sunnuntai 1. kesäkuuta 2003

UNTIL DEATH OVERTAKES ME – ALKUSOITTOA KUOLEMALLE

Yhden miehen saattoväkenä toimiva belgialainen kokoonpano julkaisi kevään korvalla ensimmäisen Fireboxin kautta julkaistun levynsä. Aurinkoiset kevätpäivätkin pimentävä ambient-henkinen hidastakin hitaampi Until Death Overtakes Me on perustajansa Stijnin lempilapsia joskaan ei ainoa lajissaan. Synkkyyden kuvailemiseen koko sielullaan ja voimillaan uppoutuva herra on erittäin kiireinen musiikkinsa ja siihen läheisesti liittyvien asioiden kanssa, mutta löysi aikaa vastailla laveastikin kysymyksiin ennen kiertueelle lähtöä.


- Valmistaudun parhaillaan Funeral Procession –kiertuetta varten, jossa soitan yhdessä Pantheistin ja Skepticismin kanssa. Nuo keikat ovat bändin ensimmäiset ja apuna minulla on kaksi Pantheistin jäsentä. Tällä hetkellä minulla ei ole aavistustakaan siitä, miltä me mahdamme kuulostaa livenä, mutta jos lopputulos tyydyttää minua, tulemme tekemään tulevaisuudessa muitakin keikkoja. Olen kyllä aina sanonut, ettei Until Death Overtakes Me kuulu keikkalavoille, mutta pianhan tuo selviää onko siinä perää vai ei. Olisi todella hienoa päästä soittamaan johonkin elokuvateatterin tapaiseen paikkaan, jossa yleisö voisi istua omilla penkeillään. Täysi kokoonpano vaatisi vain kolme kitaristia, basistin, patarummut, pari kosketinsoittajaa, laulajan ja ehkä parit jousisoittimet. Nyt joudumme käyttämään paljon ennalta ohjelmoituja koskettimia ja perkussioita.

Edellä mainittujen kokoonpanojen ja projektien lisäksi herralla on lukuisia muitakin viritelmiä, joten Stijnin ei tarvitse paljoakaan miettiä mitä vapaa-ajallaan tekisi.

- Kaikilla tämänhetkisillä yhdellätoista sooloprojektillani on yhteistä toistensa ja UDOM:in kanssa. Useimmat niistä juontavat juurensa ideoihin, joita aioin käyttää UDOM:issa. Mutta jos saan useita samankaltaisia ideoita, laitan ne mieluiten jonkin uuden projektin käyttöön sen sijaan, että pakottaisin ne esimerkiksi yhteen UDOM:in kappaleeseen. Näin minulle avautuu uusia mahdollisuuksia kokeilla erilaisia juttuja ilman että joutuisin rajoittamaan itseäni ainoastaan UDOM:in kaltaiseen musiikkiin. Tähän saakka näinkin monessa erilaisessa projektissa soittaminen ei ole ollut mikään ongelma, vaikka monet niistä saattavatkin lakata olemasta julkaistuaan yhden levyn.

- Kaikki vapaa-aikani kuluu tosiaan musiikkiin koulun käynnin ohella. Joskus ajankäytön jakaminen on erittäin hankalaa ja minulla ei koskaan tunnu riittävän aika kaikkiin niihin asioihin, mitä haluaisin tehdä. Tälläkin hetkellä pääni sisässä virtaa niin paljon erilaisia konsepteja ja musiikkia, mutta ajanpuutteen vuoksi en ainakaan vielä pysty toteuttamaan niitä kaikkia. Musiikin lisäksi minua kiinnostaa toki muutkin asiat kuten astrofysiikka ja lukeminen, joille yritän löytää aina joskus aikaa.

SYNKKYYDEN ALKULÄHTEILLÄ

- Kuuntelin aikanaan paljon black ja dark metallia, mutta kyllästyin niihin varsin pian. Tuon jälkeen löysin synkempiä genrejä kuten dark ambient, dark wave, gootti ja tietysti doom metallin. Aloittelin tuohon aikaan myös musiikin soittamisen ja yhdistelin heti kaikkia noita genrejä. Huomasin kuitenkin varsin pian, että doom metal ja ambient olivat musiikkityyleinä täydellisiä ilmaisemaan niitä ideoita ja tunteita joita halusin musiikissani esittää. Oman tyylini löytämiseen kului pari vuotta etsimistä ja kokeilua. En ole koskaan saanut mitään musiikillista koulutusta, vaan ostin ensimmäisen kitarani kuusi vuotta sitten ja aloin opettelemaan sillä soittamista. Olen myöhemmin hankkinut itselleni myös basson, koskettimet, patarummut ja sähköviulun, koska halusin oppia itse soittamaan kaikkia UDOM:n musiikissa käyttämiäni instrumentteja. En missään nimessä pidä itseäni teknisesti hyvänä muusikkona. mutta kykyni riittävät omaa musiikkiani varten ihan hyvin. Opin myös koko ajan kaikkea uutta joka tekee soittamisesta elämäni tärkeimmän asian.

Musiikki on Stijnille sen verran henkilökohtainen asia, että omien teosten luomiseen ei apua ole juurikaan kaivattu.

- UDOM:sta on tullut minulle niin läheinen projekti, että se menettäisi kaiken voimansa jos joku toinen osallistuisi musiikin tekemiseen. Olen kyllä harkinnut sessiomuusikoiden käyttöä tulevaisuudessa lähinnä sellon ja viulun osalta. Oikeastaan en halua kenenkään kanssa edes jakaa niitä asioita, joita pistän musiikkiini. Musiikissani on paljon enemmän syvyyttä kuin miltä ehkä vaikuttaa, mutta se kaikki on ehkä enemmän henkilökohtaisella tasolla. On paljon sellaisia ideoita ja näkemyksiä, joita en koskaan pystyisi jakamaan kenenkään kanssa.

MUSTA MONOLIITTI

Prelude to Monolith -levyn nimellä ja musiikilla tuntuu olevan selkeitä joskin etäisiä yhteyksiä Stanley Kubrickin ohjaamaan Avaruusseikkailu 2001 elokuvaan.

- Tuo elokuva sattuu tosiaan olemaan suosikkejani ja musiikissani on ehkä jotain samankaltaista mystisyyttä kuin tuossa leffassa. Monoliitti levyn nimessä tarkoittaa kuitenkin kaiken rumuuden, tuskan ja yksinäisyyden fyysistä ilmentymää. Oliota, joka on tietoinen omasta olemassaolostaan, yksin pimeässä ja kylmässä kuolevan maailman viimeisenä jäänteenä tomun ja tuhkan keskellä.

Pitkien jopa lähes 20 minuuttia kestävien kappaleiden synnyttämiseen Stijnillä on omat menetelmänsä.

- Olen kyllä joskus kuullut valituksia liian pitkistä biiseistä. Minä vain tykkään venyttää biisejäni tekemällä erilaisia variaatioita biisin pääteemasta tai punomalla eri teemoja yhteen. Haluan varmistua siitä, että juttuni kuullaan ja ymmärretään mikä tahansa se sitten onkin. Olenkin huomannut, että keskeisen teemaan toistaminen ja variaatioiden tekeminen auttaa usein kuulijaa tuon tavoitteeni suhteen.

- Joskus minulla menee todella kauan biisien tekemiseen ja esimerkiksi tällä hetkellä minulla on pari lähes valmista kappaletta, joita olen työstänyt yli pari vuotta. Joskus taas biisin tekemisessä ei mene kuin pari päivää.

Levyn päättää erittäin mielenkiintoinen ja osuva laina Chopinin kappaleesta Marche Funebre. Alkuperäinen yli kaksikymmenminuuttinen versio on kuitenkin kutistettu alle puoleen.

- Alkuperäinen ideani oli julkaista noin tunnin mittainen mini CD, jossa parin oman biisin lisäksi olisi ollut tuo täysmittainen Chopinin laina. Pituudestaan huolimatta se olisi ollut minusta kuitenkin vain mini CD, koska sille ei olisi päätynyt kuin noin 40 minuuttia itse tekemääni musiikkia. Solmittuani levytyssopimuksen Fireboxin kanssa päädyimme kuitenkin yhdessä julkaisemaan täyspitkän. Niinpä teinkin yhden uuden kappaleen ja lyhensin tuon Marche Funebren yhdeksään minuuttiin alkuperäisesti 22:sta. Levylle päätyneessä versiossa on ainoastaan pääteema yhdistettynä lyhyisiin variaatioihin itse säveltämistäni introsta ja outrosta.

Kiinnostus bändiä kohtaan ja levytyssopimuksen saaminen tuli jonkinasteisena yllätyksenä kokoonpanolle.

- En ole koskaan kuluttanut paljoakaan aikaa sopimuksien saamiseksi, vaikka olenkin ollut aiemmin yhteydessä muutamaan levy-yhtiöön. Tiesin kyllä Fireboxin ja että he ovat kiinnostuneita ambient ja funeral doom tyyppisestä musiikista. Ei minulla ole koskaan ollut sen suurempia ambitioita allekirjoittaa mitään levytyssopimusta ja en edes oikein uskonut omiin mahdollisuuksiini saada tämän kaltaista musiikkia kuuluviin minkään yhtiön kautta. Fireboxin väki oli lukenut jotain arvosteluja demoistani ja kun he ottivat minuun yhteyttä, laitoin heille musiikkiani menemään ja niin päädyin julkaisemaan levyn heidän kauttaan. Olen erittäin tyytyväinen heidän panokseensa ja he ovat promotoineet levyä paljon.

UDOMin tulevaisuus on kaikkea muuta kuin hämärän peitossa.

- Minulla on erittäin selkeä näkemys bändin tulevaisuudesta, sillä työskentelen parhaillaan neljän mahdollisen UDOM julkaisun parissa. Jokaisessa julkaistussa Symphony I-III -nimeä kantavassa tuotoksessa sekä Prelude to Monolith - levyssä on yksi selkeä konsepti ja useita sen alapuolella olevia ideoita. Yhdessä nämä kaikki neljä julkaisua muodostavat ison kokonaisuuden, joka kuvaa entiteettiä nimeltä UDOM. Kaikki tämä yhdistettynä muihin projekteihini tuovat esille vielä enemmän musiikissani näkyviä käsitteitä.

- Symphony I - Deep Dark Red kertoo henkilöstä, joka yrittää tehdä itsemurhan ja epäonnistuu. Tämän seurauksena hän alkaa vihaamaan elämää ja yrittää irtautua elämästä ja yhteiskunnasta. Tätä osuutta käsittelen Symphony II - Absence Of Life -levyllä. Prelude To Monolith ja Symphony III – Monolith -levyillä keskityn kuvaamaan tällaisen lohduttoman elämäntavan tuomaa tyhjyyttä, yksinäisyyttä ja tuskaa. Jatkan samojen mutta vain pidemmälle vietyjen teemojen kanssa Symphony IV - No Sun, Only Dust -julkaisulla. UDOMin taru tulee jatkumaan siihen saakka, kunnes kuolema minut korjaa.

FILOSOFIAA AAMUNKOITTOON

Vaikka sanoituksissa käsitelläänkin synkkiä ja vaikeita asioita kolmannen persoonan kautta, ei inspiraatiota tarvitse lähteä hakemaan sen kauempaa kuin jokapäiväisestä elämästä.

- Koko ihmiskunnassa on jotain pahasti vialla. Pidämme itseämme tämän planeetan kehittyneimpänä elämänmuotona ja sen enempää väärässä emme voisi olla. Suurin osa ihmisistä käyttäytyy kuin aivottomat pedot tai jopa pahemmin. Aivan kuin heidän eläimelliset vaistonsa törmäisivät ihmisen itsetietoiseen puoleen. Yhteiskuntaa johtavat lukemattomat narsistiset, aivottomat ja huoraavat lampaat ja ainoita merkitseviä asioita ovat kaupallisuus, materialismi ja fyysinen kauneus. Asiat tuntuvat menevän vain pahemmaksi ja pahemmaksi ja lopulta se johtaa ihmiskunnan tuhoon. Ei välttämättä fyysiseen tuhoutumiseen mutta vähintäänkin henkiseen. Kehittymisen sijasta me taannumme.

- Pyrin itse elämään päivän kerrallaan, sillä eilinen on mennyttä ja huomenna minä itse taas voin olla mennyttä. En tunne mitään tarvetta asettaa itselleni tavoitteita ja pyrkiä niihin. Yritän vain musiikkini avulla pysyä järjissäni ympäröivän maailman yrittäessä saastuttaa mieltäni sairailla ideoillaan.
Kauneus on tunnetusti katsojan silmässä mutta näinkin pessimistisen maailmankuvan omaava henkilö näkee silti kauneutta luonnossa.

- Kutsun kauneinta, suurinta ja ällistyttävintä asia hautajaistanssiksi. Tuota syntymisen ja kuolemisen hidasta ja aaltoilevaa tanssia tapahtuu kaikkialla eikä vain pienessä mittakaavassa. Jopa galaksit ja tähdet syntyvät ja kuolevat. Tanssi etenee aaltomaisesti ja jokaisella aallonharjalla on syntymä ja aallonpohjassa kuolema. Pikkuhiljaa nuo aallot pienenevät ja pienenevät kunnes jäljellä on vain peilityyneys. Tämä on nähtävissä kaikkialla jos osaa vain katsoa oikein, kuolema ja kauneus puhtaimmassa muodossaan.

Synkkiä asioita musiikissaan käsittelevä herra on sinut oman väistämättömän tulevaisuutensa kanssa.

- Mielestäni en pelkää enää kuolemaa ja olen oppinut elämään sen tosiasian kanssa. Loppujen lopuksihan se on ainoa varma asia jokaisen elämässä. Kuolema ei myöskään ole minulle mikään pakkomielle, vaikka ajatus kuolemasta kiehtookin minua. Kuolema edustaa minulle kaiken absoluuttista loppumista, kaikki muistosi häviävät ja sinusta tulee pelkkä tyhjä kuori. On vain pimeyttä ja tyhjyyttä mitä et itse tietysti voi kokea, koska olet kuollut. Juuri tähän bändin nimi viittaakin: kaikki kestää vain siihen saakka kunnes kuolet ja se on siinä. Ei ole mitään kuoleman jälkeistä elämää tai inkarnaatiota.

Kysyttäessä mieluisinta tapaa päättää päivänsä tulee Stijniltä vastaus kuin apteekin hyllyltä.

- Oikeastaan ei ole mitään väliä kuinka sitä kuolee, koska lopputulos on kuitenkin sama. Kun on kuollut, niin ei sitä muista kuinka kuoli tai kuinka eli. Mutta jos nyt saisin valita, niin päätyisin hypotermiaan. Haluaisin kuolla jossain paljaalla tasangolla talven syleilyssä. Se olisi hidas kuolema, paikat alkaisivat ensin turtumaan ja sitä ikään kuin vaipuisi syvään uneen kaikessa rauhassa. Oikeastaan on harmi, ettei ihminen voi kuolla kuin vain kerran.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti