- Syy jatko-osan tekemiseen 15 vuoden takaiselle Abigail levyllemme on pitkälti fanien, kertoo King Diamond heti kättelyssä udellessani syitä uuden Abigail II: The Revenge levyn tekemiseen.
- Fanit ovat jo pitkään sanoneet kuinka hienoa olisi, jos tekisimme samankaltaisen levyn kuin Abigail ja jatkaisimme levyllä ollutta tarinaa. Vastasin tuolloin aina kieltävästi ja minusta ei vieläkään ole mielekästä tehdä samanlainen levy kuin olemme kerran jo tehneet. Olisi ollut varsin helppoa kuunnella Abigail levyä kolme päivää putkeen ja kirjoittaa sen jälkeen samantyyppisiä riffejä ja melodioita. Lukuisten toiveiden jälkeen aloin kuitenkin kypsyttelemään asiaa parisen vuotta sitten. Tuolloin ajankohta ja kokoonpano ei vain ollut sopiva jatko-osan tekemiseen. Ei silti, että tuolloinen kokoonpanomme olisi ollut mitenkään huono.
- Loppujen lopuksi kaikki tapahtui varsin nopeasti, melkein kuin itsestään. Viime vuonna olimme juuri päättäneet House of God jenkkikiertueen ja muutaman viikon kuluttua tuosta menimme suoraan studioon. Emme koskaan olleet tehneet vastaavaa. Tuossa välissä menetimme niin kitaristimme, basistimme kuin rumpalimmekin pääosin kaikki perhesyistä. Löysimme kuitenkin uuden rumpalimme Matt Thompsonin ja hän on todella uskomaton rumpali, vähintäänkin yhtä hyvä kuin Mikkey Dee. Hänellä on hyvin samanlainen tyyli ja ajatustapa rumpujen soiton suhteen kuin Mikkeyllä ja hänen mukaan musiikkiin tuli paljon vanhaa asennetta, tyyliä sekä kompleksisuutta. Saimme mukaan myös vanhan basistimme Hal Patinon, joka soitti Conspiracy ja The Eye levyillä. Hän on todella loistava basisti niin studiossa kuin keikoillakin. Toki oli hieno homma saada vielä Mike Wead mukaan kitaraan. Juttelin Hank Shermanin (Mercyful Fate) kanssa ja kysyin hänen mielipidettään Miken ottamisesta mukaan levyllemme. Hankilla ei ollut mitään sitä vastaan, koska Mercyful Fate ei tuolloin ollut levyttämässä tai keikkailemassa. Hänen mielestä saisimme loistavan kitaristin bändiin ja koska Mike ei koskaan ole ollut pääasiallinen biisinikkari missään bändissä, ei mikään tulisi varsinaisesti myöskään muuttumaan. Miken soolot uudella levyllämme ovat olleet parhaita mitä koskaan olen kuullut hänen soittaneen, suitsuttaa King uutta kokoonpanoaan eikä ollenkaan syyttä.
Levyä kuunnellessa tunnelma on todellakin hyvin samankaltainen kuin Abigailin aikoihin, vaikka musiikki ei samalta kuullostakkaan.
- Kun olimme saaneet biisit tehdyiksi, olimme täysin vakuuttuneita siitä, että juuri tältä Abigail II:n pitääkin kuullostaa, tuoreelta ja nykyaikaiselta. Paljon uusia tuoreita juttuja yhdistettynä vanhojen aikojen monimutkaisille ja aggressiivisille tyylillemme. Tämän lisäksi mukana on paljon teatraalisuutta niin sanoituksissa kuin musiikissakin. Tämänhän voit kuulla mm. levyn introssa. Halusimme ääneni kuullostavan siinä samalta kuin Abigailin introssakin, mutta hiukan selvempänä, jotta sanoista saisi paremmin selvää. Levyhän alkaa täsmälleen samalla lauseella kuin mihin Abigail päättyi ja asettaa tunnelman heti oikeanlaiseksi, kertoo King ja demonstroi lausumalla matalalla äänellä levyn aloitussäkeen.
- Levyllä on myös niin naisvokalisti laulamassa Abigailin osuudet kuin pieni kuusivuotias tyttö laulamassa lapsen osuudet. Kokonaisuutena tällä levyllä on erilaisia lauluosuuksia enemmän kuin millään aikaisemmalla levyllämme ja mm. tämän vuoksi levyn tekeminenkin kesti pidempään kuin normaalisti. Kun oli minun vuoroni laulaa omat osuuteni, kuuntelin mitä bändi oli saanut aikaiseksi ja olin todella innoissani. Sain heidän suorituksestaan paljon uutta inspiraatioita omiin osuuksiini ja olin koko ajan pyytämässä lisää raitoja laulua varten. Tällä levyllä olen todella ylpeä ja tyytyväinen omaan suoritukseeni ja ääneeni.
- On hyvin helppoa sanoa, että tällä hetkellä meillä on paras kokoonpanomme kuin koskaan aiemmin. Monet ovat myös sanoneet, että tämä levy on paras mitä olemme koskaan tehneet ja olen heidän kanssaan samaa mieltä. Viimeiset 1.5 viikkoa studiossa oli vain minä ja apulaistuottajamme. Miksasimme ja masteroimme levyn kaksistaan saadaksemme juuri sellaisen soundin kuin halusimme. Saatuamme levyn valmiiksi en kuunnellut sitä ollenkaan kolmeen viikkoon ja kun sitten pistin sen soimaan ensimmäistä kertaa, menin aivan kananlihalle. En koskaan aiemmin ollut saanut sellaista tunnetta kuunnellessani omaa musiikkiamme ja tuolla hetkellä olin varma, että olimme saaneet aikaiseksi jotain todella erikoista.
Inspiraation ja luovuuden lähteillä
Udeltaessa Kingiltä mistä mies oikein saa ideansa levyjensä tarinoihin ja kappaleisiin, ei vastaus ole kovinkaan yllätyksellinen.
- Kaikki vain on jossain syvällä minussa, enhän minä tietenkään koskaan ole omia vanhempiani tappanut tai mitään sellaista. Alkuperäinen Abigail tarina tai muutkaan tarinani eivät perustu suoraan tositapahtumiin. Osa ideoista tosin perustuu joihinkin asioihin, joita olen itse joskus kokenut. En ole temmannut kaikkea täysin tuulesta, osa mitä olen nähnyt ja kuullut jää alitajuntaan ja saattaa sitten joskus myöhemmin kirjoittaessa putkahtaa esiin täysin tiedostamatta. Joskus joudun toki tekemään taustatutkimusta, kuten kirjoittaessani sanoituksia Voodoo levyä varten. En tuolloin tiennyt paljoakaan koko hommasta muuta kuin mitä kaikki ihmiset tietävät eli päättömiä kanoja ja neulojen tökkimisen pieniin nukkeihin. Halusin perehtyä mitä varsinaisen voodoo uskonnon takana oikein on ja mistä siinä on oikein kyse.
- En lue paljoakaan kirjoja, koska minulla ei siihen ole yksinkertaisesti aikaa. Pidän kyllä elokuvista ja muistakin kuin kauhuleffoista, mutta tiedän että minulla on aivan tarpeeksi mielikuvitusta ja inspiraatioita ilman leffoja ja kirjojakin apua omien tekstieni kirjoittamiseen, kertoo King kysyttäessä mieltymyksistä kirjoihin ja elokuviin.
- Yritän todellakin olla ottamatta ideoita kirjoita tai elokuvista ja jos joskus kuulen jonkun sanovan, että hei tämähän on siitä ja siitä elokuvasta, muutan heti tarinaani. Minulla on aika vilkas mielikuvitus ollut lapsesta saakka. Yritän silti olla uusille ajatuksille avoin ja tarkkailen ympäristöäni ja ihmisiä sekä mitä he tekevät toisilleen. Kaikkea näkemääni voin käyttää tarinoissani, vaikka tapahtumat sijoittautuisivatkin 100-200 vuotta menneisyyteen. Ihmisen perusvaistot ja toisten ihmisten kohtelu ei loppujen lopuksi ole paljoakaan muuttunut vuosien saatossa. Kuvailemani tilanteet ja asiat saattavat joskus tosin kuullostaa aika äärimmäisiltä, koska minua kiinnostaa kauhu ja okkultismi ja sijoitan tapahtumat usein juuri noihin aihepiireihin.
- Elokuvista puheen ollen joku b-luokan kauhuleffaohjaaja halusi minun tekevän musiikkia hänen elokuvaansa vuosia sitten, mutta ei siitä koskaan mitään tullut. Olisihan se toki hienoa, että joku esittelisi minut jollekkin lahjakkaalle ohjaajalle kuten Tim Burtonille. Olen varma, että oikeissa käsissä jostakin tarinastani kuten Abigailista tai Voodoosta saisi todella hyvän ja pelottavan elokuvan. Minulla ei vain ole minkäänlaisia kontakteja ihmisiin, jotka ovat elokuvabisneksessa mukana ja tilanne sen suhteen on vähän sama kuin aloittelevilla bändeillä, jotka ovat saaneet ensimmäisen demonsa tehtyä.
Nuoteista sanoihin
- Kun aloitan miettimään ja tekemään uutta King Diamond levyä, minulla on vain yksi ainut ja oikea tapa tehdä asia. Ensin minulla on oltava idea levyä varten mistä aion kirjoittaa. Yksinkertainen juonenrunko, joitain henkilöitä mutta ei mitään sen yksityiskohtaisempaa ja tämän jälkeen alkaa varsinainen musiikin tekoprosessi. En kuuntele mitään musiikkia moneen viikkoon varmistaakseni, että kaikki mitä teen tulee todella sisältäni. Jos kuuntelisin esimerkiksi Black Sabbathin alkupään tuotantoa ja ottaisin kitaran käteeni, alkaisivat riffit ja tempo muistuttaa Sabbathia. Kaiken pitää lähteä fiilispohjalta. Sävellän yleensä minuutin verran musiikkia kappaleen alkua varten joko kitaralla tai koskettimilla ja lopetan siihen. Tämän jälkeen kuuntelen seuraavana päivänä mitä olen saanut aikaan ja jos minulla ei ole fiilistä jatkaa kappaleen säveltämistä, saatan vaihtaa instrumenttia ja alkaa kirjoittamaan uutta kappaleenalkua. Näin minulla saattaa olla 2-3 kappaleen alkua työn alla yhtä aikaa ja jatkan aina sen kappaleen säveltämistä, joka tuntuu sillä hetkeltä parhaimmalta. En pysty tukahduttamaan omia mielialojani ja tällä sävellysmenetelmällä kappaleet saavat melkein oman sielun ja niissä on erilaisia tunnelma. Tämä on minusta hyvin tärkeä, kun tehdään levyjä, joissa on jokin teema tai konsepti.
- Uusimmalle levylle Andy kirjoitti kolme kappaletta ja minä loput. Omiin sävellyksiini soitan koskettimet, ohjelmoin rumpukoneen sekä vedän peruskitarajutut jotta voin kappaleista nauhoittaa demot ja esitellä muille mikä niissä on ideana ja miltä ne periaatteessa kuullostavat. Ehkä minun pitäisi jonain päivänä julkaista noita demoja, ne ovat todella raakaa heavy metallia ilman turhia kikkailuja naurahtaa King.
- Kun vihdoin olemme sitten saaneet tarpeeksi materiaalia kasaan, alamme miettimään yhdessä mitkä kappaleet valitsemme levylle. Tällä kertaa valitsimme levylle 13 kappaletta, joten minun oli jaettava tarina 13 eri osaan. Kuunnellessamme kappaleita alan antamaan niille nimiä ja miettimään missä järjestyksessä ne laitetaan levylle. Tämän jälkeen kuuntelemme kappaleet läpi moneen kertaan, jotta voimme olla varmoja siitä, että ne ovat oikeassa järjestyksessä ja että ne luovat oikeanlaisen tunnelman. Vasta tämän jälkeen voin alkaa kirjoittamaan sanoja. Minusta lyriikoiden on seurattavia musiikkia mahdollisimman tarkasti. Jos jossain kappaleessa on joku erikoinen tai merkittävä kohta, on myös lyriikoiden seurattava tätä ja muututtava sen mukaan.
Piratismi ja liiketoiminnan kirot
Tässä vaiheessa haastattelua King kysyy minulta, olenko saanut kuunneltavakseni promo version, jossa on intron ja outron lisäksi vain kolme täyttä kappaletta loppujen ollessa varsin turhia 1-1.5 minuutin mittaisia editoituja versioita. Kuullessaan myönteisen vastaukseni, King innostuu asiasta ja kehottaa minua kääntymään levy-yhtiön puoleen:
- Sinun täytyy pyytää levy-yhtiöltämme kunnon versio, jotta voisit tehdä kunnon arvostelun. Ymmärrän kyllä syyt tuollaisen tynkä promo version julkaisemiseen taistelussa piratismia vastaan. Tuollaisesta versioista ei todellakaan saa levystä oikeaa kuvaa ja se saa kaiken jopa kuullostamaan varsin erilaiselta. Levy-yhtiömme pakotti meidät valitsemaan kolme hieman muista normaalimpaa kappaletta, jotka eivät olisi niin teatraalisia ja meidän oli taivuttava heidän tahtoonsa.
Uuden levyn julkaisemisen jälkeen tapanahan on useimmiten lähteä kiertueelle. Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia King Diamondilla mahtaa olla kiertueen ja tulevaisuuden suhteen ?
- Meillä on paljonkin suunnitelmia tulevaisuuden varalle, mutta tällä hetkellä moni asia on muuttunut ja kesken, joten olemme joutuneet tekemään useita uudelleenjärjestelyitä tulevaisuutemme suhteen. Teen aina hyvissä ajoin etukäteen suunnitelmia, koska aiomme kiertää jne. Vielä vajaa puoli vuotta sitten kun olimme studiossa äänittämässä, puhuimme tulevista kiertueista ja levy-yhtiömme Metal Blade halusi meidän tekevän kaksikin Amerikan kiertuetta ja niiden välissä kiertueen Euroopassa. He halusivat myös, että äänitämme live levyn tältä kiertueelta ja kuvaamme keikkoja DVD:tä varten. Kaikki kuullosti todella hyvältä ja olimme todella innoissamme näistä suunnitelmista. Joulukuussa meillä oli tarkat suunnitelmat kiertueesta ja meidän oli tarkoitus aloittaa se marraskuun 13. päivä, kun yhtäkkiä pari päivää ennen Joulua saimmekin kuulla, että Metal Blade ei pystykkään tukemaan meitä taloudellisesti kuin noin kolmasosalla, mitä me normaalisti olemme saaneet. Emmehän me aikaisemminkaan ole paljoa saaneet, mutta se vähä mitä olemme saaneet, olemme laittaneet sen kaiken koko show hommaan. Ymmärrän kyllä, että tällä hetkellä ajat ovat taloudellisesti hankalia, mutta ei se ole loppujen lopuksi riittävän hyvä syy. He kertoivat meille joutuvansa leikkaamaan kaikkien bändiensä taloudellista tukea kiertueita varten ja minun vastaus tähän oli, että me emme ole mikä tahansa bändi, joiden kanssa teillä on levytyssopimus. En haluaisi kuullostaa mitenkään kerskailevalta, mutta faktahan on, että levy-yhtiöllä on ehkä noin 5-6 bändiä, jotka tuovat paljon rahaa ja meidän lisäksi niitä pvat mm. Six Feet Under, Cannibal Corpse ja Gwar. Kerroin heille, että minun mielestäni teidän täytyy laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja lopettaa vaikka uusien bändien kiinnittäminen. Tämä kiertue on meille kaikille tärkeä ja mikäli sitä ei tapahdukkaan, on hyvinkin mahdollista että voitte menettää meidät. En minä sellaista haluaisi, mutta ei minulla ole juurikaan muita vaihtoehtoja. Niin King Diamondin kuin Mercyful Faten viimeisimmät julkaisut ovat molempien bändien parhaat ja emme me aio laittaa uraamme jäihin teidän takia. Mercyful Faten suhteen annoin heille kolme viikkoa aikaa vastata haluavatko he uuden levyn vaiko ei, koska heillä oli siihen optio. He vastasivat, että ei heillä ole rahaa siihen ja minä arvasin heidän vastauksensa etukäteen, koska eihän heillä ollut rahaa kiertueeseenkaan. Mercyful Fate päätti siis lopettaa suhteensa Metal Bladeen ja olemme nyt vapaita etsimään uutta sopimusta. Jos levy-yhtiö ei pysty tukemaan levyn tekemistä tai kiertueita, on tilanne sama kuin että ei olisi sopimusta ollenkaan. Nyt King Diamond on samassa tilanteessa kuin Mercyful Fate ja Metal Bladella on toukokuun alkuun aikaa lunastaa optionsa seuraavaan levyyn. En kuitenkaan ole kovinkaan optimistinen sen suhteen, että rahaa löytyisi meillekkään levyn tekoa varten. En minä ole vihainen asiasta, sillä tämä ongelmahan on puhtaasti bisnes puolella. Saatan ehkä pyytää meitä vapaaksi sopimuksestamme jo aikaisemmin, jos he tietävät jo nyt, että heillä ei ole rahaa myöhemminkään tänä vuonna meitä varten. En tosin vielä tiedä, menemmekö studioon seuraavaksi Mercyful Faten kanssa vai emme, koska heillä ei ole vielä sopimusta. Varmaa kuitenkin on, että alamme kirjoittamaan uutta materiaalia molempien bändien kanssa lähitulevaisuudessa.
- Haluaisimme toki kiertueelle mahdollisimman pian, mutta kesän jälkeen tai syksyllä se alkaa olemaan jo liian myöhäistä. Meillä on paljon hyviä ideoita showta varten ja en haluaisi paljastaa liikoja, koska se veisi pois yllätyselementin. Voin kuitenkin paljastaa, että aikomukseni on istua pyörätuolissa esittäessä Jonathania kun tuoli sytytetään tuleen. Onhan se hiukka vaarallista, mutta se on myös hauskaa ja näyttää todella hyvältä. Kiskon myös Abigailia hiuksista ja lavalla on tarkoitus saada iso tulisija, jossa palaa tuli koko keikan ajan. Tarkoituksena olisi myös saada isot rautaportit lavalle joidenka takana soittaisimme pari kolme ensimmäistä kappaletta. Meillä on ideana soittaa myös kolme erilaista settiä. Ensimmäiseen kuuluisi Abigail levyn kaikki kappaleet yhtä lukuun ottamatta ja toiseen kuuluisi Abigail II levyn kappaleet paria lukuun ottamatta. Näiden settien välissä soittaisimme kolmea erilaista 3-4 biisin settiä vaihdellen joka ilta. Tällä tavoin meillä olisi mahdollisuus nauhoittaa jopa 12 kappaletta 3-4:ssä päivässä mahdollista tripla liveä varten, joka miksattaisiin kesällä ja julkaistaisiin mahdollisesti loppuvuodesta. Mutta katsotaan nyt toteutuuko nämä suunnitelmat koskaan huokaa King.
Rollaattorin tarpeessa?
- En koskaan ole edes ajatellut olevani liian vanha tähän hommaan. Tälläkin hetkellä minulla on todella paljon ideoita ja inspiraatiota uusia juttuja varten. Päässä on para-aikaa kolmekin eri ideaa, jotka haluaisin toteuttaa levyjen muodossa joskus tulevaisuudessa. Rakastan todella musiikin tekemistä ja yleisön edessä olemista keikkatilanteessa. En todellakaan ole harkitsemassa rullatuolin ja kävelykepin hommaamista. On mahdotonta kätkeä sitä tekemisen riemua, kun saa tehdä juuri sitä mistä eniten pitää ja täytyyhän ihmistenkin nähdä ja huomata se minusta. Tämä koskee myös koko bändiämme. Jos olet ollut mukana musiikkibisneksessä niinkin kauan kuin me, on todella vaikeaa aidosti sanoa, että viimeisin levy on parasta, mutta me ainakin voimme rehellisesti sanoa niin. Koko bändi on 110% mukana tässä touhussa. En osaa edes ajatella, mitä tekisin jos en tekisi musiikkia. Tulisin vähintäänkin hulluksi ja purkaisin aggressioita ulos ajamalla rallia tai jotain. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta julkaista soolo levyjä tai muuta sellaista, vain siksi että haluaisin tehdä muunlaista musiikkia kuin mitä nyt teen, koska King Diamondin tai Mercyful Faten kanssa teen juuri sitä mitä haluan.
Julkaistu Inferno #4/2002
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti