Corporation 187
Newcomers Of Sin
Anticulture
3,5 Kymmenvuotisjuhliaan juhlistava
Corporation 187 ei ole mikään märkäkorvaporukka, vaikka synnin
tekemisen suhteen asia näin tuntuu olevankin mikäli levyn nimestä halua
hätäisiä johtopäätöksiä vetää. Kaikessa rauhassa on kolmatta kiekkoa
kypsytelty kuutisen vuotta ja jälki onkin varsin harkitun kuuloista.
Jos bändi onkin aiempien tekemisien perusteella leimattu deathiksi
ja/tai thrashiksi, ei kumpikaan genre tunnu täysin oikeanlaiselta
uutukaisella. Tämä on osittain ankarasti hardcoren hengessä kurkkua
kurittavan vokalistin syytä, mutta usein varsin maltillisilla
kierroksilla käyvissä ralleissa on paljon post-rockin ja HC:n puolelta
tuttuja maalailevia atmosfäärejä järeämmän metallisen ilmaisun lisäksi.
Kombinaatio on aluksi jopa hieman häiritsevä, mutta muuttuu kuitenkin
perusteellisemman paneutumisen jälkeen kiehtovaksi.
Aivan täysin ei bändi sekoituksesta saada kaikkea potentiaalia irti
ja onpa albumilla taipumus muistuttaa enemmän yhtä pitkää pötköä kuin
yksittäisten kappaleiden muodostamaa rimpsua. Hyvä silti näinkin,
vaikka lähes ähkyn aiheuttavaa tuhtia tavara onkin.
Frequency
Compassion Denied
Scarlet
2 Kovin on ponnetonta ja kolkohkoa
ruotsalaisten kakkoskiekko, vaikka juuri perinteisiin luottava
melodinen metalli pitäisi olla rullaavaa ja voimaa puhkuvaa. Uhoa ei
löydy edes bändin uudesta mm. At Vancesta tutusta vokalistista Rick
Altzista, jonka suoritus on muiden muusikkojen tapaan virkamiesmäisen
asiallista, mutta täydellisen innotonta.
Compassion Deniedin kertakuuntelu ei vielä rasita liiaksi, mutta
kuittien lajittelu veroilmoitusta varten alkaa vaikuttaa mukavalta
vaihtoehdolta kiekon toistuvalle kieputtamiselle.
Hatchet
Awaiting Evil
Metal Blade
2 Kovin on ponnetonta huitomista
jenkkien ensimmäinen julkaisu eikä pahakaan tahdo saada edes lopussa
palkkaansa. Ohuilla kitara- ja kolisevilla rumpusoundeilla on yritetty
hakea levylle thrashin kulta-aikojen ilmapiiriä, mutta Hatchetin
tapauksessa ratkaisu vain alleviivaa entisestään varsin keskinkertaisia
riffejä ja kömpelöitä kappalerakenteita. Jopa laulajan säästeliäästi
käyttämät kiekaisut tuntuvat pakollisilta lisäyksiltä uskottavuuden
kasvattamiseksi. Parempi olisi orkesterin ollut viettää lisää aikaa
treenikämpällä, sillä nyt Awaiting Evil on kaikessa demomaisuudessaan
selvä raakile.
King Karma
Mama’s Pride
Mausoleum
3,5 Letkeää kuin lehmän mulukku on King
Karman perinnetietoinen ja blues-pohjainen hard rock. Kiitos
lahjakkaiden ja tyylitajuisten muusikoiden, biiseissä on kauttaaltaan
hyvä lämminhenkinen boogie ja komeuden kruunaa miellyttävä-ääninen
Shaun Williamson.
Paletti herroilla onkin hyvin kohdallaan, mutta levyn suurin ongelma
on varsin samasta puusta veistetyt kappaleet aina laiskansutjakoita
tempoja myöten sekä turhan siloinen äänimaailma. Vaikka äiti ei
musiikista enää olisikaan ylpeä, kyllä rokissa pitäisi kuitenkin hieman
enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä räkää olla.
Em. ongelmat korostuvat entisestään kahdella bonusbiisillä
varustetun Euroopan julkaisun myötä. Vajaan tunnin mittaisessa 14
kappaleen kokonaisuudessa on turhankin makeaa tarjolla aina
halkeamispisteeseen saakka.
Opeth
Still Life
Peaceville
4,5 Opethin vanhasta levy-yhtiöstä
Peacevillestä ja etenkin sen nykyisestä julkaisupolitiikasta voi olla
montaa mieltä, mutta vuosituhanteen alussa alun perin julkaistun Still
Life –teoksen tuoreimmasta painoksesta ei. Se on absoluuttisen
yksinkertaisesti mahtava. Ei vain musiikillisesti, vaan myös
pakkaukseltaan ja miksaukseltaan.
Pienen kirjasen mallinen digipack tuntuu heti käsissä miellyttävältä
ja valmistelee pitelijäänsä oikeanlaiseen kuuntelukokemukseen. Maestro
Åkerfeldtin kynäilemät saatesanat ovat herran itsensä lailla
lämminhenkistä muistelua albumin luomisen ajoista ja varsin
ytimekkäästi Mikael onnistuukin valottamaan koko joukon mielenkiintoisia
detaljeja tehden levystä entistä intiimimmän kuuntelukokemuksen.
Paketin mukana olevaa normaali CD-versiota kiinnostavampi on 5.1
miksaukset (DD ja DTS) sisältävä DVD-kiekko. Kuuntelukokemus on varsin
ällistyttävä, sillä levyn tarina tempaisee lähes kirjaimellisesti
musiikin keskellä olevan kuuntelijan täysin mukaansa. Vaikutelma
kannattaa maksimoida etukäteen minimoimalla ulkopuoliset ärsykkeet
pimentämällä huone, sulkemalla silmät ja tekemällä Spinal Tapit
äänenvoimakkuuden kanssa.
Opethin kaltaiselle, äärettömän moniulotteiselle niin
soitannollisesti kuin tunnelmallisesti, yhtyeelle monikanavamiksaus
tuntuu täysin luontevalta ja Still Lifen esimerkin jälkeen lähes
ainoalta oikealta tavalta miksata levy perinteisen kaksikanavaisen
stereon sijasta. Onkin mielenkiintoista leikitellä ajatuksella, miltä
lopputulos kuulostaisi, jos bändi ottaisi huomioon jo sävellysvaiheessa
modernin miksausteknologian mahdollisuudet. Näiltä herroilta jos keltä
se taatusti onnistuisi.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti