sunnuntai 1. kesäkuuta 2003

Hamara #2/2003

Evemaster
Wither
Low Frequency
4/5


Pitkähköksi venyneen tauon jälkeen lappeenrantalainen dark duo palaa metallirintaman etulinjaan toisella täyspitkällään. Miesten vanhetessa musiikki on kehittynyt ja muuttunut astetta melodisemmaksi säilyttäen kuitenkin saman suomalaisille tyypillisen melankolisuuden. Jokaisella osa-alueella ollaan menty eteenpäin, mistä osittain voidaan kiittää oman panoksensa levylle tuoneita vierailevia tähtiä.

Evemasterin melankolishenkinen metalli on mielenkiintoinen yhdistelmä Jarno Taskulan kurkkua raastavia lauluja ja kitaroiden sekä koskettimien runsaasti maalailevia melodioita. Lähes hilpeän iloisilta niin melodioiltaan kuin saundeiltaan kuulostavat syntikat yhdistettynä merkillisellä tavalla kevyisiin ja puhdassaundisiin kitaroihin luovat kuitenkin hyvässä harmoniassa olevan kestävän kokonaisuuden. Hyvällä maulla luodut melodiat ovat tarttuvia ja monimutkaiseksi yltyviin sävellyksiin on älytty tuoda riittävästi monipuolisuutta ilman, että se muodostuisi missään vaiheessa itsetarkoitukseksi. Levyllä kuullaan useita erilaisia lauluja täydentämässä toisiaan, ja tarkka rytmiosasto toimii niin hitaissa kuin nopeissakin vedoissa erittäin jämäkästi. Levyn moniulotteisuudesta kertonee jotain se, että edes levyn päättävä Tarot-laina ”Wings of Darkness” ei erotu liiaksi muusta materiaalista.

Astia studiolla väännetyt, toistensa suhteen tasapainoiset mutta kokonaisuutena hieman ponnettomat saundit ansaitsevat pienoista kritiikkiä. Rummut kuulostavat varsinkin nopeimmissa ralleissa hieman lattealta tissinläpsyttelyltä ja kitaroihinkin olisin kaivannut enemmän räyhäkkyyttä. Rujommat saundit olisivat vahvistaneet niin kokonaisuutta kuin siitä annettua arvosanaa.

Finntroll

Visor om Slutet
Spikefarm
3/5

Kevään tullen suomipeikot nousivat talviunilta luolistaan ja rupesivat laulamaan vuodenajan kunniaksi sepittämiään hilpeitä lauluja. Kun metsässä nuotiotulen äärellä sähköä ei ollut saatavilla, oli sähköiset instrumentit korvattava akustisilla. Puolituntiseksi venyneet sessiot ovat kuitenkin hengeltään jotenkin hassusti samankaltaisia kahden aikaisemman metallisen täyspitkän kanssa.

Levytysten jälkeisten tapahtumien valossa ”Visor om slutet” nimi kalskahtaa pahaenteiseltä. Levy on idealtaan kuitenkin erittäin oiva ja osuva Finntrollin kaltaiselle bändille. Musiikillisesti levyllä liikutaan hyvinkin laajalla skaalalla ajoittain synkäksikin vajoavasta ambientista, instrumentaaleihin, erilaisiin äänimaisemiin ja päihdyttävien mallasjuomien vaikutuksen alaisena tehtyihin rempseisiin yhteishoilotuksiin.

Vaikka yksittäiset biisit ovatkin pääsääntöisesti vähintäänkin hyviä ja nostattavat useasti hymynkareen suupieliin, on lopputulos kuitenkin valitettavan repaleinen ja sekava. Ideaan ja tunnelmaan olisi sopinut paremmin jokin yhtenäinen tarina tai teema, joka musiikilla ja sanoituksilla olisi voitu saada aikaan. Tällä kertaa kokonaisuus ei ole osiensa summa vaan niiden erotus.


Marilyn Manson
The Golden Age of Grotesque
Interscope
3/5

Medioita taidokkaasti hyväksikäyttävä Marilyn Manson on monia ärsyttävästä imagostaan huolimatta onnistunut myös tekemään omaperäistä ja mielenkiintoista musiikkia. Nykymetallin ja rockin eri tyylisuuntien kanssa flirttaileva artisti ehti jo hienolla "Mechanical Animals" -levyllä kokeilemaan David Bowie -henkistä vahvasti 70-lvulta vaikutteita imenyttä rauhallisempaa lähestymistapaa sanomansa julistamiseen. Parhaimmillaan keulakuvansa ehdoilla elävä bändi on kuitenkin ollut räyhäkkäissä mutta tarttuvissa ralleissa, joissa säännöllisin väliajoin heitetään erittäin iskeviä ja nerokkaitakin one-linereita.

Koneet räyhäävät yhä edelleen kuten läpimurtoalbumilla "Antichrist Superstar", mutta suurimpia särmiä on hioittu pyöreämmiksi melodioita lisäämällä. Lopputuloksena onkin varsin letkeää ja mukavasti eteenpäin rullaavaa kesämusiikkia metallisempaankin makuun. Keulahahmon arroganssi yhdistyy nerokkuutteen muun bändin kanssa saumattomasti ja lopputuloksena on samaa henkeä tihkuvaa omilla poluillaan kulkevia idearikkaita kappaleita. Pienoista suuruudenhulluutta aikaisempien levyjen tapaan osoittaa kuitenkin yli tunnin mittainen levy 14:sta kappaleellaan. Levy lähtee mukavan räväkästi käyntiin, mutta hieman puolen välin jälkeen käy kuin entiselle maratonjuoksijalle. Meno alkaa hyytymään pahasti ja paikat puutumaan loppumatkan ollessa aikamoista maitohapoilla laahustamista. Biisejä karsimalla ja levyä tiivistämällä sijoitus loppupeleissä olisi taatusti ollut pykälää korkeammalla. Mielenkiintoisena detaljina voidaan mainita videobiisiksikin päätyneen "mOBSCENE" kipaleen lapsikuoron tavaaman kertosäkeen yhteneväisyys Faith No Moren "Be Aggressiven" kanssa.

Rajoitetulla painoksella bonuksena tuleva DVD sisältää artistin itsensä suunnitteleman 25-minuuttisen "Doppelherz" lyhytelokuvan. Leffa tarjoaa varsinaista tajunnanvirtaa ja Mansonin sisäisen sielunmaiseman kuvausta levyn intron luupatessa taustalla. Tekstiä tulee hypnoottiseen ja rauhalliseen tahtiin Marilynin itsensä puhumana ja kyllähän taustalla hämärää liikkuvaa kuvaakin on. Ilman minkäänlaisia tajunnanlaajentajia tai artistin syvällistä tuntemista on ideasta saati juonesta turha ottaa selvää.

Mokoma
Kurimus
Sakara
4/5

EMIlle pitkät haistattanut Mokoma osoitti esimerkillistä metalliasennetta ja siviilirohkeutta perustamalla oman levy-yhtiön ja ruvetessaan soittamaan sitä mikä on herrojen metallisydäntä lähellä. Mokomaa on ennakkoon ehditty hehkuttamaan Suomen Slayeriksi ja ”Kurimusta” ensimmäiseksi suomenkieliseksi thrash-levyksi. Turhaan ei kehuja ole lausuttu yltiökateellisessa maassamme, vaikka Slayer vertauksia ei pidäkään ottaa täysin vakavasti. Aivan yhtä hyvin bändiä voitaisiin tituleerata myös Stonen manttelinperijäksi, sillä sen verran samankaltaisia melodioita ja kitarakuvioita on ajoittain havaittavissa.

Tunnustettava on, että kuultuani Mokoman aikomuksesta alkaa soittamaan suomenkielistä thrashia, pidin ajatusta hieman kornina ja epäilin idean toimivuutta. Levyn avauskaksikko ottaa heti kättelyssä luulot pois ja näyttää kaapin paikan. Tiukkaa rypistystä seuraa keskitempoinen raskas rutistus ja tätä toimivaa reseptiä käytetään niin kappaleiden kuin koko levynkin sisällä. Levyn saundit ovat kauttaaltaan hauskan rupiset ja kitarat möyrivät erittäin mallikkaasti ja tehokkaasti. Mokoman mekkaloinnissa on onnistuneesti yhdistetty kaikki 80-luvun hyvän thrashin elementit omiin ideoihin. Biiseistä löytyy niin pakolliset hitaat ja helvetillisen raskaat mosh-osuudet, biisien lopetusriffit kuin tuplakitarasahaukset. Marko Annalan laulu on asiaankuuluvasti joko mukavan aggressiivista ja kireätä tai tarvittaessa hyvinkin hempeää ja melodista. Monipuolisuus onkin levyn valtteja, sillä niskanikamille ei anneta armoa missään vaiheessa ja tappotunnelmassa ei säästellä. Kun musiikista paistaa vielä selkeästi läpi soittamisen into ja riemu, pistetään kokonaisuuden kannalta vielä yksi pykälä isompaan silmään

Mokoma suistaa helposti muut suomeksi laulavat orkesterit kohti kurimusta ja uhkailee niskalaukauksella vielä perään. Graniitin kova kotimainen joka ei hevillä murru. Menivät ja tekivät kovan levyn, mokomat.

Soilwork
Figure Number Five
Nuclear Blast
5/5

Rakkaan naapurimaamme ”ihmenuorten” viiden täyspitkän julkaisemista yhtä monessa vuodessa voidaan pitää huikaisevana suorituksena ottaen huomioon herrojen nuoren iän ja omaperäisten levyjen erittäin korkean tason. Bändi on onnistunut tuomaan paljon uutta paikoillaan polkeneeseen NWOSDM-genreen, vaikka onkin jo jonkin aikaa ollut suksimassa siitä poispäin. Mielenkiintoiseksi Soilworkin viidennen levyn tekee se seikka, että orkesteri oli tällä kertaa siinä tilanteessa, missä monet muut ovat olleet perinteisen vaikean kolmannen levyn kanssa.

”Figure Number Five” on taas yksi uusi harppaus eteenpäin Soilworkin musiikissa. Bändi on tiivistänyt biisejään ja karsinut rankalla kädellä kaiken turhan ylimääräisen pois. 41 minuuttiin onkin saatu tungettua 11 kappaletta aiemmilta levyiltä perinteiseksi muodostuneen 10 sijasta. Melodioita, puhtaita lauluja ja koskettimia on musiikissa entistä enemmän ja kertosäkeisiin on saatu tarttuvuutta vielä lisää. Edellä mainituista seikoista huolimatta levyyn oli kuitenkin yllättävän vaikea päästä sisälle. Useamman kuuntelun perusteellakin levy tuntui vaikuttavan varsin keskinkertaiselta ja vaikeasti lähestyttävältä. Pari illan intensiivinen kuuntelu rupesi kuitenkin avaamaan korvia siihen malliin, että hienot pienet nyanssit alkoivat erottumaan ja levyn nerokkuus valkenemaan. Useamman viikon kuuntelun jälkeen olen päätynyt siihen lopputulokseen, että levy on ehdottomasti bändin kypsin ja tasapainoisin levy, joka tulee kestämään toistuvaa renkutusta myös tulevaisuudessa.
Vaikka musiikki onkin pehmentynyt ja rauhoittunut alkuaikojen teknisestä kaahauksesta aika tavalla, on bändi kasvaneesta monipuolisuudesta ja vastakohdista johtuen ehkä rankempi kuin koskaan aikaisemmin. Levy ansaitsee nimessäänkin olevan arvosanan ja nousee ehdottomasti vuoden 2003 kovimpien levyjen kärkiviisikkoon. 

Various Artists
A Tribute to the Creatures of the Night
Nuclear Blast
3/5

Omien suosikkibändien tribuuttien arvostelu kuuluu lähes samaan kastiin best of –kokoelmien kritisoinnin kanssa. Cover-vetojen soittaminen on muusikoista epäilemättä kivaa, mutta kuuntelijan kannalta alkuperäisen kanssa täysin identtiset lainat ovat auttamattoman tylsiä. Allekirjoittaneen mielestä hyvä coveri on sellainen, joka toimii vähintäänkin lähes yhtä hyvin kuin alkuperäinen ja joka kuulostaa sitä esittävältä bändiltä eikä alkuperäisen esittäjän viisulta.

Nuclear Blastin julkaiseman Kiss tribuutin lähtökohtana on ollut kasata aiemmin julkaistuilta levytyksiltä kunnianosoituksia maailman ehkä kovimmalle rock ’n’ roll orkesterille. 14 kipaleen joukosta ei löydykään kuin kaksi ennen julkaisematonta rallia, joista toinen Bathoryn tulkinta Black Diamond –klassikosta onkin ehdottomasti levyn omaperäisintä ja parasta antia. Erityistä draivia ovat versioihinsa saaneet vanhan kaartin artistit Galatic Cowboys, The Melvins, Doro ja Overkill, kun muut ovat tyytyneet lähinnä vain hoitamaan tonttinsa ilman sen kummemmin havaittavaa intohimoa. Jos versiot eivät pääsääntöisesti ole yllättäviä, ei sitä ole myöskään muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta Kissin 70-luvun tuotantoon painottuva biisilista.

Totaalisia muodonmuutoksen läpikäyneitä kappaleita ei levyltä löydy, mutta ihme ja kumma ilman miehistä sukupuolielintä vailla olevia tsipaleita ei levyllä myöskään ole. Positiivisessa mielessä varsin tasainen tribuutti tarjoaa kyllä ihan mukavaa vaihtelua alkuperäisten klassikkojen kuuntelulle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti