Crisix
Listenable
3
Edellisellä Rise...The Rest -albumillaan Crisixin nykyaikainen
thrash-tykitys lupasi enemmän kuin mitä lopulta pystyi lunastamaan.
Kikat on kolmannella levyllään hyvin pitkälti samat kuin ennenkin,
mutta jonkinlaista petraamista on onneksi kuitenkin tapahtunut.
Lost Societyhän tästä tulee tosin edelleen vahvasti mieleen.
Kiihkeätempoisissa kappaleissa on jyväskyläläisten debyytin
kaltaista iloluontoista riehakkuutta, jossa kitaristit tikkaavat
teknisellä tasolla mallikkaasti parastaan niin riffeissä kuin
sooloissakin. Kireällä suorituksellaan ja hysteerisillä
kiekaisuillaan laulaja on yhä bändin valopilkku, mutta onneksi
biisimateriaali on edeltäjäänsä verrattuna piirun verran sekä
monipuolistunut että tiukentunut.
Nasevasta mitastaan ja helposta kuuntelukokemuksesta huolimatta From
Blue to Blackin temppuvalikoima tulee nopeasti selväksi ja
leipiintyminen rässipaahtoon alkaa väkisinkin puolivälin
kantturoilla. Nuoriso osannee arvostaa levyä kovemmaksikin, mutta
vanhan jäärän korviin on kantautunut mielenkiintoisempiakin uusia
tulokkaita ja levyjä kuin mitä Crisix edustaa.
Hypnos
Cold Winds
Crusher
3,5
Hurrien rock-skenessä lahkeet ne vaan pysyvät leveinä ja viikset
tuuheina. Graveyardin ja Witchraftin johdattamassa skenessä
laadukasta joskin useimmiten ei niinkään omaperäistä tarjokasta
on piisannut ja tästä Hypnos on malliesimerkki. Kaksi vuotta sitten
ilmestynyttä esikoista ei liiemmin mietitty kuten ei ilmeisesti myös
yhtyeen nimivalintaakaan, sillä studiossa oltiin albumin kimpussa
vain kolme kuukautta bändin perustamisen jälkeen. Kakkoskiekkoa
maltettiin sentään kehitellä keikkailun ohessa toista vuotta.
Oletusarvoisen nihkeähköstä suhtautumisesta huolimatta Hypnos
onnistuu vakuuttamaan suurimmalta osin. Sen kappaleissa on hyvää
ilmavuutta ja rullaavuutta ilman että eksyttäisiin liiallisen
hippeilyn pariin. Siitäkin huolimatta, että laulajanpestiä
tyylillä hoitava Philip puhaltelee paikoitellen myös huiluunsa.
Rankempaa ja vauhdikkaampaa jytämenoa Descending Sunin (Unrootables
White) ja Transylvanian Nightmaren malliin voisi tosin olla
enemmänkin.
Ei Cold Winds kovinkaan raikkaita ja uusia tuulia retroiluun puhalla,
mutta lisänostetta se tuonee bändille ja ihan ansiostakin. Hyvin
tehtynä rokki se vaan on poikaa silloinkin kun sitä syytetään
trendikkyydestä.
Izegrim
The Ferryman's End
Listenable
3
Muitakin yhteneväisyyksiä kuin kotimaa on niin Izegrimissä kuin
vähän aiemmin 90-luvun alkupuolella aloittaneessa Occultissa, joka
kymmenisen vuotta sitten tosin modernisoi hieman linjaansa ja samalla
nimensä Legion of the Damnediksi. Kummankin thrash-vivahteinen death
metal räksytys on näet periaatteiltaan varsin hyvää, mutta
levymitassa nopeasti itseään toistavaa ja puuduttavaa.
Neljän täyspitkän ja kolmen EP:n kokemuksella hollantilaiset
hoitavat hommansa jämäkästi varustettuna hyvällä annoksella
oikeanlaista räyhäkkyyttä. Varsinaisia vikoja levyltä on vaikeaa
löytää, sillä sen verran vaivattomasti 11 biisiä soljuu
ämyreistä. Vaan eipä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta oikein
mikään kappale toisistaan edukseenkaan erotu, vaikka hyviä
pieksentä- ja junttauskohtia sekä värikkäitä sooloja sieltä
täältä löytyykin.
Albumin kansitaide ja nimi ovat lopulta mielenkiintoisempia kuin itse
musiikki. Josko kuudennella täyspitkällä balanssi näiden välillä
löytyisi paremmin.
Protector
High Roller
3,5
Teutonirässin kolme suurta ovat kannuksensa ansainneet ja ovat
2000-luvullakin onnistuneet pysymään vallan relevantteina ja
vetreinä tapauksina. Näiden perässä on seurannut aina 80-luvulta
saakka lukematon joukko vähemmälle huomiolle jääneitä tapauksia,
joista kovimmat itselle ovat Tankardin lisäksi Deathrow ja Vendetta.
Tasan 30 vuotta sitten startannut Protector on kuitenkin aina jäänyt
Exumerin lailla pieneen paitsioon, vaikka monen ylistämä
kakkoskiekko Urm the Mad (-89) hallussa onkin.
Kuten arvata saattaa, myös Protectorin uraan mahtuu uran lopetusta,
pitkiä levytystaukoja ja lukemattomia miehistönvaihdoksia, mutta
2010-luvulla bändiä on eteenpäin piiskannut muutoin ruotsalaisista
koostuvan nykyporukan alkuperäisräksyttäjä Martin Missy. Näiden
tietojen valossa ei ole kovinkaan yllättävää, että vanhan
koulukunnan bändi kuulostaa kuudennella albumillaan kaikkea muuta
kuin ei-saksalaiselta ja modernilta.
Cursed And Coronated on samalla sekä takuuvarmaa että
yllätyksetöntä rässinmäiskettä aivan kuten uransa
alkuaikoinakin. Samat heikkoudet ja vahvuudet sillä yhä myös on,
joiden ansiosta paikka B-luokan kärkikahinoissa on edelleen taattu.
Vanhemman ikäluokan edustajaa tällainen sinnikkyys ja tiukasti
kaksin käsin musiikillisesta menneisyydestä kiinni pitäminen
kuitenkin miellyttää huomattavasti enemmän kuin saman saran
modernisoidut ja uusiin vaatteisiin puetut yrittäjät.
Satan's Fall
Seven Nights 7”
Underground Power
4
4
Kotimainen tosiheavykenttä kasvaa hitaasti mutta varmasti eikä tämä
ole missään nimessä väärin tänä modernina tuotteistamisen
aikana. Vuoden kasassa ollut helsinkiläinen Satan's Fall saa
uralleen mukavan startin, kun ainut demo julkaistaan heti kättelyssä
kaikissa mahdollisissa formaateissa aina kasettia myöten. Samalla
yhtye on alkanut myös keikkailla ja arvata saattaa, että setistä
löytyy coveri jos toinenkin, vaikka omia biisejä on oletettavasti
syntynyt enemmänkin näiden kolmen lisäksi.
Kuten olettaa saattaa, hönkii bändin musiikki ehtaa 80-luvun
asennetta ja tunnelmaa, mutta onneksi riittävän hyvällä
näkemyksellä toteutettuna. Maistuvaa melodiaa ja vauhdikas
riffittelyä piisaa juuri sopivasti, ja kun kappaleet ovat
sovituksellisestikin napakoita ja hyvin rullaavia, ei ihmeellisempää
omaperäisyyttä jää edes kaipaamaan. Tämä pätee myös
orkesterin nimeen, sillä suora viittaus Mercyful Fateen sekä myös
vähintäänkin epäsuorat musiikilliset referenssit kuuluvat asiaan.
Iso merkitys kokonaisuuden toimivuuden kannalta on juuri tällaiseen
melskaamiseen mainiosti istuva, äänialaltaan ilahduttavan
laaja-alainen ja omaperäinen laulaja. Hienoisen kömpelyyden kun
suorituksesta saisi vielä kokemuksen karttumisen myötä hiottua
pois, voisi herraa alkaa tituleeraamaan aidoksi kultakurkuksi.
Seven Nights toimii seitsemänä päivänä ja yönä viikossa myös
kuukausitasolla. Vuoden kovimmaksi genrensä edustajaksi on vielä
matkaa, mutta edellytykset siihen on jo olemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti