Despised Icon
The Ills Of Modern Man
Century Media
2 Kerrankin voi vastata Kanada ja
vielä syyttää samalla maata Cartmanin äidin tapaan huonohkon kulttuurin
tuottamisesta. Despised Icon ei edusta pieruhuumoria eikä rivoista
aiheista laulamista, vaan keskittyy mitä ilmeisimmin ruotimaan modernin
yhteiskunnan epäkohtia ja niiden ainoata aiheuttajaa, ihmistä.
Yllättävää ei ole huomata, että musiikki pohjautuu varsin brutaalin ja
kimuranttiin musisointiin, mutta jenkeiltä lainatut tutut
metalcore-elementit laskevat housut vähintäänkin puolitankoon. Biisit
sisältävät tasapuolisesti kummankin tyylilajin elementtejä on kyse
sitten täydellä keuhkoilla vedetystä huutolaulusta tai jostain
suolenmutkien pohjalta kumpuavasta viemärikurlutuksesta. Sama pätee
myös muihin instrumentteihin ja riffittelyyn joka vokalisointien tapaan
muuttuu useaan kertaan kappaleiden keston aikana.
Vaikka metalcore-termi onkin nykyään lähes kirosana, on Despised Icon
onneksi oikeasti aggressiivinen koko ajan ja omaa hyvät sovitustaidot.
Bändin valitsema yhdistelmä on varsin vaihtelevasta ulosannista
huolimatta kuitenkin tympeän tylsä ja 40 minuuttia levyn parissa tuntuu
lähes puolet pidemmältä.
El Gordo
The Man Behind The Machine
Glen Ghost
3,5 Kevään tullen veri alkaa monella
vetää tien päälle ja juuri ajokortin saaneiden on ainakin syytä välttää
El Gordon levyn laittamista kruisailumusiikiksi, sillä proteesi alkaa
taatusti painua syyläriä kohti ja mutkat saattaa mennä suoriksi. Kun
orkesterin stoner rock-murjominen nostattaa näkyvyyttä heikentävää
usvaa ja päänseudulle aiheutuu väkisinkin pakkoliikkeitä, ei Enska voi
kuin todeta ”Se on kauheeta…”
El Gordon moottori murisee alakierroksillakin sen verran mallikkaasti,
että kohtuullisen isolohkoinen mylly konepellin alta löytyy ja
subwooferin omistajien naapurit eivät taatusti kiittele. Kun tekniikan
perusteet ovat bändillä näiden lisäksi hallussa, on kyytiin istuminen
helppoa. Keket päähän, luu ulos ja baanalle. Kun voimaa ja pitoa
löytyy, painautuu kuski kiihdytyksessä kohti penkkiä ja testosteronitaso
alkaa nousta samaa tahtia kierroslukumittarin neulan kanssa.
Kone kyllä kestää ja komeasti, mutta välityksille olisi syytä tehdä
jotain. Lyhyemmät välitykset ja tätä kautta kiivastempoisempi
vaihtamisrytmi lyhentäisi 57 minuutin yli painuvaa loppuaikaa
olennaisen merkittävästi.
Fear Of Eternity
Funeral Mass
Moribund
1,5 Kamppailu saatekirjeiden
hupaisimmasta hehkutuslauseesta on saanut vahvan palkintopalliehdokkaan:
“Dreary cover art sure to catch the eye of every Black Metal fan”.
Onhan näitä hautakivikuvia ja ristejä nähty lukemattomia kertoja
ennenkin levyjen kansissa eikä huvittavan puolivillainen
kärinävokalisointi tee muuten rauhallisesti etenevästä ja täysin
simppeleihin kosketinkuvioihin nojaavasta musiikista vielä black
metalia.
Yhdessä asiassa saatekirjeen kanssa on sentään helppoa olla osittain
samaa mieltä, nimittäin että orkesteria suositellaan Summoningin
ystäville vaikka itse suosittelemista harkitsisinkin erittäin pitkään.
Huteria yhteneväisyyksiä löytyykin näiden kahden kokoonpanon välillä,
mutta siinä missä itävaltalaiset osaavat luoda yksinkertaisista
melodioista ja pitkähköistä toistoon perustuvista kappaleista
hypnoottisen rauhoittavaa musiikkia, ei Fear of Eternityn luovuus ja
tyylitaju riitä lähellekään samaa.
Funeral Mass –albumin musiikillinen sisältö ei todellakaan ole pahinta
saati ärsyttävintä kuraa mitä vastaan on tullut, mutta kokonaisuudesta
aina kansia myöten huokuva halpuus ja liiallinen helppous silittää
korvan aistinkarvoja väärään suuntaan. Samaan ongelmaan tuntuu
Moribundin muutkin julkaisut useasti sortuvan.
Forgotten Sunrise
Willand
My Kingdom Music
4 Sukeltaminen uusiin ja
tuntemattomiin vesiin voi joskus kannattaa, sillä samean mutapohjan
sijasta voi löytää kokonaan uusia valloittavia maailmoja. Näin on
tapahtunut veljeskansamme edustajalle Forgotten Sunriselle ja näin
tulee myös tapahtumaan Willand-albumin kuuntelijoille. Ovat
ennakkotiedot tai odotukset musiikista mitkä tahansa, on taatusti lähes
täysin mahdotonta valmistautua levyn sisältökokonaisuuteen.
Forgotten Sunrise yhdistää vailla minkäänlaisia ennakkoluuloja
eriasteisia koneistettuja musiikkigenrejä niin electroa, EBM:ää kuin
myös goottia, dark wavea sekä teknoa ja lisää päälle ripauksen
synapop-elementtejä. Vaihtelevuutta löytyy niin kappaleiden sisältä
kuin niiden väliltäkin, mutta hämmentävää kyllä varsin tummasävytteinen
todellinen sekasoppa on kuitenkin miellyttävän erilaista ja koherenttia
korviinpantavaa. Täytyy vain selvitä alkuhämmennyksestä ja muistaa
laittaa suu kiinni.
Vaikka Willandin draaman kaari onkin laskusuuntainen loppua
lähestyttäessä, ei tämä käyrä kuitenkaan onneksi kuvaa kappaleiden
laatua. Kiekon päätösraita yli 15 minuuttia kellottava instrumentaali O
takoo hypnoottisuudessaan viimeisen niitin ja samalla loppulukemat
71:41.
Thurisaz
Circadian Rhythm
Shiver
1,5 Joskus jo bändin ja/tai levyn
nimet luovat vahvoja mielikuvia musiikista ja suurennuslasin alla
olevan belgialaispoppoon tapauksessa tulee väkisinkin mieleen sanat
tekemällä tehty. Sisältö sentään onneksi tarjoaa aavistuksen parempaa
mitä ulkoinen habitus lupaa, vaikka varsinainen anti köykäiseksi
jääkin.
Orkesterin musiikista tekee äärimmäisen hämmentävää sen yritys yhdistää
runsaasti kanttorin värjäämää black metalia sekä eeppistä ja
melankolista tunnelmointia pitkähköiksi venyviin kappaleisiin. Kun
laulupuolellakin kuullaan aina örinästä puhtaiden kautta rääkymiseen,
on rakennusaineita jo enemmän kuin riittävästi ja niitä bändi lähes
liiallisuuksiin asti käyttääkin erilaisten pikkunättien melodioiden ja
tunnetilojen luomiseen. Kunnianhimon ja taitojen kasvaessa muusikoiden
näkemys tuntuukin hieman hämärtyneen.
Tumpuloita eivät herrat sävellystensä kanssa onneksi sentään ole, mutta
onnistuvat kuitenkin aina tuotantoa myöten saamaan jäljestä tasaisen
hajutonta ja väritöntä. Musiikki ei ole mahtipontista, synkkää,
surumielistä, raskasta, kevyttä – ei mitään. Hampaiden puuttuessa ja
heikkokuuloisena vanhana pappana Thurisaz tosin varmasti maistuisi.
Trouble
Simple Mind Condition
Escape
Masteroimattoman ja ilman minkäänlaista kansikuvaa saatikka
biisilistaa saapuva Troublen promolevy tuo väkisinkin mieleen vanhan
suomalaisen sananlaskun jonka mukaan herroille ja hulluille ei pidän
keskeneräistä työtä näyttää. Kriitikon hommista autuaan tietämättömät
voivat ilmaislevyjen saamista pitää herroiksi elämisenä, mutta
äärimmäisen keskinkertaisuuden vallitessa julkaisujen keskuudessa
sanaisen arkun avaaminen alkaa tuntua yhä useammin hullun hommalta.
Legendaarinen Trouble tekee paluun yli kymmenen vuoden mittaiseksi
venyneen levytystauon jälkeen ja jatkaa hyvin tarkasti siitä mihin
vuoden -92 Manic Frustration jäi. Lähes kolmen vuosikymmenen mukanaan
tuomalla kokemuksella herrat vääntävät leppoisasti ja tyylitajuisesti
menevästi kulkevaa doom henkistä rockia ja onnistuvat puhaltamaan
useaan veisuun rehellistä tekemisen tunnelmaa. Myös Eric Wagner tuttu
narinalaulu kuulostaa samalta kuin ennen ja lopputulos on niin kaukana
kuin mahdollista kaikista trendeistä ja moderneista kotkotuksista.
Harmi vain, että arvatenkin suurelta osin juuri masteroinnin puute
syö musiikista pahasti potkua ja lopputulos vaikuttaa väkisinkin hieman
valjulta. Ilman lopullista ja mahdollisesti tärkeääkin soundien
hienosäätöä arvosanan antaminen saa jäädä.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti