CALLENISH CIRCLE
Forbidden Empathy
Karmageddon Media
Tuplalevy Forbidden Empathy  sisältää orkesterin musiikillisen
  historian vuosilta 95-99 eli demon, EP:n ja pari täyspitkää.
  Siinä missä Callenish Circlen uudet levyt ovat kiukkuista melodista
  death metallia, on ura alkanut huomattavasti hitaamman ja sävykkäämmän
  metallin parissa. Vaikka ero tyylillisesti onkin varsin suuri, ei laadussa
  ole juurikaan eroa kummankaan aikakauden eduksi. Vaikka käänteisen
  kronologisesti etenevä tutustuminen voikin tuoda kuuntelijoille mukanaan
  yllätyksiä, löytyy pakkauksesta varmasti iloa niin faneille
kuin vasta orkesteriin tutustuville. 7/10
EARTH
Star Condemn'd
Iron Fist
Omaperäisellä nimellä ei orkesteri häikäise, sillä samaa
  nimeä on kantanut ainakin kolme erilaista kokoonpanoa. Star Condemn'd  ei
  myöskään tarjoile kovin originelliä materiaalia, sillä tällaista
  tehtiin Ruotsissa jo 15 vuotta sitten Entombedin ja kumppaneiden toimesta.
  Karkeasti yleistettynä Earth on tehnyt levyllisen variaatioita klassisesta Left
  Hand Path  –rallista. Osiin purettuna tämä tarkoittaa hieman
  kevennettyä ruotsisävytteistä DM:ää, jota väritetään
  koskettimilla ja hitaammilla osuuksilla. Ideoita saa kuitenkin aina varastaa,
  jos varastaa niitä hyviltä ja näin Earth on tehnyt. Hellyttävän
toimivaa. 6/10 
HEATHEN
Breaking the Silence
Combat / 1987
Loppuvuodesta -84 perustettu Heathen nousi
tietoisuuteen San Francisco Bay Area thrash metallin toisessa aallossa. Pari
vuotta myöhemmin julkaistu Prey
  for Death  –demo poiki heti levytyssopimuksen Combat Recordsin kanssa
  ja vuonna -87 orkesteri sai valmiiksi debyyttinsä Breaking the Silence .
  Levyn singlevalintaa coveria Sweetin Set Me Free :stä voidaan
  pitää hieman omituisena, mutta tällä bändi sai kuitenkin
näkyvyyttä eri medioissa.
Vaikka Breaking the Silence myikin
mukavasti 100000 kappaleen verran, ei orkesteri silti ole koskaan tullut kamalan
usein esille puhuttaessa 80-luvun speed metallista. Heathenin debyytti edustaa
genreä puhtaimmillaan, mutta
  mukaan on myös sotkettu paljon bändin vanhasta heavy metallista haettuja
  vaikutteita. Debyytin ehdotonta huippua edustaa timanttinen avauskaksikko Death
  by Hanging  ja Goblin's Blade . Vaikka albumin loppupuoli sisältääkin
  vähemmän tarttuvia koukkuja ja enemmän kompleksisuutta, ei se
häviä laadussa paljoakaan alkuosalle.
Levyn CD–versio oli koko 90-luvun erittäin hankalasti saatavilla, mutta
  onneksi Century Median uudelleenjulkaisu paikkasi tilanteen vuosituhanteen
  vaihtuessa. Vaikka levyä löytääkin nyt helpohkosti, voivat
  pihit ja epäilijät ladata koko tuotoksen Heathenin viralliselta kotisivulta
  osoitteesta www.heathenmetal.com yhdessä vuonna -91 julkaistun kakkoslevyn Victims
of Deception in kanssa.
HORRICANE
The Lynch-Lawyers' Death Squad
Omakustanne
Bändi itse kutsuu vajaa puoli tuntia kestävää viiden biisin
  omakustannettaan demoksi, mutta levy on kansia ja saatekirjettä myöten
  tehty vimosen päälle. Kun levyn soundipolitiikkakin on kunnossa ja
  jälki erittäin selvää ja jyhkeää, pesee julkaisu
  ison liudan virallisia levy-yhtiön pihalle laittamia levyjä ainakin
ulkoisilta ominaisuuksilta.
Horricanen takana on liuta virolaisia nuoria miehiä,
joilla on aikaisempaa kokemusta muista orkestereista. The Lynch-Lawyers' Death Squad  on
  parisen vuotta sitten perustetun kokoonpanon ensimmäinen julkaisu ja rima
  on heti alusta alkaen korkealla. Horricanen musiikkia voisi luonnehtia koneiden
  värittämäksi hieman industrialin kanssa flirttailevaksi futuristiseksi
  ja hidastempoiseksi death metalliksi. Avausraidasta tulee etäisesti mieleen
  Morbid Angelin  God of Emptiness , eikä vähiten solisti
  Erx:n samankaltaista alarekisteriäänenkäytöstä. Tällä konseptilla
  mennäänkin sitten kaikki viisi kappaletta läpi ilman suurempia
muutoksia eikä kavereita voi ideoiden tai kunnianhimon puutteesta moittia.
Musiikki
jyrää massiivisena ja särmikkäänä kuulijaa
  alleen ja koskettimet vuorotellen joko keventävät tai synkentävät
  tunnelmaa. Lopputulos on ahdistavan mielenkiintoinen tovi synkissä tunnelmissa,
  harmi vain että painostava tunnelma muuttuu parin biisin jälkeen
pienoiseksi tylsistymiseksi. 6/10
INFERNAL MAJESTY
One Who Points to Death
Black Lotus Records
Infernal Majesty ei ole yksi niistä monista vanhoista jarruista,
  jotka haikailevat nuoruutensa perään ja tylsän toimistotyön
  ja perheen vastapainoksi ovat päättäneet soittaa thrashia aivan
  kuten ennen vanhaan. Uskomatonta mutta kyllä orkesteri on pysynyt kasassa
  aina vuodesta -86 saakka, vaikka One Who Points to Death on järjestyksessään
vasta neljäs studioalbumi.
Iästään huolimatta thrash-vanhus on yllättävänkin
  tomerassa ja äkäisessä kunnossa. Aggressioita ja menoa piisaa
  kuin junnuilla ikään eikä lopputulos ole mitenkään
  tekopirteä. Toki vanhan koulukunnan opit ovat musiikissa yhä havaittavissa.
  Selvimmin tämä on kuultavissa yllättävänkin moniosaisissa
  kappalerakenteissa, joissa vaihdetta saatetaan tapauskohtaisesti kesken kaiken
  survoa joko entistä pienemmälle tai suuremmalle. Keskitempoiset jyräysosuudet
  piristävät kokonaisuutta mukavasti, mutta turhan usein bändi
  sortuu harhailemaan hieman liian kauaksi alkuperäisestä ideasta.
  Poukkoileva kitaratyöskentely jatsailee metallisissa sfääreissä mielenkiintoisesti
  ja onkin piristävä poikkeus tämän päivän suoraviivaisemmassa
soittotyylissä. 
Vaikka kappaleiden ideat ovatkin hyviä, ei silti voi välttyä ihmettelemästä niiden
  viiden-kuuden minuutin kestoa. Lähes jokaisen kappaleen aikana alkaa viimeistään
  neljän minuutin tienoilla vilkuilemaan kelloa ja odottelemaan kappaleen
  päättymistä. Tällaisten levyjen kohdalla alkaa väkisinkin
  pohtimaan levyllä häärinen tuottajan ammattitaitoa. 6/10 
JON OLIVA'S PAIN
Tage Mahal
SPV
Savatagen solistina tunnettu John Oliva on sen verran
tuottelias, että materiaalia
  on syntynyt pääbändin lisäksi myös sooloalbumille.
  Ylijäämämateriaalista ei ole kysymys, sillä vaikka levy
  lähenee kestoltaan megalomaanisia mittoja, on biisit kauttaaltaan tasaisen
  vahvoja. Musiikissa on mukana tuttua Savatage henkeä, mutta parisen piirua
  synkempänä. Vaihtelevatunnelmaiset kappaleet nitoutuvat toisiinsa
  sen verran vahvasti, että kyseessä vaikuttaisi olevan jonkin sortin
  teemalevy tai rock-opera. Kokonaisuus on hyvällä tyylitajulla toteutettu,
  eikä se sorru missään vaiheessa omaan mahtipontisuuteensa. 8/10 
RAMMSTEIN
Reise, Reise
Universal 
Äitiä ei tarvitse enää huutaa apuun, sillä lähes
  hajoamisen partaalla ollut germaaniorkesteri on saanut koottua niin rivinsä kuin
  ideansa uudestaan. Lopputulos on sitten sitä paljon puhuttua uudistunutta
Rammsteinia niin hyvässä kuin pahassa.
Vaikka orkesteri itse on haastatteluissa
väittänyt, että Reise,
    Reise  on kitaravetoisempi levy aiempaan verrattuna, voisin itse väittää lähes
    päinvastaista. Vaikka ensimmäinen singlejulkaisu Mein Teil  edustaakin
    perinteistä Rammsteinia junttausriffeineen ja tarttuvine kertosäkeineen,
    on koko levyn painopiste siirtynyt entisestään kauemmaksi nykypäivän
    saksalaisesta marssimusiikista. Kappaleiden koukut rakentuvat pääsääntöisesti
    enemmän koneiden, koskettimien ja laulusuoritusten varaan kuin aiemmin,
    mutta ei kitaroitakaan täysin ole unohdettu. Näistä seikoista
    johtuen kokonaisuus kuulostaa paljon eläväisemmältä ja
    ilmavammalta kuin ennen, mikä varmasti lisää niin orkesterin
    kuin levyn elinkaarta. Kokonaan uusia aluevaltauksia ovat rohkeat siellä täällä esiintyvät
    saksalaisen kierot rytmit, minimalistisemmat taustat sekä hempeät
    melodiat. Ja kyllä se saksan kieli laulettuna kuulostaa yhä miehekkäältä,
mutta samalla myös perverssiltä.
Levyltä löytyy heti ensikuuntelulla lukuisia iskusäveliä singlevalintojen
  lisäksi. Mukaan mahtuu toki muutamia tasaisen varmaa perusmateriaalia,
  sekä takuulla mielipiteitä kahtia jakavaa kokeellisempaa Rammsteinia.
  Vaikka uusiutuminen on tässä vaiheessa orkesterin uraa tullut tarpeeseen,
  on se samalla myös menettänyt jotain olennaista itsestään
  ja astunut pikkiriikkisen askeleen lähemmäksi valtavirtaa. Nähtäväksi
  vain jää, osoittautuuko muutos kannattavaksi ja alkaako bändi
seuraamaan jatkossa muita vai muut sitä. 8/10
SHAPE OF DESPAIR
Illusion's Play
Spikefarm
Edellisestä Angels of Distress  täyspitkästä on
  ehtinyt vierähtää jo kolme vuotta, mutta epätoivoa ei näemmä kokonaan
  ole heitetty kaivoon, sillä syyskuun lopussa julkaistiin kolmas täyspitkä Illusion's
  Play . Massiivisia muutoksia ei tauon aikana ole tapahtunut, sillä tyylilaji
on edelleen melankolinen murinalaululla varustettu rauhaisa doom metal.
Reilun
  tunnin mittaisen levyn täyttää kuusi kappaletta eli
  ulkoiset puitteet ovat musiikille kohdallaan. Kokonaisuus on kuitenkin äärettömän
  helppo kuunnella läpi, sillä sen verran korvalle miellyttävästi
  ja sujuvasti teokset soljuvat osuudesta ja kappaleesta toiseen. Kappaleet laahaavat
  haikeiden kitaramelodioiden tahdissa ja raskautta tuovaa laulajan perusmurinaa
  pehmennetään kosketinmatoin ja säästeliäästi
  käytetyin puhtain vokaalein. Musiikkia voisikin luonnehtia jonkin sortin
  doom metallin hissimusiikiksi, sillä sen verran vaivatonta sen kuunteleminen
on.
Periaatteessa kaikki oikeanmalliset osaset ovat oikeilla paikoillaan, mutta
  lopputulos kuulostaa hieman liian tutulta ja turvalliselta. Levyn tahdissa
  on helppo suorittaa syksyinen elonkorjuu, mutta seuraavaa satokautta varten
  olisi syytä löytää uusia lajeja ja viljelymetodeja. 7/10 
SPIRIT DISEASE
Redemption Denied
Vortex Motions
Nyt tullaan nurkan takaa ja lujaa. Spirit
Diseasen nimisen rähinäremmin
  seitsemän biisin MCD ei ehkä ole pituudella pilattu, mutta laatu
  ei ennenkään ole korvannut määrää. Vaikka kyseessä on
  suht nuoren orkesterin debyyttituotos, löytyy musikanttien takaa paljon
aiempaa kokemusta tiukan metallin soitossa ja sen kuulee sokeakin otsallaan.
Spirit
  Diseasen tyylilajina on aggressiivinen metalli, joka on saanut vaikutteensa
  niin death kuin thrash metallistakin ja onpa mukana hitunen grindiä ja
  jopa black metallia. Näistä on saatu kasaan erittäin mallikkaasti
  kulkevaa armotonta turpasaunaa, jonka intensiteettiä voi helposti verrata
  Impaled Nazareneen. Kuka tahansa osaa kaahata päättömästi,
  mutta tarkoitukselleni kaahaus yhdistettynä tarttuviin koukkuihin ja kykyyn
  himmailla tarvittaessa vaatii sovitustaitoa. Tätä orkesterilta löytyy
  samoin kun valjastaa brutaalius palvelemaan omia tarkoitusperiä menettämättä tippaakaan
alkukantaista voimaa.
Vaikka muutama levyn raidoista ei aivan täydellinen napakymppi olekaan,
  ovat nekin helposti parempia kuin mihin monet saman genret orkesterit koskaan
  kykenevät. Levyn päättävään Death lainaan Evil
  Dead  on onnistuttu puhkumaan niin paljon energiaa, että tältä se
  varmasti olisi kuulostanut jos Chuck olisi elossa vuonna 2004 ja vasta nyt
julkaisemassa Scream Bloody Gorea. 9/10
UPPERCUT
Reanimation of Hate
G.U.C.
Aivan eilisen teutooniteeren poikien kokoonpano
ei Uppercut ole, sillä takana
  on jo pari aiempaa julkaisua. Bändi vetelee letkeän ilmavalla otteella
  thrashia, josta aika ajoin kuultaa ohuesti läpi merkillisellä tavalla
  myöhempien aikojen Carcass. Kappaleet puksuttavat junan lailla tasaisesti
  eteenpäin eikä matkalla pysähdellä yhdellekään
  väliasemalle. Varsinaisia heikkouksia musiikista on erittäin vaikea
  löytää, mutta sama pätee myös vahvuuksiin. Vaikka
  kappaleissa on asennetta ja usein myös ideaa, jää viimeinen
  päähän taottu naula puuttumaan. Parempi kuin keskinkertainen
mutta ei vielä hyvä. 6/10 
VARIOUS
Doom Capital
Crucial Blast
Marylandin/Washington D.C.:n metallipäät tuntuvat olevan sen verta
  kotiseuturakkaita, että paikallisista orkestereista on päätetty
  koota oikein kokoelma. Aivan turhaa henkselienpaukuttelua ei kokoelman julkaisija
  harrasta, sillä alueelta on yli 30 vuoden ajan tullut genressään
  merkittäviä nimiä. Tämä selviää varsin hyvin
  kansivihkosessa olevasta kattavasta alueen musiikillisesta historiikista, jossa
  vilisee tunnettuja nimiä kuten Pentagram, The Obsessed, Iron Man, Revelation,
Spirit Caravan ja Clutch.
Vaikka kokoelman nimessä esiintyykin sana doom, ei kyseessä silti
  ole varsinainen doom metal kokoelman. Mielenkiintoinen havainto levystä on,
  että vaikka siltä löytyy 14 erilaista kokoonpanoa, on kaikilla
  silti joitain musiikillisia yhteneväisyyksiä. Tyypillistä kaikille
  biiseille on raskas poljento, jalkaa vipattava groove ja ainoastaan adjektiivilla
  rouhea kuvattava saundi. Loput määrittelyt ovat enempi vähempi
  hienosäätöä rokkaavampaan tai synkempään suuntaan.
  Taso kokoelmalla on kauttaaltaan yllättävän hyvä, eikä skipattavia
biisejä varsinaisesti löydy yhtään.
Parhaiten korvakarvoja
tuulettaa Leviathan AD:n vanhan Cathedralinin kaltainen murina, Earthriden Mötörhead-henkinen biker rock ja Life Beyondin
  rullaava 70-lukulainen raskasrock. Kun vihkosen pieneen tilaan on vielä ängetty
  varsin napakat infopaketit jokaisesta orkesterista, ei kenellekään
  pitäisi enää jäädä epäselväksi miksi
  Crucial Blast pitää Marylandia jenkkien doom keskuksena. 7/10 
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
 Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
 
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti