Ajattara
Kuolema
Spikefarm Records
4/5
Ajattaran toinen täyspitkä rakentuu samoille perustuksille debyytin
kanssa. Bändi luotaa sysimustan suomalais-ugrilaisen mielen syövereitä
ja paiskaa koko rujon kauneuden kuuntelijan aistinelimiin. Toimivaa kokonaisuutta
ei ole lähdetty suuremmin muuttamaan, vaan etenee tuttuja turvallisia uria
pitkin silti eteenpäin.
Trio toimii tiukkana yksikkönä ja keskitempoinen black- ja dark metallin
välimaastossa liikkuva musiikki porautuu tajuntaan vastustamattomasti.
Ruojan rujot vokalisoinnit tummentavat entisestään levyltä välittyvää
tunnelmaa ja A.W. Yrjänä henkisiä lyriikoita olisi vaikeata kuvitella
tulkittavan muulla tavalla. Debyyttiin verrattuna biiseihin on taidokkaasti
ujutettu salakavalia pieniä melodioita, jotka mieli ja korvat tiedostaa
heti ensikuuntelulla mutta jotka havaitsee ja tajuaa vasta useamman kuuntelukerran
jälkeen. Hennosti kitaroin ja koskettimin väritetyt kappaleet laajentavat
ja syventävät levyn kokonaiskuvaa ja nostavat entisestään
sen kiinnostavuutta ja omaperäisyyttä. Suomalaiseen luonteeseen enemmän
kuin hyvin sopiva Ajattaran ajatus- ja äänimaailma on taatusti aidompi
ja kylmempi kuin tusina vanhaa vihtahousua palvovia black metal bändejä.
Reilu kolmekymmenminuuttinen kymmenen biisin pakkaus on samalla vakuuttava,
voimakas että väkevä. Ideoita löytyy yhä ja tyylitaju
tuntuu olevan vakaasti tallella. Levyn kuuntelu kuulokkeilla keskittyneessä
mielentilassa saattaisi shamaanin lailla vaivuttaa vastaanottajan transsiin
ja yhteyteen esi-isiensä kanssa. Kolmas ja se perinteisesti vaikeana pidetty
levy tulee aikanaan ottamaan miehistä mittaa ja määrittää
lopullisesti konseptin toimivuuden ja bändin tulevaisuuden.
Dream Evil
Evilized
Century Media
4/5
Ruotsalaisen superkokoonpanon tahto ja taito tykittää kansoille heavy
metallia on ilmeinen ja kiistämätön. Tuottaja Fredrik Nordströmin
ympärille ja ideoille kasattu orkesteri sisältää kovia tekijämiehiä
rumpali Snowy Shaw:ta myöten. Tällaisista lähtökohdista
ja elementeistä perustetut pumput harvoin onnistuvat toimimaan yhtenäisenä
kokonaisuutena ja tuottamaan laadukasta jälkeä. Dream Evilin kohdallakin
epäonnistumisen vaara on olemassa ja bändi tasapainoileekin hieman
vaarallisesti hiuksen hienolla munattoman kikkelihevin ja perinteisemmän
melodisen hevin rajalla. Musiikissaan pumppu onnistuu kuitenkin säilyttämään
tasapainon ja välttämään putoamista kaikkein ilmeisimpiin
sudenkuoppiin.
Levyllä yhdistyvät niin kevyemmät voimametallivaikutteet kuin
ilahduttavat astetta raskaammat perinteisemmän heavy metallin hyvät
ideat. Levyn kappalevalikoima vaihteleekin aika tavalla selkeästi vaikutteiden
mukaan, mutta lopputulos on silti varsin harmoninen ja mukavan monipuolinen.
Laulaja Niklas Isfeldtin äänivarat riittävät varsin kelvollisesti
ja teknisesti mies onkin pätevän joskin hieman hengettömän
ja särmättömän oloinen laulaja. Kitaristit hoitavat tonttinsa
maininnan arvoisesti niin jämäkkänä rytmisektiona kuin harvinaisen
osuvissa ja tyylitajuisissa sooloissa. Koskettimet nivoutuvat hyvin kokonaisuuteen
lisäten entisestään melodisuutta mutta välttäen vesittämättä
kokonaisuutta värittömäksi popiksi.
Kokonaisuutena levy on varsin merkillinen tapaus. Parin ensimmäisen kuuntelukerran
jälkeen käteen ja korviin ei tuntunut jäävän niin yhtään
mitään. Useamman kuuntelukerran jälkeen päässä
alkoi kuitenkin soimaan biisi toisensa jälkeen. Yleensä näinkin
suoraviivainen ja helpolta kuulostava musiikki iskee joko heti tai ei ollenkaan,
mutta "Evilized" tuntuu tarttuvan takiaisen lailla tukkaan vasta ajan
myötä. Taidolla ja hyvällä tyylitajulla pystytään
kliseistä ja yllätyksettömästä musiikkityylistä
tekemään laadukasta perusmetallia
Marduk
World Funeral
Regain Records
3/5
Reilun kymmenen vuoden ajan audiovisuaalista terroriaan jatkaneet Ruotsin jumalattomat
vyöryvät yhä päälle Panzerwagenin lailla. Mardukin
henkilöstön tuottama hypernopea ja intensiivinen black metal on aina
tungettu suoraan kuulijan korviin soppanuijan lailla keneltäkään
lupia kyselemättä.
Siinä missä aiemmilla levyillä bändi on tasapainotellut
hiuksen hienosti hallitun kaaoksen ja kohkaamisen rajamailla, on uutukaisella
balanssi hallinnassa entistä paremmin. Nopeutta ja voimaa ei musiikissa
ole unohdettu tai uhrattu, mutta yllätyksiä levyltä löytyy
tutun ja turvallisen pikakiväärimäisen etenemisen seasta. Musiikillista
salamasotaa ei käydä koko aikaa, vaan joukoille annetaan aikaa hengähtää
muutaman hidastempoisten ja marssivien kappaleiden aikana. Ehkä hieman
yllättäenkin armeijojen taistelutahtoa nostatetaan tykistökeskityksen
lailla kuin tyhjästä ilmaantuvilla runnovilla ja tarttuvilla melodioilla.
Mardukin asearsenaali on monipuolistunut ja uudistunut tullen entistä iskukykyisemmäksi.
47-minuuttinen maailmojen tuhoaja on kuitenkin kolmen-neljän kappaleen
ja noin 15-minuutin verran liian tuhti setti, joka on tukehtua omaan äärimmäisyyteensä.
Tuhoa on syntyä liiankin kanssa ja musiikkiin kuvattu totaalinen hävitys
on luonteeltaan perusteellista joskin turhankin tasaista. Tiivistämällä
ja voimia keskittämällä Mardukin legioonat eivät olisi vain
voittaneet taistelua, vaan onnistuneet murskaamaan vastustajat totaalisesti.
Moonsorrow
Kivenkantaja
Spikefarm Records
4/5
Kotimaan pakanasoturien kolmas kokopitkä saaga erottaa miehet pojista.
Pari vuotta sitten ilmestynyt edellinen julkaisu väläytteli aika ajoin
bändin ideoita ja potentiaalia niitä koskaan täysin lunastamatta.
Oppirahat alkavat olemaan maksettuja ja herrojen taidot testattu, nyt on aika
ryhtyä tositoimiin.
Ilahduttavalla tavalla orkesterin tuorein tuotos osoittaa kuinka, uusi ja vanha
lyövät kättä ja toimivat harmonisesti yhteen vanhan pariskunnan
tavoin. Musiikki on aikuistunut huomattavasti ja saanut kokonaan uusia ulottuvuuksia
lähinnä sovituspuolella. Kitaroita dominoivia koskettimia ja puhtaita
mieskuoro-osuuksia on entistä enemmän, mutta lopputulos ei kuulosta
liikaa teennäisen mahtipontiselta vaan mukavasti massiivisen jylhältä.
Sävellyksiin on tullut lisää myös omaperäisyyttä
kuin lähes progressiivisia vaikutteita vähintäänkin ison
tuopillisen verran. Kitarat latovat tanakan taustan eeppisiin mittoihin kasvatetuille
ralleille, joita tulkitaan räyheillä vokaalisuorituksilla. Keitoksen
mausteena on käytetty hippusellinen kaihoisia muistoja menneiltä ajoilta,
kansanperinnettä sekä suomalaista periksiantamattomuutta.
Hyvän viinin tavoin bändi on muutamassa vuodessa kehittynyt ja kypsynyt
ammattimaiselle tasolle, jossa luovuus alkaa kukoistamaan ja visioita osataan
ja uskalletaan hyödyntää. Tulevien musiikillisten seikkailujen
suuntaa on vaikea ennustaa, mutta retkue tuntuu olevan valmis sankaritekoihin
ja kirjoittamaan useita uusia lukuja metallitarujen kirjaan.
Shadows Fall
The Art of Balance
Century Media
2/5
Kolmannella täyspitkällään lukuisten tulevaisuuden lupauksien
seasta päätään nostava Shadows Fall yrittää lunastaa
paikkaansa metallin maailmassa. Bändin konseptina on yhdistää
jenkkiläistä asenteella vedettyä hardcore vaikutteista asennemättöä
yhdistettynä melodisempaan moderniin metalliin. Laulaja ärjyy, örisee
sekä vetää puhtaita osuuksia samassa tahdissa kitaroiden kanssa
ja koko komeus vyöryy yllättävänkin sulavasti eteenpäin
ilman nykimisiä. Mutta…
Rasvatun alastoman miesvartalon lailla musiikista on todella vaikeata tarttua
mistään kiinni. Mitäänsanomattomat riffit vyöryvät
toinen toisensa jälkeen ämyreistä kohti kuulijaa, mutta väistöliikkeisiin
ei ole minkäänlaista tarvetta. Tämänkaltaisen musiikin pitäisi
iskeä lekan lailla otsalohkoon, mutta tämän orkesterin tapauksessa
työkalu muistuttaa enemmän muovista leikkivasaraa. Kokonaisuus onkin
varsin hajuton, väritön ja mauton, mutta piilevää potentiaalia
on kyllä havaittavissa musiikin syövereissä.
Levytyksen intensiivinenkään kuuntelu ei pelasta innovatiivisuutta
ja intoa puhkuvaa Shadows Fallia vaipumasta harmaaseen tylsään tasapaksuun
massaan. Taito tasapainoiluun eri musiikkityylien välillä on jo olemassa,
mutta energiatason nostaminen samalle tasolle muiden osa-alueiden kanssa onkin
jo haastavampi homma
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti