013
Armoa MCD
Propaganda
1
On lähes mahdotonta perustella millään
tasolla ainakin jossain määrin legendaarisen, ainoastaan yhden
täyspitkän Takaisin todellisuuteen vuonna -83 julkaisseen
punk-poppoo 013:sta viime vuonna tapahtunutta paluuta juhlistavan
pienjulkaisun tarpeellisuutta. Neljä biisiä ja rapia seitsemän
minuuttia CD:llä todella köykäistä, ponnetonta ja tylsää punk
rock -renkutusta innottomilla laulusuorituksilla, jollaiseen luulisi
pystyvän lähes minkä tahansa kyläpahasen aloittelevan punkista
hieman innostuneen rokkibändin.
Hauskaa ei edes ole ideatasolla tehdä
Täti maksaa niminen lainaversio Screwdriverin biisistä, jossa sanat
ovat osin Unicefin Käkimassaa biisistä. Kertakaikkisen hirveätä,
etenkin kun naisvokalisti Pörrin ”laulu” on lähempänä
läskiksi vedettyä lausuntaa. Eipä sillä, että yhtyeen toisen
lähes alkuperäisen jäsenen Kliggen laulusuoritukset muissa
kappaleissa olisivat yhtään sen parempia.
Armoa on täydellinen esimerkki siitä,
kuinka oman musiikillisen menneisyyden päälle virtsataan komealla
kaarella ja survotaan vielä maihareilla päälle syvemmälle
paskaan. Tahallaan tai tahtomatta, aivan sama, sillä ei ketään voi
tällainen kiinnostaa.
Axeslaughter/Sunface
Split 7”
Against Audio
1,5
Pikkupainos (200 kpl) pikkumustaa
vinyyliä kotimaiselta kaksikolta, jossa Axeslaughter vastaa
primitiivisellä old school death ja osin thrash metalinkin
sekoituksella tahdin piiskaamisesta Sunfacen painellessa jarrua
sludge-jumituksellaan.
Axeslaughter-kaksikon suttuinen
biisikolmikko ei tarjoa kummoistakaan hurmetta niin millään
tasolla, vaikka takana on jo kuitenkin mm. kolme julkaistua demoa
kuudessa vuodessa. Samaa voi sanoa hyvin pitkälti myös Sunfacen
äärimmäisen tyypillisestä jurnuutuksesta, josta löytyy kaikki
genren tyypilliset elementit aina rääkylaulusta raa'an
yksinkertaiseen riffittelyyn ja tuhnuisiin soundeihin. Silti
vasemmasta kuuloelimestä sisään ja oikeasta suoraan ulos.
Sunface peittoaa Axeslaughterin, mutta
tätä ei voi vielä pitää kummoisenakaan meriittinä. Demona
tämäkin julkaisu olisi edes jollain tasolla perusteltavissa,
seiskatuumaisena taasen ei.
Demolisher
Plague District
Deformation
4,5
Osin varsin kokeneestakin kaartista
koostuva Demolisher iski luuta kurkkuun jo viisi vuotta sitten
julkaistulla ensimmäisellä virallisella Enter the Suffering EP:llä,
ja nyt selkeästi lihaa luiden ympärille saanut möyrintä on
debyytillä on entistäkin mureampaa. Yhtyeen kehityskaari on
oikeaoppisesti komean nousujohteinen ja jos kotimainen viisikkomme
pystyy pistämään tästä vielä piirunkaan verran paremmaksi
seuraavalla kiekollaan, alkaa hävitys olla melkoisen totaalista niin
kotimaisen kuin ulkomaisenkin death metalin saralla.
Plague District tuo periaatteessa
mieleen alkuaikojen Hypocrisyn tuotokset Penetralian (1992) sekä
Osculum Obscenumin (1993), sillä sen verran samankaltaista erittäin
jylhää, tummasävytteistä ja tuhtia jyräämistä molempien
musiikista löytyy. Demolisher on vain selkeästi piirun jos
toisenkin verran melodisempaa ja monipuolisempaa tinkimättä
kuitenkaan tippaakaan tanakkuudesta ja muuttumatta missään
vaiheessa yhtään imeläksi.
Hienolla tavalla vanhakantainen muttei
kuitenkaan menneisyyteen takertuva Demolisher ei yritä olla
erityisen brutaali tai vauhdikas, vaan se onnistuu erilaisin
tehokeinoin temmonvaihdoksista, erilaisin laulusuoritusten,
välisoittojen ja tyylikkäiden melodioiden kautta luomaan
samankaltaista mystistä ja pahaenteisen synkkää tunnelmaa, kuin
mihin vaikkapa Pestilence pystyi Testimony of the Ancientsilla tai
Morbid Angel Covenantilla.
Jotain bändin sävellystaidoista
kertoo myös sekin, että siltä onnistuu mainiosti niin lyhyemmät
kolmen-neljän minuutin rypistykset kuin albumin avaava lähes
seitsenminuuttinen hienon intron sisältävä Gathering Shadows tai
yli yhdeksän minuuttia kellottava päätöseepos Covered with Flies,
Guarded by Reptiles.
Rutto sen kalmalle tuoksuvasta
metallista pitävän periköön, joka ei tälle julkaisulle anna
mahdollisuutta!
Dublin Death Patrol
Death Sentence
Mascot
3
Bay Area kaveriporukan viisi vuotta
sitten julkaistu DDP 4 Life albumi ei jäänytkään ainutkertaiseksi
julkaisuksi, sillä nyt vokalistipari Chuck Billy ja Steve ”Zetro”
Souza on koonnut taas saman vanhan porukan kasaan ja synnyttänyt
kymmenen yhteensä klassisen vinyylimitan kellottavaa uutta
kappaletta. Kokeneilta ammattimiehiltä syntyy edelleen tasaisen
laadukasta jälkeä, mutta ilahduttavan monipuoliseen ja
hyväntuuliseen debyyttiin verrattuna Death Sentence on pykälän jos
toisenkin verran tylsempi.
Tunnistettavan laulajakaksikon hyvin
yhteensopivat vaikkakin varsin erilaiset äänet ovat edelleen
vahvassa kuosissa ja kitarastikolmikon sahaus jämäkkää ja
sooloissa runsaasti tyylitajua. Vaan missä ovat killeririffit ja
tukkaan tarttuvat kertsit? Nyt suurilta osin keskitempoiset
thrash-veisut ovat kyllä perustuksiltaan ok-kunnossa, mutta
viimeisen silauksen tuova elintärkeä rappaus jää uupumaan joka
osa-alueella lähes kokonaan.
Nyt levyn muutamat parhaimmat palat
olisivat jäsenistönsä pääbändien levyillä korkeintaan hyvää
keskitasoa jos sitäkään. Sävellyksissä turhan helpolla itsensä
päästäneiden soittajien hauskuus ei välity kuulijalle, seikka
jonka hyvin osoittaa myös levyn päättävä tylsä versio
Plasmaticsin Butcher Babysta. Lopullista tuomiota en DDP:lle silti
kuitenkaan langeta, ehkä viiden vuoden päästä kuullaan taas
relevantimpaa materiaalia. Ja onhan meillä aina niin vanhat kuin
uudetkin levyt Testamentilta, Laaz Rockitilta ja Exodukselta.
Famine Year
Tervetuloa tilastoihin 7”
Make a Difference, Build a Pipe
Bomb/Psychedelica
4,5
Vajaa vuosi sitten Hautauksen kanssa
julkaistu splitti oli jo melkoisen kiivasta käskyttämistä Famine
Yearin osalta ja nyt julkaistavalla seiskalla komentosanat ovat
entistä karskimpia ja niitä on enemmän. Yhdeksän kappaleeseen ei
tuhlata enempää aikaa kuin noin 11 minuuttia. Asento! Lepo! Asento!
Taakse poistu!
Yhtyeen rivakka & tanakka
grindcoren ja crust punkin risteytys on aiempaan verrattuna
entistäkin hallitumpaa, tarttuvampaa ja ärhäkämpää ilman
kompromisseja tai tyylin muutoksia. Etenkin B-puolen nelikko kaikessa
monipuolisuudessaan ja raivokkuudessaan on kauttaaltaan timangin
kovaa terävimpänä kärkenään vahvasti hittipitoinen Huominen.
Toinen toistaan lukuisampien
levy-yhtiöiden latteisiin ja mitäänsanomattomiin julkaisuihin
kyllästyneiden kannattaisi joskus nähdä hieman vaivaa ja tutkia
mitä Spotifyn tuolta puolen voisikaan löytyä. Famine Year on
erinomainen esimerkki siitä, kuinka elinvoimainen ja energinen
Suomen underground-kulttuuri musiikinkin saralla on, ja miten sieltä
voi löytyä paljon kuolleeksi hevoseksi julistettua
musiikkiteollisuutta eteenpäin omalla tavallaan piiskaavia bändejä.
Hävitys
Ei paluuta 7"
Omakustanne
3,5
Vuosi sitten Wardin kanssa 7” splitin
julkaissut Hävitys on nyt omillaan seiskansa kanssa. Sanoitukset
sisältävät kääreet on komeat ja analogiset kepeät ja lämpimät
sekä sopivan suttuiset soundit ilahduttavat korvia näinä aikoina,
jolloin musiikillista karskiutta helposti ylikorostetaan
tuotannollisin seikoin.
Jyväskyläläisten musiikillinen
lähestymistapa crust-sävytteiseen grindiinsä ei ole kaikista
perinteisin, sillä kappaleista löytyy usein kiehtovan epätavallisia
ja surumielisiä melodianpätkiä paahtamisen ohessa, josta
parhaimpana esimerkkinä Pedon hetken intro. Hävitys ei yritä
kuulostaa niin musiikillisesti kuin tekstillisestikään äärimmilleen
viedyn aggressiiviselta, vaan genren vallitsevista normeista hieman
poiketen sen ote kumpaankin osa-alueeseen on hyvin inhimillinen.
Pari vuotta kasassa olleella porukalla
on pikkuisilla julkaistussa musiikissa hyvä alku ja yksilön
alistumista vallitseviin normeihin vastaan pistävää sanomaa on
helppo sympatiseerata. Silti tuntuu, että niin ideoita kuin
sovituksiakin hieman pohtimalla yhtyeen anti olisi entistäkin
iskevämpää ja hävitys totaalisempaa.
Lita Ford
Living Like a Runaway
SPV
2,5
Lita Ford oli mirkkujen mirkku ja
märkien yöunien kohde 80-luvun lopussa, mutta olipahan
kitaristi-solistilla myös musiikillista annettavaa. Vuonna 1988
ilmestynyt ja melkoiseksi hitiksi noussut kolmas sooloalbumi Lita on
edelleen läpeensä komeaa ja miellyttävää kuunneltavaa popahtavan
metallin saralla eikä kahta vuotta myöhemmin ilmestynyt Stiletto
sekään ollut kovin paha notkahdus edeltäjäänsä verrattuna.
90-luvulla ura kuitenkin hiipui eivätkä
pari seuraava levyä herättäneetkään juuri kiinnostusta. Lähes
15-vuoden tauon jälkeen paluulevy Wicked Wonderland (2009) piti olla
raskainta Lita Fordia ikinä, mutta vastaanotto lähes kaikkialla
tympeään ja tekorankalta kuulostavaan hard rock -ilkeilyyn oli sen
verran yksimielisen murskaavaa, että sijoitin täysin
poikkeuksellisesti albumin KP-kategoriaan ja tokkopa päätöstä on
tarvinnut katua. Halusin säilyttää puhtaat mielikuvat Lita
Fordista hemaisevana hard rock -jumalattarena, joka saa aikaan niin
kuuloelimissä kuin nivusissa kummaa kihelmöivää tunnetta.
Living Like a Runaway onkin onneksi
selkeätä paluuta 80-lukulaiseen kepeän hard rockin pariin
slovareineen ja duettoineen. Pitkäaikaisesta miehestään ja
sävellysaisaparistaan Jim Gillettestä (ex-Nitro) nyttemmin eronnut
Ford on saanut uudella levyllä paljon apua mm. tuottamisesta sekä
osasta sävellyksistäkin vastuussa olevasta Gary Hoyelta, joka on
soittanut myös bassot sekä kitarat.
Ääni ja laululinjat viiden kympin
rajapyykin ylittäneellä mimmillä on edelleen hyvin hallussa eikä
itse musiikkikaan ole yhtään pöllömpää. Biisit etenevät
amerikkalaisille tyypillisellä tavalla ammattimaisesti ja tunnelma
on kepeä ja letkeä. Yli- tai alisuorituksia ei albumilta löydy ja
lopputulos onkin harmittavan harmitonta joskin äärimmäisen helppoa
kuunneltavaa ilman yhtäkään päähän todella soimaan tunkeutuvaa
biisiä. Edes Nikki Sixxin kynäilemä päätösraita A Song to Slit
Your Wrists By ei erotu joukosta sen kummemmin edukseen. Taidanpa
laittaa Falling in And Out of Loven soimaan.
Nachtmystium
Silencing Machine
Century Media
4
Kaksi vuotta sitten ilmestynyt Addicts:
Black Meddle Pt. II oli Nachtmystiumin viides, mutta minulle
ensimmäinen albumi joka iski. Ja todella kovaa. Jos orkesteri ei nyt
koskaan ole ollutkaan tyyliltään sieltä amerikkalaisimmasta ja
puritaanisimmasta päästä black metalia, otti se muutamia erittäin
onnistuneita harha-askelia kauas genrerajojen ulkopuolelle
Nightfallin ja No Funeralin kaltaisilla kokeellisilla kappaleillaan,
ainakin tyypillisimmässä BM-konseptissa ajateltuna.
On hieman outoa yrittää ymmärtää,
miksi Suomessakin lähes kokonaan metalligenren ulkopuolelta tulevat
hipsterit ovat ainakin osittain alkaneet diggailla Nachtmystiumin
kaltaista yhtyettä. Silencing Machine ei ole musiikillisesti yhtä
rohkea ja rajoja venyttävä kuin edeltäjänsä, mutta onpahan se
silti vallan vahva kokonaisuus kosketinvetoista ja juuri sopivan
karhean melankolista rehellistä mustaa metallia, jonka pitkähköistä
kappaleista löytyy runsaasti kuuntelukestävyyttä luovaa sekä
tempollista että tunnelmallista vaihtelua niin biisien sisältä
kuin niiden väliltäkin.
Aluksi albumin kolme ensimmäistä
vauhdikkaasti etenevää kappaletta tuntuvat toimivan jonkinlaisena
alkusoittona lopuille, vaikkeivät ne missään nimessä ole huonoja
ja alkavat aueta paremmin toistojen myötä. Loput seitsemän veisua
vain muodostavat yhdessä vahvan ja monipuolisen kokonaisuuden, jonka
huipuiksi nousevat I Wait in Hell sekä Give Me the Grave ”slovari”.
On hienoa huomata orkesterin pystyneen
luomaan edelleen itsensä näköisen ja vahvan seuraajan levylle,
joka nosti sen pykälää tunnetummaksi porukaksi hommaten paikan
Century Median rosterista.
Nuket
Eksyneet sankarit
Propaganda
1,5
Hajanaista Eksyneet sankarit kokoelmaa
kuunnellessa käy nopeasti selväksi, miksi Pyhät Nuket orkesterin
jäämistöstä vuonna 1985 muodostettu pirkanmaalainen Nuket on aina
jäänyt korkeintaan pienen diggaripiirin unohdetuksi pienuudeksi.
Toki tätä mielikuvaa voi osaltaan vahvistaa myös levyn
kappalevalikoimakin, onhan se koostettu suurelta osin bändin
kakkosalbumin On maantiellä mittaa (1988) kappaleiden eri versioilla
täydennettynä aiemmin julkaisemattomalla materiaalilla samalta
aikakaudelta sekä Eksyneet sankarit singlellä.
Nukkejen musiikki on paljon velkaa Yön
kahdelle ensimmäiselle albumille mutta saman aikakauden Popedalle,
vaikka Nuket yrittävätkin olla enemmän hard kuin suomi tai
manserokkia. Levyn sinällään vielä varsin siedettävän
avauskolmikon jälkeen meininki alkaa olla sen luokan karmeaa
munatonta jollotusta, jota ei pystyisi pelastamaan halutessaan edes
Costello Hautamäki yhdessä Pate Mustajärven kanssa.
Vaikka tuntisi kuinka kovaa kaihoa tai
nostalgiaa 80-luvulla vietettyä idealistista ja naivia nuoruutta
kohtaan, vyöryy myötähäpeä tunne massiivisena hyökyaaltoina yli
kerta toisensa jälkeen mitä pidemmälle levy etenee. Eksyneet
sankarit on hyvä osoitus siitä, kuinka kaiken vähänkään
vanhemman arkistojen kätköistä kaivetun materiaalin julkaisemista
ei voida pitää ainakaan kovinkaan kummoisena kulttuuritekona.
Total Devastation
Satama
Stabbing
3,5
Karhulan dieselillä kulkeva työmyyrän
Total Devastationin viidennen albumin tekoon on kulunut lähemmäs
neljä vuotta, mutta vääntöä tuntuu löytyvän edelleen rutkasti.
Eikä ideoistakaan tunnu olevan pulaa, sillä vaikka debyyttinsä
tovi sitten julkaissut sludge-poppoo Demonic Death Judgen nelikko
koostuukin pelkästään TD-ukoista, joilta osalta löytyy vielä
rokkiporukka Kaihoro ja rumpali Jarmo Pikaltakin uutta albumia
parhaillaan äänittävä Omnium Gatherum, on Satama haastavinta ja
kirjavinta jurnuutusta mitä bändi on koskaan tehnyt.
Levy on jaettu teemallisesti kahteen
osaan, ensimmäiset kahdeksan kappaletta käsittävään Concrete
Boots -osuuteen ja lopun Escaping from Real Worldiksi nimettyyn
neljän kappaleen kokonaisuuteen. Ratkaisu on toisaalta varsin
ymmärrettävä, sillä albumin alkupää on selkeästi runnovampaa
ja ärhäkämpää rouhean death- ja stoner metal myllyn läpi
vedettyä materiaalia lopun keskittyessä astetta kokeilevampaan ja
tunnelmallisempaan musisointiin. Kahteen selkeään eri osaan
jaoteltuna musiikillinen ero biisien välillä on vielä selkeämpi
kuin mitä se olisi yhteen sekoitettuna, mutta päätösnelikon
omalaatuinen, osin häiriintyneenkin melankolinen ilmapiiri kiehtoo
silti aggressiivisempaa ja säröisempää alkua selvästi enemmän.
Vaikka kymiläisporukka osaakin räyhätä
erittäin uskottavasti, on lähes tunninmittaisella Satamalla silti
kokonaisuutena liikaa pituutta. Tasapainoisempi ja samalla
yllättävämpi kokonaisuus olisi muodostunut todennäköisesti
karsimalla hiukan alkupäästä ja pistämällä kappalejärjestys
kokonaan sekaisin. Satama vaikuttaa hivenen liian ahtaalta paikalta,
jossa kalastuspaatteja on muutama liikaa suhteessa luksusjahteihin ja
soutuveneisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti