Alcest
Souvenirs D'un Autre Monde
Prophecy
3 Viattomuus, lapsuusmuistot,
täydellinen harmonia ja satumaailmat harvemmin kohtaavat black
metalissa, mutta niin vain Alcest väittää yhdistävänsä musiikissaan
näitä tekijöitä. Musta metallin kaiut löytyvät kyllä etäisinä taustalta
siinä missä hempeämmät tekijät ovat selvimmin kuultavissa etualalla.
Mikstuura kuulostaa myös tasan niin hämmentävältä miltä se sanoina
näyttää, mutta tästäkin huolimatta lopputulos kuulostaa yllättävänkin
luontevalta.
Taustalla ohuina joskin yllättävän rauhallisina surisevat kitarat ovat
se tekijä, joiden voi selvästi sanoa olevan BM-henkisiä. Niiden päällä
kappaleet etenevät kuitenkin rauhallisen eteerisesti puhtaalla laululla
ja koskettimilla varustettuna ja koko komeudesta tulee todellakin
mieleen lapsuuden laiskat ja kuumat kesäpäivät sekä sinisen
taivaankannen halki leijuvat valkeat kumpupilvet.
Karkea mutta samaan aikaan hauras yhdistelmä on lähellä kohota
korkeisiin sfääreihin, mutta jokin sitä hieman väkisinkin pidättelee
lähempänä maankamaraa. Kombinaation vastakohdista ei saada revittyä
tarpeeksi dynamiikkaa irti eivätkä sävellykselliset ratkaisut ole
riittävät rohkeita nostaakseen mielikuvitusta sen vaatimaan lentoon.
Mielenkiinto pysyy onneksi helposti yllä koko levyn keston ajan.
Dublin Death Patrol
DDP 4 Life
Godfodder
4 Kaveria ei jätetä sanottiin jo
sotienkin aikana. Vanhan liiton miesten kokoontuminen saman nimikkeen
alle hauskanpitoon jää useimmiten juuri vain hauskanpidoksi ja sekin
ainoastaan esittäjien mielestä. Dublin Death Patrol tarjoaa kuitenkin
rentoa ja ennen kaikkea hyvää kuunneltavaa myös oman porukan
ulkopuolelle, etenkin jos pää sattuu edelleenkin täräjämään 80-luvun
metallin ja thrashin tahtiin.
DDP 4 Life –albumin hienous piilee yksinkertaisissa, mutta äärimmäisen
tarttuvissa ja toimivissa kappaleissa, jotka kruunaa Chuck Billyn ja
Steve ”Zetro” Souzan helposti tunnistettavat mutta samalla myös
hienosti yhteensopivat äänet. Pelkistetyt kappaleet ja soundimaailma
huokuvat hyväntuulisuutta olematta kuitenkaan millään tavalla hauskoja
tahi iloisia ja tämä kuulostaakin erittäin pirteältä näinä moderneina
aikoina, jolloin niin moni yrittää olla muita rankempi ja vihaisempi.
DDP-miesten ei tarvitse todistella enää mitään, sen he ovat tehneet jo
aikoja sitten omissa orkestereissaan kuten Testament, Exodus ja Laaz
Rockit monista nimivieraista puhumattakaan.
Peräti kolmen lainakappaleen (Motörhead ”Iron Fist”, Thin Lizzy ”Cold
Sweat” ja UFO ”Lights Out”) mukanaoloa voi toki hieman kyseenalaistaa,
mutta hyvin ne kuitenkin rullaavat ja istuvat kokonaisuuteen
vähintäänkin kelvollisesti. Kun omienkaan kappaleiden joukkoon ei
varsinaisia huteja mahdu, on albumi tasaisen vahva ja mikä tärkeintä,
miellyttävä kuuntelukokemus.
Evergreen Terrace
Wolfbiker
Metal Blade
3,5 Musiikilliset trendit ovat
merkillinen asia, kuka ne luo ja ennen kaikkea löytyykö kaikille niitä
seuraaville orkestereilla oikeasti kysyntää? Kiitos trendejä aina
seuraavan ylitarjonnan myötä emo-käsitteestäkin on muodostunut kirosana
kaikelle vesitetylle ja näennäisen rankalle musiikille, joka vetoaa
korkeintaan angstisiin muotitietoisiin teineihin. Evergreen Terracen
kohdalle orkesteri itse puhuu melodisista vaikutteista, joka
kieltämättä paremmin määritteleekin heidän musiikkinsa.
Bändin musiikin perustana on uuden aallon amerikkalainen hardcore ja
vähäisissä määrin myös punk. Kappaleissa on riittävästi genreen
olennaisesti kuuluvaa aggroa aina laulua myöten ja satunnaisen
melodiset osuudet ja kertosäkeet ovat huolella tehtyjä ja sovitettuja
ilman minkäänlaista teennäisyyttä tai hittihakuisuutta. Lopputulos
onkin helppoa ja korville miellyttävää kuunneltavaa, vaikka
todellisille HC-ihmisille bändi voi liian siloteltu kuulostaakin.
Vaikka rehellisyyden määritteleminen musiikissa onkin mahdotonta, siltä
orkesteri kuitenkin kuulostaa, vaikka ei varsinaisesti pystykään
nousemaan musiikillaan riittävästi erilleen genren muista lukuisista
yrittäjistä. Tästäkin huolimatta Wolfbiker on tasaisen vahva ja moderni
peruslevy satunnaisiin kuunteluralleihin.
Hurtlocker
Embrace The Fall
Napalm
2,5 Pieksentää, ärjyntää, kaahausta,
aggressiota, runnomista. Näitä kaikkia Hurtlocker yhdistää tasaisesti
niin hardcoresta kuin thrash metalistakin ja kummankin genren perusteet
chicagolaisilla onkin hallussa liukkaasti liikkuvissa näpeissään.
Ongelma vain on, että vaikka varsinaisia soitannollisia, tuotannollisia
tai sävellyksellisiä vikoja ei musiikista löydykään, on musiikki
onnistuttu takomaan Gaussin käyrän huipulle täydellisen tasapäiseksi ja
suhteellisen kasvottomaksi
.
Kauan ja paljon vastaavaa materiaalia kuunnelleelle Embrace The Fall
on asiansa ajava, mutta pelkkä kevyt välipala raskaampaa ja
maistuvampaa pääruokaa odotellessa. Porttiteoriaan uskovat voivat
hyvinkin sen sijaan kuvitella ja toivoa noviisien innostuvan
Hurtlockerista enemmän ja sitä kautta mahdollisesti päätyä aidosti
kovempiin ja suurempaa hekumaa tarjoaviin tajunnanräjäyttäjiin.
Magnacult
Synoré
Rusty Cage
2,5 Monesti musiikissa kokonaisuus on
enemmän kuin osiensa summa. Magnacultin debyytti on tästä
malliesimerkki, sillä jo levyn tyylikkäät digipack-kannet viestivät
huolellisuudesta, tyylitajusta ja satsauksista. Metalcoren ja mukavia
melodioitakin sisältävän death metalin keskitempoinen ja jyräävä
ristisiitos on aggressiivista ja rankkaa aina mallikkaasti keuhkonsa
pihalle huutavaa laulajaa myöten, eivätkä biisitkään ole positiivisessa
mielessä heti tukkaantarttuvia. Mutta kun ei niin ei.
Biisissä kuin biisissä orkesteri tuntuu polkevan koko ajan hieman
paikoillaan, vaikka kappaleet eivät todellakaan ole sitä helpointa ja
suorinta perusvarmaa mättöä massoille. Näistä vaikeasti määriteltävistä
seikoista johtuen Synoré onkin yksi vahvasti tasapainoisimmasta, mutta
samalla myös tasapäisimmistä keskinkertaisuuksista joita vastaan on
tullut.
Pienistä asioista hyttysenkin lisääntyminen on kiinni, millin kun menee vinoon, niin silmäänhän se osuu.
Mekong Delta
Lurking Fear
AFM
3,5 Kierous, teknisyys ja
omalaatuisuus eivät enää ole kovinkaan harvinaisia adjektiiveja
metallista puhuttaessa kuin vaikkapa vielä 15-20 vuotta sitten.
Saksalainen Mekong Delta on ollut outo ja mystinen lintu levy levyltä
perustamisestaan saakka ja jatkaa nytkin musiikillisesti saumattomasti
siitä, mihin se kymmenen vuotta sitten julkaistulla edellisellä
täyspitkällään jäi.
Bändin musiikki on progressiivista, milloin metallia, milloin thrashia
ja siltikään se ei varsinaisesti ole mitään näistä ainakaan
perinteisten mielikuvien muodossa. Vaikka orkesterin
instrumenttityöskentely ei ole läheskään kaikista kiharimmasta päästä,
ovat kappaleiden rakenteet ja erityisesti sovitukset etenkin
laulupuolella omalaatuisia. Näistä tekijöistä johtuen albumin ilmapiiri
muodostuukin kiehtovan häiriintyneeksi ja muukalaismaiseksi, seikka
jota muutamat vahvasti klassisvaikutteiset instrumentaalit entisestään
korostavat.
Lurking Fear päästää sisällensä yllättävänkin nopeasti, vaikka sen
ymmärtäminen viekin huomattavasti kauemmin. Se onnistuu samaan aikaan
kuulostamaan musiikillisesti ja tuotannollisesti vanhakantaiselta,
mutta silti ajattomalta tänäkin päivänä, jolloin lähes kaikki alkaa
musiikin saralla olla tehty. Harmi vain, että viisujen iskevyyttä ei
ole saatu tiivistettyä kaikista terävimmäksi.
Obsidian
Emerging
Rusty Cage
3 Uudelleenjulkaisuja on maailma
väärällään, mutta harvanpa orkesterin debyytti julkaistaan toiseen
kertaan uudelleen masteroituna ja uuden murisijan lauluosuuksilla. Vaan
onpa levy-yhtiökin uusi ja jos usko omaan materiaalin on kova ja näiden
proseduurien jälkeen siitä on saatu entistä ehompaa, niin mikäs siinä.
Onhan sitä hullumpiakin asioita on musiikkibisneksessä tehty, kuten
vaikkapa 20+ vuotta vanhojen levyjen uudelleenjulkaisut, joissa basso-
ja rumpuraidat on korvattu kokonaan uusilla kiistojen ja rahan takia.
Nimien pudottelu arvioissa päästää kriitikon aina turhankin helpolla ja
vie helposti metsään. Vertailukohteet kun on monesti täysin kuulijan
korvassa. Obsidianin kohdalla mielleyhtymät kotimaiseen Amoraliin ovat
kuitenkin vahvat, vaikka jälkimmäinen osaakin luoda kellontarkkaan ja
rytmiseen räimeeseensä aimo annoksen kieroa groovea. Tätä
hollantilaisilta uupuu ja vaikka musiikista löytyykin säästeliäästi
venkoilua pehmentäviä melodioita, taantuu kokonaisuus väkisinkin
ainoastaan keskitasoisen kelvolliseksi.
Remasterointikaan ei ole aivan onnistunut, sillä laulu dominoi
musiikkia liiaksi kitaroiden jäädessä taustalle turhankin hentoina. Ei
Obisidian silti turha tulokas ole, eväitä tuntuu niin soitto- kuin
sävellyspuolellakin löytyvän jos vain musiikilliset näkemykset saadaan
puettua biiseiksi entistä iskevämmin ja tehokkaammin.
The Seventh
Cursed Earth Wasteland
Shiver
3 Koolla sanotaan olevan väliä, mutta
bändeistä ja niiden kotimaista puhuttaessa tämä toteamus ei ainakaan
pidä paikkaansa. Instrumenttia kuin instrumenttia pitää osata käyttää
oikein, jotta niillä voisi purkaa oman luovuutensa uudeksi teokseksi.
Belgia ei suuruudellaan pääse kehumaan, mutta jo pidemmän aikaa maassa
on vallinnut suhteellisen elinvoimainen, joskin varsin tuntemattomaksi
jäänyt bändikatras.
The Seventhin debyytti täyspitkä nojaa keskitempoiseen ja melodioita
viljelevään death metaliin, jossa kiemuroita ja nyppylöitä piisaa siinä
missä perinteisessä suomalaisessa hiekkatiessä. Yhteneväisyyksiä
Hypocrisyyn on helppo bongata vokalistin samankaltaisen äänen lisäksi
myös musiikista, vaikka em. tyypillisiä yksinkertaisia ja haikeita
melodiakulkuja ei Cursed Earth Wastelandilla kuullakaan. Omaa
orkesterilta löytyy kuitenkin enemmän kuin selkeästi lainattua, joten
uran alkutaival käynnistyy terveeltä ja hyvältä pohjalta.
Kappaleiden suurin vika on kuitenkin selkeiden tarttumapintojen harvat
ja astetta turhankin vaikeat löytöpaikat. Musiikissa voisi olla enemmän
tuunattua virtaviivaisuutta, kun osaamista selkeästi löytyy niin
luomis- kuin soittopuolellakin. Nyt levy on tasaisen vahva, mutta
runsaista muodoistaan huolimatta turhan kasvoton
Tankard
Best Case Scenario : 25 Years In Beers
AFM
4 Mallastuotteiden nauttiminen hyvän
metallin kera on lyömätön vapaa-ajan harrastus ja tämän on huomannut jo
Tankard aikoinaan. Suurimman osan inspiraatiostaan oluesta ammentaneet
saksalaiset ovat tehneet 13 studioalbumia 25 vuoden aikana, mikä on
paljon, ajattelee sitten innoituksen lähdettä tai kuluneita vuosia. Nyt
julkaistu best of -kokoelma on jo lähtökohdiltaan mielenkiintoinen,
sillä sen uudelleenäänitetyt 15 kappaletta käsittävät ajanjakson vuonna
-86 julkaistusta Zombie Attack –debyytistä vuoden 1995 The Tankard
levyyn.
Orkesteria on aina pidetty kolmen suuren teutoonin pikkuveljenä ja
B-luokan aktina, jonka ns. pulirässi on aina ollut monelle ollut aivan
liian geneeristä. Tässä juuri piileekin Tankardin vahvuus, sillä vaikka
biiseistä ei löydy kovinkaan kummoisia oivalluksia tai genren
historiaan jääviä tapporalleja, tuovat nämä jämäkät
uudelleenversioinnit esille orkesterin, jonka viihdyttävät kappaleet
toimivat takuuvarmasti tilanteessa kuin tilanteessa aivan kuten
keskiolutkin.
Mahdotonta on bändi olla arvostamatta, sen verran tanakka paketti
parhautta on tarjolla. Reilun tunnin aikana ehtii päätä vatkaamaan ja
laulamaan mukana useammassakin kappaleessa, kunhan vain muistaa pitää
nestehukan loitolla milläs muulla kuin kaljalla.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti