Ruotsin tuoreimpia ja tuotteliaimpia ylpeyksiä on viime vuosina ollut
kuuden nuoren työn sankarin joukkio, jonka kaksi viimeisintä levyä ovat
olleet vuoden merkkipaaluja. Uusi vuosi tuo mukanaan uuden levyn josta löytyy
uudet kujeet. Illan käännyttyä alkuyöksi langan päässä orkesterin
kuvioita selvitti puhelias ja ilmeisen tyytyväiseltä vaikuttava biisinikkari
Peter Wichers.
Myöhäisestä ajankohdasta ja parin päivän haastattelurumbasta
huolimatta Peter vaikuttaa yllättävän pirteältä ja
aidosti innostuneelta kehumaan viimeisintä Soilwork tuotosta. Uudella
levyllä on tapahtunut pieniä joskin merkittäviä muutoksia
verrattuna edeltävään Natural Born Chaos -levyyn,
joka yllätti monet melodisemmalla otteellaan. Toimittajien kysymykset
taitavat tämäkin levyn promotoinnin yhteydessä keskittyä samoihin
asioihin ?
- Kyllähän meiltä nytkin kysellään pääasiassa
samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen ja kärkikastissa kysymys
siitä, miksi emme tällä kertaa käyttäneet Devin Townsendia
tuottajana. Ja vastaus tuohon kysymykseen on, että Devin oli todella kiireinen
omien projektiensa kuten Strapping Young Ladin kanssa eikä hänellä yksinkertaisesti
olisi ollut aikaa tulla tuottamaan meitä. Hetken tilannetta pähkäiltyämme
päätimme tuottaa levyn itse ensimmäistä kertaa uramme aikana.
Olihan se aika iso haaste tuottaa itse koko levy alusta loppuun saakka. Samalla
se oli myös erittäin opettavainen kokemus, koska jouduimme tuottajina
urkuri Svenin kanssa huolehtimaan musiikin pakottamisesta sellaiseen muottiin
kuin sen halusimme. Olemme todella tyytyväisiä albumin tekemiseen
ja lopputulos on minusta erittäin onnistunut ja paljon raaempi kuin edellinen
levymme. Lopputulos on myös paljon eläväisempi ja siinä on
mukana hieman enemmän tunnetta varsinkin laulupuolella. Levyltä kuulee
myös selvästi, että laulajamme Björn on laulaessaan paljon
rennompi kuin ennen. Ja kyllä tämä samoihinkin kysymyksiin vastaaminen
voittaa aina tappelun levy-yhtiön kanssa lakiteknisistä seikoista
kuten biisien oikeuksista, naurahtaa Peter.
Hyvät kokemukset äänitysprosessista saa Peterin epäilemään
tuottajan tarpeellisuutta tulevaisuudessa.
- Vaikea sanoa tuotammeko levymme itse myös tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä ainakin
näyttää siltä, ettemme tarvitse ulkopuolista tuottajaa
mihinkään. Palaute on pääasiassa ollut hyvää tuotannon
suhteen. Itse asiassa koko hommasta jäin sen verran hyvä maku suuhun,
että ajatus työskennellä muiden bändien kanssa ja auttaa
heitä tuottajan ominaisuudessa on alkanut kiinnostamaan minua.
Aikaisemminhan Svea-mamman pojat ovat käyttäneet Studio Fredmania
kappaleiden taltioimiseen, mutta tällä kertaa yksi studio ei riittänyt,
vaan eri osuuksia piti käydä tallentamassa parissa muussakin paikassa.
- Me vain halusimme tehdä jotain erilaista tässäkin asiassa,
koska olemme aikaisemmin tehneet asiat aina täsmälleen samalla tavalla.
Halusimme käyttää jokaisen studion parhaita puolia ja siksi äänitimmekin
rummut Fredmanissa mutta esimerkiksi kitarat ja koskettimet erässä kotikaupunkimme
studiossa. Näin tulemme varmaan toimimaan myös tulevaisuudessa.
VASTAVIRTAAN
Uusi levy kanta nimeä Figure Number Five joka ilmeisestä viittauksista
huolimatta kaipaa hieman enemmänkin selvittämistä.
- Levyn nimi viittaa ajatukseen ihmisestä, joka tuntee itsensä tarpeettomaksi
tämän päivän yhteiskunnassa, aivan kuin hän olisi
turha viides pyörä. Itse asiassa Björn kirjoitti minulle oikein
paperille ajatuksiaan levyn keskeisestä teemasta ja tämä varmaan
samalla selittää hieman tuota levyn nimeäkin. ”Levyn keskeisiä teemoja
on viattomien ihmisten taistelu yhteiskunnassa, uhrien, joidenka yli tallotaan
kerta toisensa jälkeen ja lopuksi hallitukset hautaavat heidät. Heidät
vaiennetaan samalla kun yläluokan ihmiset imevät kuninkaiden verta.
Yleisesti ottaen levyä voidaan myös pitää eräänlaisena
kunnianosoituksena ihmisille, jotka ovat tunteneet itsensä aina laiminlyödyiksi
ja syrjäytetyiksi arvottomina yhteiskunnan ulkopuolelle”. Tätä samaa
ideaa voidaan myös soveltaa metallipiireihin, koska metalli on pitkän
aikaan ollut vähemmistönä musiikkibisneksessä. Levy on
myös kunnianosoitus niitä kohtaan, jotka uskaltavat tehdä jotain
erilaista ja kulkea valtavirtaan vastaan.
Suurimpia ja helpoiten huomattavia muutoksia levyllä on kappaleiden tiivistäminen
ja yksinkertaistaminen. Aikaisempien levyjen keskimääräiseen
kestoon verrattuna levyltä löytyykin yksi kappale enemmän.
- Yksinkertaisesti sanottuna me vain karsimme kaiken ylimääräisen
paskan pois biiseistä. Halusimme tehdä biisejä, joissa kuulijan
mielenkiinto pysyy koko ajan yllä emmekä tunkea kappaleisiin kaikenlaista
mitä osaamme tehdä miellyttääksemme erilaisia kuulijoita.
Meille on tärkeää, että musiikki puhuu omaa kieltään,
ilman että siinä olisi vaikka minuutin mittaista kitarasooloa. Minä kyllä tykkään
sooloista, mutta ei kaikkia kiinnosta kuulla pitkiä kitaratilutuksia.
Halusimme, että jokaisesta kappaleesta löytyy alusta loppuun saakka
vievä punainen lanka ja niin, ettei tylsyys pääse missään
vaiheessa yllättämään. Ehkä tuon takia biiseistä tuli
tällä kertaa hieman lyhyempiä.
Tiivistäminen todella tuntuu tehneen ihmeitä Soilworkille ja hyvänä esimerkkinä tästä voidaan
pitää loisteliasta bändin hitiksikin kasvanutta Grand
Failure Anthem -kappaletta. Minä ja useat muutkin ovat olleet
sitä mieltä, että tuo kappale on minuutin pari liian pitkä.
- Olet aivan oikeassa ja kun kuuntelen sitä näin jälkeenpäin,
niin siinä tosiaan on yksi värssy ja kertosäe liikaa. Tuota
biisiä äänittäessämme huomasin valitettavasti liian
myöhään tuon saman asian ja mitään ei enää ollut
tehtävissä. Kappale on myös hieman liian pitkä soitettavaksi
keikoilla, joten siksi emme sitä enää ole juurikaan soittaneet.
- Tätä uutta levyä tehdessämme mietimme myös ensimmäistä kertaa
kuinka biisit tulevat toimimaan keikoilla. Yritimme ottaa huomioon myös
tuon puolen ja halusimme tehdä levyn, joka toimisi myös livenä mahdollisimman
hyvin. Aiomme kuitenkin keikkailla tämän levyn tiimoilta todella
paljon ja liian teknillisen musiikin esittäminen keikoilla olisi ollut
todella hankalaa. En tiedä ymmärrätkö mitä ajan takaa,
jos sanon, että levyllä on mielestäni hyvä meininki joka
tulee varmasti toimimaan myös livenä.
- Livenä soittaminen on tosi mukavaa, koska silloin saa palautetta ihmisiltä ja
yleisön ja bändin välille muodostuu eräänlainen side.
Studio työskentely on tosin kanssa mukavaa, koska silloin voi keskittyä täysin
ainoastaan omaan soittoonsa. Erona keikkailuun on se, että studiossa sitä soittaa
itselleen kun keikoilla taas saa muut kuuntelemaan soittoasi.
HUOLETONNA HYVÄ OLLA
Kappaleita työstämässä ja tiivistämässä oli
tällä kertaa hieman erilainen parivaljakko kuin ennen.
- Tälle levylle Björn ei tehnyt paljoakaan biisejä, vaan työskentelimme
pääasiassa kahdestaan Svenin kanssa. Valmistelimme levyä paljon
kotona tietokoneiden kanssa Svenin kanssa ja kutsuimme Björnin käymään
ja auttamaan lauluosuuksien kanssa. Laulujuttuja improvisoitiin todella paljon
ja yleensä kaikki tapahtui hyvin spontaanisti. Sen varmasti myös
huomaa levyä kuuntelemalla.
Edellistä levyä vieläkin astetta melodisempi uusia materiaali
saattaa yllättää monet fanit ja syytöksiä itsensä myymisestä tullaan
varmasti kuulemaan. Peteriä ei kuitenkaan asia tunnu juurikaan hetkauttavan.
- Ei minua pelota se, mitä ihmiset ajattelevat meistä uuden levyn
myötä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Meille on aina
ollut tärkeätä olla kuuntelematta levy-yhtiötämme
ja kovimpia fanejamme musiikkiin liittyvissä asioissa. Järkevää kait
olisi tehdä musiikkia muita varten, mutta meistä on järkevintä tehdä musiikkia
jota rakastamme. Olemme uskollisia ainoastaan itsellemme ja rakkaus omaan musiikkiimme
vain todistaa sen.
Levy yllätti kyllä minutkin, mutta ei melodisuudellaan eikä ytimekkäillä kappaleilla
vaan näistä seikoista huolimatta kuinka vaikea siihen oli päästä sisälle.
Ensimmäisen parin kuuntelukerran jälkeen levystä jäi hyvinkin
keskinkertainen kuva, mutta parin illan tiiviin kuuntelusession jälkeen
koko komeuden hienous alkoi vasta valjeta. Kitarasankarilla on tästä oma
käsityksensä.
- Et muuten ole ensimmäinen henkilö joka sanoo noin levystämme.
Kaikki jotka ovat noin sanoneet, ovat ensin pitänee levyä ainoastaan
hyvin soitettuna musiikkina, jossa on tarttuvia kertosäkeitä ja ehkä aavistuksen
verran helpompaa kuin aikaisempi materiaalimme. Mutta pikkuhiljaa levy alkoi
avautumaan myös heille. Minulle henkilökohtaisesti on erittäin
tärkeätä, että olemme pystyneet tekemään levyn
joka kasvaa hitaasti mutta varmasti, koska sellaisia levyjä jaksaa kuunnella
pitkän aikaa. Levyt jotka kolahtavat heti täysillä ja tuntuvat
täydellisiltä heti ensi kuulemalta, kuluvat yleensä äkkiä eikä niitä jaksa
kuunnella enää puolen vuoden päästä. Ehkä monet
myös odottivat jotain erilaista kuin mitä teimme edellisellä levyllä ja
eivätkä sitten järkyttyneetkään kun emme olleetkaan
muuttuneet niin radikaalisti. Tämä saattaa selittää sinunlaistesi
ihmisten reaktiot.
Vaikka levy tarjoaakin varmasti yllätysmomentteja kuuntelijoille, niin
Peterin ideat eivät muille jäsenille ole yllätyksenä juurikaan
tulleet.
- Kyllähän minä joskus onnistun yllättämään
heidät ideoillani, mutta minulla on aika hyvä käsitys siitä mistä he
pitävät ja pyrin tekemään sellaista musiikkia josta me
kaikki pidämme. Joskus joudun kyllä vähän selittelemään
mikä on jossain ideassani se varsinainen juju ja yleensä he ymmärtävät
mitä ajan takaa. Uudella levyllä on esimerkiksi Svenin tekemä kappale Departure
Plan jonka suhteen olimme aluksi hieman epäileväisiä.
Ei siksi, että se on huono kappale vaan siksi, että emme olleet aivan
varmoja sopisiko se Soilworkin tyyliin. Tiesimme kuitenkin, että siitä tulee
hyvä kappale ja niinhän siinä sitten loppujen lopuksi kävikin.
TYÖN RASKAAT RAATAJAT
Viisi levyä viidessä vuodessa on melko uskomaton suoritus, kun ottaa
huomioon että bändi ja musiikki on kehittynyt levy levyltä tason
tippumatta missään vaiheessa. Inspiraatiota tuntuu riittävän
jatkuvalla syötöllä, mutta pelko vaanii silti koko ajan perseessä.
- Pelkään tosiaan koko ajan, että joku kaunis päivä ideani
tosiaan loppuvat. Juurin sen takia kirjoitankin uutta materiaalia jatkuvasti.
Nyt en tosin jaksa uskoa, että julkaisisimme uuden levyn ensi vuonna.
Haluamme tehdä mahdollisimman paljon keikkoja ja ehkä jopa kiertueita
joissa olisimme pääesiintyjä. Olemme keskustelleet tästä levy-yhtiömme
kanssa ja heidän mielestään on tärkeää julkaista
levyjä mahdollisimman usein, että ihmiset eivät unohtaisi meitä.
Meistä on myös tärkeää olla esillä koko ajan,
koska siten ihmiset huomaavat että olemme elossa ja että välitämme
heistä. Emme toki halua päästä tämän suhteen
helpolla ja julkaista levyä vuosi vain sen takia, että pysyisimme
ihmisten mielissä. Tähän saakka se vaan on tapahtunut hyvin
luontevalla ja spontaanilla tavalla emmekä ole koskaan tunteneet olevamme
pakotettuja julkaisemaan levyjä näin usein.
- Kaikki ideat mitä minulla on eivät kyllä sovi Soilworkille,
mutta en tiedä koska minulla olisi aikaa toteuttaa niitä koska olemme
Soilworkin kanssa aina levyttämässä, hekottelee Peter. Ehkä jonain
päivänä minulla on joku projekti, jossa on kokonaan eri kokoonpano
kuin missä nyt soitan. Minulla on varastossa vanhoja juttuja, jotka eivät
ole päässeet levylle asti tai jotka eivät vain ole olleet sopivia
nykyisen linjamme kanssa.
Vaikuttaa siltä kuin tarvitsisit 48 tunnin vuorokauden.
- Heh joo, nauraa Peter. Jos pääsee tietynlaiseen oikeaan mielentilaan
ja on hyvällä tuulella, niin sitä pystyy tekemään
hyvinkin paljon biisejä. Chainheart Machinen ja A
Predator’s Portrait -levyjen välissä minulla oli
aika paha blokki päällä ja sen takia niiden välissä onkin
hieman pidempi 1.5 vuoden tauko. Se oli todella turhauttavaa aikaa, koska normaalisti
minulla on inspiraatio päällä lähes koko ajan. Mutta jos
ideoita tulee, en näe mitään syytä olla hyödyntämättä niitä.
Kuuleman mukaan te teette uusia biisejä jopa keikkailun lomassa.
- Ei me nyt varsinaisesti uusia biisejä tehdä, mutta esimerkiksi
Björnillä ja minulla on mukana jatkuvasti kannettavat nauhurit joihin
tallennamme ideat mitä meille syntyy. Björn laulaa nauhalle melodioita
ja minä laulan kitarajuttuja, jotka yritän sitten myöhemmin
soittaa oikeasti kitaralla.
TYÖKALUJENSA TAITURIT
Soilworkin jokainen jäsen on kerännyt laajasti kehuja oman instrumenttinsa
käytöstä ja taitamisesta. Olisiko tiukaksi toimivaksi yksiköksi
jalostunut kokoonpano vaarassa hajota kokonaan, jos yksikin sen osasta päättäisi
jättäytyä kelkasta ?
- Tuohon on vaikea vastata, mutta en jaksa uskoa että päättäisimme
hajota jos joku meistä päättäisi lähteä pois.
Björn olisi ehkä kaikista vaikeimmin korvattavissa, koska hän
on kummnikni bändin keulahahmo ja vokalisti. Bändeissä kumminkin
juuri laulu on kaikista kriittisin tekijä ja jos laulaja päättää lähteä bändistä,
on hänen korvaamisensa aina hankalaa. Tosin en halua alkaa tässä nimeämään
ketään korvattavissa olevaa jäsentä.
Tiukan ja taitavan kokoonpanon lisäksi Soilworkin menestyksen ja omaperäisyyden
salaisuus on varsin yksinkertainen.
- Me olemme bändi, joka ei kaihda riskien ottamista emmekä epäröi
avartaa musiikkiamme. Minusta tuntuu, että tuo on suurin syy siihen miksi
me erotumme muista bändeistä. Olemme jopa saaneet aikaiseksi joitain
mullistavia juttuja ainakin Ruotsissa tekemällä omaa juttuamme ja
silti olemme pystyneet säilyttämään metallipiirien hyväksynnän.
Useat bändit eivät uskalla ottaa riskejä fanien menettämisen
pelossa ja me olemme hyvä esimerkki siitä, että uusien juttujen
kokeileminen kannattaa.
Kokeilua ja kehitystä tosiaan on tapahtunut levy levyltä. Peterillä on
myös oma näkemyksensä uran alkuaikojen levyistä sekä niiden
puutteista.
- Kun teimme ensimmäistä levyämme olimme kaikki tosin nuoria,
minäkin vasta 18-vuotias. Vaikka ajattelenkin nyt paljon sitä kuinka
huonosti tuolla levyllä soitin, niin olen silti kaikista noista levyistä yhtä ylpeä kuin
olin siihen aikaan kun ne tehtiin. Jokaisessa levyssä on tietynlaista
viehätystä, vaikka olemmekin nykyään aika eri tasolla joka
suhteessa kuin noihin aikoihin.
Ihmetystä ei herättäne tieto siitä, että herrat ovat
jo ehtineet hieman miettimään seuraavaa levyään ja tulevaisuuttaan.
Tavoitteena ei kuitenkaan taida olla julkaista 10 levyä seuraavan kymmenen
vuoden aikana ?
Peter purskahtaa nauruun.
- Olemme Björnin kanssa jo jutelleet vähän nykyisestä tilanteestamme,
jossa bändissä on muutama pääasiallinen biisien tekijä ja
loput eivät paljoa ole osallistuneet säveltämiseen. Ajattelimme
soitella yhdessä bändinä ja kokeilla tehdä biisejä sillä tavalla.
Tämä vaan vaatisi enemmän aikaa ja että alkaisimme tienaamaan
musiikilla elääksemme sillä. Tuo olisi meille aivan uusi tapa
tehdä biisejä ja ajattelimme ainakin kokeilla sitä. Pääpaino
on kuitenkin laadukkaan musiikin teolla ja jos biiseistä alkaa tulemaan
liian eläväisiä tai niistä ei tule yhtä hyviä kuin
vanhasta materiaalista, niin kokeilu lakkaa kyllä välittömästi.
- Jos saundimme muuttuisin niin paljon, että se ei kuulostaisi enää Soilworkilta,
niin silloin olisi aika laittaa pillit pussiin. Olemme yhä aika rankkaa
musiikkia ja tulemme aina käyttämään sekä rääkymistä että puhtaita
lauluja, jotka ovat meidän tavaramerkkejä. Tuo yhdistelmä on
ainakin minusta erittäin toimiva. Ei olisi reilua bändiä eikä fanejamme
kohtaan, jos alkaisimme löystymään liiaksi. Otamme pieniä askeleita
eteenpäin ja jos askelet alkavat olla liian isoja tai alamme kopioimaan
omia juttujamme, on aika laittaa hanskat naulaan tämän bändin
suhteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti