maanantai 1. maaliskuuta 2004

DAMAGEPLAN – ETSI JA TUHOA

Panteran hajottua dynaaminen veljesduo Dimebag Darrell ja Vinnie Paul eivät kauaksi aikaa jääneet surkuttelemaan kohtaloaan. Pian oli mikin ja basson varteen hommattu uudet miehet ja nimeksi vakiinnutettu Damageplan. Suurten muutosten kautta on musiikkiin tosiaan löytynyt uutta puhtia.

Rumpali Vinnie Paul on juuri tällä hetkellä kiireinen mies ja haastattelun saaminen tuntuu olevan kiven ja kannon takana. Damageplanin debyytti New Found Power on julkaistu helmikuun alussa ja kaikki tuntuvat olevan kiinnostuneita kuulemaan mitä Panteran tuhkista on syntynyt. Lopulta herran aikataulusta löytyy vajaa 20 minuuttia aikaa jutella uudesta alusta.

Vinnien ja Dimebagin lisäksi bändistä löytyy aiemmin mm. Halfordin kitaristina tunnettu Patrick "Pat" Lachman, joka on ottanut laulajan pestin ja bassoon on värvätty Bob Zilla. Pyynnöstäni Vinnie alkaa estottomasti kehua bändikavereitaan.

– Dimen kanssahan me olemme veljeksiä ja olemme soittaneet yhdessä jo melkoisen tovin. Hän on parhaita ystäviäni enkä enää edes ajattele häntä veljenäni. Hän on ehdottomasti myös yksi lahjakkaimpia ihmisiä joita olen koskaan tavannut ja hänen kanssaan on todella helppo tulla toimeen. Pat on multilahjakkuus ja todella hyvä biisintekijä sekä laulaja. Hänestä on myös tullut ystäväni ja hänenkin kanssaan on erittäin helppoa tulla toimeen. Bob potkii persettä basson varressa, hän on myös mainio tyyppi ja loistava tatuointitaiteilija. Me kaikki pidämme toisistamme todella paljon ja henkilökohtaiset kemiamme toimivat hyvin yksiin.

Näistä miehistä on siis turha alkaa heikkouksia etsimään?

– Emme ainakaan vielä ole löytäneet sellaisia ja yritämme tehdä kaiken kovimmalla mahdollisella intensiteetillä. Vahvuuksista puhuttaessa näkisin, että olemme kaikki todella hyviä biisintekijöitä. Emme toistaiseksi ole vielä soittaneet kertaakaan livenä, mutta jahka pääsemme keikkailun makuun, uskon että siitä tulee kanssa vahvuutemme. Fanithan tuon tulevat lopulta päättämään, mutta tällä hetkellä kaikki tuntuu todella hyvältä ja treenaamme tulevia keikkoja varten joka päivä.

Vaikka Vinnie onkin arvostettu ammattimies, eivät hänenkään taidot pysy yllä ilman treenausta. Parantamisen varaa rumpujen soitossa ei kuitenkaan enää isommin löydy.

– Olen toki oppinut vuosien varrella rumpujen soitosta enemmän ja enemmän, eivätkä taitoni ole taatusti rapistuneet yhtään. Tällä hetkellä rumpujen paukutus on hauskempaa kuin pitkiin aikoihin, koska saimme pitää soittohommista pientä taukoa.

– Soittopuoli on siis kokolailla hallussa. Filosofiani rumpujen kanssa onkin aina ollut luoda biisi biisin sisään eikä vain aina vetää jotain peruskomppia. En ole koskaan ollut niitä rumpaleita, joille mahdollisimman nopeasti soittaminen olisi ollut tärkein asia maailmassa. Pystyn kyllä tällä hetkellä soittamaan ne jutut mitä haluankin soittaa.

Vanhempana olemisen hienous

Kappaleiden nimistä ja sanoituksista voi helposti vetää sen johtopäätöksen, että kyseessä on eräänlainen uusi alku tai uudelleensyntymä herrojen uralla.

– Minä ja Dimebag pistimme kaiken liikenevän energian Panteraan ja niin aiomme tehdä myös Damageplanin kanssa. Panteran hajoaminen oli niin meille kuin faneille aikamoinen shokki, mutta Philillä oli vain erilaisia suunnitelmia tulevaisuuden suhteen ja Pantera ei kuulunut niihin. Kun rupesimme kasaamaan Damageplania totesimme yhdessä, että hei jätkät, nyt on löydettävä jostain uutta voimaa ja oltava vahvempia kuin koskaan aikaisemmin.

– Levy on siis tavallaan musiikillinen dokumentti siitä mitä meille kaikille on kollektiivisesti tapahtunut viime aikoina. Panteran hajoamisen aikoihin Pat tuskaili Halfordin kanssa, koska Rob oli juuri päättänyt palata Judas Priestiin, joten me kaikki kolme painimme hyvinkin samankaltaisten ongelmien kanssa. Kävimme yhdessä läpi samanlaisia tunteita päästäksemme siihen missä olemme nyt.

Vaikeuksista huolimatta biisintekoprosessi osoittautui kuitenkin yllättävän helpoksi.

– Meillä oli tosi nastaa väsätä uusia biisejä. Keskeisimpänä ajatuksenamme oli, että emme aseta musiikille minkäänlaisia rajoituksia ja että olemme avoimia kaikenlaisille jutuille. Olimme Dimen kanssa tehneet valmiiksi jonkun 7-8 kappaletta ennen kuin edes olimme kuulleet Patin laulavan. Dime soitti hänelle muutamia biisejä ja mies meni aivan sekaisin. Pat kertoi diggaavansa todella uudesta materiaalista ja halusi heti liittyä meihin. Kerroimme, että emme tarvitsisi enää kitaristia, jolloin hän innokkaana vakuutteli osaavansa myös laulaa. Palattuaan kotiinsa Los Angelesiin, hän teki demon ja lähetti sen meille. Hänen äänensä vakuutti meidät kertaheitolla ja olemme työskennelleet yhdessä siitä asti. Halusimme biiseillemme laulajan, jossa on munaa, mutta joka osaa myös oikeasti laulaa. Pat sattui olemaan juuri oikeanlainen henkilö.

– Teemme Dimen kanssa pääasiassa kaikki biisit, hän vääntää sanat ja heittää aina mukaan joitain ideoita ja kaikki toimii yksiin todella hyvin. Kaikilla on paljon intoa ja energiaa mukana eikä ilmassa ollut mitään negatiivisia viboja. Olemme kuin kolme muskettisoturia, kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta.

Vinnien mukaan diili jättimäisen levy-yhtiö Elektran kanssa syntyi kuitenkin lopulta helposti.

– Teimme Panteran kanssa sopimuksen Elektran kanssa jo vuonna 1990. Olimme heille aika iso bändi, sillä myimme yli 13 miljoonaa levyä maailmanlaajuisesti. Elektran väki osoitti kuitenkin kiinnostusta Damageplania kohtaan heti alusta saakka. Toki minun ja Dimebagin menneisyys Panterassa auttoi sopimuksen syntymisessä ja myös monet Pantera fanit tulevat varmasti seuraamaan tekemisiämme. Mutta jos musiikkimme ei olisi ollut mistään kotoisin, eivät he taatusti olisi solmineet sopimusta kanssamme. He kuitenkin pitivät kuulemastaan ja meidän kannalta hyvä niin.

Miltä nyt sitten tuntuu olla uuden bändin ja levyn ylpeä isä tai äiti?

– Hyvältä, nauraa Vinnie. Minulla ei olekaan lapsia tai vaimoa, joten levyt tavallaan ovat minun lapsiani. Levy ja bändi on pitkäaikaisen työn tulos ja saadaksemme sen synnytetyksi jouduimme käymään läpi aika paljon kärsimystä. En koskaan kuvitellut joutuvani aloittamaan puhtaalta pöydältä, mutta se vain sai meidät tekemään parhaimpamme ja minusta sen myös kuulee lopputuloksesta.

Ja pyörii! 

Asioiden lähdettyä rullaamaan, jatkui sama meininki myös studiossa.

– Suurin osa kappaleista on vedetty studiossa 100% livenä alusta loppuun saakka. Osa biiseistä koostui osista, joita olimme veljeni kanssa saaneet aikaiseksi. Minä vetelin rummut ja hän soitti jopa 7-8 erilaista riffiä ja lopputuloksena kaikki sopivat hyvin yhteen. Muutaman kerran annoimme biisejä myös Patin käsiteltäväksi ja usein hänellä olikin hieman erilainen käsitys esimerkiksi niiden sovituksista. Sävellysprosessi oli siis hieman erilainen kuin mihin olimme aiemmin tottuneet ja levyllä onkin mukana juttuja, jotka eivät olisi esimerkiksi Panteralle sopineet. Meillä on Dimebagin kanssa aika tunnistettava soittotyyli ja tiesimme, että ihmiset tunnistaisivat myös Pantera-saundin, joten halusimme jotain hieman erilaista. Levyllä onkin hieman tummempi ja rosoisempi äänimaailma, joka ei ole aivan niin konemainen kuin mitä meillä aiemmin oli.

– Rumpalin näkökulmasta katsottuna levyltä löytyy joitain aika ainutlaatuisia rumpukomppeja, jollaisia en koskaan aiemmin ole soittanut. Sieltä löytyy aika intensiivisiä kohtia, joitain 6/8 tahtilajeja joita emme juuri koskaan aikaisemmin ole soittaneet jne. Suosikikseni kappaleista on helppo nostaa Crawl, joka oli ensimmäinen kappale minkä Pat koskaan demosi ja joka siis tavallaan aloitti tämän kaiken.

Hyvinkin yksinkertaisten vaiheiden jälkeen vieraileviksi tähdiksi levylle päätyivät niin Zakk Wylde kuin Stone Sourista ja Slipknotista tuttu Corey Taylor.

– Olemme aina tutustuneet helposti ihmisiin ja bändeihin joiden kanssa olemme keikkailleet ja reissailleet. Zakk sattui olemaan kaupungissa tekemässä juttua Guitar Worldin kanssa ja päätimme soittaa hänelle uutta materiaalimme. Heti biisejä kuultuaan hän halusi napata kitaran käsiinsä ja alkaa vetämään niihin juttuja. Päädyimme viemään hänet studioon jossa hän alkoi välittömästi revitellä kitarallaan. Hän piti myös Soul Bleed -kappaleesta sen verran paljon, että veti sinne lauluja ja vielä soolot Reborn-biisiin.

– Corey Taylorin kanssa kävi aika samalla tavalla kuin Zakkin kanssa. Hän oli Stone Sourin kanssa keikalla kaupungissa ja päädyimme kuuntelemaan musiikkia heidän keikkabussiinsa. Kuultuaan biisin Fuck You hän suorastaan vaatimalla vaati päästä laulamaan tuolle kappaleelle. Niinpä Pat vetääkin ensimmäisen säkeen ja Corey toisen. Vaikka biisi olikin jo valmiina, siitä tuli ikään kuin räätälöity Corey Taylorin tyyppinen kappale.

Vaikka levyn kappalemateriaalin onkin tasalaatuisen hyvää ja vaihtelevaa, tuntuu vajaa 62 minuuttia kuitenkin hieman liian massiiviselta annokselta. Vinnie esittää kuitenkin eriävän mielipiteensä.

– Enpä nyt oikein tiedä. Levyltä löytyy kuitenkin aika paljon vaihtelevuutta eikä se ole pelkkää takomista alusta loppuun saakka. Sieltä löytyy aika syvällisiä tummia melodioita mutta se tarjoaa myös mahdollisuuden vetää välillä vähän henkeä. Kyllä se debyyttilevynä antaa meille aika hyvät lähtökohdat. Liian monet bändit yrittävät tänä päivänä soittaa laskelmoitua kaupallista musiikkia tai sitten toisessa ääripäässä ollaan rankkoja vain sen itsensä vuoksi. New Found Power onnistuu täyttämään koko tuon spektrin ja minusta se onnistuu myös niin sanotusti palauttamaan metallin takaisin maailmankartalle.

– Itse asiassa meiltä jäi yksi Ashes-niminen biisi poiskin, koska se valmistui lopullisesti vasta Kiitospäivän aikoihin. Senkin kanssa kävi niin, että kun ex-Alice in Chains mies Jerry Cantrell kuuli tuon kappaleen, hän halusi välttämättä päästä mukaan. Biisi taitaa päätyä levyn Japani version bonusraidaksi ja Punisher-leffan soundtrackille.

Porno vai promovideo?

Damageplanin CD:ltäkin löytyvän Breathing New Life videon on ohjannut aiemmin ainoastaan aikuisviihteen parissa työskennellyt David Lockard a.k.a. Red Ezra. Paljasta pintaa ei videosta valitettavasti kuitenkaan löydy.

– Red Ezra tapasi asua täällä Teksasissa ja hän on aina halunnut päästä tekemään leffoja ja musiikkivideoita. Muutettuaan Kaliforniaan ainoat työt tarjoutuivat kuitenkin pornon parissa ja niistä leffoista hän on tunnetuksi tullut. Halusimme jotain todella yksinkertaista ja raakaa ilman mitään erikoisefektejä ja olemme tyytyväisiä lopputulokseen. Vain me neljä jammailemassa ja video tarjoaakin ihmisille mahdollisuuden nähdä millaisia me oikein olemme. Nyt kun Headbangers Ball on palannut takaisin MTV:n ohjelmistoon ainakin täällä Yhdysvalloissa, on video saanut muutaman esityskerran televisiossa.

Bändin nimen mukaisesti orkesterin tulevaisuuden suunnitelmat ovat varsin selkeät.

– Atomipommin kehittäjillä oli aikoinaan vain yksi päämäärä: räjäyttää kaikki paskaksi ja tuo on myös meidän tavoitteemme. Palamme halusta päästä tapaamaan faneja ja ystäviämme joita olemme Panteran ajoista saakka tunteneet. Haluamme muodostaa uuden musiikillisen perinnön tämän bändin kanssa ja soittaa jokaisessa mahdollisessa maailmankolkassa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että pääsemme soittamaan muutamilla festareilla kesä- ja heinäkuussa ja odotamme niitä innolla.

Räjäyttämisestä puheen olleen mitä levyn kansikuvassa oikein räjäytetään ilmaan?

– Sitä emme aio sinulle kertoa, mutta jotain siinä räjähtää ja me kävelemme kaikesta tuosta poispäin. Me olemme räjäytysryhmä nimeltään Damageplan!

Miesten hommista kuten hevin soittamisesta ja räjäyttämisestä tulee taatusti nälkä ja siihen nälkään tarjoan Vinnielle kehittämääni kolmen lihan äijäpizza reseptiä, johon lihan lisäksi kuuluu tietysti kunnolla sipulia ja homejuustoa. Rumpalismies purskahtaa nauruun ja väittää kysymystäni oudoksi. Päätämme kuitenkin vaihtaa reseptejä.

– Enpä ole koskaan syönyt homejuustoa pitsassa, mutta se kuulostaa kyllä herkulliselta. Omat suosikkitäytteeni ovat kyllä pepperoni, ananas ja jalapeno. Niistä muodostuu sellainen makea ja outo yhdistelmä, jossa on vähän lihaa ja mukava jalapenon aiheuttama polte.

Sehän kuulostaa vähän kuin Damageplanin musiikilta?

– Aivan niin!

Julkaistu Inferno #16/2004

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti