Otsikon kolme sanaa kuvaavat niitä tunteita, jotka My Shamefulin
nokkamies, murisija-kitaristi Sami Rautio tuntee läheisiksi. Musiikin
toimiessa herran purkautumiskeinona ei liene vaikea arvata, että
kyseessä on doom metal -orkesteri.
– Kyllähän nuo tunteet ovat koko ajan taustalla olemassa, koska ne
ovat sellaisia asioita, joista ei voi päästää niin vaan irti, Sami
aloittaa pohdiskelun säveltämänsä musiikin emotionaalisesta sisällöstä.
– Koska viina ja huumeet eivät auta, niin johonkinhan ne on purettava.
Jos sattuu vielä sellainen tilanne, että tulee huono hetki eikä saa
musiikkia irti itsestään, niin ei paljoa hymyiltä töissä saati kotona.
Kaulakiikun kokeileminen ei kuitenkaan ole tullut mieleen?
– Ei perkele. Yksi kaveri on itsensä tappanut, ja olen nähnyt mitä se
lähipiirille tekee. Samaa ei viitsi omille läheisilleen tehdä. Maailman
pitää pyöriä jossain muualla kuin oman navan ympärillä.
My Shamefulin perustamisen aikoihin, vuonna 1999 Sami myöntää
saaneensa paljon vaikutteita My Dying Brideltä, aina nimeä myöten.
Nimen takana on kuitenkin myös paljon syvällisempiä merkityksiä.
– Pohjimmiltaan nimi viittaa kuitenkin haluun puhua asioista, joista
kaikki eivät halua puhua. Ei ole mitenkään kivaa myöntää, että elämässä
kaikki ei olekaan hyvin. Eihän sellaista kukaan halua edes myöntää.
Aina ei edes uskalla yrittää niin hyvin kuin pitäisi, mutta toisaalta
taas on tullut uskallettua yrittää tehdä juttuja, jotka olisi voinut
jättää yrittämättäkin.
Saksassa majaansa pitävä Sami on kerännyt ympärilleen täyden,
keikkojakin soittavan kokoonpanon erilaisista kulttuureista ja
lähtökohdista tulevista muusikoista. Edellä mainituista seikoista
johtuen Samilla ja orkesterin kolmella muulla jäsenellä on selkeä
henkinen pesäero.
– Kahden amerikkalaisen kanssa tuo henkinen ero on suurempi kuin
ainoan saksalaisjäsenen. Mutta vaikka me liikummekin vähän eri
maailmoissa, ei tähän mennessä mitään suurempia ongelmia ole ollut.
Aina pienen takomisen jälkeen visioni ovat jollain lailla perille
menneet.
– Tekstejäni en yleensä tykkää silti kauheasti selitellä. Pari kertaa
olen humalapäissäni kertonut pojille, mistä jotkut tekstit oikeasti
kertovat, ja kyllähän sieltä on kummeksuvia katseita takaisin tullut.
Tekstit ovat niin henkilökohtaisia, että minusta niitä on turha lähteä
selittelemään. En halua teksteihin mitään yhteiskunnallista
propagandaa, lohikäärmeitä ja miekkoja.
Entä perinteisessä doom metalissa usein vastaan tulevat uskonnollissävytteiset aihepiirit?
– Minulla on tullut esille korkeintaan viha uskontoja kohtaan, ja
uusimmalla levylläkin on yksi kappale, joka kertoo papeista, jotka
käytännössä elävät muiden tuskasta.
SYNKÄSTÄ SYNKEMPÄÄN
Sami kertoo syyskuun alussa julkaistavan kolmannen albumin The
Return To Nothingin olevan äärimmäisen raskasta ja suoraan päälle
hyökyvää doomia ilman viuluja, naislaulua tai koskettimia.
Pelkistetymmän ja äärimmäisempään suuntaan viedyn musiikillisen linjan
voi nähdä luonnollisen kehityksen sijasta myös eräänlaisena
kannanottona.
– Parin edellisen levyn arvosteluja lukiessani alkoi huvittaa, kun
niissä kehuttiin jotain synajuttuja. Olin, että hetkinen, ei se mikään
syntikka ollut vaan kitara. Ehkä tämän levyn kohdalla tuli sitten
jonkinlaista näyttämisenhalua, että soundit voi tehdä jotenkin
muutenkin ja kaikkeen ei tarvitse aina laittaa koskettimia.
Synkeämpään ulosantiin Sami täräyttää syyksi viisi Saksassa
vietettyä vuotta. Elämä Saksanmaalla on kuulemma välillä aikamoista
pään seinään lyömistä.
– Saksalainen yhteiskunta on vaan niin eri aallonpituudella kuin
Suomessa, ja minulla on ollut päällä sellainen viisi vuotta kestänyt
kulttuurishokki. Esimerkiksi ihmisten suhtautuminen työntekoon on aivan
erilainen kuin Suomessa. Itse olen helvetinmoinen työmyyrä, ja
Saksassa taas työkalut tippuvat kädestä lattialle heti kun kello lyö
viisi. Suorastaan vituttaa olla Saksassa.
Minkä takia siellä sitten pitää olla v-käyrää kasvattamassa?
– Suomesta oman alan työpaikan löytäminen olisi paljon vaikeampaa,
koska olen mandoliinikauppias eli myyn soittimia. Työssä kun minun
näkemykseni mukaan pitäisi edes jossain määrin viihtyä, niin ei
viitsisi lähteä mihinkään tehtaaseen vuorotyöhön. Sitä varmasti ampuisi
itsensä puolen vuoden kuluttua.
Synkemmästä yleisilmeestään huolimatta uusi levy tuntee aiempia selkeämmältä ja jopa helpommalta sisäistää.
– Viimeisen puolentoista vuoden aikana olen ollut hirveän pettynyt
uusien metallibändien tarjontaan. Vaikka levyjä tehdään hyvillä
soundeilla ja on hirveästi hienoja kikkoja, niin usein Candlemassin
Solituden tapaiset mieleenpainuvat kappaleet jäävät puuttumaan.
Tuntuukin, että metallipuolella yritetään väen väkisin päästä eroon ns.
pop-kaavasta, eikä välttämättä ole hyvä asia, että monimutkaisia
biisejä tehdään monimutkaisuuden itsensä takia.
– Meidän uusimmalla levyllä ei tällä kertaa ole yhtään yli kymmenen
minuutin kappaletta. Biisimme loppuvat silloin kun ne ovat sanoneet
sanottavansa. Lyhin mahdollinen My Shameful -biisi voisi hyvinkin olla
vain kolmen minuutin mittainen, ja tälle levylle muutama sellainen
uhkasikin tulla, mutta sitten löytyi kumminkin vielä sanottavaa.
– Musiikin tehtävä on herättää erilaisia tunteita, ja sellaista olen
meidän kappaleisiin hakenut, jopa niin, että ne tunteet voivat
vaihdella jopa saman kappaleen aikana. Esimerkiksi No Dawn -viisussa
mennään tosi painostavasta maailmanlopun fiiliksestä erittäin vihaiseen
tunnelmaan, sieltä kauhuleffafiiliksen kautta David Lynch -osuuteen ja
taas takaisin vihaan.
Olisiko sinun mahdollista tehdä vaikka näiden eri tunteiden ympärille rakentuva teemalevy?
– Viime aikoina itselle läheinen asia on ollut kuolemansairauden
kanssa taisteleminen. Siinä ehtii käymään niin monta erilaista
tunnetilaa läpi sairauden diagnosoimisesta noutajan tulemiseen, että
aihepiiristä riittäisi helposti tavaraa koko levylle.
Inferno #39/2006
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti