Bloody Hell
Bloody Hell
VLMedia
2,5
Ensivaikutelma on tärkeä,
koska sen voi tehdä vain kerran. Tässä ensimmäistä levyään
julkaiseva, mutta konkareita sisältävä ja itsekin lähes
konkari-ikäinenkin Bloody Hell epäonnistuu pahemman kerran.
Kansitaide kun koostuu pelkästään karmealta näyttävästä viiden
sentin Thin Lizzy -logoimitaatiosta ja täysin poptoritasoa oleva
vihkonenkin sisältää vain pakolliset infot. Kun albumi vielä
starttaa soundillisestikin lattealla ja taas viiden sentin arvoiselta
They All Have to Die -kukkopilliheviä emuloivalla kappaleella, tekee
mieli painaa välittömästi soittimen stop-nappia ja nostaa kädet
pystyyn.
Vaan luojan kiitos
meininki jämäköityy ja järkevöityy selvästi heti toisesta
biisistä alkaen. Moottörin Jyrinästäkin tutut miehevät
osoittavat sittenkin osaavansa soittaa myös aikuisille suunnattua
heviä, josta löytyy vahva teutonimainen ote Udon ja muiden malliin.
Biisit eivät itse asiassa ole yhtään hullumpia, vaikka sama
tuotannollinen kolkkous niidenkin voimaa syö. Pahiten tämä kuuluu
rummuissa, joiden soundia kuvaa parhaiten sana lätkytys.
Kun kyseenalaisen
komeuden päättää taas osin halvanomaiseksi pillipiiparoinniksi
sortuva kappalekaksikko, on lopputulos tämän osaston tekijöiltä
yllättävänkin kypsymätön ja demomainen julkaisu. Linjaansa
tarkistamalla ja selkeisiin osaamisalueiseen panostamalla resursseja
kun olisi varmasti parempaankin.
The Carnival
Hengen juhlaa 7”
Krypta/Paha Tukka Elämä
Levyt
4
Jokunen vuosi sitten
pihalle pukatun melkoisen rätväkän Huonon veren oireet
-täyspitkänsä jälkeen The Carnival palaa pienjulkaisujen pariin.
Totutusti nytkin bändi menee suoraan asiaan eikä kuluta viiteen
biisiin kuin reilu kahdeksan minuuttia. Tästäkin hidastempoiseen ja
haureuden harjoittamisen seuraamuksien painavaan kuvaukseen Tunnustus
II -päätösbiisissä käytetään lähes kolmannes, joten tahdin
voi jo laskennallisestikin päätellä olevan varsin rivakka muissa
kappaleissa.
Jos edeltävällä
albumilla black metal -vaikutteet olivat varsin ilmeisiä niin
musiikissa kuin soundeissa, on nyt otettu askel jos toinenkin
takaisin hardcoren pariin. Tokihan metallisen jämäkkä klangi
paukutuksessa edelleenkin on vahvasti läsnä, mutta mielipuolisuutta
lähenevä vimmainen ulosanti etenkin laulaja Vesa Moilasen
suorituksessa on punkista tuttua tilanteeseen täysillä
heittäytymistä.
Meininki seiskalla on sen
verran hengästyttävää, että hämäläisimmät eivät meinaa
ehtiä mukaan ollenkaan. Kiivastahtinen, mutta The Carnivalin
mittapuulla melodinen, monipuolinen ja tarttuva Valtaistuin antaa
kuitenkin parhaimman mahdollisuuden istahtaa edes pieneksi hetkeksi
pohtimaan lantun sisäisten bakkanaalien luonnetta. Kannattaa
kuitenkin pitää varansa, sillä kynnys heittäytyä mukaan villiin
juhlintaan madaltuu helposti ja jälki voi olla rumaa, mutta
nautittavaa masokistiseen tapaan.
Deep River Acolytes
From the Voids of Chaos
EP
Omakustanne
3,5
Ennen Deliverance, nyt
Deep River Acolytes. Ennen vauhtia ja heavya, nyt hidastelua ja
doomailua. Ennen hyvä, nyt parempi.
Nahanluontinsa myötä
orkesteri on kasvattanut myös massaa ja painaneet kantapäitä
entistä syvemmälle turpeeseen. Vaikka vauhti onkin näin
hidastanut, taittuu matka aiempaa rennommin ja vastustamattomammin.
Tästä on kiittäminen runsasta ja yksinkertaisen toimivaa groovea,
jota ei kuitenkaan pidä erehtyä luulemaan aurinkoisen letkeäksi.
Risteyksissä poluista valikoituu edelleen se vasemmalle johtava.
Vaan eipä bändi
pelkkään raskaaseen raahustukseen luota pois lukien suosikikseni
noussutta, arkaaisen kauhun mestarilta sanoituksena lainannutta The
Dreams in the Witch-Housea -järkälettä. Neliminuuttinen
avauskaksikko Misleaders ja Dwellers in the Mist rullaavat mainiosti
ja näennäisen suoraviivaisesti, mutta kuunteluiden myötä niistä
paljastuu useita kokonaisuuksia hienosti laajentavia salakavalia
elementtejä ja piilomelodioita.
Keväällä mainion
Veneficae-vinyylinsä julkaissut Boar saa viimeistään nyt saman
kylän miehistä oivan kumppanin vahvistamaan kotikaupunkinsa Oulun
paluuta suomalaisen mielenkiintoisen ja raskaan musiikin
kärkitohinoihin.
Division Speed
Division Speed
High Roller
3
Ensivaikutelma
esikoistaan julkaisevaa Division Speedia kohtaa on melkoisen
innostunut. Nimensä mukaisesti sakemannien hitusen
mustasävytteisyyttä ja motörheadiakin sisältävä rässipieksentä
on energistä ja rätväkkää. Ja mistäpä muusta germaaniosuvasti
laulaisi kuin toisesta maailmansodasta sekä hirmuteoista.
Sen verran samalta
sylttytehtaalta lähes identtisin maneerein tykitettyä materiaalia
kuitenkin koko levyn mitalta pukataan, että vaikka noin puolet
kappaleista onkin demoilta ja spliteiltä, alkaa kiinnostus lerpahtaa
puolivälin tienoilla. 14 biisiä kolmeen varttiin nyt on vain
yksinkertaisesti liikaa, etenkin kun kyse on täysillä päälle
vyörytetystä blitzkriegistä, jossa käytössä on tuttuakin
tutumpi aseistus.
Division Speedin
lihamylly tekee kyllä selvää jälkeä sille syötetystä
tykinruuasta, mutta mikään Desasterin Angelwhoren kaltainen
eliittijoukko siitä ei ainakaan vielä tämän tulikasteen
perusteella ole. Siihen vaadittaisiin karismaattisempaa johtajaa ja
isomman kaliberin rautaa.
Kalmen
Ván
3
Näennäisesti varsin
erilaisten äärimetalligenrejen, kuten nyt vaikkapa black ja doom
metalin, yhdistäminen ei nykypäivänä ole mikään uusi juttu.
Eikä psykedelian sotkeminen mukaan sekään ole enää mitenkään
mullistavaa, onhan Oranssi Pazuzu ehtinyt omaa kosmista seostaan
keitellä jo kolmen albumin verran seuraajanaan toisen albuminsa
kesällä julkaissut niin ikään kotimainen Abyssion.
Saksalaisten
ensimmäisellä virallisella julkaisulla Course Hexillä kappaleet
jurnuttavat, leijailevat ja kiitävät tasaisen tummana massana
alusta loppuun. Levyltä ei esiin nouse yhtäkään yksilöä, mutta
toisaalta individualismin puute ei myöskään häiritse. Tällainen
musiikki kun nimenomaan nojaa vahvasti kokonaisuuksiin, josta
kuitenkin pitää löytyä riittävästi hypnoottis-magneettista
otetta kuuntelijaan. Kalmenilta sitä löytyy, vaikka puristus ei
ainakaan vielä tässä vaiheessa henkeä salpaavaa olekaan.
Jotain varsin kiehtovaa
levyllä kuitenkin on, vaikka sekä syvyyksiä että korkeuksia
voisikin tavoitella vieläkin uskaliaammin. Linjan valaistumisen ja
mahdollisesti musiikin synkkenemisen myötä bändi pystynee jatkossa
parempaakin.
King Heavy
King Heavy
Cruz Del Sur
3
Latinankielisessä
fraasissa nomen est omen, nimi on enne, piilee kieltämättä
viisaus. Tätä mieltä on ilmeisesti myös
chileläis-belgialais-venezuelalainen King Heavyksi bändinsä
kastanut porukka, sillä se kuvaa vähintäänkin kelvollisesti doom
metalin suuntaan kallellaan olevaa, mutta osaltaan myös
hidastempoisempaa heavy-vyörytystä.
Ennen esikoistaan
ulosantia on ehditty esitellä viime vuonna julkaistun EP:n muodossa,
mutta parantamisen varaa löytyisi vieläkin. Peruselementeistä
löytyy kyllä jo nyt riittävästi oikeanlaista jämäkkyyttä,
mutta entistäkin eeppisempää ja koskettavampaa julistusta
biiseiltä jää kumminkin kaipaamaan. Nyt messuamisesta uupuu vielä
paljon sekä karismaa että vakuuttavuutta, jolla isommankin
seurakunnan saisi kiihotettua todelliseen hurmokseen.
Loppua kohden
seitsenosaisen liturgian kiinnostavuus kasvaa kyllä hiukan
huipentuen albumin päättävään, niin nimellään kuin
musiikillaankin painavaan saarnaamiseen viittaavaan He Who Spoke in
Tonguesiin. Kuningasten kuninkaaksi King Heavy ei kuitenkaan pysty
tällä esityksellä itseään kohottamaan, joten ainakin vielä
toistaiseksi se joutuu tyytymään vähäisemmän profeetan osaan.
Nihilistinen Barbaarisuus
Infernal Kommando
2,5
Myönnetään,
lähtökohtaisesti amerikkalaisen black metal -duon, jonka pääjehu
Mika Magella on kuin onkin suomalaiset sukujuuret, kakkoslevy ei
kiinnostanut tippaakaan. Jo pelkkä bändinnimi kalskahtaa pahasti
korvaan eikä idea tehdä suoraan Kalevalan teksteihin pohjautuvaa
mustaa mäiskettä vaikuta sekään mahtavalta. Puhumattakaan
aiemmista musiikillisesti kovin heppoisista ansioista, joita
parhaiten voi kuvailla makuuhuonebläkyksi.
Aiempaan verrattuna moni
asia on kuitenkin rutosti paremmin kakkoslevy The Child Must Diella.
Musiikiltaan se nojaa vahvasti 90-lukulaiseen vauhdikkaaseen
syntikkabläkkiin rääkylauluineen. Genren kulta-aikoina tällaisia
mahtui kolmetoista tusinaan ja vahvaa keskitasoa se edelleenkin
edustaa joskaan ei ärsyttävästi.
Black Metalille hyvinkin
tyypillisistä elementeistään huolimatta meno ei ole erityisen
pahansuopaa tai kylmää, mutta ei tässä nyt mistään
hippeilystäkään sentään ole kysymys. Tuotannollisesti jälki
taas on edelleenkin vähän turhan tumppumaista ja etenkin lähes
alati papattava rumputuli kuulostaa vahvasti tympeän konemaiselta,
vaikka sessiorumpalin väitetäänkin homman hoitaneen.
Näin suomalaiseen
korviin julkaisusta ei löydy erityistä eksotiikkaa tai
kekseliäisyyttä, mutta rapakon takana suhtautuminen saattaa olla
lämpöisempääkin. Jos ennakkoluulojen ei anna haitata ja haikailee
näin syksyn pimeyden ja viileyden lähestyessä takaisin viime
vuosituhannen puolelle, voi kiekolle antaa uteliaisuuttaan ainakin
yhden mahdollisuuden.
Orkan
Dark Essence
3,5
Black metal elää ja voi
edelleen paksusti Norjassa, tästä Orkanin toinen julkaisu Livlaus
on ihan kelpo osoitus. Ja kuten asiaan tavallaan kuuluu, on nelikko
ehtinyt keräämään kokemusta jo aiemmin muista yhteyksistä, ja
tokihan levyn parilta raidalta löytyy vielä myös kaksi nimimiestä
lainaamassa äänijänteitään. Onneksi Livlaus ei kuitenkaan ole
sisällöltään aivan niin mallia perus kuin miltä se paperilla
aluksi vaikuttaa.
Jos albumin kappaleet
olisivat pelkkää suoraviivaista ja vauhdikasta BM-rynkytystä,
mistä niiden rungot pääosin koostuvat, olisi lopputulos aivan
kelvollista joskin levymitassa puuduttavaa. Mutta bändipä haluaakin
heittää sekaan joskus jopa puskista ilmestyvää rullaavampaa
rokkivaihdetta ja löytyypä sen repertuaarista myös sopivan
säästeliäästi käytetty hitaampi fiilistelyosasto. Kun nämä
yhdistetään pikkunäppäriin melodiakulkuihin, voi musiikissa sanoa
oikeasti olevan omaakin otetta mukana.
Livlaus ei ole erityisen
musta ja kylmä levytys, mutta siltä löytyy silti tyylilajiin hyvin
istuvaa melankolisuutta ja räyhäkkyyttä upotettuna miellyttävän
ilmavaan soundimaailmaan, joiden ansiosta se kuulostaa kaikessa
90-lukulaisuudessaan hyvältä. Loistavuuteen vaadittaisiin kuitenkin
vieläkin härskimpiä ja iskevämpiä biisejä.
Sacrilege
Ashes to Ashes
Karthago
2
Englantilaisista suurin
piirtein samoihin aikoihin aloittaneista Sacrilegeistä tämä on se
käppäisempi heavy-yhtye, joka 80-luvulla sai aikaiseksi vain kolme
demoa ja joka pisti soittimet naftaliiniin vuonna 87. Levytyskantaan
on kuitenkin palattu neljä vuotta sitten ja parin vuoden aikana
omaksi iloksi ja omin voimin onkin ilmestynyt peräti neljä albumia
ja yksi kokoelma.
Nyt ihan oikean
levy-yhtiön kautta julkaistava kokoelma nivoo yhteen orkesterin
tekemisiä koko uran aidalta ja yrittää palautella orkesteria
mieliin uuden Six6six-studioalbumin takia. Painopiste on vanhalla
demomatskulla, jota sisällöstä on noin puolet loppupuoliskon
jakaantuessa tasaisesti uusien biisien kesken. Laadullista tai
sisällöllistä eroa ei kuitenkaan löydy, sillä meno on
kauttaaltaan yhtä kämästä köpöttelyä aina lepsuja soundeja
myöten.
Jos yhtyeen jääräpäinen
linjan pitäminen verkkaisesti etenevän ja doom-tunnelmaa sisältävän
käppähevin parissa omalla tavalla kiehtookin, alkaa lähinnä
pelkästä kuriositeettiarvosta syntyvä kiinnostus nopeasti hiipua
muutaman veisun jälkeen. Maksimimittaisen levyn kuuntelu alkaakin
käydä jo melkein työstä, joka epäilemättä on pohjimmiltaan
vain setämiehien mukava ja sinällään arvostettava harrastus.
Ashes to Ashesin perusteella ei yhtään ihmetytä, miksi orkesterin
ura on jäänyt pelkän kytemisen asteelle.
Sacrilege
Pure Steel
2,5
Hirveän moni asia ei
Sacrilegen kohdalla ole muuttunut vanhaan verrattuna. Positiivista on
kuitenkin huomata, että jonkinmoinen kehitys on vienyt bändiä
eteenpäin vaikkakin ainoastaan vauvanaskeleen verran.
Sama keskitempoinen
köpöttely jatkuu kappaleissa yhä edelleen, mutta nyt jälki on
soundeja myöten selkeästi jämäkämpää sekä mieleenpainuvampaa
että black sabbathmaisesti synkkää, vaikka killerikertsit ja
tapporiffit loistavat edelleenkin poissaolollaan. Samaa parannus
näkyy kökköä levynnimeä lukuun ottamatta myös sanoituksissa
jonkinlaisena konseptina koskien hyvän ja pahan taistelua sekä
ikuisuuskysymyksiä eli aiheina, joita puritaanit voivat halutessaan
tulkita jeesusteluna.
Six6sixin perusteella
orkan ainut alkuperäisen jäsen ja biisintekijä Bill Beadle tuntuu
vihdoinkin kaikkien näiden vuosikymmenien jälkeen löytäneen
oikeat raiteet, vaikka lähtöasemalla vielä ollaankin. Manilla
Roadin ja Warlordin kaltaisten hämyhevin pioneerien tasolle
nousemisessa on silti vielä pitkä matka puksutettavana.
Yeti
Ritual
Omakustanne
3,5
Lumimiehen olemassaoloa
ei ole pystytty tieteellisesti todistamaan, mutta Meri-Lapistapa Yeti
todistetusti löytyy, vaikka havainnot siitä ainakin täällä
etelän suunnassa ovat käytännössä olemattomia. Kuuden vuoden
aikana olio on kuitenkin jättänyt itsestään jälkiä LP:n ja EP:n
muodossa ja alkuvuodesta suurentuneena se kasvattanee myös
tunnettavuuttaan uuden ääniriittinsä myötä.
En osaa sanoa, onko
Ritualin biisilista kasattu vahingossa vai täysin harkiten varsin
ovelasti. Ensimmäisillä kuuntelukerroilla avauskaksikko Fools Gold
ja Inferno tuntuvat rokkaavan turhan eleettömästi
stoner/blues/psyke rock-kolmion keskellä hyödyntämättä sen
nurkkia millään tavalla ja tunnetta vain vahvistaa Kaisa Karin
hento laulu.
Kiekon keskellä tunnelma
alkaa kuitenkin muuttua. Osin lähes akustishenkisesti kulkeva She
tuntuu vasta varsinaisesti käynnistävän rituaalin, jonka
ilmapiiriä raskaasti ja synkästi etenevä Forsaken vain syventää.
Niin psykesävyjä kuin black sabbathmaista doom-groovea sisältävällä
Solomonilla palvontamenojen intensiteetti vain kasvaa kohti
kliimaksiaan, joka saavutetaankin levyn päättävässä ja sen
pisimmässä yli yhdeksän minuutin mittaisessa nimikappaleessa.
Jos Kaisan äänenkäyttö
kuulosti ujolta vielä levyn alussa, kohoaa se hienosti ujeltavana
kohti korkeuksia hypnoottisen painostavasti ja vääjäämättömästi
kohti loppua etenevän Ritualin myötä. Ja kas, niinpä
syvällisemmän paneutumisen myötä koko komeus hahmottuukin aivan
erilaiseksi kuin mitä pelkkään alkuun tehty pintaraapaisu antaisi
olettaa. Jokaiselle kuusikon osaselle onkin löydetty oikea paikkansa
ja tarkoituksena.
On levyn palvontamenojen
kohde mikä tahansa, kenenkään maailmaa se ei kuitenkaan vielä
pysty järisyttämään tai muuttamaan. Vahvan näytön se kuitenkin
antaa Yetin kyvyistä ja olemuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti