu oli niin musiikillisesti kuin tekstillisesti
särmikästä punk rockia, on ensiksi mainittu kauttaaltaan
pahimmasta räästä niistettyä punk pohjaista rokkia, jonka
avaintekijät on iskevyys, elämänmakuisuus, energisyys,
rehellisyys, tarttuvuus ja yksinkertaisuus. PK ei mieti turhia, se
vain soittaa ja sen erittäin hyvin kokonaisuutena toimivien
ominaisuuksien ansiosta se onnistuukin täyttämään jo pidempään
Suomea vallinneen rock-tyhjiön. Tällaista bändiä suomalainen
rokkikansa ja festariyleisö ovat ehkä tietämättäänkin juuri
kaivanneet.
Tätäkin julkaisua
kuunnellessa Bergmanin kykyä tehdä välittömästi tukkaan
tarttuvia kappaleita yksinkertaisista aineksista ei voi kuin ihailla.
Bändin taiteilu rockimman ilmaisun kanssa on lähellä lipsua
turhanpäiväiseksi rallatteluksi, mutta ainakin toistaiseksi se
onnistuu pysyttelemään rockin pahalla puolella. Siksi levyn tahtiin
onkin helppo skipata kahvit.
T&N
Slave to the Empire
Ear
3,5
Dokken oli hieno bändi
80-luvulla ja sen ”tyttömetalli” parani levy levyltä huipentuen
vuonna 1987 julkaistuun Back for the Attack -albumiin, joka oli myös
melkoinen myyntimenestys yhtyeen kotimaassa Amerikassa. Tämän
jälkeen vokalistin Don Dokkenin ja kitaristi George Lynchin sukset
menivät ristiin ja aina näihin päiviin asti jatkunut
miehistösekoilu ja vehtaaminen mahdollisen alkuperäisen kokoonpanon
paluun kanssa ei ole tuottanut kovinkaan merkittäviä julkaisuja
kummassakaan leirissä.
Dokkenin kakkoslevystä
Tooth And Nail (1984) nimensä napannut ja lakiteknisistä syistä
sittemmin sen T&N:ksi lyhentänyt porukka on lähimpänä
alkuperäistä kokoonpanoa mitä tällä hetkellä saattaa. Don ei
mukana sentään ole, mutta tämän kanssa edelleen Dokken nimen alla
rumpaloiva Mick Brown sen sijaan paukuttaa albumilta löytyvällä
viidellä Dokkenin alkuperäisellä kappaleella. Parivaljakko Lynch
ja basisti Jeff Pilsonhan ovat pitäneet yhtä eri yhteyksissä jo
pidempäänkin.
Uusioversioiden
tarpeellisuus tai pikemmin T&N:n debyytille sisällyttäminen on
varsin kaksijakoinen asia. Suurelta osin vierailevien tähtien (mm.
Sebastian Bach Alone Againissa ja Tim ”Ripper” Owens Kiss of
Deathissa) esittäminä Dokken-klassikot toimivat oikeinkin
mallikkaasti pois lukien turhan rajuksi runnottu King's X miehen Doug
Pinnickin tulkitsema Tooth And Nail, mutta eipä tämän nyt
varsinaisesti mikään suuri yllätys ole. Vaikkei Don varsinaisesti
mikään kamalan häävi laulaja ole koskaan ollutkaan, sykkii sydän
silti voimakkaammin alkuperäisille versioille.
Pääosin Lynch-Pilson
kaksikon säveltämä uusi materiaali on kuitenkin varsin hyvää ja
vahvaa tuoden väkisinkin mieleen jo aiemmin useaan kertaan mainitun
Dokkenin. Yllättävää on kuitenkin huomata, kuinka asiallisen
hyvin tonttinsa hoitava laulaja Jeff bassottelunsa lomassa on,
esimerkkeinä nyt vaikkapa Rhythm of the Soul tai klassikko Into the
Fire.
Vaikka onkin ilahduttavaa
huomata, kuinka hyvin herroilta vielä taittuu omanlaisensa melodisen
heavy metalin ja hard rockin yllättävänkin raskas ja
tummasävytteinen ristisiitos, on yli tunnin mittainen Slave to the
Empire väkisinkin hieman sekava ja ennen kaikkea turhan tuhti
pelinavaus. Toivon mukaan seuraavalla julkaisulla virheistä olisi
osattu ottaa oppia.
Vapaa Maa
Maailma pimenee 10”
Omakustanne
3,5
Noin vuosi sitten ilmestyneestä Vapaan
Maan debyyttiseiskasta tuli intoiltua ennakkoon muutaman näytteen
perusteella, mutta kokonaisuutena pikkumusta oli kuitenkin pieni
pettymys. Intensiteetti-, tarttuvuus- sekä omaperäisyystasot eivät
yksinkertaisesti vain olleet niin korkealla, kuin useista eri
bändiyhteyksistä tutuista kavereista koostetulta hardcore-porukalta
voisi olettaa.
Kolme tuumaa kasvaneesta seuraajasta
annetut etukäteismaistiaiset antoivat osviittaa, että eteenpäin
oli menty vähän joka suhteessa. Vaan eipä yhtye ole vieläkään
saavuttanut läheskään kaikkea sitä potentiaalia, johon sillä
kuitenkin tuntuisi eväitä leipälaukustaan löytyvän.
Vapaa Maa ei halua toistaa tuttua
suoraviivaista Suomi '82 HC-meinkiä, vaan luoda niin musiikillisesti
kuin sanoituksellisestikin selkeästi haastavampaa ja
kontrolloidumpaa, rivakasti ja osin varovaisen rokkaavastikin
etenevää mekkalointia, jonka juuret vaikuttaisivat olevan
pikemminkin rapakon toisella puolella muutamaa vuotta myöhäisemmässä
ajassa. A-puolelta peräkkäin löytyvissä Sonkajärven varajeesus
sekä Pää räjähtää!!! kappaleissa yhtyeen missio tulee muita
selkeämmin esille.
Monimutkaisemman tien kulkeminen vie
yleensä aina hitaammin perille, mutta lopussa kiitos voi seistä
entistäkin tanakammin. Ehkä jo seuraavalla, mahdollisesti
entistäkin suuremmalla julkaisulla määränpää alkaa häämöttämään
lähempänä ja kirkkaampana.
Vektor
Outer Isolation REISSUE
Earache
4
Legendaarisen maineensa
puhtaasti 80-ja 90-lukujen taitteen useilla klassikoiksi nousseilla
artisteilla ja levyillä saanut Earache ei enää 2000-luvulla ole
kovasta yrityksestä huolimatta kaksisiakaan uusia kiinnityksiä
tehnyt. Sen omista löydöistä Municipal Wasten Hazardous Mutation
(2005) on viimeisin hyvä levy, sillä niin Violatorin debyytti
Chemical Assault (2006) kuin nyt julkaistava Vektorin kakkoskiekkokin
ovat uusintapainoksia ja alun perin kokonaan muiden tahojen
julkaisemia.
Erittäin monen
80-luvulla aloittaneen thrash-ja speed metal pumpun kolmas levy oli
roimasti kehittyneiden soitto- ja sävellystaitojen myötä selkeästi
monipuolisempia ja teknisempiä kuin aiemmat nuoruuden innolla ja
energialla kyllästetyt suoraviivaisemmat vauhtieepokset esimerkkeinä
nyt vaikkapa Destruction, Deathrow, Sodom, Anthrax, Kreator jne.
Näin kävi myös aina
täysin omia polkujaan kulkeneelle VoiVodille Killing Technologyn
(1987) kanssa eikä tätä kanukkilegendaa voi oikein olla
mainitsematta Vektorin yhteydessä. Yhteneväisyydet kun eivät
rajoitu pelkästään saman kaltaiseen nimeen ja logoon, vaan niitä
löytyy myös runsaasti jenkkien sci-fistisestä ja kiharaisesta
riitasointurässistä. Vektorin omaa ansiota etenkin tällä
kakkoslevyllä on kuitenkin kyky lisätä seokseen sen verran omaa
panosta, että lopputulos on pikemminkin vahvaa kunnianosoitusta
täyden apinoinnin sijasta.
Outer Isolation on
hankala levy sisäistää, sillä sen kappalerakenteet ovat
haastavia, melodiat ja riffit epäsovinnaisia ja koko komeus
kaahataan pääosin läpi helvetinmoisella vauhdilla, joka on koko
ajan vaarassa livetä ylitempon puolelle. Näistäkin
ominaisuuksistaan huolimatta yhtyeen häiriintynyt ulosanti aina
lauluosuuksia myöten on sen verran kiehtovaa, että levyä haluaa ja
ennen kaikkea jaksaa pyörittää uudestaan ja uudestaan niin kauan,
että biisit alkavat väkisinkin upota luutuneempaankin pipon
pidikkeeseen. Heti kaikki tänne mulle nyt -asenteella varustetut
nuorison edustajat tuskinpa tällaisen musiikin päälle tulevat
ymmärtämään.
Tänä vuonna pitäisi
ilmestyä vielä Vektorin uusi tuotos, joka on vielä kuuleman mukaan
konseptialbumi sisältäen yhden vähintäänkin 16 minuuttia
kellottavan veisun. Saapas nähdä kuinka tekniseksi ja mihin
suuntaan kosmosta bändi kolmannella levyllään menee.
Yleislakko
Maailmanpolitiikan
arkipäivää
Blast of Silence
4,5
Turun
punkkareiden sanan säilä sivaltaa kolmannella levyllä entistäkin
laaja-alaisemmin ja napakammin kohti politiikan kiemuroita sekä
yhteiskunnan epäkohtia. Samaa selkeää terävöitymistä on
tapahtunut myös musiikillisesti, vaikka tyylillisesti ei muutoksia
olekaan juuri tapahtunut edeltävään Vapauden rautaiset raamit
(2011) -levyyn verrattuna. Melodioiden, tempojen ja tunnelmien
vaihtelevuus on vain laaja-alaisempaa sekä kokonaisuuden kannalta
selkeästi hallitumpaa.
Yleislakolla on
omintakeisen toimiva tyyli tehdä yksinkertaisen iskeviä ja
useimmiten jopa hilpeiltä tai oikeastaan pikemminkin ilkikuriselta
kuulostavia kappaleita, joiden vastapainona on runsaasti ajatuksia
herättävää tanakkaa tekstiä. Ristiriitaisuus musiikin ja tekstin
välillä saa aikaan mielenkiintoisen läpi levyn vallitsevan
jännitteen, jonka ansiosta yhtye nouseekin useiden genreläistensä
ohi. Ja vaikka sanoitukset ovatkin suoraviivaista sormella
osoittamista, osuvat ne oivaltavina sen verran hyvin maaliinsa, että
vähänkään nykymaailman menoa ihmettelevä ei voi kuin nyökytellä
hyväksyvästi.
Vaikka Yleislakon
juuret ovatkin tukevasti kiinni perinteissä, elää ja ilmaisee se
vahvasti aikaa jota juuri nyt elämme. Ei siis olekaan mikään ihme,
että nelikko on puhjennut kukkaan Maailmanpolitiikan arkipäivää
-albumillaan. Siksipä se onkin vuoden parhaita punk-albumeita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti