Abysmal Dawn
Programmed to Consume
Relapse
3 Sanaparilla naseva ja yllätyksetön on
helpointa kuvailla kalman hajua löyhyttävien jenkkien kakkoslevyä.
Homma on nelikolla hallussa hyvin, on kyse sitten tuotannollisesti
puolesta tai itse sävellyksistä, joista löytyy mukavasti vaihtelua ja
jopa runsaasti mukavia melodioitakin. Ultrabrutaali tai -nopea Abysmal
Dawn ei edes yritä olla, vaan tuntuu ottaneen eniten vaikutteita
ruotsalaisesta 90-luvun puolivälin mäiskeestä kuin kotimaansa muista
alan yrittäjistä.
Programmed to Consume on hyv ä välipala ja alkusoitto kaivettaessa
esille levyhyllystä vaikkapa Hypocrisyn The 4th Dimensionia. Em.
kaltaisen klassikon haastajaksi siitä ei kuitenkaan ole.
Preternatural
Statical
Aghast
4 Aina joskus tulee vastaan albumeita,
jotka eivät heti ensikuunteluilla avaudu, mutta joiden tietää paranevan
kärsivällisen paneutumisen myötä. Levyn ns. lopullista hyvyyttä voi
tässä vaiheessa vain arvailla, mikä hankaloittaa aina rajallisen ajan
puitteissa toimivan kriitikon työtä. Preternaturalin debyyttikiekko
Statical on juuri niitä levyjä, jotka aluksi jättävät sekavan ja jopa
osittain keskinkertaisen vaikutelman sisällöstään, mutta jonka piilevän
potentiaalin voi silti helposti aistia.
Karkeasti määriteltynä orkesterin musiikki on melodista death
metalia, mutta hienostuneempi analysointi tuo siihen paljon
mielenkiintoisia ulottuvuuksia, joiden ansiosta musiikki on
huomattavasti laajalti kaluttua peruslokeroa mielenkiintoisempaa.
Biiseissä ei pelailla taatusti tukkaan taatusti tarttuvilla
kertosäkeillä tai melodioilla, vaan niin riffit kuin rakenteetkin ovat
huomattavasti moniulotteisempia ja jopa progressiivisella tavalla
vaikeita. Juuri tässä piileekin samalla levyn suurin vahvuus ja
pienoinen heikkous.
Latvialaiset ovat saaneet kehitettyä omannäköisensä, hyvin toimivan
ja erittäin jämerästi rullaavan tyylinsä aina futuristisia ja jopa
maanisia sävyjä maalailevia ja täydentäviä ja koskettimia myöten.
Polveilevat biisit pysyvät hyvin kasassa sovituksellisesti, mutta ovat
kaikessa teknisyydessään hieman turhankin äärimmäisiä. Muutama tarttuva
melodia enemmän sinne ja tänne ja kuuntelijalle vähän enemmän armoa,
niin johan lähtee.
The Rotted
Get Dead Or Die Trying
Metal Blade
3,5 Vaihtamalla miehistöään ja
lyhentämällä nimeään ex-Gorerotted tuntuu todella kääntäneen uuden
lehden urallaan, vaikka perusarvot herroilla tuntuu olevan yhä samat
kuin ennen. Brittien neljäs albumi kun tarjoilee varsin
mielenkiintoista ja monipuolista death metal –mäiskettä, josta ei
omalaatuisiakaan kikkojakaan puutu.
Vaikka musiikillista aikuistumista ja kypsymistä ei
äärimetallipiireissä usein katsotakaan hyvällä, The Rottedin viisikon
tapauksessa juuri tästä on kysymys. Säännöllisesti käytetty hardcoresta
tuttu ote tuo veikeää rokkaavuutta möyrimisen keskelle pidentäen levyn
elinkaarta huomattavasti. Tunnelmapuolella tämä taas tarkoittaa hieman
ristiriitaisenkin tilanteen syntymistä muuten perussävyltään varsin
synkän aggressiiviselle tunnelmalle.
Vaikka ihan helpolla levy ei tajuntaan tunkeudu, ei se myöskään
muodostu genreklassikoksi. Jos bändi olisi vain saanut ideoista
rahtusen enemmän irti tai olisi vienyt ne härskimmin pidemmälle, voisi
tilanne olla toinen. Yritystä siltä ei ainakaan puutu ja tuskinpa ura
tähän levynkään lopahtaa.
Torche
Meanderthal
Hydra Head
4 Rokissa puhutaan usein kolmen soinnun
rämpytyksestä, mutta Torchen kohdalla on sopivampaa puhua kolmen genren
räimeestä: stoner, sludge ja postrock. Bändin onnistuu sulauttamaan
eri tyylilajit toisiinsa hämmentävänkin luonnollisen saumattomasti jopa
kappaleiden sisällä ja mikä tärkeintä, hyvällä draivilla. Kun koko
touhussa on vielä selkeästi aistittavissa vahva intensiivinen ja
positiivinen lataus, on musiikilla jo lähtökohtaisestikin jämerät
puitteet.
Levyn yleissoundi on jo itsessään raskas ja sopivan rupinen luoden
veikeän vastakohdan astetta leijuvimmille kappaleille. Nämä
tarjoavatkin hyvän vastapainoin vimmaisesti rokkaaville ralleille kuten
puolitoistaminuuttinen Piraña tai Healer. Vaikka meno rauhoittuukin
kiekon loppua kohti, muuttuu se samalla myös koko ajan raskaammaksi.
Raitanumeroltaan epäonnenlukua kantava albumin päätös- ja samalla
nimibiisi onkin jo musertava pakottaen painamaan vastapainokseen playta
uudestaan.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti