Kolmeatoista pidetään epäonnen lukuna, ja sitä se myös oli
kanadalaiselle Voivodille. Yhtyeen pääasiallinen säveltäjä kitaristi
Denis “Piggy” D'Amour menehtyi syöpään pari vuotta kolmannentoista
levyn julkaisun jälkeen, elokuussa 2005. Omalaatuisen kitaristin muisto
elää silti tuoreella Katorz-levyllä.
Heti haastattelun alkuun äärimmäisen sympaattisella ja vahvalla
ranskalaisella aksentilla englantia puhuva rumpali Michel "Away"
Langevin antaa lausumisohjeita uuden albumin nimestä ranskan kieltä
taitamattomalle toimittajalle.
– Levyn nimi Katorz tarkoittaa ranskaksi ”neljäätoista”, mutta Piggyn
tyylillä kirjoitettuna se kuulostaa aika voivodmaiselta, Away
naurahtaa.
Vaikka 1980-luvun alkupuolella uransa räkäisenä thrash metal
-orkesterina aloittanut kokoonpano on vuosien varrella napannut
soundiinsa mukaan runsaasti progressiivisen ja hyppysellisen
psykedeelisen rockin elementtejä, kuvailee Away yhtyettä edelleen
runsaasti punkrockista vaikutteita imeneeksi metalliorkesteriksi.
Erikoisista lähtökohdista ja haikeissa tunnelmissa kasattu uusi levy
kuulostaa kuitenkin eheältä ja ennen kaikkea bändin itsensä näköiseltä
kokonaisuudelta.
Useiden kuuntelukertojen jälkeen huomaan löytäväni levystä
samanlaisia tunnelmia kuin vuonna 1988 julkaistusta Dimension Hatröss
-kiekosta, vaikka musiikillisia yhtymäkohtia ei juurikaan löydy.
Awayltä löytyy tähän selitys.
– Kesällä 2005 Piggy ravasi alituiseen sairaalassa, ja useiden
hänelle tehtyjen operaatioiden välillä hän sävelsi tyttöystävältään
lahjaksi saamallaan akustisella kitaralla musiikkia digitaaliselle
tallentimelle. Käytimme osia noista äänityksistä Katorzilla, ja noilla
väliosilla on kyllä yhteneväisyyksiä Dimension Hatrössin vastaavien
kanssa.
Albumille päätyneen kymmenen kappaleen pohjat äänitettiin jo pari
vuotta sitten basisti Jason Newstedin Chophouse-studiolla Piggyn
toimesta.
– Jasonin ansiosta Voivod kuulostaa enemmän rockilta kuin koskaan
aikaisemmin, koska hänen lähestymistapansa musiikkiin on Black
Sabbathin tapaan erittäin groovaava. Katorz on kyllä tavallaan jatkoa
2003 julkaistulle levyllemme, jolla Jason jo soitti, mutta tällä kertaa
yritimme tuoda takaisin biiseihimme enemmän outoutta ja synkkyyttä
sanoitusten aihepiiristä johtuen.
– Snake (solisti Denis Belanger) kirjoitti sanoitukset ennen Piggyn
poismenoa, eikä hän niinkään muuttanut niitä, vaan lähinnä paranteli
hieman niiden sisältöä. Hän ei halunnut surra Piggyä lyriikoissa, vaan
kunnioittaa hänen muistoaan. Tällä kertaa Snaken lähestymistapa
teksteihin oli vähemmän scifiä ja enemmän punkmaisen suoraviivaista
kuin aikaisemmin. Hänen mielestään planeettamme voi juuri nyt erittäin
huonosti, ja sekä hän että Piggy halusivat herättää ihmisiä huomaamaan
tämän karun tosiasian, vaikka kaikki voikin olla jo liian myöhäistä.
Pelkäätkö sinä samoja asioita kuin mitä Snake uuden levyn teksteissään tuo esille?
– Eniten minua pelottaa ja ennen kaikkea ihmetyttää uuden teknologian
käyttö yhä tehokkaampien massatuhoaseiden luomiseen. Yhdysvallat
testaa yhä ydinaseita, vaikka ihmiset protestoivat noita kokeita
vastaan. Lapsena näin erilaisia ydinsotaan liittyviä dokumentteja ja
elokuvia, ja olen siitä asti elänyt ydinsodan pelossa.
– Kaikista hämmästyttävintä minusta on kuitenkin, että teknologiaa ei
käytetä otsonikerroksen pelastamiseksi. Asiasta on puhuttu jo varmaan
parikymmentä vuotta, ja silti tilanne menee vain koko ajan huonompaan
suuntaan. En haluaisi olla osa sukupolvea, joka kokee maailmanlopun.
HENGESSÄ MUKANA
Kuinka vaikeaa Katorzin äänittäminen oli, niin henkisesti kuin teknisesti?
– Rumpujen äänittäminen kitararaidan päälle oli teknisesti erittäin
hankalaa, ja se vaatikin minulta äärimmäistä keskittymistä, jotta
lopputuloksesta tulisi jämäkän kuuloinen. Olimme jammailleet Piggyn
kanssa aina vuodesta -79 saakka, joten oli aika outoa ja henkisesti
raskasta kuunnella hänen soittoaan luurien läpi näkemättä häntä
studiossa. Pari päivää äänitysten aloittamisesta keksimme kuitenkin
ripustaa studion seinälle ison Piggyä kuvaavan julisteen, ja näin
pystyimme aistimaan hänen läsnäolonsa studiossa.
– Olen aina diggaillut vaihtoehtoisista ulottuvuuksista ja niiden
kaltaisista oudoista jutuista, joten tuossa suhteessa minua voisi
kutsua hengelliseksi muttei uskonnolliseksi persoonaksi, toteaa Away
kysyessäni tarkennusta Piggyn läsnäolosta.
Katorz-levylle on luvassa jatkoa jo ensi vuoden puolella, sillä Piggy
ehti tallettaa kannettavalleen vielä kolmentoista muun kappaleen
kitararaidat. Awayn mukaan samoissa sessioissa sävelletyt levyt eivät
tule eroamaan juurikaan toisistaan, vaikka Voivodin tavaramerkkinä
onkin juuri ollut arvaamattomuus.
– Tiedän hyvin, että Voivodilta on aina voinut odottaa jotain
odottamatonta. Joskus tämä on kääntynyt jopa meitä itseämme vastaan.
Esimerkiksi Nothingface-albumin jälkeen ihmiset odottivat jatko-osaa
sille, mutta mepäs julkaisimmekin Angel Rat -levyn. Tuohon aikaan se
sai aika kiistanalaisen vastaanoton, mutta niin oudolta kuin se
kuulostaakin, nykyisin se on monen ihmisen mielestä paras levymme.
Mielestäni odottamattomuudessa piileekin juuri Voivodin vahvuus.
– Levymme saattavat vaatia paljon kuuntelua avautuakseen, mutta jos
niihin pääsee sisälle, monesta ihmisestä tulee Voivod-fani koko
loppuelämäkseen. Juuri uskollisten faniemme ansiosta levytämme tänä
päivänä Nuclear Blastille 23 vuotta bändin perustamisen jälkeen.
Away kertoo tuoreen albumin bändiä kuvaavan kansitaiteen syntyneen
puhtaasta kunnioituksesta Piggyn muistoa kohtaan, mutta samalla se myös
kuvaa orkesterin yhteenkuuluvuuden tunnetta. Idea omien luonnoksien
skannaamisesta ja käyttämisestä sellaisenaan kansivihkosessa syntyi
herran oivallettua, että Katorzin musiikkikin perustuu hyvin pitkälle
aiemmin äänitettyihin demoihin.
Onko nuppisi sisällä kenties jonkinlainen vaihtoehtoinen maailma tai
ulottuvuus, johon sukellat hakemaan inspiraatiota työstäessäsi uusia
piirroksia Voivodin levyjä varten, uuden materiaalin pauhatessa
taustalla?
– Jo lapsena löysin aivan kuin vahingossa pääni sisältä minulle
täysin luonnolliselta tuntuvan paikan, johon matkaan automaattisesti
tarttuessani kynään. Ehkä juuri tästä johtuen minua kutsutaan Awayksi,
herra Langevin naurahtaa.
– Luomani teokset ovat aina olleet abstrakteja ja surrealistisia,
eikä muiden ihmisten ole välttämättä helppoa ymmärtää niitä. En ole
koskaan opiskellut taidetta, joten en ole kovinkaan tekninen, vaan
etenen täysin fiiliksen mukaan, ja tässä mielessä se muistuttaakin
vähän rumpujensoittotyyliäni.
Herran taidetta on mahdollisuus päästä ihastelemaan laaja-alaisesti
vielä tämän vuoden aikana, sillä miehen Voivodille tekemistä teoksista
on tarkoitus julkaista taidekirja.
– Kävin läpi arkistojani, ja minulla olisi materiaalia useammankin
kirjan edestä. Ensimmäiseen tulee kuitenkin 325 läheisesti bändiin
liittyvää piirrosta. Piggyn kuoleman jälkeen en pystynyt luomaan mitään
pitkään aikaan, mutta tämän vuoden alusta asti olen työskennellyt
useiden eri projektien kanssa.
– Vaikka musiikki onkin ollut pääasiallisin tulonlähteeni aina
Dimension Hatrössin ajoista asti, jouduin silti tekemään erilaista
graafista suunnittelua myös muille bändeille kuin Voivodille
maksaakseni kaikki laskuni.
Valitsetko sinä itse projektisi vai projektit sinut?
– En halua että nimeäni käytetään sellaisissa yhteyksissä, jotka
sotivat ajatusmaailmaani vastaan, ja tämän suhteen en ole valmis
tekemään minkäänlaisia kompromisseja. Tästä johtuen en esimerkiksi
voisi työskennellä rasismia edustavan yhteistyökumppanin kanssa.
Bändien kanssa työskennellessäni haluan esimerkiksi ensin lukea heidän
sanoituksensa ennen kuin edes kosken kynään.
TULEVAISUUS TUO TULLESSAAN
Levyjen promotoimiseen kuuluu olennaisena osana keikkailu, mutta
ymmärrettävistä syistä Voivod-kolmikko ei tällä hetkellä tiedä
soittaako se enää livenä koskaan.
– Tilanne on täysin avoin keikkojen suhteen, mutta seuraavan levyn
äänitysten jälkeen olemme yhdessä päättäneet ratkaista asian tavalla
tai toisella. Andreas Kisser Sepulturasta on jo lupautunut auttamaan
meitä, mikäli päätämme soittaa keikkoja. Kiersimme Sepulturan kanssa
2003, ja huomasin jo silloin, että hänen soittotyylinsä muistuttaa aika
paljon Piggyn tyyliä kaikessa omaperäisyydessään.
Vaikka Voivod ei koskaan ole saavuttanut suuren metalliyleisön
suosiota, löytyy alan ammattilaisten ja muusikoiden piiristä runsaasti
arvostusta orkesterin omintakeista tyyliä kohtaan. Away myöntääkin,
että erityisesti edesmenneen bänditoverin arvostuksen puute on joskus
hieman kismittänyt.
– Meistä Piggy oli aliarvostettu kitaristi, ja nyt missionamme onkin
tuoda yhä enenevässä määrin hänen säveltämäänsä musiikkia ihmisten
kuunneltavaksi. Emme kuitenkaan ole tilanteesta mitenkään katkeria,
koska olemme hyvinkin tietoisia, että musiikkimme on aika omituista
esimerkiksi radioissa soitettavaksi.
Tällä hetkellä kaikki näyttää kuitenkin Voivod-leirissä erittäin
hyvältä. Awayn taidekirjan lisäksi orkesterin ensimmäinen DVOD-1-dvd on
saamassa kaksi jatko-osaa, bändin vaiheista on tekeillä dokumentti ja
vanhat levyt on tarkoitus julkaista uudelleen masteroituina.
– Asiat näyttävät etenevän juuri nyt melko mukavasti, vaikka
joudummekin paiskimaan koko ajan kovasti töitä. Suuri kiitos kuuluu
Jasonille, koska hän vetää puoleensa paljon julkisuutta, muun muassa
esiintymällä amerikkalaisessa tosi-tv-ohjelmassa Rock Star: Supernova.
Hän pitää jatkuvasti Voivod-paitaa päällään, ja kun ohjelmaa katsoo 30
miljoonaa ihmistä, saamme paljon ilmaista mainosta.
Koetteko itse olevanne missään asiassa jonkinlaisia modernin ajan
sotapäälliköitä, eli voivodeja, taistelemassa erilaisia asioita
vastaan?
– Olemme taistelleet bändinä lukuisten erilaisten ongelmien kanssa,
ja niistä olisi helposti riittänyt ainakin kahdellekymmenelle eri
bändille. Toki meistä on tuon seurauksena tullut myös vahvempia, mutta
henkisellä tasolla iskut ovat olleet joskus aika kovia.
– Koko Voivod-konsepti luotiin aikanaan, koska meistä ainut
mahdollisuutemme vaikuttaa maapallon katastrofaalisen tilaan oli puhua
siitä teksteissämme ja sitä kautta saada ihmisiä kiinnittämään asiaan
enemmän huomiota. Emme siis varsinaisesti taistele mitään vastaan, vaan
ennemminkin haluamme kasvattaa ihmisten tietoisuuden tasoa ja sitä
kautta saavuttaa hieman mielenrauhaa itsellemme.
– Emme myöskään taistele musiikillisesti ketään vastaan, sillä tähän
teollisuuden alaan kuuluvat erilaiset tyylit ja ilmiöt. Alkuaikoina
yritimme kuulostaa mahdollisimman aggressiiviselta, mutta jossain
vaiheessa tajusimme, että on mielenkiintoisempaa yrittää kuulostaa
mahdollisimman omaperäiseltä, mikä onkin jo paljon hankalampi juttu.
Toivottavasti hieman kokeellisemmasta musiikistamme välittyy kuitenkin
jonkinlainen perintö nuoremmille bändeille, jonka varaan he voivat
rakentaa omaa uraansa.
Julkaistu Inferno #39/2006
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti