sunnuntai 1. kesäkuuta 2008

Inferno #57/2008

Corporation 187
Newcomers Of Sin
Anticulture


3,5 Kymmenvuotisjuhliaan juhlistava Corporation 187 ei ole mikään märkäkorvaporukka, vaikka synnin tekemisen suhteen asia näin tuntuu olevankin mikäli levyn nimestä halua hätäisiä johtopäätöksiä vetää. Kaikessa rauhassa on kolmatta kiekkoa kypsytelty kuutisen vuotta ja jälki onkin varsin harkitun kuuloista.

Jos bändi onkin aiempien tekemisien perusteella leimattu deathiksi ja/tai thrashiksi, ei kumpikaan genre tunnu täysin oikeanlaiselta uutukaisella. Tämä on osittain ankarasti hardcoren hengessä kurkkua kurittavan vokalistin syytä, mutta usein varsin maltillisilla kierroksilla käyvissä ralleissa on paljon post-rockin ja HC:n puolelta tuttuja maalailevia atmosfäärejä järeämmän metallisen ilmaisun lisäksi. Kombinaatio on aluksi jopa hieman häiritsevä, mutta muuttuu kuitenkin perusteellisemman paneutumisen jälkeen kiehtovaksi.

Aivan täysin ei bändi sekoituksesta saada kaikkea potentiaalia irti ja onpa albumilla taipumus muistuttaa enemmän yhtä pitkää pötköä kuin yksittäisten kappaleiden muodostamaa rimpsua. Hyvä silti näinkin, vaikka lähes ähkyn aiheuttavaa tuhtia tavara onkin.


Frequency
Compassion Denied
Scarlet


2 Kovin on ponnetonta ja kolkohkoa ruotsalaisten kakkoskiekko, vaikka juuri perinteisiin luottava melodinen metalli pitäisi olla rullaavaa ja voimaa puhkuvaa. Uhoa ei löydy edes bändin uudesta mm. At Vancesta tutusta vokalistista Rick Altzista, jonka suoritus on muiden muusikkojen tapaan virkamiesmäisen asiallista, mutta täydellisen innotonta.

Compassion Deniedin kertakuuntelu ei vielä rasita liiaksi, mutta kuittien lajittelu veroilmoitusta varten alkaa vaikuttaa mukavalta vaihtoehdolta kiekon toistuvalle kieputtamiselle.

Hatchet
Awaiting Evil
Metal Blade


2 Kovin on ponnetonta huitomista jenkkien ensimmäinen julkaisu eikä pahakaan tahdo saada edes lopussa palkkaansa. Ohuilla kitara- ja kolisevilla rumpusoundeilla on yritetty hakea levylle thrashin kulta-aikojen ilmapiiriä, mutta Hatchetin tapauksessa ratkaisu vain alleviivaa entisestään varsin keskinkertaisia riffejä ja kömpelöitä kappalerakenteita. Jopa laulajan säästeliäästi käyttämät kiekaisut tuntuvat pakollisilta lisäyksiltä uskottavuuden kasvattamiseksi. Parempi olisi orkesterin ollut viettää lisää aikaa treenikämpällä, sillä nyt Awaiting Evil on kaikessa demomaisuudessaan selvä raakile.

King Karma
Mama’s Pride
Mausoleum


3,5 Letkeää kuin lehmän mulukku on King Karman perinnetietoinen ja blues-pohjainen hard rock. Kiitos lahjakkaiden ja tyylitajuisten muusikoiden, biiseissä on kauttaaltaan hyvä lämminhenkinen boogie ja komeuden kruunaa miellyttävä-ääninen Shaun Williamson.

Paletti herroilla onkin hyvin kohdallaan, mutta levyn suurin ongelma on varsin samasta puusta veistetyt kappaleet aina laiskansutjakoita tempoja myöten sekä turhan siloinen äänimaailma. Vaikka äiti ei musiikista enää olisikaan ylpeä, kyllä rokissa pitäisi kuitenkin hieman enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä räkää olla.

Em. ongelmat korostuvat entisestään kahdella bonusbiisillä varustetun Euroopan julkaisun myötä. Vajaan tunnin mittaisessa 14 kappaleen kokonaisuudessa on turhankin makeaa tarjolla aina halkeamispisteeseen saakka.


Opeth
Still Life
Peaceville


4,5 Opethin vanhasta levy-yhtiöstä Peacevillestä ja etenkin sen nykyisestä julkaisupolitiikasta voi olla montaa mieltä, mutta vuosituhanteen alussa alun perin julkaistun Still Life –teoksen tuoreimmasta painoksesta ei. Se on absoluuttisen yksinkertaisesti mahtava. Ei vain musiikillisesti, vaan myös pakkaukseltaan ja miksaukseltaan.

Pienen kirjasen mallinen digipack tuntuu heti käsissä miellyttävältä ja valmistelee pitelijäänsä oikeanlaiseen kuuntelukokemukseen. Maestro Åkerfeldtin kynäilemät saatesanat ovat herran itsensä lailla lämminhenkistä muistelua albumin luomisen ajoista ja varsin ytimekkäästi Mikael onnistuukin valottamaan koko joukon mielenkiintoisia detaljeja tehden levystä entistä intiimimmän kuuntelukokemuksen.

Paketin mukana olevaa normaali CD-versiota kiinnostavampi on 5.1 miksaukset (DD ja DTS) sisältävä DVD-kiekko. Kuuntelukokemus on varsin ällistyttävä, sillä levyn tarina tempaisee lähes kirjaimellisesti musiikin keskellä olevan kuuntelijan täysin mukaansa. Vaikutelma kannattaa maksimoida etukäteen minimoimalla ulkopuoliset ärsykkeet pimentämällä huone, sulkemalla silmät ja tekemällä Spinal Tapit äänenvoimakkuuden kanssa.

Opethin kaltaiselle, äärettömän moniulotteiselle niin soitannollisesti kuin tunnelmallisesti, yhtyeelle monikanavamiksaus tuntuu täysin luontevalta ja Still Lifen esimerkin jälkeen lähes ainoalta oikealta tavalta miksata levy perinteisen kaksikanavaisen stereon sijasta. Onkin mielenkiintoista leikitellä ajatuksella, miltä lopputulos kuulostaisi, jos bändi ottaisi huomioon jo sävellysvaiheessa modernin miksausteknologian mahdollisuudet. Näiltä herroilta jos keltä se taatusti onnistuisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti