DARK AT DAWN
First Beams of Light
Iron Glory Records
Tuntuu hieman merkilliseltä idealta julkaista kaksi vanhaa demoa uudelleensoitettuina
orkesterilta, joka ei ole ehtinyt tekemään kuin yhden täyspitkän
kolmisen vuotta sitten. Hieman oudolta tuntuu myös levy-yhtiön saatekirjelmä,
jossa pumppua hehkutetaan olan takaa power-metallin tulevaisuuden nimeksi. Voima
metallin kanssa tällä ei ainakaan minun kuulemani perusteella ole
juurikaan mitään tekemistä. Tuku-tuku basareita ei juurikaan
kuule eikä nahkahousutkaan kiristä solistin sukukalleuksia. Musiikillisena
vertailukohtana voisi pitää lähinnä kotimaista Cryhavocia
eikä vähiten laulaja Thorstenin erittäin samankaltaisesta ääntelystä
Kaaproon verrattuna. Biisit etenevät lähinnä hitaina tai keskitempoisina
ja periaatteessa kaikki tarvittavat elementit niistä löytyvät.
Ongelmana onkin lähinnä niin monen muun pumpun tapaan hengen ja voiman
puute. Musiikki virtaa korvien välissä esteettömästi eikä
tarttumapintoja tunnu löytyvän mistään. Harmittomaksi hissimusiikiksi
Dark at Dawn kelpaisi oivallisesti, mutta ei tätä edes harkitsisi
ottavansa mukaan autiolle saarelle. 4/10
DELIGHT
Eternity
Metal Mind Records
On huomattavasti helpompaa löytää vokalistille vertailukohteita
metallin parissa viihtyvien naislaulajien harvalukuisesta joukosta kuin karvaperseisten
kolleegoidensa joukosta. Solisti Paulinan vertaaminen The Gatheringin Annekeniin
on silti perustelua, sillä sen verran samankaltaisia heidän äänensä ovat.
Viimeksi mainitun pieninä, mutta sitäkin merkittävinä etuina
ovat kuitenkin laulusta henkivä lämpö ja sävy, jotka usein
myös erottavat monet teknisesti samanarvoiset laulajat toisistaan. Musiikissakin
on yhtäläisyyksiä The Gatheringiin, vaikka tunnustankin olevani
heidän nykyisistä tuotoksistaan lähes yhtä pihalla kuin
lumiukko.
Suhteellisen nuoren, mutta jo kolmannen täyspitkänsä julkaisseen
Delightin sävellykset ovat miellyttävän tummia goottimetalliin
suuntautuvia vetoja. Varsin hyvin tuotettu levy sisältää kyllä ihan
mukavia ideoita ja kappaleita, mutta varsin samankaltaisella kaavalla rakennetut
biisit ovat valitettavasti hieman liian hengettömiä ja kliinisiä.
Suurempia fantasioita ja väristyksiä ei musiikista irti lähde,
mutta selvää potentiaalia bändistä on aistittavissa. Kokemuksen
kautta musiikkia hiomalla ja kiillottamalla tällä kokoonpanolla on
mahdollisuus tehdä suuremmankin yleisön mielenkiinnon herättävää taidetta. 6/10
FOREST STREAM
Tears of Mortal Solitude
Earache
Dark/doom metallin parissa operoiva, Venäjän kylmistä talvista
inspiraationsa ammentava bändi on onnistunut löytämään
kaikki genren olennaiset elementit ja rakentamaan musiikkinsa niiden varaan.
Runsailla kosketinkuvioilla värjätyt pitkät kipaleet solisevat
metsäpuron lailla eteenpäin, ja mustan metallin henkiset karheat
vokalisoinnit värittävät virran tummaksi. Kitarat osaavat olla
herkkiä ja kauniita, mutta tarvittavaa rujoutta ja säröä löytyy
vastapainoksi riittävästi. Vähitellen purosta muodostuu rauhallinen
metsälampi, jonka ympärillä vallitsee melankolinen ja rauhaisa
ilmapiiri, ja päällä leijuu usvaa. Kamalan modernia ja mullistavaa
ei Forest Stream kuitenkaan luo, mutta selkeästi 90-luvun brittiläisiltä doom
metal -pioneereilta saatujen vaikutteiden pohjalta luotu musiikki ja tunnelma
ovat toimiva kombinaatio. Trilogian ensimmäisen osan aloittava levytys
on lupaava debyytti ja melankolisen hidastelun ystäville tutustumisen
arvoinen paketti. Lammesta voi joku kaunis päivä kasvaa pieni järvi. 7/10
JUDAS PRIEST
Live in London
Steamhammer
Suhtautuminen lukuisia heavy metal -ikivihreitä luoneen legendaarisen
bändin tuplaliveen on ongelmallista, koska legendaarinen Halford vaihtui
heikkoon klooniin. Levyltä odottaa paljon ja samalla pelkää pahinta.
Ensimmäistä kuuntelua odottaa mielenkiinnolla: kuinka nuori mies
kykenee tulkitsemaan vanhat klassikot. Samaan aikaan sitä kuitenkin myös
toivoo, ettei kappaleita maattaisi väkisin. Kaupallisuutta vastaan kapinoiva
hevihenkilö on myös aavistavinaan pienoisen taalatukon hajun nenässään,
koostuuhan sisältö pääasiallisesti juuri niistä vanhoista
klassikoista ja vielä samalla keikalla kuvatusta DVD:stä. Vielä kun
muistetaan, että edellisestä, niinikään tuplalivejulkaisusta
ei ole kuin neljä vuotta, alkaa ennakkoluuloja olemaan enemmän kuin
riittämiin. Heti ensimmäisestä biisistä alkaen on selvää,
että Tim ”Ripper” Owensin keuhkot ja saappaat täyttyvät lähes
yhtä hyvin kuin esikuvallaan. Loppu bändikin tuntuu olevan varsin
mukavassa vedossa, ja vahvoilla biiseillä on helppo vetää kotikuuntelijakin
sohvalta mukaan. Levyn saundit eivät ole parhaat mahdolliset ja tuntuu
kuin olisi seuraamassa keikkaa lavasta katsoen kauimmaisella paikalla - hevin
voima katoaa.
OK:n ja loistavan livelevyn välillä on hiuksenhieno
ero, jota voisi kuvailla sana ”magia”. Magia koostuu useasta eri osa-alueesta,
joita on vaikea määritellä yksiselitteisesti. Magia välittyy
myös levyltä kuulijalle ja saa kuulijan tuntemaan olevansa paikalla
todistamassa jotain, mitä studio-olosuhteissa ei voida ikinä saavuttaa.
Tällä levyllä valitettavasti tuota magiaa ei löydy, ja
siksi lopputulos jääkin varsin keskinkertaiseksi. Show'n perusteella
ei huonompaa, joskaan ei myöskään parempaa, arvosanaa pysty
antamaan. 7/10
MANILLA ROAD
Spiral Castle
Iron Glory Records
Parinkymmenen vuoden kokemuksella metallin parissa on merkitystä ja sen
kyllä kuulee. Manilla Road soittaa suohon uutukaisellaan yhdeksän
kymmenestä nuoremmasta yrittäjästä kuin Väinämöinen
Joukahaisen. Eeppiset, yllättävänkin raskaat ja ajoittain varsin
synkät kappaleet henkivät vahvaa 70- ja 80-lukua jämähtämättä
kuitenkaan vanhoihin hyviin aikoihin. Progressiivinen lähestymistapa keskitempoisten
biisien rakenteissa saa aikaan mielenkiintoisella tavalla eteenpäin harhailevia
kappaleita. Aika ajoin tapahtuu tosin pientä polulta eksymistä ja
hienoisella tiivistämisellä ja yksinkertaisia tarttuvampia osioita
lisäämällä kappaleiden vetovoima nousisi toiselle tasolle.
Mark Sheltonin perinteinen mutta hyvä ja omaperäinen ääni
sopii oudolla tavalla kiehtovien kappaleiden luonteeseen paremmin kuin hyvin.
Kun muutkin orkesterin jäsenet hoitavat omat tonttinsa kokemuksen tuomalla
varmuudella, on tuloksena tasapainoinen ja tunnelmallinen hyvä hevi levy. 7/10
SEPTIC FLESH
Sumerian Daemons
Hammerheart Records
Edellisellä Revolution DNA -levyn iskevillä ja kevyemmillä sävyillään
yllättänyt bändi jatkaa taas matkaansa omissa sfääreissään
kohti uusia ilmaisukeinoja. Uutukainen äänite on aavistuksen verran
paluuta vanhaan unohtamatta kuitenkaan hienoisia futuristisia sävyjä.
Samalla levy on kuitenkin aggressiivisinta ja synkintä Septic Fleshia koskaan.
Vokalisti Sethin ukkosen lailla jyrisevä ja kantava ääni toimii
hienona vastakohtana muuten runsaasti kuoro- ja naislauluja sisältävälle
demoniselle oopperalle. Yllättävintä Sumerian Daemons -levyllä
on useat lähes death metal tyyppiset runttaukset, jotka rytmittävät
kokonaisuutta mukavasti ja tuovat siihen lisää syvyyttä. Kaikesta
huolimatta Kreikan poikien audio-muotoiseen visioon ei ole helppoa päästä
sisälle. Musiikki on oudolla tavalla kiehtovaa, mutta tuntuu toimivan ainoastaan
kokonaisuutena. Tämän lisäksi levyn äänimaailma kuulostaa
oudolla tavalla etäiseltä ja aavistuksen verran suttuiselta. Tästä
eniten kärsivät varsinkin kitarat ja rummut mikä puolestaan johtaa
hieman ponnettomaan ilmaisuun. Orkesterin vahvuutena on kuitenkin aina ollut
kyky luoda hienoja eteerisiä melodioita ja yhdistää hyvinkin
erilaisia musiikillisia elementtejä. Lopputuloksena on tälläkin
kertaa saumaton kokonaisuus, joka välttää tyylikkäästi
liiallisen ylitseampuvan mahtipontisuuden. 8/10
SINNER
There Will Be Execution
Nuclear Blast
Saksalaista vanhan kaartin osastoa edustava Sinner on aina
minulle jäänyt
menestyneempien maanmiestensä menestyksen luomaan pimentoon. 2000-luvulla
bändi ei kuitenkaan kuulosta muinaiselta reliikiltä, vaan tykittää
tulemaan varsin pirteää ja mukavalla tavalla aggressiivista hard rock
henkistä metalliaan. Kappaleissa on kauttaaltaan mukavan tummahenkinen
tunnelma eli mistään happy-happy-joy-joy bilemusiikista ei ole kysymys.
Levyltä löytyy muutama varsinainen helmi, mutta suurin osa kappalemateriaalista
vaipuu valitettavasti samaan tasaiseen harmaaseen massaan. Samalla temmolla,
rumpukompeilla ja rakenteilla kyhätyt kappaleet ovat itsessään
varsin laadukkaita, mutta vaikuttavat selkeiltä hiilipaperikopioilta toisistaan.
Mat Sinnerin lauluista kuulee läpi kokemuksen ja kitaratyöskentely
on mallikasta ja osuvaa tämän kaltaiseen musiikkiin. Lopputulos osoittaa
kuitenkin jälleen kerran, että laadukkaista aineksista syntyy valitettavan
usein keskinkertainen soppa. 5/10
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti