Ajattara
Murhat
Osasto-A
4,5 Jos Ajattara polkikin joskus
paikallaan, on siitä aikaa jo kolmen levyn ja yli seitsemän vuoden
verran. Tuolloinkin tamppaaminen oli tehokasta ja kenties osittain
itsetarkoituksellistakin. Äpäre-albumin jälkeen tyhjäkäynti on
ollut minimissään ja jokainen vuoden 2006 jälkeen ilmestynyt
julkaisu on ollut omalta osaltaan arvaamaton ja konseptia laajentava
äärimmäisenä esimerkkinä akustinen Noitumaa.
Murhat on erittäin vahva ja jyräävä
kokonaisuus aina helvetin tymäkkiä soundeja myöten. Ruojan
rienaava ja repivä ääni julistaa ja käskyttää entistä
vahvemmin jopa siihen malliin, että sitä haluaisi uskoa ja totella
sokeasti on kyse mistä tahansa. Painostava tunnelma velloo tutun
turvallisella tavalla kappaleesta toiseen, mutta kiekon hienous on
kuitenkin sen suunnaton monipuolisuus ja tajuntaan junttaantuva
tarttuvuus. Vaikka kikat ja nyanssit ovatkin periaatteessa pieniä,
on niiden tehokkuus sitäkin suurempaa.
Ajattaran ilmiselvä salaisuus piilee
siinä, että kukaan ei tee paremmin sen kaltaista musiikkia kuin he
itse. Ajattara arma invictus.
Assassin
Breaking the Silence
SPV
2,5 Lasaruksen lailla nousevat kaikki
80-luvun niin suuruudet kuin pienuudet ikuisiksi tarkoitetuista
leposijoistaan, vaikka hyvin monen kohdalla olisi perusteltua kysyä
miksi. Saksan Assassin palasi 13 vuoden tauon jälkeen jo vuonna
2002, mutta The Club (2005) paluulevyn jälkeen hiljaisuus rikkoutuu
vasta nyt. Miksi ihmeessä?
Vauhtia rytmiryhmää lukuun ottamatta
alkuperäisjäsenistöllä esiintyvältä vuosimallin -83
veteraanilta yhä löytyy, mutta vaarallisia tilanteita ei. Yhtye
pieksee edelleen B-luokan vanhakantaista thrashia ja kiitos modernin
tuotannon jälki on jämäkkää, mutta yllätyksetöntä ja
valitettavan tasapaksua. Sama pätee myös vokalisti Robert Gonnellan
huutamiseen, joka alkaa tympiä nopeasti.
Yksittäisinä kappaleina materiaali on
ihan ok, mutta peräkkäin kuunneltuna yhdeksän samasta myllystä
jauhettua veisua aiheuttaa puuduttavan ähkyn. Lopun huumoripala I
Like Cola ei ala edes janottamaan.
Destruction
Day of Reckoning
Nuclear Blast
3,5 Tympeähkön D.E.V.O.L.U.T.I.O.N.
-albumin jälkeen Saksan iso D ei onneksi ole taantunut lisää, vaan
julistaa kiukkuisena tuomipäivää kaikille erilaisiin satuhahmoihin
uskoville. Keskinopeus triolla tuntuu hivenen tippuneen, mutta
vastapainona onkin sitten paljon erilaista rakenteellista ja etenkin
riffillistä kiemuraa. Alkuvartilla tällainen meininki jaksaa
yllättää ja ilahduttaa, keskellä iskee puutuminen ja loppu 15
minuuttia alkaakin mennä jo levyn päättymistä odotellessa.
Ei rallien taso missään vaiheessa
muutu suuntaan tahi toiseen, mutta päähän taottavien kertosäkeiden
ollessa vähemmistössä biiseiksi kutsut riffimyrskyt syövät
toisiltaan tehoa laantuen pelkiksi puhureiksi. Lahkeet alkavat kyllä
heilua musiikin tahdissa, mutta vooki ei mene tarpeeksi sekaisin.
Vaikka Day of Reckoning onkin yksi
80-luvun kohkauskolmikosta kellontarkaksi thrash-kronometriksi
kypsyneen bändin monipuolisimmista levyistä, eikä missään
nimessä huono sellainen, toivoisi siltä kuitenkin enemmän
vallatonta barbaarimaisuutta. Nyt taitoa alkaa vaakakupissa olla
hitusen liikaa tehon kustannuksella.
DoomSword
The Eternal Battle
Dragonheart
2 Italialaisista sotasankareista on
eittämättä vitsailtu läpi koko ihmiskunnan sotaisan historian ja
muutaman hekotuksen aiheen tarjoaa myös Deathmasterin, Sacred
Heartin, Wrathlordin ja Nidhoggrin muodostama DoomSword. Sananlaskun
mukaan nimi ei pahenna miestä, mutta musiikissa sen ainakin soisi
parantavan sisältöä. Näin myös The Eternal Battlen kohdalla.
Kiekon sisällön pitäisi kuulostaa
eeppiseltä ja sotaisalta heavy metallilta, mutta pikemminkin mieleen
tunkee ajatus rapulaisesta miehestä raivaamassa tietään
lauantaipäivänä läpi täpötäyden ostoshelvetin paremman
puoliskonsa ja parkuvan jälkikasvunsa kanssa kuin albumin konseptin
mukaisesta kähinästä roomalaisten ja germaanien välillä
ajanlaskumme alussa.
Ei kappaleiden toteutus mitenkään
ylipääsemättömän kehnoa ole, mutta lussut ja latteat soundit
yhdistettynä ponnettomiin riffeihin ja melodioihin eivät saa
tarttumaan miekkaan, vaan julistavat pikemminkin tuomiopäivää
levylle.
Jag Panzer
The Scourge of the Light
SPV
3,5 Pitkäikäisen Jag Panzerin ilme on
aina ollut uniikki. Yhtenä suurena tekijänä on Harry "The
Tyrant" Conklinin taidokkaasti käyttämä laaja-alainen ääni,
mutta yhtä omanlaisensa on bändin tapa sekoittaa sopivan
monimutkaisesti 80-lukulaiseen klassiseen heavy metalliin vahvoja
melodioita ja amerikkalaista power metal perinnettä. Jälki on ollut
tasaisen tyylikästä lähes poikkeuksetta ja samalla kuuntelua
runsaasti vaativaa mutta sitä myös hyvin kestävää.
Edellisestä Casting the Stonesista
onkin ehtinyt vierähtää jo seitsemän vuotta, vaan eipä noita
täyspitkiä ole kolmessakymmenessä vuodessa ihan joka vuosi
aiemminkaan ilmestynyt. Hyvässä iskussa tänä vuotta
kolmikymppisiä viettävä kokoonpano edelleenkin on, sillä
täyteraitojen määrä on minimissä ja suurin osa kymmenestä
raidasta miellyttää korvia ja kiteytyy hyviin kertosäkeisiin
pääosissa levyn päättävä muita eeppisempi The Book of Kells.
Yhtyeen perussynti vaivaa toki tätäkin
kiekkoa eli todellisten tankintapporallien puute. Albumin yllättävän
rauhalliseen perustempoon kaipaisi myös ajoittaista lisärähinää,
vaikka näin hitaamminkin hyvä tulee. Achtung, hier kommt Jag
Panzer!
Steel Tormentor
Return of a King
Nephin Records/Union Black Digital
2,5 Jos ei perinteisen heavy metallin
kuninkuus ole koskaan Irlannissa ollutkaan, ei se hupsusti nimetyn
Steel Tormentorin kakkoskiekon myötä sinne myöskään tietään
löydä. Valtikkakin tuntuu yhtyeeltä olevan hiukan kadoksissa,
sillä vaikka demotasolla bändiä voisikin vielä kuvailla
sanaparilla kohtalaisen lupaava, on aiemmin viidentoista vuoden
aikana seitsemän demoa ja yhden täyspitkän julkaisseelta poppoolta
lupa odottaa hiukan enemmän kuin miltä Return of a King kuulostaa.
Niin riffit, melodiat, sovitukset kuin
laulukin ovat parhaimmillaan melkein ihan hyviä mutta lopulta
kumminkin turhan keskinkertaisia ja ponnettomia. Ajatus vajaan
seitsemän minuuttia kestävän Warrior -kappaleen typistämisestä
reilun viiden minuutin single mittaan tuntuu hieman absurdilta
puhumattakaan tarpeellisuudesta lisätä se levyn loppuun. Vaan onhan
periksi antamattomuus hyve, vaikka teräs ei hyppysissä
kiusaamisesta huolimatta aivan vaadittuun muotoon taipuisikaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti