Appendix
Extraneus
Propaganda
3
Tarvitseeko nykymaailma
uutta levyä bändiltä, jonka suppeahkossa diskografiassa kuuluisin
äänite on yli 30 vuotta sitten julkaistu debyytti ja jolta
suuremmin elämään ei ole jäänyt kuin sen nimikappale Ei raha oo
mun valuuttaa? Onhan yhtye toki sätkinyt eteenpäin niin julkaisu-
kuin keikkarintamallakin menneinä vuosikymmeninä, mutta
toissavuotisen Studio-liven tai vuonna 2006 julkaistun edellisen
uutta materiaalia sisältävän oikean studiolevyn ei voi sanoa
olleen kovinkaan kunniaksi yhtyeen musiikilliselle perinnölle.
Vuoden takainen
albumiklassikot sarjassa tehty keikka Tampereella yhdessä ei antanut
kovinkaan mairittelevaa kuvaa poripunkkareiden kunnosta. Meininki kun
oli kauttaaltaan laiskanpulskeaa ja näytti pelkästään
keski-ikääntyneiden miesten hauskanpidolta ilman minkäänlaista
kapinahenkeä toisin kuin lavan jakaneilla ja hirmuisessa tikissä
olleilla Riistetyillä ja Lamalla. Onneksi Extraneus ei kuitenkaan
ole läheskään niin onneton kuin mitä etukäteen pelkäsin sen
olevan.
16 kappaleen joukkoon ei
mitään klassikkohittejä ole saatu luotua, vaan eipä sieltä
hutejakaan klamydiamaisen Peräseinäjoen lisäksi löydy, jos mukaan
ei lasketa ”Vihainen kun koira, yhteiskunnan orja” tai ”Eihän
elämässä oo mitään järkee kun päätä särkee ja kutittaa”
-tyylistä riimittelyä. Onneksi itse biisit ovat nasevampia ja
räväkämpiä Rattuksen 2000-levytysten malliin.
Appendixin hardcore-punk
soi metallisen raskaasti ja tiukasti, joskin ilman minkäänlaisia
yllätyksiä. Puolet lyhyemmäksi ja noin vartin mittaiseksi
minijulkaisuksi tiivistämällä kokonaisuus olisi nykyistä
tehokkaampi. Biisilistasta tulisi tuolloin löytyä ainakin
avauskolmikko Osasto 6, Vallankumous ja 100 vuotta sitten, mutta myös
loppupuolen Johtaja, Vastustan sekä nimikappale Extraneus
ansaitsisivat paikkansa.
The Fall of Every Season
Amends
Grau
4,5
90-luvulla musiikillisia
vastakohtia hyödyntäviä, melankolista tunnelmointia
ärrinmurrinlauilla esittäviä artisteja pukkasi ulos vähän joka
suunnasta Opeth, Anathema ja Katatonia etunenässä niin
ajankohdallisesti kuin laadullisestikin. Nopeasti päälle painaneen
inflaation myötä sukupuuttoon kuoleminen uhkasi ja vain harvat
kehittymiskykyiset selvisivät 2000-luvulle.
Yksimiehinen, vuonna 2004
perustettu The Fall of Every Season herättelee terhakasti henkiin
pienellä liekillä kitunutta genreä siinä missä esimerkiksi em.
isoiksi kasvaneet nimet ovat jo siirtyneet kauaksi musiikillisilta
juuriltaan kohti aitoa progea, kevytleijuntaa tai modernia
angstailua. Kakkoslevy Amendsilla lyhyellä pariminuuttisella
välisoitolla kahteen tasajakoiseen osaan jaettu kokonaisuus on lähes
täydellinen arkkityyppi koko tyylilajista ja onneksi se on kaikin
puolin mallikelpoisesti toteutettu.
Kaikissa neljässä ja
toistakymmentä minuuttia kestävissä runsasmelodisissa
alakulokappaleissa kuullaan sekä mureaa murinaa että puhdasta
tulkintaa kuin myös mehevälle kevytsärölle vedettyä raskaampaa
jyrää tai herkkää akustista kitaranäppäilyä ja
kosketinpimputusta. Jos konsepti ja kikat ovatkin jokaisessa biisissä
samat, ovat herkän hienoja melodioita täynnä olevat yksilöt
kauttaaltaan korviahiveleviä ja sydäntäkoskettavia. Kaiken
komeuden takana seisovan norjalaisen Marius Strandin kykyä luoda
tutusta tavarasta näinkin mieleenpainuvaa on pakko ihailla.
Amends on samaan aikaan
vahva viittaus yli 15 vuoden takaisiin tunnelmiin kuin ajattomalta
kuulostava levytys, jonka soidessa raavaampikin mies voi luvan kanssa
paljastaa herkän puolensa ja potea niin sydänsuruja kuin
yksinäisyyttäkin. Alkuvuoden ehdottomasti kaunein yllätys.
Funeral
Oratorium
Grau
3
Reilussa
kahdessakymmenessä vuodessa Funeral ei ole ehtinyt julkaista kuin
kuusi albumia, mutta esittämästään musiikkityylistä sekä
lukemattomista kitaristi-, basisti- että laulajavaihdoksista johtuen
hidas julkaisutahti ei varsinaisesti tule minään yllätyksenä.
Vuonna 1995 ilmestynyttä ensijulkaisua Tragedies voidaan jopa pitää
pienimuotoisena funeral doom -klassikkona, vaikka osa sille annetusta
statuksesta johtuukin siitä, että se julkaistiin yhtenä
ensimmäisten joukossa aikana, jolloin koko genre otti varovaisia
ensiaskeleitaan.
Debyytin jälkeisillä
levytyksillä taso on vaihdellut tasaisesti keskinkertaisen molemmin
puolin ilman sortumista selkeään kehnouteen tai saavuttamatta
varsinaista hyvyyttä. Tyylillisesti hitain ja synkin raahustus on
vaihtunut kevyen goottisävyiseen hidasteluun, joka etenkin
Oratoriumilla tuo ajoittain mieleen jopa genren suvereenin mestarin
My Dying Briden ilman tämän tutuksi tekemää kohtalokasta,
rakkaudesta ja menetyksestä kertovaa samettia ja punaviiniä
-romantiikkaa.
Oratoriumia voi pitää
varsin eeppisenä albumina, sillä suurimmalla osalla sen seitsemästäbiisistä on mittaa yli 10 minuuttia ja säännöllisesti käytettyjen
urkumattojen lisäksi tekstien tulkinta hoidetaan puhtaasti
miesvoimin sekä yksin että kööreinä vedettynä.
Maustehyppysellisenä mukana on toki myös karskimpia osuuksia,
joissa herkistely on selkeän miehistä niin riffitasolla kuin
laulusuorituksissa.
Niin sujuvasti kuin
Funeral nykyisellä kokoonpanollaan tyylinsä hallitseekin läpi koko
kiekon, on lopputulos kuitenkin hieman tunneköyhä ja huonolla tapaa
ontto. Tyylikeinot ovat biisistä toiseen toistensa vähäisiä
variaatioita ja kuuntelukokemuksen jälkeinen olo on houkan kuin
turhaan onnellisuusnappeja napsivalla ihmisellä, jolle mikään ei
tahdo tuntua oikein miltään. Legendaarisessa Kevyesti keskellä
päivää radion toivekonsertissa Oratoriumia olisi mukava tosin
kuulla.
Hero Dishonest
Alle lujaa
If Society
3,5
Alle lujaa onnistuu
samaan aikaan kuulostamaan sekä mielenkiintoiselta että
ärsyttävältä, mutta onneksi siinä kuitenkin joku vetää
puoleensa kerta toisensa jälkeen. Lyhyinä, pääasiallisesti 1-2
minuutin mittaisina purskeina räväkästi vähän joka suuntaan
lähes pakkoliikkeiden omaisesti sätkivä hardcore on kuitenkin
selkeästi vähemmän skitsofreenista kuin lähes häiriintyneellä
tajunnanvirtametodilla kirjoitetut tekstit arkipäiväisistä
havainnoista ja kokemuksista. Sanoitusten laatija osaa joko
pelottavan hyvin asettua päänsisäisiä ääniä noudattavan
henkilön asemaan tai on itse kiireisen avun tarpeessa. Varsin
pelottavaa, mutta tekee kieltämättä vaikutuksen.
Puoli tuntia punaisella
kolmiolla varustettua Hero Dishonestia aamuin illoin nautittuna on
oikea annostus lähes kaikkiin muihin vaivoihin paitsi ahdistukseen
ja paniikkihäiriöihin. Lääkitys alkaa vaikuttaa viimeistään
kahden viimeisen kappaleen Puren itseäni ettei tääkin ois unta ja
Pekkaspäivä kohdalla, joiden 12+ minuutin yhteiskeston aikana
laskeutuminen kohti normaalimpaa olotilaa alkaa. Yhdistettynä
rauhalliseen musiikkiterapiaan teho on hyvä, vaikkei teksteistä
niin uskoisikaan.
Alle lujaa ei ole kaikkia
varten ja hyvä niin, koska käytännössä se melkeinpä
tarkoittaisi, että mielenterveysongelmien hoitoresursseja pitäisi
kasvattaa huomattavasti nykyistä tarvetta suuremmiksi.
Kadavar
Abra Kadavar
Abra Kadavar
Nuclear Blast
4
On melkoisen härskiä,
joskin Kadavarin kohdalla täysin luonnollista tällätä albumin
kanteen purppurasävyinen bändipotretti orkesterin kolmesta
partasuisesta ja pitkätukkaisesta hipinretkusta, joita
työnvieroksujiksikin voisi helposti epäillä. Pelkän kansitaiteen
muodostamat vahvat mielikuvat 70-luvun alkupuolen groovaavasta heavy
rockista osuvat kohdalleen myös levyn sisällön puolesta eikä
yhtyeen lähes täydellistä konseptinhallintaa voi kuin ihailla.
Sakemannien tyyli kun on selvästi kauttaaltaan vuosien saatossa
sisäistettyä eikä pikaisesti muutaman klassikkolevyn kautta
opeteltua.
Melkoisen taikatempun
yhtye tekeekin toisella täyspitkällä julkaisullaan Abra
Kadavarilla, sillä näin autenttisen hienosti, mutta silti riittävän
omalla otteella toteutettua Black Sabbathin ja Pentagramin sekä
ylipäätään koko aikakauden palvontaa harvoin tulee vastaan. Mitä
siitä, jos osa melodioista ja riffeistä on suoraan em. kaksikon
tuotannosta lainattua, kun ripaus hawkwindmaista psykedeliaa mukaan
sekoittamalla on kuitenkin saatu luotua hyvinkin tutuista aineksista
jotain uutta, jollaista ei liikaa nykyaikana kuule.
Levyn kaikki yhdeksän
kappaletta rullaavat mainiosti huolimatta mukavasti polveilevista
biisirakenteista, ja vaikka mistään raskaasta ja synkästä
laahaamisesta ei olekaan kysymys, on kappaleiden pohjavire
kauttaaltaan melankolinen tai tummanpuhuva. Kun vielä leppoisen
ilmava tuotanto ja säästeliäästi käytetyt urut täydentävät
monimuotoisia kappaleita hienosti, ei levyltä varsinaisia vikoja
löydy etsimälläkään.
Aivan timanttisia viisuja
ei Kadavar osaa vielä kuitenkaan tehdä, mutta pelottavan lähellä
ja jo nyt klassikoksi nostettavia sen sävellykset alkavat olla. Abra
Kadavar on silti levy, jonka kaltaisen heavy metalin pioneerin Black
Sabbathin ensi kesäkuussa ilmestyvän ”13” -albumin toivoisi
olevan. Pelkäänpä kuitenkin pettyväni pahoin, mutta onneksi
heidän musiikillinen perintönsä elää ja voi hyvin Graveyardin ja
Witchcraftin lisäksi myös Kadavarissa.
Mourning Beloveth
Formless
Grau
3
Irlantilaiset tunnetaan
jukuripäisenä kansana ja aina 90-luvun alusta asti toiminnassa
ollut, mutta todenteolla vasta 2000-luvulla julkaisutoiminnassa
aktivoitunut doom-death porukka Mourning Beloveth vain vahvistaa
käsitystä. Formless kun ei juurikaan kuulosta erilaiselta kuin
aiemmat neljä täyspitkää. Kun kappaleita on saatu vielä
sävellettyä kuusi, mutta CD:n kapasiteetti alkaa tulla vastaan jo
viiden jälkeen, kannattaa yhden 14 minuuttisen biisin takia
julkaista tuplalevy. Perin arvostettavaa kompromissitonta toimintaa.
Tämän sortin
tuomionjulistus nojaa yhä edelleen vahvasti MB:n perustamisen
aikoihin syntyneen genren peruselementteihin eikä niin bändillä
saati itse genrelläkään ole ollut halua eikä oikeastaan
tarvettakaan muuttua missään vaiheessa. Massiiviset ja pitkät
biisit sekä raskas ja hidas lanaus että melankoliset melodiat
yhdistetään usein vastakohtaisuutta korostaviin, aina laulua myöten
herkempiin ja kevyempiin osuuksiin. Näistä vakioelementeistä
koostuu myös Formless.
Levy on kaikin
puolin tuttua ja turvallista peruskauraa, jonka toteutusta ei
kuitenkaan käy missään nimessä moittiminen. Pääasiassa
Anatheman, My Dying Briden ja Paradise Lostin levyttämät klassikkot
vain määrittelevät Mourning Belovethin edustaman tyylisuunnan sen
verran definitiivisesti ja mestarillisesti, että nykyään
Formlession kaltaiset perushyvät levyt harvemmin pystyvät enää
lastaamaan koko maailman tuskaa kuuntelijan harteille kannettavaksi
ja nautittavaksi poislukien todelliset genreintoilijat.
Ocean Chief
Sten
I Hate
3,5
Mjölbyläisen Ocean
Chiefin kipparoima S/S Sten omaa melkoisen syväyksen, mutta reilun
vuosikymmenen kokemuksella sisävesilaivurit kuljettavat
järjestyksessään neljättä, täydessä graniittilastissa hitaasti
eteenpäin puksuttavaa paattiaan varmasti ohi vaanivien karikoiden ja
matalikkojen. Tuskin ruotsiksi kajahtelevat komennotkaan karkottavat
vielä tähän mennessä harvalukuisia laivaan astuneita matkustajia,
sillä neljästä pitkästä etapista koostuva ja toista tuntia
kestävä matkustusreitti tarjoaa riittävästi mielenkiintoista
nähtävää ja koettavaa reppumatkailusta pitäville.
Ruotsalaisnelikon
kaukaisia drone- ja jopa stoner sävyjä sisältävä massiivisesti
muriseva doom metal vaikuttaa aluksi genrelle tyypillisesti varsin
askeettiselta. Kiitos tälle levylle vakinaiseen vahvuuteen
liittyneen minikorgistin, toistojen kautta pintaa syvemmälle
uppoutumalla kappaleista alkaa paljastua tyylikkään salakavalasti
toteutettuja eri kerroksia, joiden ansiosta levy on huomattavasti
mielenkiintoisempi ja omaperäisempi kuin monen alan peruslouhijan
tuotokset.
Neljän perusaineksista
koostetun ja näinkin massiivisten sekä mittavien teoksien
säveltäminen ja niistä vielä kivenkovaa lähestyvän
kokonaisuuden kasaaminen ei tässä genressä ole helppoa. Stenillä
yhtye tässä kuitenkin jo varsin hyvin onnistuu, vaikka
luksusristeilyn laatutasoa se ei aivan vielä saavutakaan. Käsi
lippaan -tervehdys on silti jo paikallaan: Hail to the Ocean Chief!
Orchid
The Mouths of Madness
Nuclear Blast
4
Jos oli Orchidin
ensimmäinen täyspitkä Capricorn (2011) täysveristä Black
Sabbathin viiden ensimmäisen levyn palvontaa niin biisillisesti kuin
tuotannollisesti, on kahden EP:n jälkeen ilmestyvä The Mouths of
Madness kokonaisvaltaisesti lähempänä vuonna 1975 ilmestynyttä ja
ikävän aliarvostettua Sabotagea. Yllättävää kyllä Orchidin
tapauksessa tämä hienoinen tyylinmuutos kääntää kehityskaarta
ylöspäin siinä missä esikuvallaan albumista alkoi tasainen
hajoamista kohti viettävä alamäki.
Niin taitavasti kuin
debyytti olikin tehty, jäi kappaleista kuitenkin puuttumaan sama
hillitömän grooven ja raskauden yhdistelmä sekä ennen kaikkea
käsittämätön niin riffien kuin kertosäkeiden mieleenpainuvuus,
joka teki BS:n biiseistä ajattomia todellisia klassikoita. Siinä
missä Sapatti ei uudistuessaan kuitenkaan aivan täysin onnistunut,
tuntuu amerikkalaiset taas monipuolistuneen ja löytäneen jopa
hieman omaa ilmettä, vaikka niin monet melodiat, kitara -ja
bassokuviot sekä rytmikikkailut ovat edelleen lähes suoraan
lainattu Iommi-Butler-Ward kolmikolta.
Aiempaa rankempi ja
vauhdikkaampi ilmaisu aina soundeja myöten istuu Orchidille selvästi
hidastelua ja synkistelyä paremmin, sillä nyt viisuissa on enemmän
sekä draivia että energiaa, mutta myös haastavuutta ja
kiinnostavuutta. Birminghamin nelikon vaikutusta joka käänteessä
on edelleen täysin mahdoton olla mainitsematta, mutta melkoisia
ihmetekoja täytyy heidänkin tehdä täyttääkseen edes murto-osan
valtavista odotuksista ja pistääkseen The Mouths of Madnessista
paremmaksi.
Regarde Les Hommes Tomber
Regarde Les Hommes Tomber
LADLO
3
Ranskalaisuus ja
taiteellisuus kulkevat usein käsi kädessä ainakin ajatuksentasolla
ja 20 vuoden takaisesta draamarainasta nimensä napannut Regarde Les
Hommes Tomber vahvistaa mielikuvaa. Mistään Stendahlin syndrooman
laukaisevasta taide-elämyksestä ei sentään ole kysymys, mutta
tuoreelta kokoonpanolta löytyy selkeästi niin kunnianhimoa kuin
osaamistakin tehdä musiikkia genrepakkaa sopivasti sekoitellen.
RLHT:n luomistyön tulos
pohjautuu suurelta osin black metaliin, mutta yhtä lailla mukana on
myös samassa määrin melankolisen synkkää doom-pohjaista
tunnelmointia kuin raskaampaa, sludgea lähestyvää junnausta, josta
pahin pörinä ja räkä on kuitenkin siloteltu pois. Kappaleet
soljuvat osista ja tunnetiloista toiseen ja takaisin sujuvasti, eikä
mistään itsetarkoituksellisesta nirppanokkaisuudesta ole
tietoakaan. Yksinkertaisen metal -genremäärittelyn eteen voi
halutessaan liittää myös post-etuliitteen, mikäli sana ei
allergioita aiheuta.
Niin hyvin kuin paketti
fransmanneilla onkin kasassa jo esikoisellaan, ei sinällään helppo
ja miellyttävä kuuntelukokemus koskaan syvene sellaisille tasoille,
joihin tämän kaltaisin musiikin pitäisi pelkän kurottelun sijasta
päästä. Tämän tavoitteen saavuttaminen on henkimaailman asioita,
joten harppaus hyvästä keskitasosta kohti merkkiteosta on teoriassa
pieni, mutta käytännössä vaikeasti toteuttavissa. En tosin epäile
hetkeäkään, etteikö näillä kavereilla jo seuraavalla levyllä
hyvät mahdollisuudet siihen olisi.
Rejected
South Karelia Night 7"
Business City Music
Promotions
4
Ei ole 15 vuoden
reenaaminen, keikkailu ja julkaisutoiminta mennyt hukkaan Lappeen
Rantalaisella Rejectedilla. Nyttemin helsinkiläistyneet kaverit
lievittävät koti-ikäväänsä kolmen biisin South Karelia Night
seiskalla, joka onkin läpeensä vallan iskevää, jymäkkää ja
tanakasti perusasioihin nojaavaa punk rockia kaikessa
yksinkertaisuudessaan.
Nelikon soundi nojaa
perinteisen kotimaisen 77:n sijasta hivenen tuoreempaan ja
kansainvälisempään meininkiin. Tämän näytteen perusteella
Rejectedin ei tarvitse painaa korviaan luimuun ja häntää koipien
väliin, vaikka samalle viivalle laittaisi genren tunnetuimpiakin
artisteja. Etenkin sinkulan nimiraita varustettuna hyvillä
melodioilla ja sooloilla kulkee perhanan tanakasti jopa siihen
malliin, että selkeät tulevaisuuden keikkahitin ainekset on jo nyt
aistittavissa.
Kappaleiden lyhentyessä
loppua kohti alle kolmen ja lähemmäs kahta minuuttia alkaa pientä
lurpahtamista tapahtua, vaikka mistään romahduksesta ei voikaan
puhua. The Parasite Must Die rullaa vielä pitkälti samoin, joskaan
ei aivan yhtä leuhkin eväin kuin edeltäjänsä, mutta
pienjulkaisun päättävässä Sweet Deliriumissa onkin jo
havaittavissa selkeää tyhjäkäyntiä ja turhanpäiväistä
rallattelua.
Rejected on tällä
julkaisulla juuri niin energinen, tarttuva ja uskottava kuin se vain
parhaimmillaan voi olla. Kaksi oikein hyvää rallia kolmesta on
nelosen arvoinen suoritus.
Satan
Life Sentence
Listenable
4,5
Saatana on herra! Ainakin
lähes kaikille niille NWOBHM-jatkokurssin suorittaneille, joille
vuonna 1983 julkaistu Satanin esikoinen Court in the Act on
pakostakin tullut tutuksi. Kyseessä kun sattuu olemaan aidosti
aikaansa edellä ollut albumi, joka ehdottomasti ansaitsisi vielä
nykyäänkin suuremman yleisön huomion aivan samoin kuin kolme
vuotta aiemmin julkaistu Diamond Headin debyytti Lightining to the
Nations. Tämä kaksikko kun on vähintäänkin yhtä kova kuin
Saxonin, Def Leppardin tai jopa Iron Maidenin samoihin aikoihin
ilmestyneet levytykset.
On varsin odottamatonta,
että ainoastaan kaksi täyspitkää Satan nimellä julkaissut
porukka tekee paluun 2000-luvulla ja vieläpä sillä kaikista
legendaarisimmalla kokoonpanolla jolla se debyyttinsä teki.
Käsittämättömämpää on kuitenkin se, että paluulevy Life
Sentence on puhdasveristä jatkoa siitä, mihin bändi aikoinaan jäi
ennen Suspended Sentencen (1987) julkaisua.
Levyn nostattama tunne
vanhoista hyvistä ajoista on täysin kokonaisvaltainen, sillä niin
levyn kansikuva, ihastuttavat, mutta nykymittapuun mukaan kolkot ja
ontot soundit kuin itse biisitkin on 100% ehtaa uuden aallon
brittiläistä heavy metalia puhumattakaan omalaatuisesta lähes
mystisestä tunnelmasta, joka tuon ajan musiikissa usein vallitsi.
Joillekin läpeensä vallitseva käppäisyys voi olla hyvinkin
häiritsevä tekijä, mutta itselle juuri siinä piilee koko homman
viehätys. Puhumattakaan kovista biiseistä.
Brian Rossin ääni
korkeine kiekaisuineen on yhä edelleen hämmästyttävän hienossa
kunnossa ja kaksikon Steve Ramsey-Russ Tippins kitaroista irtoaa
nykyäänkin nerokkaan yksinkertaisia melodioita sekä riffejä,
jotka tunkeutuvat muutaman kieputuksen jälkeen vaivihkaa päähän
vain sinne jäädäkseen. Basisti Graeme Englishin ja rumpali Sean
Taylorin muodostama rytmin perusta on lähes karua, mutta
konstailemattomuudessaan hyvin kokonaisuuteen istuvaa.
Life Sentence on toisen
vanhan lähes unohduksiin jääneen legendan Ozin comebackin-kiekon
Burning Leather (2011) ohella mainio muistutus siitä, mitä heavy
metal tapasi olla. Juuri tällaista meininkiä siistin digitaalinen
nykymaailma tarvitsee.
Seal of Beleth
Slow Music for Dead
People
omakustanne
4
Kolme miestä ja doomi.
Siinä kotimaisen Seal of Belethin konsepti kaikessa karussa
yksinkertaisuudessaan unohtamatta sanoituksissa näkyvää kumarrusta
alakerran sarvipäisten herrojen suuntaan. Rotten Soundin
lanseeraamasta sloganista Fast Music for Slow People väännetty
levyn nimi kertoo niin ikään sisällöstä olennaisen, vaikka
orkesterin musiikki tuskin täysin kylmän kankeaksi ketään
synkemmästä jynkytyksestä tykkäävää jättääkään.
Selvimmin musiikista
aistittavissa olevat vaikuttajat ovat ehdottomasti Cathedralin ja
Electric Wizardin vanhempi tuotanto, vaikka satunnaisia kaikuja myös
Reverend Bizarresta on kuultavissa. Seal of Beleth on kuitenkin joka
suhteessa em. kaksikkoa selkeästi alkukantaisempi ja vailla
minkäänlaista huuruilua tai selkeästi tarttuvaa melodisuutta.
Poppoon erittäin selkeä ja yksinkertainen jurnutus onnistuu
kuitenkin synnyttämään kiehtovan ja lähes hypnoottisen tunnelman,
jonka ansiosta albumin useimmat, pitkälti yli toistakymmentä
minuuttia kestävät kappaleet kantavat loppuun asti. Myös juuri
sopivan säästeliäästi puolimurinan vastavoimana käytetyt puhtaat
laulut laajentavat ilmaisua hyvin ilman että eksyttäisiin vahvasti
esille vyörytetystä musiikillisesta missiosta harhaoppineisuuden
pariin.
Hyvinkääläisten
ensilevytys on raskas ja vahva esiinmarssi hyvillä aikomuksilla
kivetyllä polulla, jolla harvemmat kuitenkaan kulkevat. Pieniä,
lähinnä henkimaailmaa liippaavia seikkoja parantamalla manaamisen
lopputulos olisi entistäkin voimallisempaa. Päätöskappale Whore
of Azraelin kaltaisissa, mukavan melankolisia ja pikkunättejä
melodioita sisältävässä materiaalissa saattaisi piillä Seal of
Belethin tie, totuus ja elämä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti