Niin lapset kuin hevimiehet ovat hänen nimeään loruilleet
leikeissään ja riimitelleet lyriikoissaan. Kirvesmurhaajan Lizzie
Bordenin legenda elää yhä tänäkin päivänä vankasti niin itseään kuin
orkesteriaan Lizzy Bordeniksi kutsuvan amerikkalaisen toimissa.
Lizzy Bordeniin on alusta asti lyöty glam rockin leima, mikä johtui
pitkälti heidän ulkonäöstään sekä intensiivisestä keikkailusta LA:n
klubiskenessä muiden meikki- ja huivibändien kanssa. Orkesterin imago
ja tyyli oli kuitenkin enemmän velkaa Alice Cooperin kaltaisille
shokeeraaville artisteille kuin lähempänä naista näyttäville ja niitä
kainaloonsa kahmiville kauniille pojille eikä musiikissakaan juuri
laulettu rakkaudesta ja läpi yön bailaamisesta. Musiikillisestikin bändi
oli enemmän velkaa Iron Maidenin ja Judas Priestin kaltaiselle heavy
metalille, kuin varsinaiselle kiiltokuvarockille.
Niin monen muun aikalaisensa tavoin, Lizzy Bordenin ura alkoi 80-luvun
alkupuolella Los Angelesissa. Ensimmäinen ja ainoaksi jäänyt Demo ’83
kiinnitti pari vuotta aiemmin Metal Blade levymerkin perustaneen Brian
Slagelin huomion, joka oli ehtinyt tuoda runsaasti näkyvyyttä useille
vielä tuolloin vailla levytyssopimusta oleville bändeille kuten
Metallica, Slayer, Overkill, Trouble ja Armored Saint julkaisemalla
heidän kappaleitaan sarjan Metal Massacre –nimen alla kulkeneita
kokoelmalevyjä.
Lizzy Bordenin Rod Of Iron –kappale julkaistiin sarjan nelososalla ja
myöhemmin uudestaan orkesterin vuonna -85 julkaistulla debyytillä Love
You To Pieces. Väliin mahtui Rainbow coverin Long Live The Rock ’n’
Roll sisältänyt Give’em The Axe EP (-84), jonka senkin julkaisi Metal
Blade aivan kuten tähän mennessä kaikki yhtyeen kuusi täyspitkää
studiolevyä, pari EP:tä ja singleä, livelevyn sekä Best Of –kokoelman.
And gave her mother forty whacks…
Orkesterin debyytti esitteli jo tuolloin monipuolisen kokoonpanon,
jonka musiikki oli samaan aikaan melodista, mutta myös rankkaa.
Termillä power-metal kuvattiin yleisesti myös heidän musiikkiansa,
vaikka nykyisellään se tuokin mieleen monelle aivan toisenlaisia
mielikuvia. Monet pitävätkin albumia Lizzy Bordenin parhaana ja
aliarvostettuna metallin klassikkona etenkin Amerikan ulkopuolella.
Hehkutuksella on kieltämättä vankat perusteensa, sillä levyltä löytyy
useita tarttuvia mutta mallikasta kitarointia esitteleviä kappaleita,
joiden kruununa on Lizzyn omintakeiseksi ja tavaramerkiksi nousseet
mutta mielipiteitä tehokkaasti jakavat korkealta ja kovaa vedetyt
laulusuoritukset.
Vain vuosi debyytin ilmestymisen jälkeen bändi julkaisee niin
tuplalevylle kuin videolle ja modernin teknologian mahdollistamana
myöhemmin DVD:lle päätyneen The Murderess Metal Road Show
–livetallenteen. Tällä kuullaan ja ennen kaikkea nähdään kaikki
debyytin kappaleet sekä osa myös ensimmäisen EP:n biiseistä. Shock metal
–imagoa vahvistaa Love You To Pieces -kappaleen aikana
alusvaatteisillaan keikistelevän neitokaisen sullominen laatikkoon ja
tämän mestaaminen milläs muullakaan kuin kirveellä. Veren kanssa
lotraava Lizzy antaa myös yleisölle osansa eikä tylyltä kohtalolta
säästy edes lavalle saapasteleva Joulupukkikaan Psychopath –veisun
aikana. Taattua ja harmitonta viihdettä, joka saattaa ehkä naurattaa
mutta samalla myös ihastuttaa ja muistuttaa vanhoista hyvistä ajoista
jolloin vastaavia show-numeroita vielä nähtiin metallikonserteissa.
Lizzy Borden ei levännyt laakereillaan, vaan saman vuoden -86
syyskuussa em. liven kanssa julkaistiin Menace To Society, jonka nimi
kuvaa hyvin ajan henkeä amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Orkesteri
joutui välittömästi senaattorien ja muiden politiikan silmäätekevien
vaimojen perustaman vuonna 1985 Parents Music Resource Centerin (PMRC)
hampaisiin mm. Twisted Sisterin, Mötley Cruen, Venomin sekä W.A.S.P.:in
kanssa, joiden katsottiin olevan haitallisia nuorisolle seksiä,
väkivaltaa, alkoholin- ja huumeiden käyttöä ylistävien sanoitustensa
kanssa. Vaan mikä yritetään kieltää, kohottaa vain suosiotaan ja niin
kävi myös Lizzy Bordenin kanssa. Menace To Society oli vahva seuraaja
debyytille, eikä varsinaisia muutoksia tyylissä kuullakaan, ainoastaan
aavistuksen pidemmälle jalostettuja musiikillisia ja tekstillisiä
ideoita.
When she saw what she had done…
Silloin kun metalli on kuumaa, on sitä taottava. Lizzy Borden takoi
ensin Visual Lies –albumia ennakoivan Me Against The World –singlen
heti perään Terror Rising EP:n ja kaikki nämä kolme julkaisua vuoden
1987 aikana. Levyllä kaikki loksahti vielä entistäkin paremmin
kohdalleen aina parantuneita soundeja, Lizzyn entistäkin vakuuttavampaa
laulua ja tarttuvampia kappaleita myöten. Hullunkurisesta lähes
väkisinkin naurunpyrskähdyksiä aiheuttavasta kansikuvasta huolimatta
levyllä on toinen toistaan parempia kappaleita. Avausraita Me Against
The World on todellinen heavy metalin kapinahenkeä liehtova tunnuslaulu
ja yksi orkesterin parhaiten tunnetuista ja menestyneimmistä
lauluista.
Loppuunmyydyt kiertueet niin Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassakin
seurasivat levyn julkaisua ja kuluikin pari vuotta, ennen kuin seuraaja
Master Of Disguise ilmestyi. Suuria muutoksia ei menestyksekkääksi
havaittuun kaavaan oltu haettu, ainoastaan sävellykset olivat aiempaa
entistäkin monipuolisempia ja kunnianhimoisempia. Osana Metal Bladen 25
vuoden taipaleen juhlistamista musiikkibisneksessä levy julkaistiin
uudelleen yhdessä Visual Liesin kanssa bonusraidolla ja DVD:llä
varustettuna. Tarjonnan on vastattava kysyntää ja vielä lähes pari
vuosikymmentä alkuperäisistä julkaisuista sitä Lizzy Bordenia kohtaan
riittää. Huolimatta huomattavasti suuremmasta suosiosta ja
tunnettavuudesta Atlantin tuolla kuin tällä puolen, osoitti bändi
viimeistään olevansa kaikkea muuta kuin pelkkä Amerikan ihme.
Mitä tämän Master Of Disguisen jälkeen tapahtui, on pienoinen
mysteeri, johon suuri ja kaikkitietävä Internetkään ei etsivälle tarjoa
vastausta. Bändi tuntui katoavan täydellisesti kartalta ja kysynnästä
sekä toivoa paluusta antoi ainoastaan vuoden -94 The Best Of Lizzy
Borden –kokoelma. Hiljaiselo kuitenkin jatkui jatkumistaan.
…She gave her father forty-one
Paholainen pitää kuitenkin huolta omistaan ja kymmenen vuoden
hiljaiselon jälkeen vuonna 2000 orkesteri ilmoitti hieman yllättäenkin
julkaisevansa uuden levyn Deal With The Devil.
Alkuperäisessä
kokoonpanossa kitaristit ja basistit olivat vaihtuneet taajaan, mutta
vokalistin lisäksi rumpali Joey Scott Harges oli pysynyt uskollisena ja
paukuttanut nahkoja jokaisella levyllä. Vaikka levyllä soittaakin
lukuisia sessiomuusikoita mm. Joey Vera, omalle tyylille oltiin
uskollisia pitkästä tauosta huolimatta. Konstailematonta ja melodista
nykyaikaan tuotua metallia 80-luvun hengessä, jossa tälläkin kertaa
riffittely ja kitaratyöskentely oli ensiluokkaista.
Vaan eipä alkanut tästäkään levystä aktiivinen murhaaminen keikoilla
ja kiertueilla. Osa syy löytyy varmasti vanhojen konkareiden halusta
karistaa glam-metal viitta harteiltaan ja luoda jotain hieman uutta ja
erilaista. Lizzyn nimissä tämä ei kuitenkaan ollut järkevää, joten
vanha parivaljakko kasasi ympärilleen uuden kokoonpanon Starwood–nimen
alle ja julkaisi vanhan yhteistyökumppaninsa Metal Bladen kautta If It
Ain’t Broke, Break It –debyytin vuonna 2004. Kappalemateriaalia nojaa
huomattavasti enemmän niin 70-luvun hard rockiin a’la Kiss ja The New
York Dolls kuin saman genren uudemman aallon lipunkantajista kuten The
Darkness ja Velvet Revolver. Kokoonpanon kakkoslevyä on valmisteltu
pitkään ja hartaasti, mutta ainakaan toistaiseksi sen
julkaisupäivämäärästä ei vielä ole tietoa.
Mutta eipä ole Lizzy Bordenkaan vielä haudattu, sillä lokakuussa 2007
ilmestyi taas kuin puskista bändin kuoleman kanssa teemallisesti
flirttaileva kuudes studiolevy Appointment With Death. Edellislevyn
tavoin mukaan oli saatu nimekäs joukko erilaisia muusikkoja aina vanhan
liiton kitarasankareista George Lynchiin äärimetallin erikoisosaajaan
Erik Rutaniin. Levy on vahvasti nykyajassa kiinni musiikillisia juuriaan
unohtamatta, jonka tekemiseen aina kansia ja tarinaa myöten on todella
panostettu. Vaikka albumi onkin vahva, tummasävytteinen ja
monipuolinen näytös, ei aivan samaa vanhojen levyjen iskevyyttä
kuitenkaan ole tavoitettu. Selkeä osoitus se kuitenkin on bändin
elinvoimaisuudesta ja relevanttiudesta yhä lähes neljännesvuosisata
perustamisensa jälkeen. Lizzyn kirves heiluu yhä, ei ehkä yhtä
tappavasti kuin ennen, mutta silti kylmän harkitusti.
Julkaistu Inferno #51/2007
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti