Usko omiin tekemisiin on kaiken A ja O ja lopussa kiitos aina
seisoo kuten kliseiset mutta totuuden siemenen sisältävät sanonnat
toitottavat. Tamperelaisen Crystalicin pitkäjänteisen työn kiitos
julkaistiin huhtikuussa Watch Us Detoriate -debyyttialbumin muodossa.
Vaikka kitaristi Toni Tieahon voidaankin katsoa perustaneen
Crystalicin jo vuonna -98, aktivoitui orkesteri toden teolla kolmen
vuoden hiljaiselon, useiden miehistönvaihdosten ja nimenmuutoksen
jälkeen vuonna 2002. Kolmen julkaistun demon jälkeen, joista etenkin
-06 julkaistu Carnival Of Flesh keräsi täysin aiheellisia kehuja aina
mediaa myöten, orkesterin kokoonpano on Tonin ympärillä vakiintunut
muotoon Jarno F. Moberg laulu, Erik Grönruus kitara, Arto Tissari basso
ja Timo Hanhijoki rummut.
Hyviä arvosanoja ja kehuja keränneistä demoista huolimatta kiinnostusta
ja ymmärtämystä orkesterin kiemuraisen melodiselle metallille ei
juurikaan herunut levy-yhtiöiden taholta. Ainoastaan ranskalainen
Thundering Records oli tarjonnut sopimusta Redemption-demon ja Suomessa
nähdyn keikan perusteella vuonna 2004. Nimet tällättiinkin paperiin
pari vuotta myöhemmin ja yhteistyön tulos on huhtikuussa -07 julkaistu
debyyttilevy. Pitkähköstä välimatkasta ja pienistä kulttuurieroista
huolimatta vokalisti Frank on varsin tyytyväinen laskut maksavaan
tahoon.
– Välillä Ranskasta saa odottaa vastausta mailiin pitkänkin aikaa.
Yhdessä vaiheessa mitta tuli täyteen, kun tietoa levyn
julkaisupäivämääristä ei millään herunut ja laitoimmekin sinne
suomalaisilla kirosanoilla höystetyn mailin. Saimme pahoittelevan
vastauksen että lafka on pieni ja toimii tämän vuoksi hitaasti, mutta
tekee kaikki sovitut asiat. Näin on myös käynyt. Suomessa on vikaa
jossain päässä, kun eivät kelpuuttaneet meitä rosteriin, Frank
naurahtaa. Ei vaan, ymmärrän kyllä lafkoja, bändejä on tosiaan paljon
ja varmasti on vaikea tehdä päätöstä sainauksista, kun postiluukku
tursuaa demoista.
Runsaasti bändi ja demotarjonnasta huolimatta solisti on kuitenkin sitä
mieltä, että niin kaupunkien kuin valtionkin tuelle olisi silti
huutava tarve, on kyse sitten vaikka rahasta taikka treenikämpistä.
– Suomesta tulee nyt jo, ilman tukea kovia bändejä. Mikäli
ruohonjuuritason ja edistyneempiäkin kokoonpanoja tuettaisiin ja
markkinoitaisiin kunnolla, saataisiin Suomesta vielä enemmän
laadukkaita bändejä ulkomaille. Eikä tämä olisi pois valtion kassasta,
päinvastoin.
Kuinka paljon tukea ja opastusta esimerkiksi laki- ja äänitysteknisissä Crystalic olisi tarvinnut?
– Kaikki nuo ovat aloittavalle bändille ihan hepreaa. Levyä tehdessä
emme olisi tarvinneet enää opastusta, mutta levydiilin tulkinnassa
kyllä. Lakitekstiä on hankala tutkia kun ei ole alan osaamista.
Vedettiin sitten melkein silmät kiinni nimet sopimukseen ja uskalsimme
tehdä näin, koska sopimus on muotoa 1 + 1.
PÄÄTÄ SEINÄÄN
Crystalicia voidaan pitää suhteellisen pitkän tien jääräpäisenä
kulkijana, jonka sinnikkyys ja periksiantamattomuus lopulta on saanut
ansaitsemansa hyvityksen, kiitos suomalaisen sisun. Frankista vuodet
eivät ole menneet hukkaan, vaan sopivasti valmistaneet bändiä
ensimmäisen levyn julkaisua varten.
– Bändien tasohan Suomessa on kova, vaikka tosin välillä tuntuukin,
että joku bändi saa liian helpolla diilin. Muutama vuosi treeniä,
demoja ja keikkoja tekisi monelle hyvää. Crystalicin kanssa päätä on
taas pitkään hakattu seinään, mutta kaikki nämä vuodet on Tonin kanssa
hoettu toisillemme, että kyllä se diili joku päivä napsahtaa. Mikäli
levy olisi julkaistu viisi vuotta sitten, kaikki biisit eivät olisi
olleet yhtä vahvoja.
– Loppujen lopuksi kun lasketaan kaikki nämä vuosien tapahtumat ja
koukerot yhteen, niin on pelkästään hyvä asia että levy tuli ulos nyt
eikä aikaisemmin. Diiliä tosiaan metsästettiin ahkerasti ja läheteltiin
helvetinmoinen määrä promopaketteja joka demosta lafkoille. Ehkä näin
oli tarkoitettu, että nämä pojat saavat kaikessa rauhassa takoa päätään
seinään ja rypeä pohjamudissa, että katsotaan sitten joskus myöhemmin.
Suomalaista jääräpäisyyttä ja sinnikkyyttä kyllä aina tarvitaan.
Toisinaan se tuntuu ainakin omalta kohdalta tulevan hyvinkin
luonnostaan, Toni naureskelee.
Suomessa vallallaan oleva hevitrendi ei kuitenkaan vielä ole
koskettanut selkeästi valtavirran ulkopuolisia Crystalicin tapaisia
orkestereita juurikaan millään tavoin. Trendit tuppaavat metallisteja
ärsyttämään, mutta Frank löytää myös kolikon toisen puolen.
– Trendin haittapuolihan on lähinnä siinä, että levy-yhtiöt sainaavat
nyt mainstream-huttua tai juuri sitä tyyliä mikä sattuu olemaan
kuuminta hottia. Tietenkin tämä on ymmärrettävää, koska harvoin
liiketoimintaa huvikseen harrastetaan. Toisaalta voisi ajatella myös
niin, että moni hevin kuuntelija aloittaa valtavirtabändin kuuntelulla
hevin diggailun. Musiikin ymmärryksen kehittyessä siirrytään usein
haastavampaa tavaraa tarjoaviin bändeihin.
OMA JUTTUNSA
Mielenkiintoiseksi Crystalicin musiikin tekee sen taipumus kuulostaa
hyvinkin epätyypilliseltä melodiselta death metal –orkesterilta ja
positiivisessa mielessä yllättävänkin kevyeltä muihin
hengenheimolaisiinsa verrattuna. Pääasiallisella biisinikkarilla
Tonilla on tähän oma selkeä näkemyksensä.
– Vaikka levyn pääasiallinen riffit, rummut ja Frankin äärimmäisen
vihaiset vokaalit takovat kuuntelijaa nyrkillä tauluun, niin mukana on
myös hyvin tunnepohjaisia kitara- ja bassomelodioita jotka myös tuovat
biiseihin moniulotteisuutta. Viisuissa löytyy siis fiiliksiä purtavaksi
äärilaidasta toiseen.
– Meikäläistä suoranaisesti ottaa päähän melodinen death metal. Genre
on kokenut inflaation ja mitä ihmeellisintä sontaa tungetaan tuohon
genreen. Crystalicin vaikutteet tulevat musiikin eri genreistä ja
esimerkiksi Tonin diggailema Tony MacAlpine tuo sitä keveyttä ja
ei-niin-yleisesti-tunnettuja melodiakulkuja biiseihin, Frank täydentää.
Olennaisena osana orkesterin musiikkia on myös astetta kimurantimmat
kappalerakenteet, jotka tuovat orkesterin hyvin istuvan teknistä
ilmaisua mukavasti laajentavan lievän progressiivisen sävyn.
– Rakenteet ovat pääasiassa muokkautuneet luonnollisesti kun biisiä
sävelletään. Sitten kun mennään porukalla kämpille jauhamaan
sävellystä, niin ideoita ja niitä tuppaa proge-vivahteita tuppaa
tulemaan lisää. Ja jos tuntuu siltä, että jotain tästä nyt puuttuu eikä
biisi toimi, niin koitetaan porukalla setviä mikä siinä nyt mättää.
Joskus sopivat ideat tulevat fiilispohjalta, kun taas toisinaan
väännetään rautalangasta eikä oikeaa ratkaisua tunnu löytyvän millään.
Jos biisiä ei saada sittenkään toimimaan, on turha alkaa väkisinkään
vääntämään vaan jätetään se odottelemaan tuomiota ja käännetään sivua,
Toni valottaa orkesterin kappaleentekoprosessia.
Mikä Crystalicin kappaleissa on sitten se kantava juttu, mitä ilman
ne eivät kuulostaisi Crystalicilta ja mihin ehdottomasti kuuntelijoiden
pitäisi kiinnittää huomiota? Pienen pohtimisen jälkeen Toni löytää
vastauksen.
– Uskoisin, että kantavin juttu biiseissä on, että ne eivät ole ns.
kertakäyttökamaa joka yhden kuuntelukerran jälkeen ovat selvää kauraa,
vaan biiseistä avautuu joka kuuntelukerralla uusia ulottuvuuksia ja
juttuja, jotka kerta toisensa jälkeen koukuttavat kuuntelijan
kuuntelemaan biisit uudelleen. Meitä voi mielestäni rehellisesti sanoa
omaperäiseksi bändiksi, jolla on oma soundi, mutta jolla on myös
rehellisesti pieni kunnioittava ripaus death-maustetta.
VANHAA JA UUTTA
Mausteista puheen ollen, jos death-maustetta on käytetty
perusmausteena, pikantin aromin soppaan antaa originelli
Death-nimisestä purkista sekaan annosteltu mauste aivan samoin kuin
toisen tamperelaisen bändin Farmakonin kohdalla usein mainittu
Opeth-aromi.
– Kumma juttu! Ja sekin, että ei ole edes ärsyttänyt vielä
pätkääkään. Onhan se selvä, että johonkin pitää aina verrata ja jos
vertauskuva on Death, niin sehän meille passaa. Ovathan ihmiset
laukoneet myös vertauskuvia mitkä eivät pidä niin paikkaansa.
Mielipiteitähän löytyy tasan niin paljon kun kuuntelijoitakin, joten
jokainen vetää oman johtopäätöksensä meidänkin musiikistamme ja näkee
sen omalla tavallaan, Toni analysoi.
Monen muun debyytin lailla Watch Us Detoriate sisältää suurelta osin
jo demoajoilta tuttua materiaalia. Vanhan kansan sanonta vanhassa vara
parempi kuvaa Crystalicin kohdalla hyvin debyytin sisältöä josta Toni
on samaa mieltä.
– Osa vanhoista biiseistä on taattua Crystalic-kamaa, vaikka
materiaali on tehty vuonna 2004 ja onhan siellä uudelleen herätetty
biisi Soulstabbed jo vuodelta 2002. Sääli ne olisi ollut heittää
romukoppaan, sillä tyylisuunta ei ole niin radikaalisti muuttunut
etteikö niitä olisi voinut käyttää. Tietysti uusi materiaali on aina
uutta ja kehitys kulkee eteenpäin, mutta tälle debyytille saatiin hyvä
toimiva kokonaisuus näillä yhdeksällä biisillä.
– Ei tässä nyt vielä paineita ole seuraavaa levyä varten. Muutama
uusi viisu on jo vireillä, joten suunta uudelle levylle on pikkuhiljaa
löytymässä. Täytyy vain luottaa että matskua tulee sitten kun on sen
aika ja fiilikset ovat kohdillaan sävellystä ajatellen. Väkinäiseen
poukkoiluun on turha ryhtyä.
Kuinka tärkeitä ja kimurantteja on sitten bändin lyriikoiden anti Frank?
– Sanoitukset ovat yhtä tärkeät meille kuin itse musiikki. Teksteissä
pitää olla ajatusta ja jokin koukku. Watch Us Detoriate ei ole
konseptialbumi, mutta kun mietin levyn nimeä ja luin sanoitukset
biisijärjestyksessä läpi, huomasin että lyriikat pyörivät saman
synkähkön aiheen ympärillä. En vain osaa kirjoittaa
happyhappyjoyjoy-sanoituksia. Vain yhdessä biisissä eli Faith
Redefinedissa on onnellinen loppu. Tai sitten ei, riippuu kuulijan
tulkinnasta. Muissa rappeudutaan ja kunnolla. Nupin toiminta ja siitä
aiheutuvat kierommat seuraukset ovat sanoitusten lähteenä pohjaton
kaivo.
Julkaistu Inferno #47/2007
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti