Boar
Veneficae LP
Lost
Pilgrims/Mikrofoni/Rämekuukkeli
4
Aiemmin julkaisuillaan
lähinnä pieniin päin ollut Boar rynnistää nyt päälle
täyspitkällään. 42 minuutin kestollaan Veneficae ei ole mikään
mammutti, mutta yhtyeen nimen mukaista karjumaista jykevyyttä
albumilta löytyy senkin edestä. Ja juuri näinhän asian pitääkin
olla, oululaisten sorkkien tarpomaksi kun on nyt helppo haluta
uudelleen ja uudelleen ilman että kokemus olisi liian tuskaisa ja
uuvuttava.
Viime elokuussa
näkemälläni keikalla yhtye teki vaikutuksen energisellä
rymistelyllään, jossa oli mukana myös aimo annos death'n'rollia.
Nyt jannut onnistuvat vakuuttamaan myös levyllä, jossa ei
kuitenkaan tuoksu niinkään kalma vaan pikemminkin epämääräinen
stoner-usva. Meininki on toki edelleen läpeensä maskuliinista
raskaspörinää varustettuna ankaralla ja hikeä tihkuvalla
svengillä, jota ainakin osittain voi kutsua myös psykedeeliseksi.
Boar taitaa myös krautrockista tutun jumituksen, joka juuri sopivan
vähäisissä määrin käytettynä luo herkullisen vastakohdan em.
hippeilylle.
Veneficae on melkoisen
vastustamaton pläjäys, josta yksilöitä ei voi tai ole edes
minkäänlaista tarvetta nostaa esille. Levy onkin kokonaisuutena
realistiselta tuntuva, Old Greysta alkava ja Wolf Lordiin päättyvätrippi myrkyllisen maagiseen maailmaan, joka kuitenkin haisee ja
maistuu makealle. Näin epäilemättä myös livenä korotettuna
toiseen potenssiin.
Demonic Death
Judge/Coughdust
Split
Inverse
4
Aiemmin pelkästään
kimppakeikoilla tiiviisti viihtyneet kotkalaiset ja tamperelaiset
bondaavat nyt myös yhteisellä julkaisulla. Miesten musiikkia stoner
ja sludge -genrejen liepeillä murjovat porukat ovat onnistuneet
tekemisissään jo aiemminkin, mutta nyt samaan tiiviiseen pakettiin
niputettuna jälki on entistäkin vakuuttavampaa niin lavalla kuin
levylläkin.
Splitin sisältö on
mielenkiintoista jo lähtökohdiltaankin. Molemmilta bändiltä
kuullaan yksi kokonaan uusi biisi, jonka lisäksi tulkitaan vielä
toisiaan sekä koveroidaan astetta jollei peräti kahtakin
epätavallisempi kappale. Ja kaikki tämä rapiassa puolessa
tunnissa, joka täyttää muttei vie täysin nälkää vaikka sisältö
tuhtia onkin.
Demonic Death Judgen
pörinä svengaa vastustamattoman letkeästi, on kyseessä sitten
mikä tahansa splitin kolmesta kappaleesta. Eniten kulmakarvoja
nostattaa ja korvakarvoja tuulettaa Miami Vicesta tuttu erityisen
härski mutta vallan toimiva Jan Hammer -laina Crockett's Tears.
Kasariestetiikka tihkuva kappale saa kokonaan uuden ja karskin ilmeen
menettämättä kuitenkaan liikaa herkkyydestään ja
tunnistettavuudestaan.
Myös Coughdust onnistuuomalla puoliskollaan mainiosti. Vaikka sen materiaali ei mahdottomia
eroakaan kumppaninsa vastaavasta, on sen ote musiikkiin kuitenkin
aavistuksen verran jyrkempi ja raskaampi tarjoten juuri sopivasti
niin eroavaisuuksia kuin yhtymäkohtiakin. Kappalekolmikko on
läpeensä takorautaa ja Jefferson Airplanen alkuperäinen The House
at Pooneil Corners -hippeilykin saa isän kädestä niin että tuntuu
aina munaskuita myöten.
Ensi kesän ja ehkä
tulevinkien kesien soundtrack on nyt löytynyt.
Enemies
Bind Me a Wreath LP
Omakustanne
3,5
Totaalinen
Enemies-neitsyys meni täysin sattumalta samana päivänä. Käpäliin
kun sattui tarttumaan kaikin puolin tyylikäs sinimusta arviokappale
orkesterin toisesta julkaisusta Bind Me a Wreathista ja kuulo- sekä
näköelimiin tallentui ”vahingossa” myös yhtyeen keikka. Eka
kerta voisi olla huomattavasti huonompikin eikä kokemusta
varjostanut edes päihteet.
Elävänä ensin koettu
yhtye osoittautui yllättävänkin raivokkaaksi tapaukseksi niin
esiintymiseltään kuin musiikiltaan mikä hälvensi mukavasti
ennakkoluulojani liiallisesta himmailusta ja taiteilusta hardcoren
nimissä. Samaan intensiteettiin Enemies ei älpeellään aivan yllä,
vaikka vahvat viitteet tästä ovatkin selvästi kuultavissa. Etenkin
soundillisesti levy nimittäin kaipaisi ripauksen verran enemmän
selkeyttä ja terävyyttä tuomaan paremmin esille live-energian ja
vimman, joka nyt jää jonnekin taustalle.
Bind Me a Wreathin
kappaleissa itsessään on kyllä sopivasti haastetta ja vaihtelua
ilman sortumisesta post-HC:n perussyntiin eli tylsään ja sekavaan
venkoiluun. Bändi osaa piiskata raivolla ja vauhdilla, mutta myös
tarjota kokonaisuuteen luontevasti istuvia näpsäköitä
tunnelmointimelodioita. Terävöinnille tälläkin saralla olisi toki
tilaa, muttei läheskään niin paljoa kuin tuotannollisesti.
Ei bändi tällä levyllä
vielä päähänsä laakeriseppelettä ansaitse muttei myöskään
orjantappurakruunua.
The Howl
Death In Your Coffee
Omakustanne
3,5
Näin kevään
kynnyksellä julkaistavan The Howlin levyllä ei ainakaan haise
paska, vaan mukavasti makuhermoja hyväilevä tummapaahtoinen ja
sopivan hapokas mokka. Sokeria tässä sumpissa ei ole eikä sitä
myöskään tarvita, mutta luraus punaista maitoa mottiin on
paikallaan.
Tämän kolmikon
testosteronimenoa ja jääräpäistä tekemistä on tullut jo
pidempään seurattua ja arvostettua, vaikka aivan samalla tasolle ei
tykkäämisen taso ole koskaan noussutkaan. Death In Your Coffeella
ero kavenee pykälällä, sillä nyt papuina on käytetty aiempaa
aromirikkaampaa valikoimaa ja kofeiinipitoisuuskin on samalla
kasvanut.
The Howlin tapa yhdistäädeath- ja thrash metalia, maustaa sitä kevyesti punkilla ja ajaaseos rokkimyllyn läpi svengaavaksi kokonaisuudeksi on juuri niin
toimivaa kuin 17 vuoden kokemuksella voi olettaakin. Juuri käytetyn
jälkiprosessoinnin ansiosta levy saa omaleimaista otetta, vaikka
useamman mukillisen kumoamista tämän huomioiminen ja sisäistäminen
vaatiikin alle.
Kolmikon kolmonen ei ole
mikään markettien sisäänheittotuote muttei myöskään baristojen
suosittelema hifistelyn kohde. Koti ja keikkaolosuhteissa nautittuna
siitä on kuitenkin helppo pitää.
Night
Soldiers of Time
Gaphals
2,5
Kuten jo niin moneen
kertaan on aiemmin tullut todettua, hurreja kaikenlainen retroilu
tuntuu kiinnostavan vuodesta toiseen raskaamman rockin ja hevin
saralla ja siinä he myös pääosin vähintäänkin kohtuullisia
ovat. Triona toimiva Night lupsahtaa tähän jatkumoon muitta
mukinoitta, vaikka sen nyt julkaistava kakkonen kovin ristiriitainen
tapaus onkin.
Night haikailee
häpeilemättä uuden aallon brittihevin alkuaikoihin sinne 70-80
lukujen taitteeseen. Se ei tosin yritä olla rankimmasta ja
vauhdikkaammasta päästä oleva riffikone, vaan pikemminkin pari
todellista klassikkoa aikoinaan pyöräyttäneen Demonin kaltainen
melodioihin ja tarttuviin kertosäkeihin satsaava hevipophybridi.
Bändi olisi myös helppo leimata käsittämättömänkin suurta
suosiota musatavistenkin joukossa nauttivan maanmiestensä Ghostin
(B.C.) pikkuveljeksi, tosin ilman vihtahousuimagoa. Selkeitä
musiikillisia yhteneväisyyksiä sen sijaan löytyy riittävästi,
jonka lisäksi yhtyeet ovat myös rundanneet yhdessä ja käyttäneet
myös samaa tuottajaa ja kansitaiteilijaa.
Ensimmäisillä
kuuntelukerroilla Soldiers of Time onnistuu jostain syystä
ärsyttämään yllättävänkin paljon. Heveimmillään se kuulostaa
huonolla tavalla sekä käppäiseltä että lepsulta ja riffeiltään
ja ylipäätään sisällöltään varsin heppoiselta. Myös
kitaransoiton ohessa solistin pestiä hoitava Oskar Andersson sortuu
ajoittain hienoiseen yliyrittämiseen, vaikka perusääni ja taito
miehellä kelvollisesti hallussa onkin. Samat em. puutteet vaivaavat
lähes kaikkia vastaavanlaisia kappaleita.
Jossain viidennen
kuuntelukerran kohdilla korvat ilmeisesti turtuivat riittävästi
Nightille taannuttaen aivot leimaamaan levykokonaisuuden ihan
kelvolliseksi joskin silti vahvan keskinkertaiseksi. Akkarivetoisissa
Towards the Skyssä ja huvittavankin, vaiko kenties
tarkoituksellakin, samankaltaisesti nimetyssä Stars in the Skyssä
bändi sen sijaan onnistuu selkeästi muunlaisia veisujaan paremmin.
Näiden perusteella jannujen olisi syytä kurkottaa entistäkin
korkeammalle päästäkseen parempaan lopputulokseen.
The Night Flight
Orchestra
Skyline Whispers
Coroner
4,5
Soilworkista parhaiten
tutun Björn Stridin laulajanlahjat ovat olleet tiedossa jo pitkään,
mutta miehen rakkaus 70-80-lukujen taitteen periamerikkalaiseen
siloteltuun iskärokkiin ja kykyyn tulkita tällaista mainiosti taas
eivät. Ei vaikka niin ikään useista eri yhteyksistä tuttujen
maanmiestensä kanssa kasattu The Night Flight Orchestra onkin
julkaissut ensimmäisen pitkäsoittonsa Internal Affairs jo kolme
vuotta sitten.
Skyline Whispers on
omenaista ja kanelista piirakkaa, jossa siirappiakaan ei ole
säästelty. Se on lähes täydellisen häpeilemätön kliseiden
kavalkadi niin kertosäkeiltään, melodioiltaan, soitannoltaan,
tunnelmiltaan kuin teksteiltäänkin ja juuri siksi niin mahtava,
koska kaikki on erinomaisella tyylitajulla toteutettua. Lisäksi
albumin suuria vahvuuksia on sen vaihtelevuus. On kyse sitten
rokkaavimmista paloista tai AOR:n ja ajoittain peräti hunajaisen
soft rokin puolelle lipsuvista kevymelankolialle tuoksuvista
stygeistä, kaikki jäävät lähes takuuvarmasti kerrasta soimaan
pitkäksi aikaa päähän on se kuinka umpiluuta tahansa.
Skyline Whispersiä
kuunnellessa on pakko alkaa haikailemaan naisen perään ja hypätä
vaikka 17 vuotta vanhaan Toyotaan kuvitellen sen olevan
pastellisävyinen 80-luvun urheiluauto. Yölliset Tampereen kadut ja
lähiseutujen tiet muuttuvat palmujen reunustamiksi
rantabulevardeiksi ja autioiksi kaukaisuuteen katoaviksi valtateiksi,
joita kruisaillessa ajantaju katoaa. Vaikka mittaa onkin
digipak-version bonusraita mukaan luettuna vähän yli tunti, vie
musiikki mukanaan ennätysvauhdilla lähes määränpäähän saakka
missä ikinä se sijaitseekaan.
Nocturnalia
Above Below Within
Gaphals
3
Tästä samasta aviisista
löytyvän Night-yhtyeen arvion kohdalla puhuin hurrien
kiintymyksestä ja osaamisesta musaretroilun saralla. Nocturnalia on
lisäys tähän samaan ryppääseen eikä aivan pelkkää sattumaa
taida olla sekään, että molempien julkaisujen takana on sama
ruotsalainen viitisen vuotta pyöritetty riippumaton levy-yhtiö.
Nocturnalian
psykedeelisiä sävyjä sisältävä rock on, ei niinkään
yllättävästi, hyvinkin 70-lukulaista. Suuta ei loksauta auki
sekään seikka, että musiikki on kaikin puolen taiten tehtyä ja
laulajan säännöllisesti korkeuksiin kurkottava hoilaus on sekin
osaavaa. Kun kitaratkin tuuppaavat paikoitellen ilmoille hevimpääkin
jytää, siintävät The Devil's Blood -mielleyhtymät väkisinkin
horisontissa. Tosin sillä erotuksella, että Nocturnalia ei pysty
luomaan lähellekään samankaltaista maagista ilmapiiriä.
Above Below Within on
kaikkien musikanttien inhoaman ”ihan kiva” -sanaparin mukainen
julkaisu. Sitä kuuntelee helposti ja jopa mielelläänkin, eikä
siinä ole oikein mitään muuta suurempaa vikaa kuin se, että
kuuntelijan mukaansa tempaava tunteenpalo jää johonkin puolitiehen.
Tokkopa tämäkään kvintetti sentään trendien perässä on
kirmaamassa, mutta vaikutteiden sisäistämisessä ja niistä
omailmeisemmän musiikin luomisessa bändillä on vielä tekemistä.
Xibalba
Tierra Y Libertad
Southern Lord
3
Useammasta maailman
Xibalbasta tämä on se nuorin, aktiivisin ja amerikkalaisin, jolta
on kahdeksassa vuodessa ehtinyt ilmestyä kolme pienempää ja kolme
suurempaa virallista julkaisua Tierra Y Libertad mukaan lukien. Ja
jos ovat soittoniekat etninen yhdistelmä jenkkejä ja meksikaaneja,
on sitä luonnollisesti myös itse musiikki. Alkuperäisiin
sukujuuriin viittaavat sekä kappaleiden nimet että ainakin osa
sanoitusten aiheista, vaikka isommassa osassa tuntuukin olevan
erinäiset sosiologiset kannanotot niin kotimaansa asioihin kuin
omiin henkilökohtaisiin tunnetiloihin.
Xibalban tymäkkyys on
tasan puoliksi yhdistelmä hidas/keskitempoisen death metalinraskautta ja tummasävyisyyttä sekä hardcoren ankaruutta ettäjulistavuutta. Seos onkin ainesosiltaan ihan toimiva, mutta hieman
yllättäenkin onnistuu silti kumisemaan liikaa tyhjyyttään.
Osasyypää tähän on tosin eri instrumentit samalle tasolle
latistava tuotanto, jossa rummut kuulostavat liikaa
taustaläpsyttelyltä eivätkä kitarat ja laulukaan tule päin
pläsiä niin kuin pitäisi.
Vaan kyllähän itse
kappaleissakin on liikaa samankaltaisuuksia toisiinsa verrattuna,
vaikka albumi ei ylimittainen olekaan. Erityisenä valonpilkahduksena
Tierra Y Libertadilla toimii tosin sen päättävä, lähes 13
minuutin kestollaan melkein kolmanneksen kokonaisuudesta vievä
massiivinen ja monipuolinen El Vacio, joka on silkkaa doom metalia.
Tällaista enemmän pelkän kalma-HC jyräyksen vastapainoksi ja
aletaan päästä mayojen tuonelan porttien sisäpuolelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti