Evemaster
Wither
Low Frequency
4/5
Pitkähköksi venyneen tauon jälkeen lappeenrantalainen dark
duo palaa metallirintaman etulinjaan toisella täyspitkällään.
Miesten vanhetessa musiikki on kehittynyt ja muuttunut astetta melodisemmaksi
säilyttäen kuitenkin saman suomalaisille tyypillisen melankolisuuden.
Jokaisella osa-alueella ollaan menty eteenpäin, mistä osittain voidaan
kiittää oman panoksensa levylle tuoneita vierailevia tähtiä.
Evemasterin melankolishenkinen metalli on mielenkiintoinen yhdistelmä Jarno
Taskulan kurkkua raastavia lauluja ja kitaroiden sekä koskettimien runsaasti
maalailevia melodioita. Lähes hilpeän iloisilta niin melodioiltaan
kuin saundeiltaan kuulostavat syntikat yhdistettynä merkillisellä tavalla
kevyisiin ja puhdassaundisiin kitaroihin luovat kuitenkin hyvässä harmoniassa
olevan kestävän kokonaisuuden. Hyvällä maulla luodut melodiat
ovat tarttuvia ja monimutkaiseksi yltyviin sävellyksiin on älytty
tuoda riittävästi monipuolisuutta ilman, että se muodostuisi
missään vaiheessa itsetarkoitukseksi. Levyllä kuullaan useita
erilaisia lauluja täydentämässä toisiaan, ja tarkka rytmiosasto
toimii niin hitaissa kuin nopeissakin vedoissa erittäin jämäkästi.
Levyn moniulotteisuudesta kertonee jotain se, että edes levyn päättävä Tarot-laina ”Wings
of Darkness” ei erotu liiaksi muusta materiaalista.
Astia studiolla väännetyt, toistensa suhteen tasapainoiset mutta
kokonaisuutena hieman ponnettomat saundit ansaitsevat pienoista kritiikkiä.
Rummut kuulostavat varsinkin nopeimmissa ralleissa hieman lattealta tissinläpsyttelyltä ja
kitaroihinkin olisin kaivannut enemmän räyhäkkyyttä. Rujommat
saundit olisivat vahvistaneet niin kokonaisuutta kuin siitä annettua arvosanaa.
Finntroll
Visor om Slutet
Spikefarm
3/5
Kevään tullen suomipeikot nousivat talviunilta luolistaan ja rupesivat
laulamaan vuodenajan kunniaksi sepittämiään hilpeitä lauluja.
Kun metsässä nuotiotulen äärellä sähköä ei
ollut saatavilla, oli sähköiset instrumentit korvattava akustisilla.
Puolituntiseksi venyneet sessiot ovat kuitenkin hengeltään jotenkin
hassusti samankaltaisia kahden aikaisemman metallisen täyspitkän
kanssa.
Levytysten jälkeisten tapahtumien valossa ”Visor om slutet” nimi
kalskahtaa pahaenteiseltä. Levy on idealtaan kuitenkin erittäin oiva
ja osuva Finntrollin kaltaiselle bändille. Musiikillisesti levyllä liikutaan
hyvinkin laajalla skaalalla ajoittain synkäksikin vajoavasta ambientista,
instrumentaaleihin, erilaisiin äänimaisemiin ja päihdyttävien
mallasjuomien vaikutuksen alaisena tehtyihin rempseisiin yhteishoilotuksiin.
Vaikka yksittäiset biisit ovatkin pääsääntöisesti
vähintäänkin hyviä ja nostattavat useasti hymynkareen suupieliin,
on lopputulos kuitenkin valitettavan repaleinen ja sekava. Ideaan ja tunnelmaan
olisi sopinut paremmin jokin yhtenäinen tarina tai teema, joka musiikilla
ja sanoituksilla olisi voitu saada aikaan. Tällä kertaa kokonaisuus
ei ole osiensa summa vaan niiden erotus.
Marilyn Manson
The Golden Age of Grotesque
Interscope
3/5
Medioita taidokkaasti hyväksikäyttävä Marilyn Manson on
monia ärsyttävästä imagostaan huolimatta onnistunut myös
tekemään omaperäistä ja mielenkiintoista musiikkia. Nykymetallin
ja rockin eri tyylisuuntien kanssa flirttaileva artisti ehti jo hienolla "Mechanical
Animals" -levyllä kokeilemaan David Bowie -henkistä vahvasti
70-lvulta vaikutteita imenyttä rauhallisempaa lähestymistapaa sanomansa
julistamiseen. Parhaimmillaan keulakuvansa ehdoilla elävä bändi
on kuitenkin ollut räyhäkkäissä mutta tarttuvissa ralleissa,
joissa säännöllisin väliajoin heitetään erittäin
iskeviä ja nerokkaitakin one-linereita.
Koneet räyhäävät yhä edelleen kuten läpimurtoalbumilla "Antichrist
Superstar", mutta suurimpia särmiä on hioittu pyöreämmiksi
melodioita lisäämällä. Lopputuloksena onkin varsin letkeää ja
mukavasti eteenpäin rullaavaa kesämusiikkia metallisempaankin makuun.
Keulahahmon arroganssi yhdistyy nerokkuutteen muun bändin kanssa saumattomasti
ja lopputuloksena on samaa henkeä tihkuvaa omilla poluillaan kulkevia
idearikkaita kappaleita. Pienoista suuruudenhulluutta aikaisempien levyjen
tapaan osoittaa kuitenkin yli tunnin mittainen levy 14:sta kappaleellaan. Levy
lähtee mukavan räväkästi käyntiin, mutta hieman puolen
välin jälkeen käy kuin entiselle maratonjuoksijalle. Meno alkaa
hyytymään pahasti ja paikat puutumaan loppumatkan ollessa aikamoista
maitohapoilla laahustamista. Biisejä karsimalla ja levyä tiivistämällä sijoitus
loppupeleissä olisi taatusti ollut pykälää korkeammalla.
Mielenkiintoisena detaljina voidaan mainita videobiisiksikin päätyneen "mOBSCENE" kipaleen
lapsikuoron tavaaman kertosäkeen yhteneväisyys Faith No Moren "Be
Aggressiven" kanssa.
Rajoitetulla painoksella bonuksena tuleva DVD sisältää artistin
itsensä suunnitteleman 25-minuuttisen "Doppelherz" lyhytelokuvan.
Leffa tarjoaa varsinaista tajunnanvirtaa ja Mansonin sisäisen sielunmaiseman
kuvausta levyn intron luupatessa taustalla. Tekstiä tulee hypnoottiseen
ja rauhalliseen tahtiin Marilynin itsensä puhumana ja kyllähän
taustalla hämärää liikkuvaa kuvaakin on. Ilman minkäänlaisia
tajunnanlaajentajia tai artistin syvällistä tuntemista on ideasta
saati juonesta turha ottaa selvää.
Mokoma
Kurimus
Sakara
4/5
EMIlle pitkät haistattanut Mokoma osoitti esimerkillistä metalliasennetta
ja siviilirohkeutta perustamalla oman levy-yhtiön ja ruvetessaan soittamaan
sitä mikä on herrojen metallisydäntä lähellä.
Mokomaa on ennakkoon ehditty hehkuttamaan Suomen Slayeriksi ja ”Kurimusta” ensimmäiseksi
suomenkieliseksi thrash-levyksi. Turhaan ei kehuja ole lausuttu yltiökateellisessa
maassamme, vaikka Slayer vertauksia ei pidäkään ottaa täysin
vakavasti. Aivan yhtä hyvin bändiä voitaisiin tituleerata myös
Stonen manttelinperijäksi, sillä sen verran samankaltaisia melodioita
ja kitarakuvioita on ajoittain havaittavissa.
Tunnustettava on, että kuultuani Mokoman aikomuksesta alkaa soittamaan
suomenkielistä thrashia, pidin ajatusta hieman kornina ja epäilin
idean toimivuutta. Levyn avauskaksikko ottaa heti kättelyssä luulot
pois ja näyttää kaapin paikan. Tiukkaa rypistystä seuraa
keskitempoinen raskas rutistus ja tätä toimivaa reseptiä käytetään
niin kappaleiden kuin koko levynkin sisällä. Levyn saundit ovat kauttaaltaan
hauskan rupiset ja kitarat möyrivät erittäin mallikkaasti ja
tehokkaasti. Mokoman mekkaloinnissa on onnistuneesti yhdistetty kaikki 80-luvun
hyvän thrashin elementit omiin ideoihin. Biiseistä löytyy niin
pakolliset hitaat ja helvetillisen raskaat mosh-osuudet, biisien lopetusriffit
kuin tuplakitarasahaukset. Marko Annalan laulu on asiaankuuluvasti joko mukavan
aggressiivista ja kireätä tai tarvittaessa hyvinkin hempeää ja
melodista. Monipuolisuus onkin levyn valtteja, sillä niskanikamille ei
anneta armoa missään vaiheessa ja tappotunnelmassa ei säästellä.
Kun musiikista paistaa vielä selkeästi läpi soittamisen into
ja riemu, pistetään kokonaisuuden kannalta vielä yksi pykälä isompaan
silmään
Mokoma suistaa helposti muut suomeksi laulavat orkesterit kohti kurimusta
ja uhkailee niskalaukauksella vielä perään. Graniitin kova kotimainen
joka ei hevillä murru. Menivät ja tekivät kovan levyn, mokomat.
Soilwork
Figure Number Five
Nuclear Blast
5/5
Rakkaan naapurimaamme ”ihmenuorten” viiden täyspitkän
julkaisemista yhtä monessa vuodessa voidaan pitää huikaisevana
suorituksena ottaen huomioon herrojen nuoren iän ja omaperäisten
levyjen erittäin korkean tason. Bändi on onnistunut tuomaan paljon
uutta paikoillaan polkeneeseen NWOSDM-genreen, vaikka onkin jo jonkin aikaa
ollut suksimassa siitä poispäin. Mielenkiintoiseksi Soilworkin viidennen
levyn tekee se seikka, että orkesteri oli tällä kertaa siinä tilanteessa,
missä monet muut ovat olleet perinteisen vaikean kolmannen levyn kanssa.
”Figure Number Five” on taas yksi uusi harppaus eteenpäin
Soilworkin musiikissa. Bändi on tiivistänyt biisejään ja
karsinut rankalla kädellä kaiken turhan ylimääräisen
pois. 41 minuuttiin onkin saatu tungettua 11 kappaletta aiemmilta levyiltä perinteiseksi
muodostuneen 10 sijasta. Melodioita, puhtaita lauluja ja koskettimia on musiikissa
entistä enemmän ja kertosäkeisiin on saatu tarttuvuutta vielä lisää.
Edellä mainituista seikoista huolimatta levyyn oli kuitenkin yllättävän
vaikea päästä sisälle. Useamman kuuntelun perusteellakin
levy tuntui vaikuttavan varsin keskinkertaiselta ja vaikeasti lähestyttävältä.
Pari illan intensiivinen kuuntelu rupesi kuitenkin avaamaan korvia siihen malliin,
että hienot pienet nyanssit alkoivat erottumaan ja levyn nerokkuus valkenemaan.
Useamman viikon kuuntelun jälkeen olen päätynyt siihen lopputulokseen,
että levy on ehdottomasti bändin kypsin ja tasapainoisin levy, joka
tulee kestämään toistuvaa renkutusta myös tulevaisuudessa.
Vaikka musiikki onkin pehmentynyt ja rauhoittunut alkuaikojen teknisestä kaahauksesta
aika tavalla, on bändi kasvaneesta monipuolisuudesta ja vastakohdista
johtuen ehkä rankempi kuin koskaan aikaisemmin. Levy ansaitsee nimessäänkin
olevan arvosanan ja nousee ehdottomasti vuoden 2003 kovimpien levyjen kärkiviisikkoon.
Various Artists
A Tribute to the Creatures of the Night
Nuclear Blast
3/5
Omien suosikkibändien tribuuttien arvostelu kuuluu lähes samaan
kastiin best of –kokoelmien kritisoinnin kanssa. Cover-vetojen soittaminen
on muusikoista epäilemättä kivaa, mutta kuuntelijan kannalta
alkuperäisen kanssa täysin identtiset lainat ovat auttamattoman tylsiä.
Allekirjoittaneen mielestä hyvä coveri on sellainen, joka toimii
vähintäänkin lähes yhtä hyvin kuin alkuperäinen
ja joka kuulostaa sitä esittävältä bändiltä eikä alkuperäisen
esittäjän viisulta.
Nuclear Blastin julkaiseman Kiss tribuutin lähtökohtana on ollut
kasata aiemmin julkaistuilta levytyksiltä kunnianosoituksia maailman ehkä kovimmalle
rock ’n’ roll orkesterille. 14 kipaleen joukosta ei löydykään
kuin kaksi ennen julkaisematonta rallia, joista toinen Bathoryn tulkinta Black
Diamond –klassikosta onkin ehdottomasti levyn omaperäisintä ja
parasta antia. Erityistä draivia ovat versioihinsa saaneet vanhan kaartin
artistit Galatic Cowboys, The Melvins, Doro ja Overkill, kun muut ovat tyytyneet
lähinnä vain hoitamaan tonttinsa ilman sen kummemmin havaittavaa
intohimoa. Jos versiot eivät pääsääntöisesti
ole yllättäviä, ei sitä ole myöskään muutamaa
poikkeusta lukuun ottamatta Kissin 70-luvun tuotantoon painottuva biisilista.
Totaalisia muodonmuutoksen läpikäyneitä kappaleita ei levyltä löydy,
mutta ihme ja kumma ilman miehistä sukupuolielintä vailla olevia
tsipaleita ei levyllä myöskään ole. Positiivisessa mielessä varsin
tasainen tribuutti tarjoaa kyllä ihan mukavaa vaihtelua alkuperäisten
klassikkojen kuuntelulle.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti