Agenda of Swine
Waves of Human Suffering
Relapse
3,5  Kovin on hätäistä Amerikan  viisikon 
meno, vaan kelpaahan se räyhätä kun instrumentit pysyy tumpuissa ja  
biiseihin on saatu ympättyä kauttaaltaan niin ideoita kuin järkeä. 
Useamman  kuuntelukerran jälkeen hämäläisimmätkin alkavat päästä yhtyeen
 kyytiin ja jopa  nauttia ajosta, sikäli mikäli liiallinen 
maailmantuskan vuodatus ei ala  ahdistamaan.
Agenda of Swinella  on oiva kyky rakentaa vahvan hardcore-taustan 
päälle paikoittain lähes  grindcoreksi yltyvää metallia, joka 
onnistuneesti lainailee myös hieman death  metalin puolelta. 
Kolmentoista keskimitaltaan 2,5 minuutin kantturoilla olevan  kappaleen 
kokonaisuus on äärimmäisen intensiivinen, mutta samalla myös  veikeällä 
tavalla groovaava ja pillistä kiinni pitävän aggressiivinen.
Muutama tarttuvampi  HC-henkinen kertosäe enemmän, niin johan täräjäisi laajemmalla säteellä niin  nahkatukka kuin keesikin.
  
Fall Of The Idols
The Seance
I Hate
3  Ihmekös tuo jos  torniolaisia ahdistaa,
 kun sijainti on Lapissa Ruotsin rajan tuntumassa. Onhan  paikkakunta 
synnyttänyt CMX:nkin. Fall of the Idolsin toinen täyspitkä julkaisu  
manaa esille vanhan liiton perinteistä doom metalia lähes tunnin ajan  
jaoteltuna seitsemään osioon. Periaatteessa jälki on varsin 
onnistunutta, mutta  käytännössä turhan ennalta arvattavaa ja jopa 
tylsähköä.
Reverend Bizarren perinnön  kunniakkaaksi jatkajaksi ei bändistä 
ainakaan vielä ole, vaikka yritystä ja  ennen kaikkea yhteneväisyyttä on
 paikka paikoin (At the Birth of the Human  Shadow) hyvinkin paljon. 
Monimuotoisuutta ja sisältöä kappaleista kyllä löytyy,  tarkastellaan 
sitten yksilöitä tai kokonaisuutta, mutta tunnetasolla leimahdus 
vahvoihin  alakulotettuihin tunnelmiin jää uupumaan.
Ei The Seancen  kohdalla onneksi sentään mistään huijauksesta ole 
kysymys, mutta doom-skeptikkojen  vakuuttaminen vaatii vain enemmän. 
Ehkä seuraavalla kerralla herrat onnistuvat  manaamaan tuonpuoleisesta 
sielua musiikkiinsa enemmän.
  
The Gates of Slumber
Conqueror
I Hate
3,5  Amerikkalaisena perinteisenä  
doom-triona undergroundissa tunnetuksi tullut The Gates Of Slumber ei 
ole jäänyt  nukkumaan laakereillaan, vaan usean split-julkaisun jälkeen 
ja vain pari vuotta  edellisestä Suffer No Guilt (2006) -täyspitkästä 
pukkaa taas uutta materiaalia.  Kolmoskiekolla onkin nimensä mukaisesti 
valloittaja-ainesta, sillä sen verran jämäkästä  tuotoksesta on kyse.
Aiempiin albumeihin  verrattuna biiseihin on tullut aimo annos tempoa
 lisää ja vaikutteita on  selkeästi imetty 80-luvun hämärämmän ja 
synkemmän osaston heavy metal bändeistä  ala Cirith Ungol. Lopputulos 
onkin mielenkiintoisinta ja moniulotteisinta, mitä  yhtye on aiemmin 
julkaissut parhaana esimerkkinään Conquerorin päättävä  massiivinen 
yhtyeen koko tyyliskaalan esittelevä 16,5 minuuttinen Dark Valley  
Suite.
Retro-henkisen musiikin  suurin ongelma on, että se harvoin yltää 
intensiivisyydessään ja  innovatiivisuudessaan innoittajiensa tasolle. 
Tämä ongelma vaivaa toki myös The  Gates of Slumberia, mutta 
miellyttävää ja omanlaistaan kuunneltavaa se silti  pystyy tarjoamaan.
  
Hackneyed
Death Prevails
Nuclear Blast
3  Nuorna vista  väännettävä sanoo vanha 
sananlasku ja nykyaikana lauseeseen voisi lisätä myös  hevin. 
Hackneyedin kohdalla tätä muistaa ainakin levy-yhtiö mainostaa, sillä  
bändi keski-ikä huitelee lähes samoissa teinilukemissa kuin kotimaisen 
Sturm  Und Drangin. Suuri ero näiden kahden välillä kuitenkin on, sillä 
siinä missä viimeksi  mainittu toteuttaa isänsä musiikillista haikailua 
80-luvun poppihevin pariin,  veivaavat saksalaiset jannut omia 
rapsakoita death metal –rallejaan.
Hämmästyttävän  hyvin kavereiden kappaleet rullaavat 
sovituksellisesti ja sekä riffeistä että  melodioistakin löytyy 
yllättävää kypsyyttä. Etenkin Ravenous ja Worlds Collide  –veisut ovat 
kokonaisuuksina merkille pantavan arvoisia tapauksia, mutta hyviä  
pikkunättejä juttuja löytyy vähän sieltä sun täältä.
Ansaituista kehuista  huolimatta todelliset niskannyrjäyttäjät jäävät
 albumilta uupumaan ja osittain  soundimaailmankin takia hommassa on 
hienoisen light-death metalin maku. Tähän  ei auta edes vokalistin 
asiallinen kurlaus tai rouhean rento riffittely, kun musiikin  
muodostama mielikuva viettää väkisinkin enemmän koulun hikisen 
juhlasalin kuin vastaavalle  touksuvan rock-klubin suuntaan. Lupaava 
debyytti yhtä kaikki. 
  
Jarboe / Justin K Broadrick
J2
The End
3,5 Godflesh  –orkesterilla industrialin 
parissa 80-luvun lopusta aina 2000-luvun alkuun  kannuksensa ansainneen 
ja niitä ansiokkaasti Jesu –nimen alla vuodesta 2004  alkaen kerännyt 
Justin K Broadrick tekee yhä edelleen niin omaehtoista kuin  
omalaatuistakin musiikkia. Sama pätee myös naisvokalisti Jarboeen, jonka
 Swans  80 ja 90-luvuilla teki tunnetuksi. Ketään näitä kahta artistia 
vähänkään  tuntevaa ei varmasti yllätä, että kahden kumppanuksen 
yhteistyön tulos on niin  ikään heidän itsensä kuuloista.
Justin vastatessa niin  musiikin luomisesta kuin sen soittamisesta, 
jälki ei loppujen lopuksi ole kovinkaan  kaukana Jesun tuotannosta. 
Erilaisia ilon, surun ja toiveikkuuden hauraita  tunnetiloja kuvaavat 
koneistetut biisit etenevät rauhallisesti,  minimalistisesti, 
hypnoottisesti ja näennäisen keveästi ja samankaltaisuutta  löytyy myös 
tekstien tulkkina toimivan Jarboen eteerisestä äänestä. Muutamia  
kertoja kokeellisempi laulutulkinta ja kappalemateriaali lähestyvät  
ärsytyskynnystä uhkaavasti, mutta parhaimmillaan yhteistyö on 
ainutlaatuisen herkkää  ja koskettavaa.
Kokonaisuutena hieman  epätasainen levy jää kuitenkin Jesun tuotannon
 huippujen varjoon, johon sitä  väistämättömästi tulee verrattua. 
Kollaboraatio kyllä toimii, mutta toivotulla  tavalla aivan kaikkea 
siitä ei kumpikaan irti saa.
  
Neuraxis
The Thin Line Between
Prosthetic
3 Quebec viisikon  aiemmat neljä tuotosta 
ovat aina esitelleet eteenpäin menevän bändin, jonka tekninen  ja 
brutaalimmasta vaivihkaa melodisempaan suuntaa edennyt death metal on  
onnistunut aina kuulostamaan mielenkiintoiselta ja osittain jopa varsin 
omaperäiseltä.  Parhaana esimerkkinä tästä oli orkesterin edellinen levy
 Trilateral Progression  (2005), joka hätyytteli jo oikein hyvä 
–arvosanaa.
Ei jauha bändi uutukaisellakaan  paikallaan, vaan on pistänyt niin 
mutkia kuin melodioita matkaan entistäkin  enemmän. Ei kavereitten 
soitto tähänkään tukehdu, mutta itse kappaleet alkavat  olemaan 
turhankin täyteen ahdettuja. Kun aiemmin teknisyys oli hyvässä  
balanssissa musiikin tarttumapinnan suhteen, kärsii uutukaisella 
kappaleiden  iskevyys jo osittain liiallisesta kikkailusta.
Ei The Thin Line  Between nyt vielä sentään mitään happojatsia ole, 
mutta ilman  instrumenttierotiikan tuntemusta väärällä tavalla hitusen 
liian raskas  kuunneltava lähes 48 minuutin mitassaan. Blondeimmilla 
kuuntelijoilla aivot on  ainakin vaarassa mennä solmuun ja rytmikäs 
musiikkiliikunta on vaarassa muuttua  satunnaisiksi pakkoliikkeiksi. 
  
Nocturnal Fear
Code of Violence
Moribund
3,5 Orkesterin nimi  lienee sieltä 
kliseisimmästä päästä, mitä olla ja voi, eikä kolmikon  mekkalointiakaan
 voi innovatiivisuudesta syyttää. Eivätpähän nämä asiat hyvän  
lopputuloksen ehdottomia vaatimuksia ole koskaan olleet, kaiken kun voi 
aina  johtaa hyvän biisin sinällään yksinkertaiseen käsitteeseen.
Nocturnal Fearin mustasävytteinen  rässi kulkee rivakasti ja 
vimmaisen varmasti niin soitto kuin sävellyspuolella,  ja hommassa onkin
 läpeensä oikeanlainen räyhäämisen meininki. Kun kierrokset  eivät juuri
 missään vaiheessa laske edes lähelle normaalia käyntinopeutta, niputtuu
  lähes kaikki kymmenestä kappaleesta yhdeksi mustaksi massaksi. 
Ainoastaan nimikappaleen  kertosäe jää hoettuna selkeästi takaraivoon, 
samoin yllättävän lyhyen ja hienon  melodisen väliosan sisältävä Skull 
Splitter.
Vaikka armon  antaminen onkin erään parituhatta vuotta sitten eläneen
 hipin halveksuttava  ajatus, ei se tekisi yhtään pahaa musiikillisessa 
mielessä tälle  jenkkikolmikolle. Bändillä kun on selkeästi näkemystä 
ralliensa suhteen, mutta  ylinopeus on viedä hengen aivan kuten 
liikenteessäkin. Mielenkiintoisia  maisemia ei Code of Violencellakaan 
tahdo huomata, kun ne ovat jo vilahtaneet  ohitse.
  
Scott Hull
Requiem
Relapse
2 Kyllä vanhaa kansaa  kannattaa 
kuunnella, ainakin mikäli se käskee suutarin pysyä lestissään. Tätä  
viisautta ei ilmeisesti Atlantin tuolla puolen tunne kokonaan 
toisenlaisista  musiikillisista yhteyksistä aiemmin tuttu Scott Hull 
(Pig Destroyer, Agoraphobic  Nosebleed), sillä sen verran heppoisen 
kuuloisesta ambient-henkisestä  materiaalista on herran debyyttisoololla
 kysymys.
Lähinnä new age  -rentoutusmusiikilta kuulostava levy ei sinällään 
ole huonosti tehty, mutta yksinkertainen  ja yhdentekevältä kuulostava 
kosketinmaalailu ei vain onnistu herättämään oikein  minkäänlaisia 
tunteita. Kuuntelutilanteesta tuleekin pahasti ristiriitainen,  kun bion
 mukaan albumin pitäisi olla säestystä syvälliselle psykologiselle 
tarinalle,  jossa käsitellään kuolemaa, syyllisyyden taakkaa sekä näiden
 seuraamuksia.
Vielä kun  vaikutteiksi mainitaan säveltäjistä mm. Morricone ja 
elokuvista Hohto, ei  lopputulosta voi kovinkaan paljoa arvostaa, 
olkoonkin saatekirjeen sisältö täysin  levy-yhtiön keksintöä tai ei. 
Siivousmusiikkina levyn kuuntelu menee, mutta  unimusiikiksi valitsen 
mieluummin vaikkapa Raison D’Etren tuotantoa.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
 Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti