Centinex
World Declension
Regain
6 Svea mamman helmoista ponnistava
Centinex on takonut pitkää uraan tinkimättömällä asenteella ja
linjastaan tinkimättä muttei ole koskaan onnistunut nousemaan
pistesijoja korkeammalle kilpailtaessa svedu-deathin parhaimmuudesta.
Kahdeksas täyspitkä jyrää samoilla eväillä kuin vuosi sitten julkaistu
Decadence - Prophecies Of Cosmic Chaos, mutta aromisuolan lisäksi
kalmanherkkujen makua täydentävät hieman uudenlaiset mausteet.
Ainoan alkuperäisjäsenen Martin Schulmanin kipparoiman orkesterin
miehistössä on soittokokemusta ja sovitusnäkemystä, näiden puutteiden
vuoksi Centinex ei karille karahda. Kappaleet luovivat eksymättä
merimerkiltä toiselle, vaikka reitti ei aina noudatakaan suorinta tai
nopeinta mahdollista. Aiempiin seilailuihin verrattuna merikortit on
vaihdettu astetta uudempiin ja tämä kuuluu erityisesti kasvaneena
melodisuutena, joista osaa nojaa hieman jopa nuoremman polven NWOSDM:n
suuntaan. Harmi vain, että World Declension –nimen alla seilaava alus
kärsii ponnettomista ja tasapaksuista soundeista. Kapteenin ääni kantaa
kyllä hyvin kovemmassakin myrskyssä, mutta ohuen vaisut kitarasoundit
tuppaavat hukkumaan kylkeen piiskaavien aaltojen lailla tykittäviin
rumpuihin.
Järvi-Suomessa albumin tahtiin risteilee mielellään muutamaan
otteeseen, mutta viikkojen mittaisen Karibian risteilyn soundtrackiksi
levystä ei ole. Vaikka nähtävää ja kuultavaa piisaa tälläkin reissulla
kotitarpeiksi, todelliset suuret elämykset jäävät kokematta ja
tallentamatta aivolohkojen digikennoihin.
Circulus
The Lick On The Tip Of An Envelope Yet To Be Sent
Rise Above
7 Hevimiehethän ei kirjeitä
kirjoittele eikä varsinkaan sinetöi niitä suudelmin, mutta eipä olekaan
Circulus heviä saati edes metallia. Jonkinlaista logiikkaa löytyy silti
bändin kiinnittämisestä doomisra ja stonerista tunnetulle Rise Above
–lafkalle, sillä onhan Lee Dorrian, mies levy-yhtiön takana,
varsinainen hippi itsekin.
Tältä levyltä ei kuitenkaan löydy ensimmäistäkään raskasta säveltä,
sillä Circulus leijuu vahvasti 60- ja 70-lukujen folk-henkisissä
hippitunnelmissa aina soundeja, sanoituksia ja jopa asusteita myöten.
Kokonaisvaltainen toteutus on erittäin lämminhenkinen, monipuolinen ja
ennen kaikkea uskottava, vaikka useimmiten tällainen jalat tukevasti
ilmassa haihattelu ja vapaan rakkauden sekä rauhan perään haaveilu
tuokin mieleen Cartmanin lanseeraaman lausahduksen: screw you hippies,
I’m going home. Musiikki koettelee ärsytyskynnystä useissakin
kappaleissa, mutta vilkaisu ulkona paahtavaan kesäisen keliin ja
rehottavaan luontoon saa mielen aina kummasti rauhoittumaan.
Orkesterin debyytti tarjoaa todennäköisesti enemmän usein
kuuntelijoiden vanhemmille kuin itse jälkikasvulle, mutta kyllä tämän
tahdissa kelpaa nuorempienkin varttua kunhan vain unohdetaan ne
tajuntaa laajentavat huimausaineet neljänkymmenen vuoden taa.
Neuraxis
Truth Imagery Passage
Earache
6 Vastikään solmitun diilin ja
syksyllä julkaistavan uuden täyspitkän kunniaksi Earache niputtaa
Voivodilaisten kotimaasta ponnistavan Neuraxiksen uran kolme täyspitkää
kahdelle kiekolle. Viiden vuoden aikana synnytetyt 34 biisiä on tanakka
setti, jonka parissa rapian 100 minuutin viettäminen on taatusti
raskas kokemus.
Paketin avaava vuonna 2002 julkaistu toistaiseksi tuorein levytys
Truth Beyond… on ehdottomasti levyn parasta antia. Enemmän teknisenä ja
fiilistelevänä kuin yltiöbrutaalina vyöryvä death metal on
kiinnostavaa ja omaa omaperäisiä ja jopa yllättäviä ratkaisuja
musiikkivirran kuitenkaan katkeamatta missään vaiheessa. Kokemus kuuluu
selkeästi ja ero korostuu entisestään, jos soittimeen työnnetään
referenssipisteeksi välittömästi levyn loppumisen jälkeen A Passage Into
Forlorn ja Imagery-levyt sisältävä kakkoskiekko.
Vaikka orkesteri ei tyylillisesti olekaan kokenut suuria mullistuksia
uransa aikana, on kappalemateriaali ja sovitusratkaisut huomattavasti
tylsempiä ja väkinäisemmän oloisia vanhemmilla tuotoksilla. Materiaalia
kuunnellessa ei voikkaan välttyä tunteelta, että uransa alkuaikoina
Neuraxis ei uskaltanut aivan täysin rinnoin heittäytyä omaan
musiikilliseen maailmaansa ja näin erottautua liiaksi death metal
veljistään.
Witchcraft
Firewood
Rise Above
8 Maagisin sävelin kuuntelijaa
vahvoihin ja usvaisiin 60- ja 70-lukujen tunnelmiin johdattava
Witchcraft on selkeästi syntynyt liian myöhään. Vahvasti Pentagramin ja
miksei osittain Roky Ericksoninkin nimiin vannova kombo kuulostaa
autenttiselta ja ajan hengen mukaiselta kaikin puolin, mutta osaa myös
fiilistellä sopivasti tummatunnelmaisten kappaleiden varassa.
Orkesterin retroilua synkän ja raskaan rockin genreissä tukee
erittäin hyvin analoginen ja primitiivisellä tavalla osuvan
lämminhenkinen tuotanto, joka vahvistaa tunnetiloja entisestään. Laulut
vedetään suurella tunteella teknisen taituruuden jäädessä taka-alalle
ja sama pätee myös muihin instrumentteihin. Witchcraftin vahvuutena
onkin juuri tyylitajuinen kokonaisuuksien hallitseminen sekä näiden
raamien sisälle rakennetut kiehtovat kappaleet, on kyseessä sitten
rokkaavan rullaavat rallit tai hitaudessa haahuilevat hymnit.
Ensimmäisten kuuntelukertojen jälkeen pää nyökkii tahdissa
hyväksyvästi, mutta todellisen valaistumisen pääkoppa kokee
pidempikestoisen nauttimisen jälkeen. Firewood iskee varoittamatta
tajuntaan kuin pahainen LSD:n jälkitrippi avaten kokonaan uuden
värikkään maailman. Antaa kaikkien kukkien ensiksi kukkia ja sitten
lakastua.
Wytchcraft
I Taste Your Fucking Tears Of Sorrow
Omakustanne
3 Huonoistakin bändeistä löytää
yleensä jotain hyvää, mutta Wytchraftin kohdalla paletin osaset alkavat
olla kohtuullisen luokattomia aina bändin ja levyn nimestä albumin
kansikuvaan, sanoituksiin ja musiikkiin. Kansikuvan tappaja/tapettava
–hommissa olevat kaksi gootahtavaa neitoa eivät vakuuta edes
pärstävärkeillään eikä kliseisistä aiheista väkerretyt yksinkertaiset
sanoitukset maalaile kovinkaan kummoisia melankolian maisemia: ”In
solitude you will die, none will hear that you cry, you’re afraid,
fighting with fear, but in the end you just will sear”
Wytchcraftin musiikki rakentuu hidastempoiselle doom-perustukselle,
jonka päälle ladotaan ärsyttävän puuduttavia ja yksinkertaisia
pilipali-melodioita eri genreistä. Mukana on niin goottisävyjä, folkkia
kuin black metalliakin ja sama pätee tilanteen mukaan myös
yksiulotteisen solistin karheahkoon ulosantiin. Näin lohduttomista
lähtökohdista rakennetut 6-7 minuutin mittaiset kappaleet jaksavat
kantaa korkeintaan ensimmäisen minuutin ajan, jonka jälkeen kuuntelija
vajoaa väkisinkin tylsyyden syövereihin toivoen pikaista vapautusta.
Jos kyseessä olisi debyyttituotos, voisi bändille antaa puutteita
enemmänkin anteeksi. Nyt kahden demon ja yhden MCD:n jälkeen ei
kuitenkaan ole mikään ihme, että bändi julkaisee itse omilla rahoilla
tuotoksiaan.
Megan Metalli -blogissa nostetaan esille mielenkiintoisia koti- ja ulkomaisia artisteja sekä levyjä, jotka ansaitsisivat enemmän huomiota nykyisenä musiikin ylitarjonnan aikana.
Olen kirjoittanut haastatteluja sekä CD/DVD arvosteluja myös raskaan rockin erikoislehti Infernoon aina sen perustamisesta vuodesta 2001 alkaen. Näiltä sivuilta löytyvät nyt myös lähes kaikki lehteen tekemäni tekstit sekä myös aikoinani Tuhma-lehteen tekemäni kolumnit sekä Hamaraan raapustamani arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti