Hellbox
Hornahead
Omakustanne
4/5
Jos Hellbox olisi alkoholijuoma, se ei taatusti olisi kevyt
päärynäsiideri, vaan huurteinen ja ravitseva keskiolut. Ainakin
jälkimmäistä alkaa kovasti kaivata Hornheadin pyöriessä soittimessa
uudestaan ja uudestaan eikä maltaan suussa maistumisen syynä ole
sietokyvyn turruttaminen.
Edelliseen hieman paikallaan junnaavaan Sadisticlaw-täyspitkään
verrattuna materiaali rokkaa mustan räkäisessä hengessä kuin se usein
mainittu vesikauhuinen kolmijalkainen hirvi ja biiseissä on jotain
vaikeasti vastustettavaa perverssiä svengiä. Rivakka tempo kiidättää
MCD:n viittä kappaletta eteenpäin aikamoista laukkaa jota Hellvis
Perversleyn miehevän likainen ääni käskyttää osuvasti. Jos Venomia
kuvailtiin aikanaan Motörheadin äpärälapseksi, on Hellbox Venomin
lakanoille tarkoittama vahingonlaukaus.
Jos uroolta ja metallilta tuoksuva metakka kiinnostaa ja kartat suihkua, niin hellbox.4-all.org on sinun osoitteesi.
Impious
The Killer/Born to Suffer
Karmageddon Media
3/25 ja 2/5
Karmageddon Median uusintajulkaisujen sarja osa X: ruotsalaisen
nyttemmin Metal Bladella majailevan Impiouksen pari vuotta sitten alun
perin julkaistu täyspitkä The Killer ja toisena erillisenä osana
sarjassa vanhoista demoista, promoista ja liudasta covereita kasattu
Born to Suffer nimeä kantava sillisalaatti.
Impiouksen laskettelema death-thrash mellakka on helposti
rinnastettavissa edesmenneen maanmiestensä The Crownin vastaavaan eli
hienoisella rokkisvengillä väritettyjä kipakoita ralleja. Rallit rullaa
rennosti eteenpäin, mutta siinä missä The Crownin räkäiset menopalat
sisälsivät Mike Tysoninkin leukaan lävähtäviä koukkuja, jää Impiouksen
biisit huomattavasti valjummiksi ja tuntuvat parhaimmillaankin vain
pieninä korvatillikoina. Onneksi niin bändistä kuin saundeista löytyy
jämäkkyyttä, sille lepsumpana hommasta katoaisi pohja kuin entisen
miehen lapikkaista.
Born to Sufferin polkaisee käyntiin -01 äänitetyltä neljän biisin
promolta, jonka kaikkia raidat ovat päätyneet myös em. The Killer
–täyspitkälle. Äänenlaatu on yllättävän kovaa luokkaa eikä suuria eroja
albumiversioihin löydy.Kolmen biisin vuoden -96 demo onkin sitten
huomattavasti rupisempaa niin musiikiltaan kuin tallenukseltaan. Biisit
ovat aiempaa huomattavasti death metallisempia, suorempia ja samalla
myös tylsempiä. Levyn päättävät kuusi tunnettua lainavetoa, ovat
orkesterin itsensä mukaan olleet mukavia soittaa mikä on helppo uskoa.
Mikäpä metallibändi ei olisi coveroinut mm. Metallicaa tai Sepulturaa?
Harmi vain, että Impiouksen alkuperäisen kanssa 1:1 tulkinnat
kuulostavat ylitempoon hieman sinnepäin sutaistuilta roiskaisuilta.
Levyn päättävä One on onnistuttu raiskaamaan täydellisesti järjettömällä
rumpupapatuksella, joka ei istu sitten mitenkään kappaleeseen.
Kokonaisuutena sisällyksetön julkaisu.
Nightrage
Descent Into Chaos
Century Media
2/5
Tekijämiesten Tomas Lindbergin ja Gus G:n luomus Nightrage pukkaa
jatkoa reilu puolitoista vuotta sitten julkaistulle debyytille. Homman
nimi on edelleen yhdistää melodiota Göteborg henkiseen death metalliin
ja tekniseltä kannalta katsottuna kaikki osaset ovatkin oikeilla
paikoillaan.
Jos Sweet Vengeance lätyllä melodiat olivat makoisia ja sahausosiot
professionaalisia, ei Descent into Chaosilla ole jäljellä kuin
jälkimmäisiä. Käytetyt ideat tuntuvat moneen käytetyiltä eikä Tomasin
maailmankuulu ärinäkään onnistu puhkumaan kummoista puhtia latteaan
materiaaliin. Tarttuvuutta ei biiseissä ole kuin nimeksi ja muutenkin
kokonaisuus vaikuttaa väkisinkin edellisen levyn ylijäämämateriaalista
kasatulta.
Totaalisen umpisurkea ei levy toki ole ja löytyyhän levyltä useita
ihan kivoja raitoja, joista monet keskisuuretkin bändit olisivat
valmiita antamaan vaikka tarpeettoman vapaavalintaisen sisäelimen.
Nightragen kokeneiden muusikoiden tapauksessa vain on lupa odottaa
huomattavasti parempaa ja suhtautua astetta/pistettä kriittisemmin
luotuun lopputulokseen.
Soilwork
Stabbing The Drama
Nuclear Blast
3/5
Kuulijakuntaa runsaasti laajentaneen Figure Number Fiven jälkeen
Soilworkin tehtävä ei taatusti ole ollut helppo. Jokaisella levyllään
jotain hieman uutta keksineen ja melodeath genren rajoja kauemmaksi
työntäneen orkesterilta oli jälleen lupa odottaa paljon, mutta
valitettavasti Stabbing the Drama ei lunasta kuin puoliksi ehkä
kohtuuttoman koviksikin paisuneet odotukset.
Laadullisesti Soilworkin uutukainen ei missään nimessä ole huono,
sillä soundit on miellyttävän ärhäkät ja samaa voi sanoa myös itse
musiikista. Vaikka bändille tunnusomaisia tutun tarttuvia melodioita
onkin karsittu osittain, on niitä vielä yllin kyllin jäljellä
melokoukkuja kaipaaville. Uutena piirteenä on astetta aggressiivisempi
ote niin riffittelyssä, kappalerakenteissa kuin Björn ”Speed” Stridin
laulussa. Tämä tuokin osittain kaivattua uutta potkua musiikkiin, vaikka
samalla hittikimaraan osallistuvien kappaleiden määrä on aiempiin
levyihin verrattuna huomattavasti vähäisempi.
Levyn keskivartalon muodostavat Nerve ja Distance edustavat levyn
vahvinta ja samalla myös vanhinta Soilworkia. Loput kappaleista
muodostavat vahvoja ulokkeita, jotka kuitenkin voisivat ulottua hieman
kauemmaksi tasaisen vankan kappalemateriaalin muodostamasta vartalosta.
Original Motion Picture Soundtrack
Saw
Roadrunner Records
2/5 ja 4/5
Elokuvamusiikki on asia, johon harvemmin kiinnittää huomiota leffoja
tuijottaessa, mutta parhaimmillaan niillä on yhtä tärkeä merkitys kuin
loistavilla näyttelijäsuorituksilla. Nykypäivien trendi on kuitenkin
ollut tunkea soundtrack-levyille kappaleita bändeiltä, joita levy-yhtiöt
haluavat buffata keinolla millä hyvänsä ja useimmiten levylle
päätyneitä biisejä ei kuule korkeintaan kuin lopputekstien aikana.
Saw-leffan soundtrack ei onneksi ole täysin edellä mainitun kaltainen
julkaisu.
Soundtrackin kuunteleminen kohua ja kehuja herättänyttä Saw-elokuvaa
näkemättä oli sen verran hankala tehtävä, että leffan katselua piti
simuloida kuvittelemalla olevansa näkörajoitteinen istuen
samanaikaisesti pimeässä ja kuumassa saunassa. Kuvitellun leffan
alkuteksteinä toimii Chimaira, mutta tunnelma ei kohoa lähellekään
kattoa. Jännitys alkaa välittömästi tiivistyä Charlie Clouserin leffaa
varten säveltämän kakkosraidan kohdalla, jonka synkkä ja jyhkeä tunnelma
luo osuvia kauhuleffamaisia mielikuvia. Tällä samaisella konseptilla
kuljetaankin koko levy läpi, Clouserin hienon tummat ambient-henkiset
kilinää, kolinaa ja konebiittiä sisältävien sävellysten nostattaessa
tunnelmaa ja ihokarvoja pystyyn ja nosteessa olevien aggrometallistien
kappaleiden töksähdellessä väliin. Ainoa onnistunut valinta levyllä on
hieno ja rauhallinen Fear Factoryn Bite That Hand That Bleeds eikä
pelkästään vain nimeltään. Mutta missä on Sodomin The Saw Is the Law?
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
perjantai 1. syyskuuta 2006
Hamara #1/2005
Tunnisteet:
Hellbox,
Impious,
Nightrage,
Soilwork,
Soundtrack
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti