Perinteisestä doom metallista puhuttaessa yksi bändi on ylitse
muiden: Candlemass. Näin yhä tänäkin päivänä, vaikka orkesterin
edellisestä levystä on kulunut jo kuusi vuotta ja viimeisestä
klassisesta Messiah ”Muumi” Marcolinin johdattaman kokoonpanon
tuotoksesta peräti 16 vuotta. Toukokuun alussa julkaistu uusi studiolevy
korjaa tilanteen kerrasta kuntoon.
Huhtikuisena maanantai-iltana minulle kilauttava Candlemassin
musiikillinen pääjehu ja basisti Leif Edling kuulostaa väsyneeltä eikä
ihme: mies on sanojensa mukaan antanut lähemmäs kaksisataa haastattelua
uuden levyn tiimoilta. Leif vakuuttaa kuitenkin olevansa hyvissä
tunnelmissa eikä vain johtuen keväisen aurinkoisista keleistä, sillä
Candlemassin alkuperäisellä kokoonpanolla levytetty kahdeksas
studiokiekko on ehtinyt jo kerätä runsaasti positiivista palautetta.
Kahdessa sadassa haastattelussa on varmaan yksi kysymys noussut yli muiden?
– Joo, miksi Candlemass hajosi lyhyeksi ajaksi viime vuonna?
No miksi bändi sitten hajosi?
– Hei, nyt sinäkin kysyit tätä samaa asiaa kuin kaikki muutkin
toimittajat. Noh, viime keväänä aloimme soitella keskenämme ja puhua
uusien biisien tekemisestä ja treenaamisesta. Laulajamme Messiah
Marcolin halusi kuitenkin pitää yhteyttä sähköpostilla, koska se oli
hänestä helpompaa. Sähköpostin kanssa on vain se huono puoli, että jos
jotain alkaa joku asia siepata, on niin helppo antaa karusti takaisin,
varsinkin jos ei ole tottunut tähän uuteen kommunikointimuotoon. Meille
kävi juuri noin ja kärpäsestä tuli härkänen.
Onneksi bändi pystyi kuitenkin ratkaisemaan erimielisyyteensä ja
sopimaan välinsä vain puoli vuotta myöhemmin marraskuussa ja
synnyttämään myös uusia kappaleita. Ensimmäisenä uudella levyllä huomio
kiinnittyy aiempaa rankempaan ja rujompaan musiikkiin aina soundeja
myöten. Mieleen tulee hieman väkisinkin Krux, jossa Leif Edling myös
vaikuttaa, mutta herra kiistää Kruxin vaikutuksen – ainakin osittain.
– Enpä oikein usko, että Kruxilla olisi ollut vaikutusta Candlemassin
musiikkiin. Päällimmäisenä minulla oli mielessä vangita Candlemassin
live-energia uusiin kappaleisiin. Keikkamme olivat niin fantastisia,
niitä oli seuraamassa suuri joukko ihmisiä ja lavalta huokui mieletön
energia. Aloin kyllä viime vuonna tekemään uusia kappaleita Kruxille
tarkoituksena äänittää levy toukokuussa, mutta niin ei sitten käynytkään
ja kyllähän se potutti pirusti, Leif kertoo. Ehkä uusiin kappaleisiimme
sittenkin päätyi osa tuota potutusta aggression muodossa sekä
keikkojemme energiaa.
Studiopäiväkirjanne mukaan Tukholmassa sijaitsevassa Polar Studiossa
ei liikoja nysvätty, suurin osa kappaleista on saatu toisella otolla
tuottajan laaduntarkkailun läpi eikä koko äänitysprosessiin kulunut kuin
kymmenen päivää.
– Kun kappaleet ovat hyvin treenattuja, ei ole temppu eikä mikään
äänittää levy noinkin nopeasti. Kruxin levyähän ei äänitetty kuin neljä
päivää. Paiskimme kumminkin kovasti töitä, sellaisia 12-14 tunnin päiviä
emmekä pitäneet mitään pidempiä taukoja pizzaa syöden ja kaljoitellen.
Tämä vaan vinkkinä nuoremmille ja kokemattomammille bändeille, on täysin
mahdollista tehdä levy hyvässäkin studiossa lyhyessä ajassa, eikä
lystistä tarvitse pulittaa 10000–20000 euroa, Leif opastaa tiukkaan
sävyyn.
Mihin sinusta ihmisten kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota uudessa levyssä?
– Ainakin siihen tosiasiaan, että me pystyimme ylipäätänsä tekemään koko
levyn ja että se kuulostaa näinkin hyvältä ja tuoreelta. Loppujen
lopuksi on aika harvinaista, että vanhat bändit kuten me pystyvät
tekemään jotain uutta ja vielä niin, että se kuulostaa hyvältä ja
mielenkiintoiselta. Monet ovatkin sanoneet, että ainoa hyvä
comeback–levy Exoduksen Tempo of the Damnedin lisäksi on meidän uusin albumimme ja olen tuosta erittäin otettu.
Levyn pelkistetty kansi ja nimi kiinnittävät taatusti myös huomiota,
mutta tähän ratkaisuun ei Leifin mukaan ollut syynä hyvien ideoiden
puute.
– Sekä levyn simppeli kansi että sen nimettömyys on lausunto, jolla
haluamme sanoa että meillä on käsissämme helvetinmoinen albumi, joka ei
yksinkertaisesti kaipaa mitään maalausta kanteen tai edes minkäänlaista
nimeä. Haluamme osoittaa ihmisille, että emme kaipaa menneitä aikoja,
vaan että katseemme on suunnattu tulevaisuuteen.
Leif ei tosiaan ole ainut, joka on vakuuttunut uuden albumin
hyvyydestä. Ilman levytyssopimusta studion varannut ja levyn valmiiksi
saattanut orkesteri solmi diilin Nuclear Blastin kanssa.
– Meillä ei yksinkertaisesti oikein ollut aikaa etsiä levy-yhtiötä,
koska olimme varanneet studion jo viime vuoden elokuussa. Lähettelimme
kyllä demoa ympäriinsä ja kymmenkunta lafkaa esittikin kiinnostuksensa
meitä kohtaan. Sopimus Nuclear Blastin kanssa tapahtui sitten lähes
itsekseen tuossa tammikuun loppupuolella, Leif hekottaa.
VANHOJEN PIERUJEN UUDET TUULET
Candlemassin 80-luvun loppupuolella julkaistut neljä albumia ovat
sen verran klassikkomateriaalia, että mitä tahansa bändi tekeekin,
tullaan sitä aina vertaamaan noihin levyihin.
– Näinhän siinä tulee käymään myös uuden levymme kohdalla ja vertailulta
ei voi välttyä. Uskon kuitenkin, että uusin levymme kestää tuon
vertailun ainakin mitä tulee tähän mennessä mediassa kuulemiimme
kommentteihin. Se on meistä aika ällistyttävää, sillä meillä ei ollut
minkäänlaisia odotuksia levyn saaman vastaanoton suhteen.
Viime aikoina Candlemassilta on tullut sekä DVD:tä, kokoelmaa että
vanhojen albumien remasteroituja uusintapainoksia. Oman näkemyksensä
orkesterin kappaleista ovat esittäneet mm. meille suomalaisille tutut
Trio Niskalaukaus, The Haunted ja viimeisimpänä Swallow the Sun.
Arvostuksen puutteesta Leif ei kuitenkaan tunne kärsineensä edes uran
alkuaikoina.
– Kyllähän meitä arvostettiin aika paljon jo 80-luvulla, mutta nyt
olemme taas saamassa paljon lisää arvostusta. Näkisinkin, että tämän
uuden levymme myötä saavutamme lähes saman statuksen kuin mitä meillä
oli 80-luvulla.
Herra Edling myöntääkin, ettei hänellä ole mitään covereita vastaan yhtä ehtoa lukuun ottamatta.
– Jos bändit antavat meille krediitit, niin mikäs siinä, Nilehän ei näin tehnyt, Leif naurahtaa.
– The Hauntedin Well of Souls oli muuten todella hieno laina
vaikka tiesinkin, että Jensen on suuri Candlemass-fani. En ollut
niinkään yllättynyt heidän käsittelystään, vaan enemmänkin siitä kuinka
hyvän version he olivat saaneet aikaiseksi. Toisaalta mikäs ihme se nyt
on, sillä The Haunted on mahtavan hieno bändi.
Puhe kääntyy takaisin Candlemassin alkuaikoihin ja juuri niihin
neljään ensimmäiseen levyyn, jotka enemmän tai vähemmän määrittelivät
doom metallia uusiksi. Oliko teillä tuohon aikaan mitään käsitystä
siitä, mitä oikein olitte tekemässä?
– Nimesimme ensimmäisen levymme Epicus Doomicus Metallicukseksi
, koska kutsuimme musiikkiamme eeppiseksi doom metalliksi ja ehkä
ihmiset ovat napanneet tuosta tuon termin käyttöönsä. Olemme kuitenkin
metallibändi, joka soittaa doom metallia. Jos Messiah olisi vastuussa
kappaleistamme, Candlemass olisi taatusti todella hidasta ultra-doomia,
Leif heittää. Mutta koska minä sävellän biisit, musiikkimme on
monipuolista ja siitä löytyy niin hitaita, keskitempoisia kuin
nopeitakin osuuksia, koska näin se pysyy mielenkiintoisena. Minusta
pelkkä raskas ja hidas musiikki on tylsää.
– Jos fanit odottavat että uusin levymme kuulostaa ultraraskaalta ja
samanlaiselta kuin debyyttimme, niin he saattavat pettyä. Toisaalta taas
olen jutellut monen kovan Candlemass–fanin kanssa jotka rakastavat
ensimmäistä levyämme ja he ovat pitäneet tästä levystä paljon, joten en
usko että vanhat fanit tulevat pettymään tähän levyyn. Yksi tärkeimmistä
motiiveistamme tämän levyn tekemissä olikin juuri vanhojen fanien
miellyttäminen ja jos uudet fanit pitävät myös levystä, niin aina
parempi.
Alkuperäisen kokoonpanon hajottua Leif julkaisi Candlemassin kanssa
vielä kolme levyä 90-luvulla, jotka eivät suurta huomiota herättäneet.
Bassotaiteilija muistelee kuitenkin noita levyjä yhä hyvillä mielin.
– Ovathan ne yhä ihan mukavia levyjä. Pidän jokaisesta hieman eri syistä, Dactylis Glomerata oli aika kokeellinen albumi siinä missä From the 13th Sun
oli taas raskaampi ja yksinkertaisempi. On oikeastaan aika hyvä asia,
etteivät nuo kolme levyä kuulosta samalta kuin klassinen Candlemass,
koska nyt me voimme kuulostaa taas siltä tällä alkuperäisellä
kokoonpanolla.
– Näissä ihmisissä ja tässä kokoonpanossa on jotain taikaa, sillä
niputtaessamme treeneissä eri juttuja yhteen kappaleet saavat
omanlaisensa Candlemass-käsittelyn. Viime kesänä tekemäni demoversiot
levyn kappaleista ovat todella simppeleitä ja jäykkiä, mutta bändin
käsittelyssä niistä tuli heti 50 kertaa parempia.
PAAVI PANNASSA
Leif on yhä vastuussa musiikin lisäksi myös teksteistä, mutta
entiseen verrattuna uskonnollissävytteiset tekstit ovat jääneet
taka-alalle.
– Kirjoitin ennen aika paljon fantasia-aiheisia sanoituksia, kuvauksia
hyvän ja pahan taistelusta ja muuta sellaista, mutta nykyisin olen
paljon kiinnostuneempi tosielämästä ja sen kuvaamisesta. Uudella levyllä
viittaukset uskontoon tai raamattuun ovat aika vähissä, koska olen
kyllästynyt koko aiheeseen ja se ei ole nykyisin edes kovin omaperäistä.
Olen hyvin uskonnonvastainen henkilö ja minusta uskonnot pitäisi
kieltää lailla, mutta eihän niin tule koskaan tapahtumaan, Leif
laukaisee ja naurahtaa.
Paavin kuolemakaan ei siis tainnut hätkähdyttää sinua?
– Minusta koko asia on pirun surullinen, koska äijähän on ollut täysi
vihannes viimeiset viisi vuotta, mutta samalla hän on toiminut kuitenkin
koko katolisen maailman suurimpana johtajana. En oikein voi käsittää
ihmisten kiinnostusta ja järkytystä hänen kuolemaansa kohtaan ja jotkut
vielä matkustavat oikein Roomaan saakka jättämään viimeiset jäähyväiset.
Hänhän oli kuitenkin vain ihminen.
– Niin, mutta katolisillehan hän edustaa linkkiä Jumalan ja ihmisten
välillä. Minua ei edes oikein huvita puhua koko asiasta, koska se on
niin helvetin masentavaa.
Oletko muuten koskaan kuullut termiä paavien vetäminen, jonka em.
Candlemassiakin coveroinut Trio Niskalaukaus on lanseerannut. Sehän
tarkoittaa alkoholijuomien nauttimista siihen malliin, että tarvitsee
kaksi henkilöä kantamaan ja yhden puhetta tulkkaamaan.
– Enpä ole, mutta tuotahan voisi vaikka kokeilla ensi viikonloppuna.
Candlemass on uransa aikana ehtinyt hajoamaan jo kahteen kertaan,
mutta uskotko Leif nyt, että tämä jälleen kasassa oleva alkuperäinen
kokoonpano tulee kestämään seuraavat kymmenen tai kaksikymmentä vuotta?
– Ei helvetissä. En taatusti tule seisomaan lavalla kymmenen tai edes
viiden vuoden päästä, koska olen silloin jo liian vanha. Mutta tulemme
kyllä tekemään vielä ainakin yhden levyn ensi vuoden aikana. En koskaan
suunnittele asioita pidemmälle kuin vuoden päähän, koska elämässäni
tapahtuu kumminkin kaiken aikaa niin paljon erilaisia asioita.
Julkaistu Inferno #27/2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti