0
X í S T
One Aeon
Death Shrine Offerings
3,5
Kolme vuotta sitten
ilmestyneen Zero Existin eli visuaalisesti näyttävämmin tavatun 0
X í S T:in ensimmäisestä täyspitkästä albumista ei pahemmin
löytynyt Nil(l)itettävää. Levy tihkui
synkkyyttä ja vihaa perinteiden mukaisesti joskaan ei aivan
kaivatunlaisista syvyyksistä kumpuavana ja mustana kuin ilmeiset
esikuvansa.
Linja pitää tuttuna ja
vahvana One Aeonillakin, mitä nyt laahustaminen on aiempaa
aavistuksen sutjakampaa joskaan ei yhtään kevyemmin saappain
tallusteltuna. Selkeimmin tämä on aistittavissa linjakkaampana ja
sujuvampana kokonaisuutena, joka kiteytyykin parhaiten eniten
minuutteja keräävässä No Life to Botherissa.
Toisaalta juuri myös em.
levyn päättävä kappale osoittaa niin bändin heikkoudet kuin
vahvuudetkin. Monipuolisimpana vetäisynä siitä löytyy runsaasti
tarttuvaa väriä, vaikka yleissävy hyvin tummana kauttaaltaan
pysyykin. Tässä valossa edeltävä biisiviisikko näyttäytyykin
hyvänä joskin tasapäisenä massana, josta yksilöt eivät nouse
esiin.
Vaikka 0 X í S T
petraakin sopivasti kakkosellaan, jää arkun kansi vieläkin hieman
rakoselleen. Josko jo seuraavalla julkaisulla riihimäkeläiset
osaisivat takoa muutaman arkunnaulan lisää ja loput tiukemmalle
niin että maallinen tomumaja saisi maatua rauhassa maailman loppuun
saakka.
Aktor
Paranoia
High Roller
4,5
Loppuvuodesta 2013 täysin tyhjästä ilmestyneen, huikean vinyylisinkulan molemmilla puoliskoilla yllättänyt Aktor tekee esikoislevyllään samat temput. Suurempi yllätyksistä on, että porilainen mainio musiikkihörhö ja mm. Circlestä tuttu Jussi Lehtisalo yhdessä bändikaverinsa Tomi Leppäsen sekä amerikkalaisen metallin monitoimimiehen Professor Blackin kanssa ylipätään julkaisee lisää musiikkia Aktorina. Pienempi yllätys taasen on, että albumi on kokonaisuutena yhtä kova mitä aiemmin ilmestynyt seiskakin.
Kuten voi olettaakin, Paranoia on näennäisesti normaalia 70-lukulaista kevyt hard rockia Blue Öyster Cultin ja Bachman-Turner Overdriven kaltaisten yhtyeiden hengessä. Omituisen vinoutuneen ja levyn nimen mukaisen sävyn musiikkiin tuovat kumminkin härskisoundiset synakuviot sekä omintakeiset yllättävät osuudet että hypnoottiset rytmitykset kertosäkeiden ollessa lähes poikkeuksetta puhtaan hittimäisiä. Too Young to Die ei esimerkiksi tartu tukkaan useammallakaan kuuntelukerralla, mutta sen kertosäe jää heti kerrasta pipodiskoon pyörimään.
Vaikka Aktor osin psykedeelistä ja vielä enemmän retroa onkin, ei sitä pidä sekoittaa missään nimessä mihinkään juuri nyt suosittuun raskas rock tyyliin. Sen biisit ovat rennon rullaavia ja vauhdikkaita sekä tunnelmaltaan oudon ja ristiriitaisen iloluonteisia, vaikka niistä tarkemmalla tutustumisella pimeyttäkin löytyy erityisesti sanoituksista. Juuri tällaista lähestymistapaa vanhaan ei kukaan ole vielä tainnut tajuta tehdä.
Nasevaan, 35 minuutin mittaiseen Paranoian kuunteluun on ihastuttavan että pelottavan helppo jumittua. Hoitoon ei kuitenkaan kannata ainakaan ihan heti hakeutua, vaikka alkaisitkin kuulla outoja ääniä ja kokea että sinua seurataan. Todennäköisesti ne ovat vain osa musiikkia ja siitä kiinnostuneita ikkunoiden ja ovien taakse kertyneitä naapureita.
Iron Boris/Pigeon Hunt
Split 7”
Brown/Johnny Park
Avenue/Rämekuukkeli-levyt/We Are the Trail
3
Usean eri tahon
yhteistyöhankkeena synnytetty yhteisjulkaisu kotimaisilta Iron
Borisilta ja Pigeon Huntilta on kaikilta osin syvää undergroundia
jos mikä. Iron Borisin kiihkeästi soiva biisikaksikko kun
käsittelee maailmanlopun lähestyessä iskevää nekrofilia-aaltoa
kaaottisesti sinkoilevan spilttikaveri Pigeon Huntin uhotessa
tuovansa hajun takaisin paskaan neljällä kappaleellaan. Mistään
fetisismisestä shokkirokista ei kuitenkaan ole kysymys kummankaan
puoliskon kohdalla.
Iron Boris mesoaa
kiihkeästi meluisaa metallin ja punkin hybridiä, jossa on
omanlaisensa vinksahtanut yleissävy. Avausraita End Note hyökkää
varoittamatta suoraan päälle Back to Our Gravesin tahkotessa samoin
musiikillisin keinoin mutta keskitempoisena. Molemmat napakat vedot
sisältävät yllättävääkin vaihtelua, joka ainakin näin
pienissä erissä tarjoiltuna tekee kuuntelukokemuksesta mukavan
hengästyttävän ilman ärsyyntymiskynnyksen ylitystä.
Kääntöpuolella PigeonHunt kimpoilee äkkiväärästi minuutin rykäisyllään sinne sun
tänne ja takaisin. Meno onkin kuin hullujenhuoneen
skitsofreenikkojen osastolla ennen aamulääkkeiden jakoa kaikkien
rääkyessä samaan aikaan täydellä volyymilla omia harhojaan
julki. Tällaisestäkin musiikiksi kutsuttavasti äänten
sekamelskasta voi silti pitää kunhan sellaista ei kuuntele liian
usein. Kysymykseen onko Pigeon Hunt sitten hyvä genressään en
edelleenkään tosin osaa vastata, kun en edes osaa nimetä sen
edustamaa tyylilajia.
Metallimiestä Iron
Borisin puolisko viehättää enemmän, vaikka splitti
eroavaisuuksistaan huolimatta yhtenäinen ja timmi julkaisu onkin.
Yliannostusta kannattaa kuitenkin välttää eikä tätä kannata
ainakaan stressinpoistolääkkeenä kokeilla.
Iron Lamb
Fool's Gold
High Roller
3,5
Kukaan rock-musiikista
vähänkään mitään ymmärtävä ei voi väittääkää etteikö
tukholmalainen Iron Lamb kuulostaisi Motörheadilta eikä
saatekirjeessä edes yritetä peitellä millään tapaa Fast Eddie
Clarkin aikaisen kokoonpanon palvontaa. Eihän bändissä tietenkään
ole miehekkyyttä kuin noin neljäsosan verran Lemmyn vasemman jalan
buutsin tilavuudesta, mutta tämä ei tee Iron Lambin kakkoslevystä
millään lailla hävettävää divaritason palvontaa, vaan siltä
löytyy jopa oma ilme ja meriitit.
Fool's Goldinmaskuliinirock ei ole yhtään lammasmaista, mutta esikuvaansa
verrattuna ero on silti likimain sama kuin pyyhkisi takalistonsa
kolmikerroksisella Lambilla kaskikymppisen santapaperin sijasta. Vaan
eipä ääneltään lähes herra Kilmisterin äpäräpojasta käyvä
Daniel Bragmanin porukka edes yritä olla yhtä karski tai raju, vaan
sen kappaleissa on kauttaaltaan hienosti ja salakavalasti mukaan
ujutettua pikkunättiä melodisuutta, josta jopa tytötkin voisivat
tykätä. Äärimmilleen tämä on viety albumin puolivälistä
luonnollisen paikkansa löytäneellä, tyylikkäällä ja lähes
tyylipuhtaalla goottirock-viisulla Leave Me Be, jonka laulusta vastaa
mestari itse eli Rob Coffinshaker.
Minkäänlaista
kissankultaa levy ei siis todellakaan ole. Mm. Repugnant, Dismember
ja General Surgery yhteyksistä tutut Motörheadin palvojat ovat
onnistuneet melko hienosti jalostamaan ja muokkamaan oman tyylistä
musiikkia, vaikka perusta ilmeisenä kuuluukin. Tällaisenaan Fool's
Gold on kiehtova ja ihastuttava kiekko, johon kuitenkaan ei pysty
rakastumaan.
Trial
Vessel
High Roller
2,5
Lähtökohdiltaan Trialin
Vessel on juuri sellainen levy, jollaisia ruotsalaiset heavy
metalistit ovat jo vuosia tehneet ja vieläpä varsin hyvin. Kaikki
sen osatekijät ovat kohdallaan ja lähes oikeanlaisina. Kitaristit
vinguttavat parastaan ja tuottavatkin mukavia melodioita ja
juoksutuksia, biiseissä on hyvä draivi vaikka lähes eeppisen doom
metalin puolella välillä käväistäänkin ja laulajankin palkeista
lähtee riittävästi korkeita ääniä. Lopputulos ei myöskään
ole teennäinen tai tunneköyhä, mutta joitain siitä pahasti silti
puuttuu.
Niin hyvin kuin
monipuolinen materiaali onkin sävelletty ja sovitettu, eikappaleista silti tahdo saada otetta niin mistään. Pahimmillaan
musiikki kuulostaa jopa sekavalta vaikkei sitä liian täyteen
olekaan tungettu missään kohtaa. Ärsytyskynnyksen ylittää
ajoittain myös Linus Johsanssonin korkeuksiin nouseva laulu, joka
tällöin tuntuu enemmän väkinäiseltä tehokeinolta kuin
luonnolliselta tavalta tulkita tekstejä.
Vessel ei ole missään
nimessä huono levy, vaan siinä on paljon enemmän hyvää kuin
useimmissa genreveljissään. Jollain tapaa kuitenkin kaikki hyvä
sillä joko nollautuu tai vähintäänkin tasapäistyy
keskinkertaiseksi. Minä niin mielelläni tästä tykkäisin
paljonkin, mutta kun en vaan voi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti