ANATHEMA
A Fine Day to Exit
Music For Nations
Vaikka Anatheman musikaalinen kehitys onkin kulkenut varsin
pitkän kaaren
alkuaikojen doom-death synkistelystä nykyiseen nykyiseen melankoliseen
tunnelmointiin, on jokainen levytys ollut varsin looginen jatkumo edeltävälle
levylle. A Fine Day to Exit on edeltäjäänsä Judgement levyä yksinkertaisempi,
valoisampi, pohdiskelevampi sekä minimaalisempi. Näiden ominaisuuksien
takia monet vanhat fanit ovatkin leimanneet sen pettymykseksi, mutta niin helpolla
levyä ei kannata sivuuttaa ja bändiä aliarvioida.
Tälläkään
kertaa ei brittipoppoo päästä kuuntelijaansa helpolla, vaan
Liverpooliin poikien luoma musiikki vaatii kymmeniä ja taas kymmeniä intensiivisiä kuunteluhetkiä,
ennen kuin levyn yksinkertainen nerokkuus ja tunnelataus avautuu ja tunkee
tajuntaan koskettaen mielen syvimpiä syövereitä. Tämänkin
Anatheman levyn ymmärtää jos on ymmärtääkseen. 9/10
CARNAL FORGE
Please…Die!
Century Media
Jo kolmannen täyspitkänsä kolmen vuoden sisään julkaissut
Carnal Forge ei ole aivan eilisen teeren poikia ja kyllähän sen soitossa
ja sävellyksissä kuulee. Bändin aggressiivinen mutta melodinen
mättö toimii. Sen verran tiukkaan ja napakkaan tahtiin kappaleita
tykitetään
kuuntelijan eteen, että edes pienoinen kappaleiden samankaltaisuus ehdi
juurikaan haittamaan. Laulaja rääkkää äänijänteitään
vallan mallikelpoisesti, rumpalin singerimäisen tarkka tikkaus yhdistettynä Kuusiston
veljesten(?) kuusikielisten sahauksiin muodostaa kokonaisuudesta hyvinkin keskivertoa
paremman audiopläjäyksen. 7/10
THE DEFACED
Domination Commence
Scarlet Records
Svea mamman helmoista pölähtää The Defacedin debyytti tuotos.
Musiikillisesti levyllä liikutaan jossain The Hauntedin kaltaisessa junttauksessa.
Biisit tuntuvat pääsääntöisesti noudattavan samaa kaavaa:
välillä paahdetaan eteenpäin kuin viimeistä päivää
jonka jälkeen tempoa hidastetaan ja kitarasta taotaan irti järkälemäisiä
tapporiffejä tai melodisia sointukulkuja ja/tai sooloja. Hitaat osat ovatkin
levyn parasta ja omaperäisintä antia, mutta kokonaisuutta ne eivät
jaksa pelastaa. Levyllä on hiukan yllättävän mitäänsanomaton
ja vaisu äänimaailma, joka tiputtaa kappaleiden tihkumaan energiaa
sen verran alas, että edes purkki tai kaksi Red Bullia eivät riittäisi
saattamaan kuulijaa musikaaliseen hurmokseen. 5/10
DESTRUCTION
The Antichrist
Nuclear Blast
Kaikille thrash-fanaatikoille muutaman vuoden takainen uutinen
Destructionin palaamisesta oli varsinainen ilosanoma. Paluun myötä julkaistu varsin
napakka All Hell Breaks Loose levy osoitti, että mistään rahastuksesta
ja vanhojen miesten nostalgiatripistä ei ollut kysymys, vaan tukka saksan
triolla tärisee yhä. The Antichrist jatkaa hyvin samoilla linjoilla,
mutta tällä kertaa levylle on päätynyt vieläkin tarttuvampaa
ja väkevämpää materiaalia, sillä sen verran kovaa
varsinkin levyn alkupuolisko lataa: Thrash 'til Death, Nailed to the Cross
ja Bullets from Hell ovat tulevia Destruction klassikkoja ja taattuja niskankipeyttäjiä keikoilla.
Levy jaksaa pitää otteessaan loppuun saakka vaikka tahtia ei missään
vaiheessa hellitetä. Bändi tekee ilman turhia kikkailuja sen minkä parhaiten
osaa: suoraviivaisen, mutta omaperäisen saksalaisen thrashin soitannan. 8/10
GREEN CARNATION
Light of Day, Day of Darkness
The End Records
Kunnianhimoa ja kokeilunhalua ei norjalaiselta Green Carnation orkesterilta
puutu, sillä vaikka doom metallissa onkin totuttu pitkiin kappaleisiin,
ei ole kovinkaan tavanomaista, että levy koostuu yhdestä ainoasta
kappaleesta jolla kestoa on tunnin verran. Levyyn on selkeästi satsattu,
kehuuhan levy-yhtiö mm. seuraavilla faktoilla: levyn tekemisessä on
ollut yli 30 muusikkoa ja sen äänittämisessä on käytetty
150 raitaa ja yli 600 sampleria. Kaikesta tästä voisi helposta saada
liiankin rikkaan kokonaisuuden, jota vaivaisi yltäkylläisyyden ähky.
Musiikilliset teemat vaihtelevat varsin laajasti levyn edetessä ja kappale
olisi aivan yhtä hyvin voitu jakaa useampaan osaan kokonaisuuden kärsimättä ja
kuuntelijan huomaamatta. Musiikin monipuolisuudesta johtuen levyä on erittäin
vaikeata luokitella ja päästä sisään. Levyllä kuullaan
niin In the Woodsin kaltaista leijuntaa kuin raskaita kitaroita, jousiosuuksia,
erilaisia kuoroja ja lähes kaikkea mitä väliin voi hyvällä tyylitajulla
laittaa. Lopputulos on kuitenkin levollinen ja varsin yksinkertaisen kaunis
ja koskettava. Light of Day, Day of Darkness on yksi niistä levyistä,
jotka kovalla ja intensiivisellä kuuntelulla saattavat nousta klassikoiden
joukkoon. 8/10
KING DIAMOND
Abigail II - The Revenge
Metal Blade Records
Piru periköön piratismin ja levy-yhtiöt. King Diamondin uutukaiselta
promolta löytyy intron ja outron lisäksi vain kolme täysmittaista
kappaletta tehden levyn arvostelun kokonaisuuden kannalta erittäin hankalaksi.
Levyllä herra Diamond on päättänyt jatkaa lähes 15
vuotta sitten julkaistun Abigail levyn tarinaa ja yllätykseni musiikkikin
vaikuttaa hyvin samankaltaiselta, kuin mitä tuolla levyllä kuultiin.
King Diamond on oman orkesterinsa sekä Mercyful Faten kanssa ollut erittäin
tuottelias, mutta onnistunut säilyttämään kappaleiden tason
varsin korkealla. Vaikka suuria muutoksia ei musiikissa olekkaan tapahtunut,
on pari viimeisintä levyä olleet jotenkin hieman vaisun ja väsyneen
oloisia.
Abigail II:lla tuo ongelma tuntuu kuitenkin väistyneen ja kappaleisiin
on tullut selkeästi uutta energiaa. Kyllähän tämä on
taattua tavaraa kaikille KD-faneille ja levyn arvosanakin saattaisi nousta yhdellä,
kun levystä saa käsiinsä ja kuunteluun kunnon version. 7/10
KREATOR
Violent Revolution
Steamhammer
Kreator on niinikään yksi niistä sinnikkäistä orkestereista,
jotka ovat jaksaneet tahkota omaa linjaansa vuosikaudet, vaikka kultakausi
osuikin 80-90 lukujen taitteeseen, jolloin thrash eli ja voi hyvin: Terrible
Certainty ja Extreme Aggressions toivat mukanaan aimo annoksen teknisyyttä musiikkiin
kadottamatta kuitenkaan thrashiltä vaadittavaa energiaa ja asennetta.
90-luvulla Kreator kokeili niin kone, punk kuin melodisempien elementtien kanssa
lopputulosten jäädessä enemmän tai vähemmän vaisuiksi.
Violent Revolution iskee kuitenkin ensin palleaan ja sen jälkeen potkii
miehisiin sukukalleuksiin. Levy on hieno yhdistelmä raskautta, melodiaa
ja tarttuvuutta. Kappaleita löytyy niin nopeita ja suoria, kuin melodisempia
ja hitaampia. Kreator palaa levyllä raskaampaan linjaansa jota tukee erinomainen
vanhoja kunnon heavy metal melodioita tuottavat kitarat. Millen tuttu raspikurkusta
tuleva aggressiivinen kähinä kruunaa levyn: Violent Revolution on
ehdottomasti yksi vuoden 2001 parhaimmista levyistä. 9/10
MAJESTY
Doomsday Machine
Actcom Music
Jos kotimaiselle Majestylle tarvitsisi vertailukohtia etsiä, niin kyllähän
orkesterin ainut jäsen Marko "Gravehill" Hautamäki on Cathderalin
Forest of Equilibrium levyä kuunnellut. Jopa vokalisoinnit muistuttavat
varsin läheisesti Lee Dorrianin valittavaa ujellusta. Tätä vertailua
ei kuitenkaan tule pitää huonona asiana. Siinä missä Cathderalin
debyytti oli äärimmäisen piinaavaa ja surun pohjattomiin syvyksiin
sukeltavaa doomia, on Majesty kokeilevampaa, moniulotteisempaa ja melankolisempaa.
Kaikkea toivoa ei olla menetetty ja tulevaisuus on tuntemattomana edessä.
Pitkähköt kappaleet toimivat eivätkä ehdi kyllästyttää
muodostaen levystä suhteellisen toimivan ja laadukkaan kokonaisuuden, josta
huonoja kappaleita ei löydy, mutta eipähän mikään kappale
toisista edukseenkaan erotu. 6/10
OCCULT
Violence & Hatred
Painkiller Records
Violence & Hatred tarjoaa kahden kipaleen verran tiukahkoa vanhakantaista
death-thrashia. Eihän tämä mitään uutta tarjoa, mutta
hiukan tuhnuiset saundit yhdistettynä jämäkkään soittoon
sekä yksinkertaisiin kitarakoukkuihin saavat lopputuloksen yllättävänkin
toimivaksi kokonaisuudeksi. Isommissa erissä tämä varmasti alkaisi
puuduttamaan, sillä sen verran samankaltaisia nämäkin kaksi kappaletta
ovat. 5/10
OFFICIUM TRISTE
The Pathway
Displeased Records
Officium Triste työstää tasalaatuista ja toimivaa joskaan ei
kovinkaan omaperäistä doom-deathia. Tunnelmaltaan ja musiikiltaan
levy olisi aivan hyvin voitu julkaista jo 90-luvun alkupuolella, sillä sen
verran alkuaikojen Anathemalta ja Paradise Lostilta tämä kuullostaa.
Tässä piileekin levyn vahvuus ja heikkous: nostalgia mielessä levy
toimii erinomaisesti, sillä tämänkaltaista doomia enää harvemmin
nykyaikana tehdään ja vanhojen klassikkojen kuten Serenades ja Gothic
rinnalla on mukava kuulla jotain uutta samankaltaista. Heikkous taas piilee
siinä, että tämä kaikki on jo tehty aiemmin ja paremmin:
ideat tuntuvat tutuilta ja kuluneilta The Pathway pysty tarjoamaan riittävän
pitkäksi aikaa melankoliaa ja synkkiä tunnelmia. Doom friikit saavat
tästä paljon enemmän irti kuin satunnaiset synkistelyn ystävät. 6/10
SODOM
M-16
Steamhammer
Saksalainen thrash-jyrä Sodom on jaksanut takoa 20 vuoden ajan laadusta
ja tyylistä tinkimättä. Vaikka yhtyeen kultakautena voidaankin
pitää 80-luvun loppupuolella julkaistuja Persecution Mania ja Agent
Orange levyjä, ei 90-luvun tuotoksetkaan huonoja ole olleet. On aina ilahduttavaa
huomata, että vanhat sotilaat jaksaa yhä heilua ja näyttää närhen
värkit nuorelle polvelle. Ja sitä M16 tekee alkaen latausliikkeellä kappaleella
Among the Weirdcong , päästellen välissä harkittuja sarjoja
Napalm in the Morning,Genocide sekä M-16 kappaleiden tahtiin ja tyhjentää lippaan
Marines kipaleella.
Sarjatulen lisäksi levyltä löytyy myös
tähdättyjä laukauksia raskaimpien ja hitaampien kappaleiden
muodoissa antaen hengähdysaikaa ennen seuraavaa hyökkäystä.
Levyn vertaaminen thrash klassikko Agent Orange on oikeutettua, sillä sen
verran samankaltainen aihepiiri, tunnelma sekä kappaleiden vahvuus ja
monipuolisuus levyltä löytyy. Feur frei! 8/10
TESTAMENT
First Strike Still Deadly
Burnt Offerings
Vanhana Testament fanina uutinen Testamentin ideasta levyttää uusiksi
vanhoja klassikoita oli ns. kova juttu. Testamentin debyytti The Legacy kuuluu
jokaisen thrash fanin kokoelmaan ja on tärkeitä merkkipaaluja metallin
historiassa. Valitettavasti täytyy kuitenkin todeta, että uudet versiot
eivät yllä lähellekkään vanhoja ja alkuperäisiä
versioita. Vaikka niin soittotaito kuin tuotanto ovat parantuneet rutkasti,
on samalla myös hävinnyt suuri osa energiaa ja tunnetta. Chuck Billyn
ääni on yhtä loistava kuin aina ennenkin ja Alex Skolnickin kitaratyöskentely
kerrassaan ihailtavaa.
Mielenkiintoisinta antia levyllä on kuitenkin pari
Steve Souzan (ex-Exodus sekä Testamentin alkuperäinen vokalisti) vetäisyä
Testament klassikoista. Levy toimii hyvin eräänlaisena best of kokoelmana
ja johdatuksena bändiiin tutustumattomille sekä vanhoille faneille
osoituksena kappaleiden loistokkuudesta. Silti valitsisin alkuperäiset
versiot kappaleista koska tahansa eikä vähiten nostalgia arvonsa vuoksi.
Biisimateriaalista antaisin 9, mutta kokonaisuudesta on pakko pari pistettä tiputtaa. 7/10
WITCHERY
Symphony for the Devil
Music for Nations
Witchery on tullut tunnetuksi retro-thrash maisesta mekkaloinnissaan
ja onkin ehtinyt lyhyehkön olemassaolonsa aikana pukata ulos neljä levyä
tasaiseen tahtiin. Aikaisemmilla levyillä puitteet niin soittotaitoa kuin
tuotantoa myöten olivat kunnossa, mutta kappaleet vaikuttivat jotenkin
oudon hengettömiltä ja osa jopa suoranaisilta lainauksilta tai varkauksilta
80-luvun klassikko orkestereilta.
Symphony for the Devil on yhtyeen eka levytys
Music For Nations lafkalle ja muutostakin on musiikissa parempaan suuntaan tapahtunut.
Tällä kertaa mukaan on ympätty huomattavasti enemmän hevi
metal meininkiä ja tempoa on laskettu. Levyltä löytyy paljon
maukkaita sooloja ja ajoittaisia hienoja riffejä. Vaikka lopputulos onkin
Witcheryn monipuolisinta ja originaaleinta antia, niin kyllähän tästä
paljon jää vielä puuttumaan, että tukka alkaisi todella
täräjämään ja jalka vatkaamaan. 6/10
WIZZARD
Black Heavy Metal
Gutter Records
Teemu Kautosen nahkahousujen maassa luotsaaman Wizzardin uusin täyspitkä tarjoaa
sitä ihteään eli täsmälleen samaa mitä edelliset
levytyksetkin. Musiikki huokuu hyvin vahvaa 80-luvun henkeä, mutta valitettavasti
toteutus soundeja myöten on joka suhteessa puutteellinen ja tylsä.
Melkein kaikki hevikliseet löytyvät kappaleista, mutta sen verran
heikosti toteutettuina, että ne eivät saata minkäänlaista
hevihurmosta päälle saatikka sitten huvita.
Sanoituksissa ollaan
onneksi päästy lähes kokonaan pois heavy-metal-steel teemasta
muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Levyn parhaaksi anniksi kohoavatkin lyriikat,
jotka kuitenkin tuntuvat olevan enempi vähempi Deceased/King Diamond hengessä kirjoitettuja. 3/10
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
perjantai 1. helmikuuta 2002
Inferno #3/2002
Tunnisteet:
Anathema,
Carnal Forge,
Destruction,
Green Carnation,
King Diamond,
Kreator,
Majesty,
occult,
Officium Triste,
Sodom,
Testament,
The Defaced,
Witchery,
Wizzard
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti