Varreltaan pieni, mutta ääneltään ja sydämeltään suuri Udo
Dirkschneider on kaksikymmentä vuotta kestäneen soolouransa aikana
ehtinyt julkaista aimo liudan levyjä, joista toukokuussa julkaistu
Mastercutor on järjestyksessään yhdestoista. Miehen U.D.O. nimen alla
julkaisema musiikki on pysynyt lähes muuttumattomana, mutta samaa voi
sanoa onneksi myös levytysten hyvästä tasosta.
Ajatus rikkoa jää haastattelun alussa puhumalla saksaa Udon kanssa
tuntuu hyvältä idealta, mutta parin lauseen jälkeen on piinallisen
selvää, että yläasteella suoritut parin vuoden opinnot ja myöhemmin
niin Korkeajännitys-lehdistä kuin aikuisviihteestä täydennetyillä
saksan kielen opeilla eivät läheskään riitä haastattelun läpiviemiseksi
herra Dirkschneiderin äidinkielellä. Onneksi sentään haastateltava
puhuu paremmin englantia kuin minä saksaa.
Udon palosireenin ja jänisräikän yhdistelmää muistuttava uniikki ääni
on soinut niin levyillä kuin lavoilla jo yli 35 vuoden ajan, ensin
Acceptissa ja sittemmin U.D.O.-orkesterissa. Kaikkien näiden vuosien
ajan miehen into tarttua mikkiin vuosi toisensa jälkeen ei ole
laantunut, vaan intoa piisaa yhä aivan kuten ennen vanhaankin.
– Totta kait, muuten en näitä hommia enää tekisi, Udo hörähtää. Vastaus
on näin yksinkertainen, sillä minusta koko touhu on yhä hauskaa, olen
yhä edelleen hermona aina kun uusi levy tulee ja odotan innolla
kiertueelle pääsemistä ja uusien kappaleiden soittamista keikoilla.
Mitä muutakaan tähän nyt voisi muka vastata? Jos nämä tuntemukset
joskus katoavat, on aika lopettaa.
Toivottavasti siihen nyt vielä sentään menee pidempikin tovi.
– Usko pois, siihen menee vielä todella kauan, Udo nauraa hersyvää nauruaan.
Eikö kyllästyminen koko hommaan ole todellakaan koskaan vaivannut sinua?
– Ei ikinä, koska yksinkertaisesti pidän tällaisen musiikin tekemisestä niin paljon.
Oletko koskaan pohtinut mitä tekisit nyt, jos et olisi aikoinaan ruvennut laulamaan heavy metal orkestereissa?
– Olisin varmaan samoissa hommissa kuin veljeni eli vanhempieni omistamassa työkalutehtaassa.
Olisihan sekin aika metallista hommaa.
– Joo, todellakin silloinkin saisi olla raskaiden asioiden kanssa tekemisissä, Udo raakkuu.
Minkälainen mies sitten olet kotioloissa, kun sävellyshommat ja kiertueet ovat taas kerran taakse jäänyttä elämää?
– Olen aivan tavallinen perheenisä. Olen usein pitkiäkin aikoja pois
kotoa ja kun palaan takaisin kotiin, tärkein asia tuolloin elämässäni
on perheeni. En ole koskaan tuntenut itseäni miksikään rockstaraksi ja
olen yrittänyt aina olla oma normaali itseni niin lavalla kuin
siviilissäkin. Kiertueiden jälkeen paluu arkeen vie aina pari päivää,
kun on viikkojen ajan tottunut olemaan bussissa, soittamaan keikkoja
keskellä yötä ja painumaan pehkuihin vasta aamuyön tunteina.
– Ei minulla mitään sen kummempia harrastuksia edes ole, sillä perheeni
on samalla harrastukseni varsinkin kun siihen kuuluu pari lasta. Teen
heidän kanssaan aivan tavallisia asioita, kuskaan heitä kouluun ja
seuraan kuinka he kasvavat.
MAAILMAN HIENOIN AMMATTI
Mikä Udo on parasta hevilaulajana olemisessa mitä useimmat
normaaleissa ammateissa työskentelevät ihmiset eivät koskaan tule
kokemaan?
– Ilmainen reissaaminen ympäri maailmaa, Udo röhähtää hersyvään
nauruun. Ihan tosi, kaikkien näiden vuosien aikana joina olen pyörinyt
maailmalla, olen nähnyt niin paljon kaikenlaista, että monella menisi
useampi elinikä kaikkien niiden asioiden näkemiseen ja kokemiseen. Olen
ollut todella onnekas, kun olen päässyt matkustelemaan niin paljon, se
on tehnyt minusta paljon avarakatseisemman ihmisen.
Kait ammatissasi on myös joitain varjopuolia, joista et niin välitä?
– Oletko varma, että haluat saada tähän vastauksen?, Udo kysyy nauraen.
Tottahantoki.
– Levy-yhtiöt! Minusta koko musiikkibisnes on mennyt vain huonompaan
suuntaan kaikkien näiden vuosien aikana kun olen ollut osa sitä ja tämä
on aihe josta voisin puhua vaikka päiväkausia. 80-luvulla ollessani
Acceptissa levy-yhtiöt todella satsasivat pitkäjänteisesti bändeihin
toisin kuin nykyisin. Tänä päivänä bändejä on niin paljon eivätkä
levylafkat anna niiden enää kehittyä rauhassa. Ennen vanhana bändin
annettiin etsiä omaa tyyliään ja tehdä 4-5 levyäkin ennen kuin sen
oletettiin olevan uransa huipulla, nykyään bändi saatetaan potkia
pihalle jo debyytin jälkeen, mikäli se ei osoittaudukaan
myyntimenestykseksi. Ja kun orkestereita on niin paljon, ei ihmisillä
riitä millään mielenkiintoa ja rahaa tukea niitä kaikkia ostamalla
levyjä ja käymällä keikoilla.
– Minusta levy-yhtiöt ovat vasta nyt alkaneet herätä musiikin
verkosta lataamiseen ja digitaaliseen jakeluun. Itse näen sen kokonaan
uudenlaisena mahdollisuutena nuorille bändeille, mutta ei ehkä niinkään
meille. Voi hyvinkin olla niin, että kohta uudet tulokkaat eivät
tarvitse levy-yhtiöitä enää mihinkään, koska he voivat äänittää levyn
itse ja myydä sitä sitten verkon kautta. Tällä tavalla he saattavat
jopa saada enemmän rahaa, vaikka myyntimäärät eivät olisikaan niin
suuria kuin ennen vanhaan. Pop-musiikin puolellahan näin on osittain jo
käynyt ja promootion osuus on noussut entistä tärkeämmäksi, Udo
innostuu selittämään.
Onko sinusta koskaan tuntunut, että joudut kovasti kilpailemaan
levy-yhtiön resursseista uusien tulokkaiden kanssa aina
äänitysbudjetista kiertuetukeen?
– Ehkä joo hieman, koska nuoret tietävät kuinka näitä uusia moderneja
tekniikoita kuten YouTubea ja Myspacea käytetään tehokkaasti, enhän
minä edes tiedä läheskään mitä kaikkea nykyään on olemassa, Udo
puuskahtaa ja epäilee ehkä olevansa jo liian vanha kaikkeen uuteen.
– Onhan meilläkin toki nyt uudet kotisivut ja myspace-sivu ja ehkä
kaikenlaista uutta pikkukivaa tulossa kuten mahdollisuus ladata
treeninauhoja, livemateriaalia ja muuta sellaista mitä levykaupasta ei
saa. Käytämme siis modernia teknologiaa siinä missä muutkin, mutta
onneksi olemme olleet mukana musiikkibisneksessä sen verran pitkään,
että meillä on varsin hyvä levytyssopimus.
Kuinka tarkkaan sitten seuraat mitä metalliskenessä tapahtuu, mitä
uusia bändejä ja trendejä kulloinkin on tulossa ja menossa?
– Älä ihmeessä kysy minulta ainakaan mitään nimiä, sillä ne ovat
nykyään niin monimutkaisia, Udo naurahtaa. Pysyn aika hyvin kärryillä
uusien nimien suhteen, sillä 14-vuotias rumpuja soittava poikani seuraa
innokkaasti kaikkea uutta mitä metallin saralla tapahtuu. Koko talomme
raikuu hänen soittaessa lujalla kaikkea uutta musiikkia, joten on aika
vaikea olla kuulematta missä nykyisin mennään ja aina sieltä jotain
hyvääkin löytyy. Viimeisin löytö josta pidän, on esimerkiksi Billy
Talent, joka ei kyllä varsinaisesti ole mitään heavy metalia. Näin
heidät livenäkin ja he olivat oikein mainioita.
Sitten kun joskus päätät ripustaa mikin naulaan, onko mahdollista
että poikasi jatkaa Accept ja U.D.O.:n materiaalin esittämistä?
– Ei, kyllä hän on tyytynyt ihan rumpujen ja kitaran soittamiseen eikä laulamiseen.
Hänen onnekseen laulajanlahjasi eivät ole periytyneet isältä pojalle?
– Luulen ja niin, Udo hekottaa.
SALAPERÄINEN SEREMONIAMESTARI
U.D.O.-orkesterin uutukainen kiekko kantaa nimeä Mastercutor, joka
maestron mukaan on yhdistelmä sanoista Master ja Executor. Sana, jota
on turha alkaa sanakirjoista etsimään. Mutta mitä moinen ammattinimike
tekee levyn nimenä?
– Mastercutor on eräänlainen seremoniamestari, joka ohjaa koko levyä
ja sen kappaleita. Hän on myös kaikkien typerien visailu- ja
tosi-TV-ohjelmien takapiruna ja tästä piileekin levyn eräänlainen
teema.
Et siis ole TV:n ohjelmatarjontaan ollenkaan tyytyväinen?
– Eihän televisiota voi juurikaan enää katsoa, tarjonta on aivan
idioottimaista. En tiedä miten asioiden laita on Suomessa, mutta
Saksassa tilanne on todella iljettävä. Mutta Japanissa ohjelmatarjonta
vasta kummallista onkin, saimme siitä vähän esimakua kun olimme siellä
Thunderball-kiertueella. Sitä ei todellakaan riitä sanat kuvailemaan,
Udo hekottaa.
– Mastercutorhan avaa levyn aivan kuten se olisi joku TV-ohjelma.
Menemättä mitenkään liian syvälle teksteihin, kaikki levyn sanoitukset
voidaan nähdä eräänlaisina peleinä, on kyse sitten poliitikoista
leikkimässä luonnon kanssa tai muuta vastaavaa. Levyn viimeisessä
kappaleessa Crash Bang Crashissa on eräs lause, joka kuuluu I am not
dead yet, mikä viittaa siihen että Mastercutor on selvinnyt hengissä
kaikista noista peleistä.
– Mastercutor –kappaleen ja itse asiassa koko levyn sanoitukset
olivat valmiina ennen kuin olimme edes tehneet yhtään kappaletta tällä
levylle eikä meillä ollut tietoa siitä, että se päätyisi myös levyn
nimeksi. Asiat alkoivat vaan loksahdella paikoilleen äänityssessioiden
aikana.
Kuinka tärkeitä sanoitukset sinulle ovat suhteessa musiikkiin?`
– Ne ovat minulle erittäin tärkeitä ja seuraan päivittäin, mitä
uutisissa tapahtuu ja kirjoitan mielelläni päivänpolttavista aiheista.
Ja jos joskus ideat tuntuvat loppuvan, ei tarvitse kuin tuijottaa
TV-uutisia pari päivää putkeen ja johan alkaa sanoituksia syntyä.
Onko Mastercutorin musiikki tehty koko bändin voimin vai onko Dirkschneider-Kaufmann kaksikko taas kaiken takana?
– Koko orkesteri oli mukana biisien sävellysprosessissa ja tämän
haluan erityisesti tuoda esille. Meillä on nyt ollut sama kokoonpano
rumpalia lukuun ottamatta kasassa jo yhdeksän vuotta ja minusta tämä
myös kuuluu uudella levyllämme. Koko levy on tehty tiimityönä ja kyllä
muutkin bändikaverit tietävät kuinka tehdä hyviä meidän tyylisiä
kappaleita.
– Viime aikoina U.D.O.-leirissä on tapahtunut paljon kaikenlaista
uutta, kuten olemme saaneet uuden keikkamyyjän, joten koko nykyinen
tilanne ja levy on meille eräänlainen askel eteenpäin. Levyn sounditkin
ovat siis hiukan erilaiset aiempaan verrattuna, sanoisinko että
modernimmat.
LIUSKIS LÄYSKIS LEPAKKO
Mastercutor-albumia edeltää edellisen Mission No. X –levyn (-05)
tapaan EP. The Wrong Side Of Midnight –albumiraidan lisäksi EP:ltä
löytyy kolme kokonaan aiemmin julkaisematonta kappaletta. EP:n
nimiraidasta on kuvattu vanhoissa toisen maailmansodan aikaisissa
tunneleissa video, joka kertoo vuosikymmeniä vangittuna ja
kammottaville kokeille altistettuna olevan päähenkilön mutatoitumista
karmivaksi hirviöksi. Katkeroitunut koe-eläin pääsee kuitenkin karkuun
ja kostaa väestölle kokemansa hirmuteot. Onko video tarina suora kuvaus
kappaleen sanoituksista?
– Alun perin ideamme oli tehdä video levyn nimikappaleesta, mutta
levy-yhtiössä oltiin sitä mieltä, että olisi parempi idea tehdä video
jostain hieman tarttuvammasta kappaleesta, joten päädyimme The Wrong
Side Of Midnight -kappaleeseen. Tuon kappaleen tekstien ideana on
kuvata tilannetta, jossa väärin keinoin avataan jotain kuten mystinen
Pandoran lipas tai Egyptin pyramidit ja samalla päästetään jotain pahaa
vapaaksi. Videolla tätä kuvaa päähenkilön muuttuminen peliohjelmia
juontavaksi Mastercutor-hirviöksi.
Ihmeellisestä Internetistä luetut huhut kertoivat, että jouduit kuvauksien aikana lepakoiden hyökkäyksen kohteeksi?
– Eivät ne oikeasti minun kimppuuni hyökänneet, mutta ilmeisesti ne
heräsivät kirkkaiden otsalamppujemme loisteeseen etsiessämme uutta
kuvauspaikkaa ja lähtivät laumana lentoon. Niitä oli varmaan joku 25
kappaletta ja tilanne oli aivan kuten jostain vanhasta kauhupätkästä,
ikävä kyllä kamera ei tuolloin ollut päällä, Udo harmittelee.
Ei käynyt mielessä tehdä Ozzy Osbourneja ja purra yhdeltä lentävältä nisäkkäältä päätä irti?
– Ei kyllä tullut mieleen, Udo nauraa höröttää.
HARASOO JA RUKIVER
EP:n bonuksenahan on muuten mielenkiintoinen uusintaversio edellisen
levyn Cry Soldier Cry –biisistä, nyt kokonaan venäjänkielinen versio
joka kantaa nimeä Platchet Soldat. Mistä innostuksesi suurta ja
mahtavaa Venäjää kohtaan oikein on lähtöisin?
– Olenhan minä tehnyt jo Trainride To Russia –kappaleen Thunderball
–levylle (-04) ja tämän lisäksi laulanut yhden biisin venäläiselle
Aria-orkesterille. Halusimme tehdä yhden kappaleen venäjäksi ja itse
asiassa teimme tuon version jo edellisen levymme aikoihin. Alun perin
sen piti päätyä vain Venäjällä myydyn Mastercutor –albumin
bonusraidaksi, mutta levy-yhtiön mielestä oli hyvä idea laittaa se myös
EP:lle jotta koko Eurooppa saa kuulla kun minä laulan venäjäksi.
Kuinka venäjä sinulta sitten oikein sujuu?
– Osaan kyllä laulaa venäjäksi, mutten osaa puhua sitä muutamaa
lausetta enempää, Udo nauraa. Onneksi meillä on täällä Saksassa eräs
ystävä, joka puhuu äidinkielenään venäjää ja hän auttoi meitä
kääntämään Cry Soldier Cryn sanat venäjäksi. Se ei ollut aivan helppo
homma, koska piti löytää oikeat sanat jotka sopivat myös kappaleen
melodiaan. Hän avusti minua myös studiossa antamalla neuvoja
lausumisessa josta osa oli helppoa ja osa taas hirmu vaikeata. Pidän
kuitenkin lopputuloksesta aika tavalla.
Onko mahdollista, että levytät joku päivä jonkin kappaleen saksaksi?
– En usko, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Jos oikeanlainen melodia
ja kappale syntyisi, niin mikä ettei, mutta ennemmin minua kiinnostaisi
laulaa jotain espanjaksi.
Cry Soldier Cry muuten jatkaa hienosti sota-aiheisten kappaleiden linjaa, aihepiiri joka tuntuu olevan sinulle aika tärkeä?
– Olemme täysin kaikkia sotia vastaan, mutta emme halua mitenkään
alkaa saarnaamaan vaan pikemminkin saada ihmiset ajattelemaan. Tällä
hetkellä Amerikan toimet Irakissa ovat erittäin vaarallisia koko
maailman kannalta, heidän ja meidän kaikkien pitäisi olla paljon
varovaisempia.
Viimeisimmillä levyillä on kuultu myös useita herkempiä tulkintoja ja
samaa linjaa jatkaa uutukaisen Tears Of A Clown. Oletko alkanut
herkistyä vanhoilla päivilläsi?
– Balladien laulaminen on ihan mukavaa, jos ne ovat oikeanlaisia.
Emme me kuitenkaan mitenkään tietoisesti istu ja ala kirjoittaa
balladia, mutta on ihan ok jos niitä syntyy niin kuin nyt kävi.
Kymmenen vuotta sitten en olisi kyennyt laulamaan Tears Of A Clownin
kaltaista kappaletta, koska äänialani ei ollut silloin yhtä laaja mitä
se on nyt. Kappale oli todella helppo laulaa eikä siinä tarvinnut
venyttää ääntäni sen äärirajoille.
Kuinka usein tunnet klovniksi, joka tirauttaa kyyneleen kun kukaan ei ole näkemässä?
– Kyllähän kappaleen sanoitus voi kuvata vaikka minua ollessani
lavalla silloin kun siellä ei huvittaisi yhtään olla. Eräänkin kerran
sain ikävän äitini kuolemasta kertovan puhelun ja seuraavana päivänä
minulla oli keikka eräällä festivaalilla, jonne ei yhtään olisi
huvittanut mennä. Shown täytyy vain kaikesta huolimatta jatkua ja
ihmisiä pitää viihdyttää, aivan kuten klovnitkin sirkuksessa aina
tekevät halusivat he sitä tai eivät.
Julkaistu Inferno #47/2007
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti