Kaksi puhdasta klassikkoa, yksi keskinkertainen ja kaksi vaisumpaa levyä.
Siinä Exoduksen levytysura lyhyesti kiteytettynä. Bändin hajottua
-92 moni ei taatusti uskonut yhtyeen pelaavan kehiin enää koskaan.
Vuosia myöhemmin yritystä kuitenkin löytyi, mutta intoa ei
ja taas bändi haudattiin. Alkuperäisen vokalistin Paul Baloffin
kuolema vaikutti viimeiseltä niitiltä, mutta toisen kuitenkin kävi.
Nuclear Blastin toimistolta puhelimitse tavoitettu rumpali Tom Hunting vaikuttaa
lyhytsanaisuudestaan huolimatta olevan rennolla tuulella. Edes sunnuntai iltapäiväksi
osunut haastattelusessio ei tunnu haittaavan yleistä lepopäivää.
Exoduksen perustajajäseniin kuulunut Tom lähti bändistä heti
kolmannen Fabulous Disaster -levyn jälkeen. Syy tähän
paljastuu hieman yllättäväksi, ainakin jälkeenpäin
ajateltuna.
– Ollessamme Headbangers Ball kiertueella -89 tunsin olevani pahasti sairas.
Palattuamme kotiin kävin useamman lekurin vastaanotolla, mutta he eivät
löytäneet minusta mitään vikaa. Vasta paljon myöhemmin
selvisi, että hampaani olivat aika huonossa jamassa ja takahampaissani
oli paha tulehdus. Kaiken tämän sähläyksen seurauksena
kaverit luulivat, että haluan lopettaa soittohommat joten koko erojuttu
oli siis suurta väärinkäsitystä ja varsin typerää toimintaa.
Soittohommat eivät kuitenkaan Tomilta loppuneet tähän ja 90-luvulla
herra ehti puuhailla vähän kaikenlaista.
– Soittelin Angel Witchin kanssa lähes puolitoista vuotta ja olihan minulla
pari omaakin viritelmää muutamasta duunipaikasta puhumattakaan. Exoduksen
hajottua perustimme Exoduksen kitaristi Gary Holtin ja basisti Jack Gibsonin
kanssa Wardance bändin vuonna 1995. Exoduksesta lähteminen ja paluu
arkeen ei ollut minulle mikään varsinainen ongelma, sillä osaan
mukautua aika helposti normaaleihin päivärutiineihin.
Bändihän yritti paluuta useampaan otteeseen, mutta ainoaksi todisteeksi
tästä jäi Paul Baloffin kanssa -97 äänitetty livelevy Another
Lesson in Violence. Tästä kului vielä nelisen vuotta,
ennen kuin aika ja miehet olivat valmiita paluuseen.
– Tuo aikakausi oli koko bändille vaikeata aikaa, sillä käytimme
tuolloin todella paljon huumeita ja mikään homma ei yksinkertaisesti
vain toiminut. Tiesimme kyllä, että me kaikki haluamme soittaa Exoduksessa
ja tehdä comebackin, mutta huumeiden vuoksi emme pystyneet keskittymään
mihinkään tarpeeksi.
Narkoottiset aineet tuntuvat vaikuttavan eri ihmisiin hyvin eri tavalla. Jotkut
muusikot luovat parhaat juttunsa pöllyssä ja toisilta syntyy pelkkää kuraa.
Tom tunnustaa itse soittaneensa Bonded By Bloodilla selvinpäin,
mutta meno muuttui kahdella seuraavalla studiolevyllä. Huumeiden vaikutuksesta
Exoduksen musiikkiin Tomilla on kuitenkin selvät näkemykset.
– Biisit ehdottomasti paranivat, kun pääsee irti huumeista tai näin
ainakin meidän kohdalla kävi. Kuten tiedät, lopultahan kaman
vetäminen johti Paulin kuolemaan tai toimi ainakin merkittävänä tekijänä hänen
poismenoonsa. Tästäkin huolimatta meiltä kaikilta kesti kuitenkin
tuon jälkeen vielä vuosi päästä irti siitä paskasta.
Suunnitelma B
Alun perin Exoduksen tarkoituksena oli tehdä uusi levy Paulin ollessa
mikin varressa, mutta miehen siirtyminen alakerran soittokuoroon sotki jonkin
verran suunnitelmia. Varsinaista suoraa vaikutusta tapahtumalla ei kuitenkaan
ollut musiikkiin.
– Musiikin suunta pysyi aika lailla samalla, vaikka tuo ikävä tapahtuma
sotkikin alkuperäiset suunnitelmamme. Paulin kanssa meillä oli vaikeuksia
saada uutta materiaalia aikaiseksi ja muutenkin oli kaikenlaisia häiriöitä.
Itse biisintekoprosessi ei kuitenkaan eronnut juurikaan oli mikin varressa
sitten Paul tai Steve. Päästyämme irti huumeista kaikki oli
uutta ja tuoretta ja asiat vain alkoivat rullaamaan itsestään. Kaikesta
huolimatta levy on täysin omistettu Paulin muistolle.
Kuinka hankalaa sitten Steve ”Zetro” Souzan houkutteleminen takaisin bändiin
oikein oli ?
– Kun Paul kuoli, meillä oli kaksi keikkaa buukattuna Anaheimiin ja Zetro
sattui juuri olemaan Disneylandissä perheensä kanssa. Soitimme hänelle
ja kysyimme haluaisiko hän tulla vetämään nuo keikat. Hän
suostui oitis ja lopputulos kuulosti todella hyvälle. Palattuamme takaisin
Pohjois-Californiaan tiesimme, että haluamme jatkaa bändinä juuri
tällä kokoonpanolla eli kaikki kävi varsin helposti.
– Zetrohan on aina Exoduksen hajoamisesta asti työskennellyt liittoon
kuuluvana kirvesmiehenä. Lauloihan hän F-Bomb nimisessä bändissäkin,
joka lämmitteli Exodusta ainakin kerran. Hän muuten työskentelee
kirvesmiehenä yhä tänäkin päivänä, mutta
Exoduksessa oleminen on hänen päätyönsä, nauraa Tom.
– Itse en ole koskaan pitänyt soittamista duunina. On hienoa tehdä rakastamaansa
asiaa eli soittamista pari tuntia illassa ja tuhlata loppu aika päivästä ties
mihin.
Steven ääni uusimmalla levyllä on hämmästyttävän
tiukassa ja vihaisessa kuosissa. Ihmetyttääkin, kuinka miehen ääni
on säilynyt niinkin hyvänä yli kymmenen vuotta edellisesti levystä.
– Uskoisin, että hänen äänensä kuulostaa nyt niin
hyvältä, koska meillä ei levyä tehdessä ollut minkäänlaisia
paineita. Force of Habit -levyä tehdessä vuonna -92
bändissä soittaminen alkoi kaikista tuntua työnä. Steve
kuulostaa juuri nyt paremmalta kuin koskaan ja tästä on myös
osittain tuottajaa kiittäminen, joka sai hänestä kaiken irti.
Tempo of the Damnedilla kuultava musiikki kuulostaa harvinaisen
paljon Pleasures of the Flesh ajan Exodukselta.
– Emme ainakaan tietoisesti lähteneet tekemään musiikkia, joka
kuulostaisi samalta kuin vanha materiaalimme. Emme koskaan ole tehneet musiikkia
muita kuin itseämme varten ja koska asenteemme hommia kohtaan oli täysin
uusi, levystä tuli tuollainen. Useat ihmiset ovat sanoneet, että tämän
levyn olisi pitänyt tulla Fabulous Disasterin jälkeen,
mutta niistä ajoista on jo aika kauan. Musiikki varmasti kuulostaa myös
siksi samalta kuin vanha materiaalimme, koska miehityskin on nykyisin sama.
Aitoa vanhaa materiaaliakin levyltä löytyy demoajoilta tutun aiemmin
levyttämättömän Impaler-kappaleen muodossa.
– Fanit ovat kahdenkymmenen vuoden ajan vaatineet meitä levyttämään
tuon biisin studiossa, joten päätimme tehdä sen nyt myös
eräänlaisena kunnianosoituksena Paulille. Ainoastaan sanoja on hiukan
muutettu alkuperäiseen versioon verrattuna, mutta sovitus on täysin
samanlainen.
– Alun perin meidän oli tarkoitus laittaa levylle Crime of the Century,
mutta nyt se säästetään jotain myöhäisempää tarkoitusta
varten.
Ensimmäisenä biiseissä kiinnittää huomiota niiden
pituus, koska keskipituus on jossain 5-6 minuutin tienoilla. Monen kohdalla
kuitenkin tuntuu, että lopputulos olisi paljon nasevampi, jos kappaleet
olisivat muutaman minuutin lyhyempiä.
– Niistä vain tuli niin pitkiä, naurahtaa Tom. Meillä oli vaikeuksia
valita sopivaa biisiä videota varten, koska ne kaikki ovat niin pitkiä.
Olemme tehneet nyt pari videota ja meidän täytyi valita niitä varten
levyn lyhyimmät raidat. Ensimmäinen video on War Is My Shephard kappaleesta
ja se on tarkoitus julkaista samaan aikaan kuin levykin. Lopputulos on erittäin
tyylikäs ja näyttää aivan siltä kuin olisimme laittaneet
50000 taalaa sen tekemiseen mitä emme todellakaan tehneet. Video on kuvattu
lentotukialus USS Hornetilla jolla on amerikkalaisen merenkulun historiassa
eniten upotuksia tilillään. Tällä hetkellä alus toimii
museona ja se sijaitsee aivan treenipaikkamme vieressä. Kitarateknikkomme
isä sattui tuntemaan jonkun, joka pitää tuota museota ja näiden
yhteensattumien kautta päädyimme kuvaamaan siellä. Saimme myös
juuri valmiiksi videon Throwing Down biisistä, joka on aika
yksinkertainen ja kuvattu studiossa.
Harva bändi pääsee tekemään kahta videota, joten
Nuclear Blastin kanssa diilin tekeminen taisi olla oikea valinta.
– Kauppasimme tätä levyä useille eri yhtiöille, mutta
Nuclear Blast todella halusi sen. Tällä hetkellä he tekevät
paljon arvokasta työtä musiikin hyväksi. Aina organisaation
huipulta asti he ovat osoittaneet kunnioitusta meitä kohtaan ja he seisovat
100% levyn takana. Olemme todella hyvissä käsissä.
Asennemuutos
Minkälainen levy Tempo of the Damned sitten oikein on rumpalin
pallilta katsottuna?
– Sillä on ainakin äänekkäimmät rumpuraidat kuin
millään aikaisemmalla levyllämme ja käytimme ensimmäistä kertaa
klikkiraitaa äänitysten apuna. Muuten ei suuria eroja aikaisempiin
studiosessioihin verrattuna juurikaan ole, paitsi että tuottajamme Andy
Sneap oli aivan uskomaton. Olen todella hyvin tyytyväinen rumpusoundeihin,
jotka hän meille loihti. Toki asenteemme oli myös aivan erilainen
kuin ennen, sillä olimmehan kaikki kuivilla ja treenanneet seitsemän
kuukautta äänityksiä varten. Nykypäivänä monenkaan
bändin levyllä ei sooloja juurikaan kuulla ja onneksi meillä sattuu
olemaan bändissä kaksi alan huippua.
– Shroud of Urine on tällä hetkellä suosikkibiisini
levyltä, koska sitä on mukava soittaa, siinä on hyvä rumpukomppi
ja hyvät laulut. Ei se tosin varmaan ikuisesti säily suosikkinani
ja olen kyllä kaikista levyn biiseistä erittäin ylpeä.
Jos musiikki levyllä on yllättävänkin kiukkuista, vaikuttaisivat
sanoitukset olevan vähintäänkin yhtä vihaisia.
– Gary kirjoitti suurimman osan sanoituksista ja hän vihoissaan Amerikan
nykytilalle, korruptoituneelle hallinnolle ja muille sellaisille asioille.
Emme ole mitenkään anti-amerikkalaisia, vaan rakastamme maatamme.
Nämä ovat vain mielipiteitä, joita meillä muusikkoina on
oikeus esittää musiikkimme kautta. Shroud of Urine on
pieni nälväisy kristinuskoa ja kirkkoa vastaan ja kuinka he pitävät
kirkkojen ulkopuolella olevat ihmiset entistäkin kauempana uskosta. Scar
Spangled Banner kertoo siitä, mitä Gary tunsi noin puoli
vuotta sitten sotaa, mediaa ja tietämättömiä amerikkalaisia
kohtaan. Suurin osa sanoituksista on ihan täyttä asiaa siitä,
kuinka media pakkosyöttää ihmisille ihan mitä tahansa.
Uuden levyn myötä Exodusta odottaa taatusti tiivis keikkatahti niin
Amerikassa kuin Euroopassakin, vaikka tällä hetkellä ainoat
keikat on sovittu kesäkuussa Ruotsiin ja Englantiin.
– Kuluva vuosi tulee varmasti viemään kaiken ajan elämästäni,
nauraa Tom. Mutta ei se haittaa, koska minulla ei ole perhettä, on vain
kaksi koiraa. Noiden jo sovittujen keikkojen lisäksi teemme varmasti ensin
jenkkikiertueen, mutta haluamme kyllä iskeä kaikkialle minne vain
on mahdollisuus päästä soittamaan aina Moskovaa ja Budapestiä myöten.
Tulemme varmasti soittamaan paljon uutta materiaalia. Itse ainakin haluaisin
ottaa settiin Parasiten sekä muutaman muun vähemmän
soitetun biisin Pleasures of the Fleshiltä ja ehkä yhden kappaleen Impact
Is Imminentiltä. Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan
ole sen tarkempaa käsitystä mitä tulemme soittamaan.
Yleisö tulee keikoilla taatusti vaatimaan myös paljon vanhoja klassikoita,
mutta Tom ei vaikuta asiasta kovinkaan innostuneelta.
– Suhtautuminen vanhojen biisien soittamiseen vaihtelee varmasti jäsenittäin,
mutta itse olen aika kyllästynyt niiden veivaamiseen. Jos meillä ei
olisi uutta materiaalia mitä soittaa keikoilla, uskoisin että menettäisimme
uskottavuuttamme soittamalla vain vanhaa tavaraa. Pidän eniten uuden musiikin
säveltämisestä ja äänittämisestä. Olen toki
ylpeä menneisyydestämme ja rakastan vanhoja kappaleitamme.
Kuinka sitten rumpujen soittosi on muuttunut vuosien varrella?
– Siitä on tullut vähemmän luolamiesmäista. En ole koskaan
käyttänyt mitään erityistä soittotyyliä, mutta
toki se on muuttunut siitä kuin miten soitin ollessani 19-vuotias. Me
myös treenaamme bändinä aivan eri tavalla kuin ennen, jolloin
saatoimme jopa skipata keikkoja edeltävät soundcheckit. Olemme siis
aivan erilainen bändi kuin ennen ja tunnemme enemmän kunnianhimoa
soittamiamme keikkoja kohtaan. Meidän täytyy olla kiertueella aina
valmiina antamaan parastamme 20-30 päivää putkeen ja se ei onnistu
kuin kasvattamalla kestävyyttä ja massiivisella treenauksella. Keikoilla
pyrin juomaan vettä ja hengittämään mahdollisimman paljon.
Ja toki yritän hakata rumpuja aivan kuin haluaisin tappaa ne joka iskulla.
Kun soitamme livenä, on kyse puhtaasti aggressiosta, yleisön vasteesta
ja hullusta kaaoksesta lavalla.
Vanha koirakin voi siis oppia uusia temppuja ottamalla opikseen menneisyyden
virheistä.
– Mitään ei kannata ottaa itsestäänselvyytenä. Vaikka
olisitkin tänään huipulla, saatat huomenna olla katuojassa.
Olen 38-vuotias ja todella onnellinen, että olen saanut tehdä tätä hommaa
näin pitkään. Tulen taatusti jatkamaan soittamista ainakin seuraavat
20 vuotta, jos roppani vain suinkin kestää.
Julkaistu Inferno #15/2004
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti