Acid Witch
Hells Headbangers
3,5
Acid Witchin doom
henkisessä death metalissa on paljon samaa kuin 70- ja 80-lukujen
B-luokan kauhuelokuvissa: yksinkertaisia juonenkäänteitä, halpoja
efektejä ja viihdyttävää camp-henkisyyttä, mutta samalla
jotenkin äärimmäisen kiehtovaa ja osin myös kevyitä väristyksiä
aiheuttavaa. Lähin vastine yhtyeelle onkin maanmiestensä
Necrophagia vain sillä erotuksella, että Acid Witchin ei piinaa
musiikillaan yhtä vahvasti, vaan on kaikessa sarjakuvamaisuudessaan
ilkikurisemman kuuloinen ilman mukaan väkisin ympättyä halpaa
huumoria.
Maailmalla kaksi vuotta
sitten ilmestyneen Stonedin seuraajaa on todennäköisesti odoteltu
enemmän kuin tämän vuonna 2008 ilmestyneen debyytin
uusintapainosta, mutta armaassa kotimaassamme tilanne saattaa olla
hieman toinen. Hooded Menace, Claws, Vacant Coffin ja monesta muusta
yhteydestä tuttu Lasse Pyykkö kun ei Acid Witchin kokoonpanoon enää
kakkoslevyn aikaan kuulunut, mutta murmuttaa mainiosti Witchtanic
Hellucinationsilla.
Dordeduh
Dar De Duh
Lupus Lounge
4
Entisten Negură Bunget
miesten Hupogrammosin ja Sol Faurin perustaman Dordeduhin ensimmäinen
täyspitkä albumi on haastava, mutta sitäkin palkitsevampi teos.
Kaksikon aiempia luomuksia yhtään tunteville ei varmaankaan tule
yllätyksenä, että myös Dordeduh käsittelee teksteissään
henkisyyttä ja yhdistelee musiikissaan taitavasti romanialaista
kansanmusiikkiperinnettä sekä black metalia.
Kuten myös arvata ehkä
saattaa, em. kaltaisen kombinaation tuloksena on syntynyt pitkiä
sekä vieläkin pidempiä moniulotteisia eepoksia, jotka keskittyvät
mahtipontisuuden sijasta vaihtelevien tunnetilojen kuvailuun
erilaisin musiikin keinoin aina räväkästä BM:sta rauhalliseen
tunnelmointiin puhtaine lauluineen. Musiikin sisäistäminen ja sen
kyytiin pääseminen ei tapahdu helpolla eikä nopeasti, mutta
kärsivällisyys kyllä palkitaan. Pitkälti toista tuntia kestävä
albumi onkin enemmän vahva kokonaisuus, kuin yksittäisten
kappaleiden muodostama kokoelma, ja juuri tämä ominaisuus tekee Dar
De Duhista niin kiehtovan ja vangitsevan.
Huikeimmillaan bändi on
kuitenkin levyn lyhyimmässä ja sen samalla päättävässä
Dojana-kappaleessa, josta on myös tehty tyylikäs ja musiikin
yksinkertaista jylhyyttä hyvin kuvaava luontovideo.
Perinneinstrumenteilla toteutettu ja ainoastaan puhdasta laulua
sisältävä, vahvasti kotimaansa musiikkiperinteestä ammentava
kaihoisan kappaleen kaltaista materiaalia kun olisi kiehtovaa kuulla
jopa koko albumillisen verran.
Doro
Raise Your Fist
Nuclear Blast
3,5
Niin ihana nainen sekä
upeaääninen että valloittava artisti kuin Doro Pesch onkin, ei
hänen Warlockin jälkeinen soolotuotantonsa ole ollut kovinkaan
kaksista. Etenkin 2000-luvun alkupuolen levytykset omalaatuista
uusiolevytyskokoelmaa Classic Diamondsia (2004) lukuun ottamatta ovat
olleet ärsyttävän ponnettomia niin biisimateriaaliltaan kuin
tuotannoltaankin. Kolme vuotta sitten julkaistu Fear No Evil oli jo
selkeästi lähes kaikkia edeltäjiään kovempi, mutta nyt
julkaistava Raise Your Fist pistää vielä piirun verran paremmaksi
noussen selkeästi neidin parhaimmaksi Doro nimen alla julkaistuksi
levyksi.
Oletettavasti suurin syy
sävellysten tason merkittävään nousuun on uudelleen jatkunut
yhteistyö amerikkalaisen tuottajan Joey Balinin kanssa, jonka panos
oli merkittävä jo Warlockin klassikolla Triumph And Agonyllä
(1987). Nyt niin itse kappaleissa kuin soundeissakin on potkua ja
tarttuvuutta aivan eri tavalla kuin ennen ja useamman slovarin
vastapainona on pari yllättävänkin rankasti roimittua kappaletta,
joista esille nousee etenkin loistava Doron kovimpiin vetoihin saman
tien kohoava yksinkertaisen tehokas Revenge.
Ensi vuonna tulee
kuluneeksi 30 vuotta Doro Peschin uran startista ja on äärimmäisen
hienoa, että todellinen hevileidi saa julkaistua tässä vaiheessa
näinkin hyvä albumin. Pienellä lisäsatsauksella joihinkin
sävellyksiin ja kolmisen kappaleen laihduttamisella kokonaisuus
olisi ollut vieläkin tanakampi, mutta peukku ja nyrkki nousee ilmaan
jo nytkin. Kyllä tämä nainen pitäisi vihille viedä.
Graveyard
Lights Out
Nuclear Blast
4,5
Koettuani vielä silloin
minullekin uppo-oudon Graveyardin ensimmäistä kertaa Tampereen
Klubilla maaliskuussa 2009, ei pääaktina toiminut Witchcraft
kuulostanut maanmiestensä äärimmäisen intensiivisen ja
vangitsevan setin jälkeen enää oikein miltään. Ei edes levyltä,
niin hyviä kuin ne yhä edelleen ovat. Graveyardin neljän
vuosikymmenen takaisiin hämyisiin tunnelmiin sijoittuva bluesin ja
hard rockin liitto vei kerralla mennessään ja noista tunnelmista
pystyi nauttimaan myös kotioloissa paria vuotta aiemmin ilmestynyttä
nimetöntä debyyttiä kuuntelemalla.
Oli yhtä hämmentävää
kuin hienoakin huomata, että kahta vuotta myöhemmin ison Nuclear
Blastin kautta julkaistulla Hisingen Bluesilla bändin tunnettavuus
ja diggailu saavutti kerrasta yllättävän suuret mittasuhteet myös
Suomessa. 100% autenttisen ja rehellisen kuuloisen retroilun kun ei
olisi uskonut kiinnostavan isohkoa sekalaista sakkia aina rokkareista
umpihevareihin. Läpeensä laadukas sekä niin sävellyksiltään
kuin soundeiltaankin kehittynyt kakkoskiekko palautti kuitenkin uskoa
siihen, että vahvasti perinteitä kunnioittamalla on mahdollista
luoda täysin ajatonta musiikkia, joka herättää vahvoja tunteita
pienen musiikin seka- ja suurkäyttäjäryhmän lisäksi myös
lähempänä valtavirtaa olevissa.
Lights Out ei
periaatteessa eroa suuresti aiemmasta, mutta toisaalta se on uponnut
entistäkin syvemmälle Creamin ja Freen kaltaisten raskaan blues
rockin pioneerien syövereihin karistaen niskastaan viimeisiä heavy
metal vaikutteitaan. Albumi on silti reilusti raa'emman ja rajumman
kuuloinen kuin Hisingen Blues puhumattakaan niistä erisävyisiin
syvyyksiin vetävistä fiiliksistä mitä se onnistuu herättämään.
Ja edeltäjänsä oli sentään mestariaineista näillä saroilla.
Sen minkä uusi
materiaali selkeässä tarttuvuudessaan häviää, voittaa se
puolelleen alkukantaisuudellaan ja intensiivisyydellään ollaan
kummassa päässä tahansa musiikin ääripäitä tai jossain niiden
välillä. Graveyardin kyky heittäytyä täysillä musiikkiinsa
vietäväksi ja saada tämä myös välittymään levyltä on huikea
ja sen nousujohteinen kehitys on viemässä sitä todella lähelle
klassikoiksi nousseita mestareita.
Hazard Wings
Interstellar Torment MC/LP
Krypta
3,5
Ajatus yhdistää
Hawkwindmaista avaruustrippailua punkkiin ei ole kaikista
ensimmäisenä mieleen tuleva, mutta tämän tempun Hazard Wings
todellakin tekee ensimmäisellä julkaisullaan. Pääjehu Vesa
Moilasen kajaanilainen syntyperä saattaa tosin tarjota jonkinlaista
selitystä idealle, sillä alueen vanhat perinteet ja pohjoinen
mielenlaatu ovat ennenkin synnyttäneet omanlaisiaan visioita.
Interstellar Tormentin
biisien taustalla kuuluva erilainen piipitys, surina ja
avaruusvinkuna on lähes alati läsnä, on itse kappale sitten
rivakasti etenevää (post) punk henkistä rokkia, synkkää dark
ambient/noise äänimaisemaa tai lähes doomia muistuttavaa
tunnelmointia. Jollain kumman tavalla näinkin sekava kokonaisuus
kuulostaa kuitenkin Hazard Wingsin käsittelyssä varsin
luonnolliselta.
Toteutus on demomaista
tuotantoa myöten varsin karua ja raakaa, jossa kuitenkin vahva
tunnelma täydentää tekniikan puutteita aina laulua myöten. Niin
paljon kuin kokonaisvaltainen raakilemaisuus kiehtookin, onnistuu se
myös paikka paikoin ärsyttämään, mutta merkillisen usein albumia
on silti kuitenkin halunnut kuunnella.
Vaikka improvisoinnin
merkitys onkin ilmeinen bändin musiikissa, pienellä harkinnalla
kaukaisemmatkin galaksit olisivat nopeammin saavutettavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti