Bob Malmström
Tala svenska eller dö
Spinefarm
3 Punkkaripiireissä on tapana kumartaa
vasemmalle ja pyllistää oikealle, mutta Westendin porvarihurrit
kyykyttävät debyytillään mieluummin köyhiä ja toteavat, että
ei raha mitään haise. Kaikkihan nimittäin tietävät, että
ruotsia äidinkielenään puhuvat ovat parempia ja kauniimpia ihmisiä
ja tätä sanomaa Bob Malmström julistaakin proletariaanisen
hardcoren keinoin. Kieli poskessa toki.
Orkesterin selkeätä metallipohjaa
sisältävät alle pariminuuttiset hc-rallit kulkevat vaivattoman
kepeästi eteenpäin ja musiikissa on paljon samaa kuin Impaled
Nazarenessa punkeimmillaan. Yhtä kiukkuiseen ja kireään
räksytykseen kuin Luttinen ei Carolus Aminoff kuitenkaan yllä,
mutta mukavan repivällä äänellä svenska talande bättre folkin
edustaja kuitenkin sanoja sylkee. Kappaleista löytyy sopivia
genrelle tyypillisen yksinkertaisia mutta sopivan pikkunättejä
koukkuja, vaikka Elitenin tarttuvuudella ei haastajia tahdokaan
löytyä.
Jos kokonaisuudesta karsitaan siihen
paljon lisää tuovat ulkomusiikilliset seikat pois, jää itse
musiikilta kaipaamaan astetta aggressiivisempaa, punkimpaa ja
roisimpaa otetta. Vaan mitäpä siitä hopealusikka suussa syntyneet
hurrit mitään tietäisivät, kermaperseitä kaikki tyynni. Kan jag
nu få en påse lakrits eller hur?
Corpsessed
The Dagger & the Chalice EP
Dark Descent
4,5 On ilo huomata, että kotimainen ehta
death metal elää ja voi hyvin. Genren uuden tulemisen ja etupäässä
nuorten tulokkaiden etunenässä ovat olleet lähinnä mallikkaita
pienjulkaisuja aikaisiksi saaneet Vorum ja Stench of Decay, mutta nyt
kaksikko täydentyy kolmikoksi Corpsessedin julman kovan
ensijulkaisun myötä.
Niin sisällöltään kuin
kestoltaankin äärimmäisen kompaktin EP:n intro asettaa tunnelman
heti kohdalleen, sillä yhdistelmä taustahälinää ja doom metalin
nopeusluokkaa olevaa synkkää riffitunnelmointia ja
tuplabasaripapatusta viittaa suoraan kohti mitä tulemaan pitää.
Teema jatkuukin komeasti Crypt Infesterissä, jossa bändin sekä
sävellykselliset että sovitukselliset taidot tulevatkin hienosti
esille. Vaikka kappaleesta löytyy niin hidasta ja fiilistelevää
laahausta, keskitempoista junttaa kuin täydellä vauhdilla etenevää
mäiskettä, on yllättävätkin temmonvaihdokset saatu todella
luonnollisen ja kiehtovan kuuloisiksi ilman että kappaleen
pahaenteinen tunnelma muuttuisi tai latistuisi millään tavalla.
Corpsessedin vahvuudet piilevätkin
juuri tarkkaan harkitussa monipuolisuudessa, jossa ei kuitenkaan
tingitä missään vaiheessa helvetin jyhkeästä tunnelmasta sekä
kuinka tehokkaasti se osaa hyödyntää pari eri genren hyvät puolet
alkaen periaatteessa yksinkertaisista riffeistä ja kompeista ja
luoden näistä omankuuloistaan jälkeä. Jos mukavasti haastavuutta
sisältävissä biiseissä ehtiikin tapahtumaan paljon, kuulostavat
ne silti pirullisen tarttuvilta ja mukaansatempaavilta.
Vaikka musiikin perusta lepääkin 20
vuoden takaisissa Abhorrencen ja Demigodin kaltaisissa pioneerien
tuotoksissa, on lopputulos onnistuttu modernisoimaan silti sopivasti
menettämättä mitään olennaista aivan samalla tavoin kuin
vaikkapa Necros Christos viimeisimmällä julkaisullaan, jonka
suuntaan mielikuvat myös muodostuvat musiikin perusteella. Kun
todella tymäkät mutta selkeät sounditkin vielä tukevat sekä
ilmapiiriä että musiikkia parhaalla mahdollisella tavalla, voi The
Dagger & the Chalicen julistaa vähintäänkin vuoden
kotimaiseksi death metal julkaisuksi.
Unleash the Truth
Doomentia
2,5 Mukavan letkeästi ja vauhdilla lähtee
käyntiin rakkaan länsinaapurimme Doomdogsin kakkoskiekko, mutta
alkuinnostus alkaa hiipua nopeasti toisen kappaleen jälkeen. Toista
tuntia stoner kohtaa vahvasti Black Sabbath vaikutteisen doomin on
liikaa, etenkin kun kyse on ilman suurempaa omaa ilmettä kaikkien
genren sääntöjen mukaan veivatusta materiaalista. Minkäänlaista
yllätystä ei myöskään tuota löytää levyn päätösraitana
lainaversio A National Acrobatista.
Kyllä bändiltä tyylitajua tuntuu
löytyvän enemmän kuin monelta keskivertobändiltä, mutta
suhteellisuudentajussa sillä sen sijaan on vakavia puutteita. Parin
oikeasti hyvän biisin ja useamman hyvän kohdan vastapainona
tyhjänpäiväistä tai tyhjäkäyntiä sisältävää materiaalia on
vain aivan liian paljon. Aika ajoin solistin raspinen ja väkisen
äijämäiseltä kuulostava tapa käyttää ääntään alkaa pahasti
ärsyttämään, vaikka suurimmalta osin herra leiviskänsä
hoitaakin asiallisesti, perusmeiningillä tosin.
Kummastuttaa hieman, miten toista levyä
julkaiseva yhtye onnistuukin kuulostamaan välillä hyvältä ja heti
perään aloittelevalta demotasolla olevalta porukalta. EP mittaisena
Unleast the Truth olisi hyvää keskitasoa, täyspitkänä taas sen
alle.
Earth Today
S/T LP
Rusto Osiris
2 Reilussa vuosikymmenessä
etelä-suomalaiselle Earth Todaylle on ehtinyt kertyä kourallinen
splittejä ja demojulkaisuja, mutta vasta nyt ensimmäinen täyspitkä.
Sekin vinyylinä totta kait. Genren alkuaikoja muisteleva hardcore on
saanyt sävyjä myös crust punkista sekä grindistä, jotka on
kuorrutettu kahden vokalistin mölinällä. Siinä missä toinen
ääntelijöistä edustaa perinteisempää jäntevän väkinäistä
HC-huutoa, löytyy solistikaverilta äärimmäisen päihtyneen ja
syyttä vihaisen punkkarin viimeisillä voimilla tuotettua räksytystä
kuulostava tapa ilmaista itseään. Kumpikaan näistä ei säväytä.
Samaa voi sanoa myös itse musiikista.
Siinä missä levy on tuotannollisesti turhankin jyhkeä, selkeä ja
metallinen, kaipaa soittoon myös sopivaa taidon puutteen tai
promillejen tuomaa asennetta ja tahatonta groovea. Näennäisesti
levy on kyllä intensiivinen, aggressiivinen ja vauhdikas, mutta
ilman musiikkimaailman yhden suurimmista mysteereistä ns. X-tekijän
läsnäoloa, varsin onttoa. Paljon muttei riittävästi melua
tyhjästä.
Ghoul Patrol
Ghoul Patrol
Spinefarm
4 Harppaus demotasolta levyttäväksi
artistiksi muiden maksaessa banjot on nykypäivänä melkoista
kolmiloikkaa, mutta kovan työn ja miehistövaihdoksien kautta
edenneelle Ghoul Patrolille tämän ilon suo. Bändi kiittää
lunastamalla odotukset ja petraapa vielä hiukan omaa ennätystään,
sillä kehuja keränneisiin demoihin verrattuna ensimmäinen
täyspitkä on kokonaisen kymmeneen kappaleen muodostama omalaatuinen
ja onnistunut kokonaisuus.
Ruuminsyöjäpartiolla kun on veikeä
taipumus kuulostaa äärimmäisen letkeältä, mutta samaan aikaan
jylhältä ja murealta jyräykseltä. Juuri näiden ääripäiden
luoma kontrasti luo omanlaisensa jännitteen ja kieron viihdyttävän
ilmapiirin koko levylle, josta ei draivia puutu. Satunnaisen
säästeliäästi käytetty hillbilly-riffittely ja southern rock
-tunnelma ei hämmästytä edes ensimmäisellä kuuntelukerralla,
vaan jotain sen tyyppistä musiikilta tiedostamattomasti on huomannut
odottavansakin. Louhimisen sekaan olisi voinut ujuttaa maltillisesti
jopa vieläkin enemmän punaniskameininkiä, sen verran
luonnollisesti se yhtyeen musiikkiin tuntuu istuvan.
Jokaiselta kolmelta demolta napattujen
biisien lisäksi albumilla on yli puolet uutta, mutta ei oikein
mitään heikkoa. Death'n'rollin kulmakivi Entombedin Wolverine Blues
saa kovan vastauksen lähes 20 vuotta julkaisemisensa jälkeen
suomalaisten levyltä, joka amerikkalaisten olisi pitänyt osata ja
tajuta tehdä jo kauan aikaa sitten.
Kaula
Avadhuta Gita
Doomentia
2 Kun ulkomusiikilliset seikat nousevat
itse sisältöä suurempaan osaan, on jotain yleensä vialla tai
sitten on haluttu tehdä todellista taidetta. Kaulan takana oleva
mies määrittelee itsensä filosofiksi, säveltäjäksi sekä ääni
että multimedia-artistiksi, joten taidetta saapasmaan mies on
lähtenyt tekemään, mutta metsään tässä on päädytty ja sinne
myös osin eksytty.
Sisällöllisesti debyytti on hidasta,
primitiivistä ja osin toistoon perustuvaa yksinkertaista lo-fi black
metalia, jossa mukana on hienoisia ambient ja noise vaikutteita.
Kokeelliseksikin tätä voisi kutsua myös sillä perusteella, että
tekstillinen sisältö on ammennettu suoraan hinduisimin
Kali-kultista ja muinaisesta 900-luvulla kirjoitetusta tekstistä,
joka levyn nimessäkin esiintyy. Käytännössä albumi on läpeensä
tympeää ja tylsää itsensä toistoa aina vokalistin kähinää
myöten, ja joka ei onnistu valjastamaan sinällään mukavan
vallitsevaa synkkää ilmapiiriä ja musiikin hypnoottista
lähestymistapaa edukseen.
Ei ihme ettei tällainen agnostikko ei
saa paljoakaan irti levystä, joka kuuleman mukaan onkin pikemminkin
enemmän henkistä etsintää kuin perinteinen musiikkijulkaisu.
Ainoaa oikeaa hindu black metalia on yhä edelleenkin Impaled
Nazarenen Ugra Karma.
Lähdön Aika
S/T 7”
Rusto Osiris
2 Kahdeksassa vuodessa Lähdön Aika on
ehtinyt julkaisemaan koko joukon erinäisiä julkaisuja aina
splitti-seiskoista, MCD:hen ja kasettialbumeihin ja onpahan joukossa
täyspitkä CD:kin. Silti orkesteri tuntuu olevan vasta musiikillisen
taipaleensa alussa, sillä turhan linjatonta ja osin hapuilevaa
yhtyeen tyyli on eikä itsesäälissä rypevät itseään toistavat
sanoituksetkaan onnistu voittamaan sympatioita puolelleen.
Seiskan molemmissa ralleissa kättä
paiskaa niin hardcore kuin osin sludgen/doomin puolelle viittaava
raskaampi mekkalointi. Seoksen osasista ei tahdota saada tehoja irti,
ja mieleen hiipii väkisinkin ajatus, että sekalainen viisikko ei
oikein itsekään osaa päättää millaista musiikkia se haluaisi
lopulta soittaa. Livenä myörintä saattaisi tehota pistettä
paremmin, mutta huonolla tavalla turhan suttuinen äänite ei sekään
tahdo vakuuttaa.
My Dying Bride
34.788%...Complete LP
Svart
3,5 Ilmestyessään 1998 My Dying Briden
viidettä albumia pidettiin melkoisena outona lintuna, eikä sen osin
hyvin kokeileva ja urbaani lähestymistapa musiikkiin viehättänyt
läheskään kaikkia goottisävytteiselle doom-deathille sydämensä
menettäneitä. Suurelta osin silloisen kitaristin Calvin
Robertshawin kynäilemä kiekon tiesi aavisti jo silloin olevan
aikaansa edellä aivan kuten Pestilencen Spherisinkin, vaikka eipä
ajan kuluminen ole mikään automaattinen tae korvien ja mielen
avautumiselle.
Ei prosenttilevy MDB:n parhaimmistoa
ole, mutta sen modernissa ja ajan henkeä hyvin kuvaavassa
välinpitämättömyyden ilmapiirissä on silti jotain äärimmäisen
kiehtovaa ja vangitsevaa. Paras esimerkki tästä on B-puolen avaava
trip hopista vaikutteita vahvasti ammentanut ja äärimmäisen
hypnoottinen Heroin Chic, jota tylympää kappaletta ei yhtyeen
diskografiasta löydy. Seuraaja pikkunätein koukuin varusteltu
Apocalypse Woman kuuluu myös kaikessa etukenossa etenevässä
suoraviivaisuudessaan levyn kärkikappaleisiin. Lopuilla levyn
kappaleilla bändi tekee perussuorituksen niin hyvässä kuin
pahassakin. Kroppaan ei nouse kylmiä väreitä, mutta pelkkänä
taustamusiikkina albumia on aika vaikea kuunnella.
Hyvältähän levy edelleenkin
kuulostaa lämpimältä vinyyliltä, vaikka hopeinen ja kylmä
compact disc lienee onkin se oikeampi formaatti tälle julkaisulle jo
pelkän fiiliksensäkin puolesta. Lähes tunnin mittaisen levyn olisi
tosin jo pelkkien soundien takia toivonut julkaistavan tuplana eikä
graafinen lisämateriaalikaan olisi pahitteeksi ollut muuten varsin
pelkistetyssä gatefoldissa.
Myrath
Tales of the Sands
XIII Bis
4 Myrathin sanotaan olevan Tunisian
ensimmäinen levy-yhtiölle kiinnitetty metallibändi ja saatekirje
kertoo yhtyeen joutuneen jopa studion vartiointihommiin äänittäessään
tätä kolmatta albumiaan alkuvuonna maassa sattuneiden mellakoiden
aikaan. Perin sympaattista, mutta onneksi itse musiikki on sen verran
vahvaa ja vakuuttavaa, että yhtään sympatiapistettä yhtye ei
tarvitse.
Helpon käsityksen yhtyeen musiikista
saa pudottamalla nimen Evergrey ja lisäämällä tähän pari
hyppysellistä light progea, runsaasti koskettimia sekä itämaisia
melodioita että rytmityksiä aina lauluosuuksia myöten. Näissä
elementeissä ei metalliinkaan sotkettuna ole sinällään vielä
mitään kamalan uutta, mutta kun koko paletti on sekä
sävellyksellisesti että sovituksellisesti saatu kuulostamaan
äärimäisen jouhevalta ja täysin luonnolliselta, alkaa
lopputuloskin olla jo varsin ihmeellistä. Ja kun yhtyeestä löytyy
vielä laajasti komeaa ääntään hyvillä laululinjoilla käyttävä
vokalisti Zaher Zorgatti, ei heikkoja lenkkejä löydy etsimälläkään.
Albumin suurin vahvuus ja ilahduttava
piirre piilee kuitenkin siinä, että vaikka sen kappaleissa
tapahtuukin paljon ja ne on kuorrutettu runsailla ja hienoilla
melodioilla, löytyy perustuksista aina vahvaa ja raskasta
kitarointia jonka varaan kaikki oikeaoppisesti nojaa. Maltillisen
mittaisen albumi hahmottaminen ei kertakuuntelulla ehkä luonnistu,
mutta salakavalasti korvakarkki kuitenkin kuuloelimiin tunkeutuu ja
takertuu sen aistinsoluihin pitkäksi aikaa.
Nightsatan
Midnight Laser Warrior LP
Solina/Svart
4 Vuosi sitten debyyttinsä osuvasti
laserilla luettavana compact discinä julkaissut Nightsatanin
levy-yhtiö Solina palaa ajassa taaksepäin tehdessään yhteistyötä
ulkoisesti ja lähes yhtä usein myös sisällöllisesti laadukkaista
julkaistuistaan tutun Svartin kanssa. Lopputuloksena on longplay eli
avattavilla kansilla ja uusilla kansitaiteilla sekä bonuskappaleella
varustettu vinyyliversio, jolla turkulaisten hypnoottinen ja uhkaava
musiikki kuulostaa analogisesta formaatista huolimatta oikein
hyvältä.
Kahden kanttorin ja yhden sähkörumpalin
loihtima instrumentaalinen musiikki ammentaa vahvasti Dario Argenton
klassisten 70-luvun kauhuelokuvien hovisäveltäjänä tutuksi
tulleen italoprogebändi Goblinin musiikista, jonka erityisesti
kieron yksinkertaiset ja piinaavat kosketinkuviot ovat yhä
edelleenkin mullistavia. Nightsatanin musiikki on pohjimmiltaan myös
hyvin soundtrackmäistä, mutta siitä löytyy yhtä hyvin myös oma
osansa 70-luvun space rockista kuin 80- luvun militantista
proto-industrialista, dark wavesta kuin post-punkistakin.
Musiikillisia yhtymäkohtia löytyy myös useita albumeita
2000-luvulla tehneeseen Zombi-duoon, mutta siinä missä
amerikkalaiset kuulostavat horror-rainojen päivältä, olisi
Nightsatan niissä yö.
Syntikoiden maalaama tunnelma on
keveimmilläänkin lohdutonta ja raskaimmillaan hyvinkin painostavaa
eli lähes vastakohtaista mitä trio visuaalinen ja osin
huumoripitoinen ilme antaa odottaa. On varsin hämmentävää, kuinka
vähillä ja yksinkertaisilla instrumenteilla sekä aineksilla
sävelletty retro-futuristinen musiikki voi olla näinkin
monipuolista ja kiehtovaa. Päätösraita Steel Diamond part IV:n
melodia lainaa joko vahingossa tai tahallisesti Iron Maidenin Wasted
Yearsia. Siinäpä lasermetallikytköstä riittämiin.
Pharaoh Overlörd
Out of Darkness LP
Svart/Full Contact
3,5 ”Tuhannen yhtyeen ja julkaisun mies”
Jussi Lehtisalon bassottama Pharaoh Overlörd on linjana linjattomuus
-periaatteen mukaisesti laajentanut ilmaisuaan junnaavasta yhden
riffin instrumentaalirockista on avantgarden kautta ehtaan heavy
metaliin, jonka suurin innoittaja lienee 80-luvun hämäristä
kolkista esiin tongittu käppähevi, etenkin brittiläinen sellainen.
Toki tunnistettava porilainen musiikillinen kierous on musiikissa yhä
edelleen läsnä, ei tässä mitään Wheels of Steelia olla
versioimassa.
Albumi starttaa lupaavasti lyhyellä
akustisella introlla sekä vauhdikkaasti rullaavalla nimikappaleella,
joka onkin levyn normaalimpia ja samalla parhaimpia raitoja.
Kymmenminuuttisen Devastatorin riffittely tempaa myös mukaansa,
mutta loppupuoliskon hypnoottiseksi tarkoitetuttu itseään toistava
jumitus kääntyy vähintäänkin puolet liian pitkänä koko
kappaletta vastaan. A-puolen päättävä Doomsday Morning nousee
myös levyn parhaimmistoon, sillä simppelin keskitempoisessa ja
doom-henkisessä kappaleessa on hienoa melankolista ja tummaa
tunnelmaa, rikasta instrumentointia sekä yksinkertaisen tarttuva
kertosäe.
Periaattessa vinyylin B-puoli pelaa
samoilla elementeillä kuin A-siivukin. Synkälle avausraidalle
Transylvanian Afternoonille ei kuitenkaan löydy neljästä muusta
rivakasta mutta selkeästi tyhjänpäiväisimmistä kappaleesta
haastajaa ja tässä kiteytyykin levyn suurin ongelma: materiaalista
haluaisi tykätä enemmän kuin käytännössä voi eikä kiekolta
löydy kuin puolet hyvää ja loput ihan kivaa. Genren hyvä tuntemus
ja vahva näkemys ei kanna Pharaoh Overlördiä tällä julkaisulla
kuin karvan yli puoliväliin. Ehkä seuraavalla julkaisulla asiat on
paremmin, mutta tyylilajia ei voi lähteä edes arvailemaan.
Speedwolf
Ride with Death
Hell's Headbangers
2 Debyyttinsä julkaisevan
Speedwolf-albumin avausraita jaksaa viihdyttää tosihevareille
suunnatulla vauhdikkaalla metalillaan, jossa Motörhead-vaikutteet
ovat enemmän kuin ilmeisiä. Ride with Death onkin läpileikkauksena
kuin kehno variaatio Lemmyn ja kumppaneiden livenä etukenossa
soittamasta Overkill-klassikkosta. Amerikkalaisten menoa ja
asennetta haluaisi sympatiseerata huomattavasti enemmän kuin mitä
itse musiikki antaa myöten.
Vaan kun rumpali tikuttaa identtisillä
tuplabasarikompilla lähes kaikki biisit läpi eikä riffeistäkään
löydy kummempia variaatioita puhumattakaan läpijuostuista
kerosäkeistä tai vokalistin monotoniseksi käyvästä ärjymisestä,
on lopputulos tylsää ja tympäisevää. Sopivalla kaljamäärällä
bändin voisi juoda pikkaisen paremmaksi, mutta selvinpäin
kuunneltuna Speedwolf on kuin mikä tahansa reenikämpällä raskaan
rokin perusasioiden äärellä hauskaa pitävä poppoo, jonka jo
hieman varttuneemmille hevirokuille on kertynyt soittokokemusta
muista yhteyksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti