Beastmilk
Climax
Svart
4,5
Karuhkoon demoon ja
kolkkoon sekä kulmikkaaseen viime vuonna julkaistuun 7” EP:hen
verrattuna Beastmilk on kypsynyt maukkaasti ensimmäiselle
täyspitkälleen. Osa ansiosta kuulunee epäilemättä tuottajana
häärineelle Converge-kitaristi Kurt Balloulle, mutta luulenpa, että
monessa erilaisessa bändissä häärinyt laulaja Mathew ”Kvohst”
McNerney on silti imenyt jo äidinmaidossaan vaikutteita kotimaansa
80-luvun alun kohteliaita post punk ja goottisynkistelijöiltä
etunenässään Joy Division, The Cure ja The Sisters of Mercy
puhtaita lähinnä inspiraation lähteitä punk/HC-tyyleistä
unohtamatta. Oma merkityksensä helsinkiläisen yhtyeen soundissa on
epäilemättä myös kotimaamme synkistelygenren pioneerit kuten
Musta Paraati tai Mana Mana.
Orkesterin itsensä
lanseeraama apokalyptinen post-punk -genremääritys on vallan osuva,
koska se samalla yhdistää selkeästi niin yhtyeen juuret kuin miltä
se itse kuulostaa vuonna 2013. Beastmilk kun on samaan aikaan viileää
mutta lämminhenkistä, konemaisen tarkasti kulkevaa mutta myös
hillittömästi svengaavaa sekä etäiseltä vaikuttavaa mutta silti
vahvasti läsnä olevaa.
Albumin tahdissa voi
hukuttautua parhaassa mahdollisessa seurassa eli yksin niin pulloon
kuin omiin ajatuksiinsa, mutta toisaalla Genocidal Crushin tai Love in a Cold Worldin tahtiin voisi helposti kuvitella myös joraavansa
samanhenkisten tuntemattomien seurassa niin keikalla kuin
jatkoillakin. Musiikin samanaikainen herkkyys ja rajuus kohtaisivat
kummassakin tilanteessa osuvasti.
Huikeimmillaan Climax
synnyttää äärimmäisen vahvan ulkopuolisuuden tunteen ja siitä
löytyy sellaisia sielukkaita ja tummanpuhuvia sävyjä, joihin moni
bändi genreistä riippumatta on pyrkinyt vain epäonnistuakseen
raskaasti. Eräänlaisesta Beastmilkin yllä juuri nyt leijuvasta
trendikkyyden aurasta huolimatta bändin aitous mutta myös
sydämellisyys on helposti aistittavissa, vaikka aivan pelkkiä
superhittejä ei pituudeltaan naseva levy sisälläkään. Niin
orkesterin kuin koko levyn imu muodostuukin juuri tästä
monipuolisuuden ja ristiriitaisuuden tiiviistä yhdistelmästä,
jonka vietäväksi on helppo antautua etenkin parhaillaan
vallitsevassa vuodenajassa.
Endstille
Kapitulation 2013
Season of Mist
4
Black metalin nostoväkeen
koko 2000-luvun kestäneen uransa kuulunut teutoniryhmä Endstille
tekee melkoisen ryhtiliikkeen kahdeksannelle rynnäkölleen.
Blitzkriegiksi en tätä silti aivan vielä kutsuiksi, vaikka
eteneminen eri asialajien tukemana onkin yllättävän monipuolista,
varsin tehokasta ja erittäin vauhdikasta.
Toisen maailmansodan
aikaan niin Saksassa kuin Neuvostoliitossakin vallinnut totalitarismi
asettaa albumikonseptille oman hyytävän tunnelmansa. Jo
alkuasetelmiltaan ilmapiiriä tukee oivasti levyn piirretty kansikuva
Kenraali Talven pieksemistä jonossa etenevistä
saksalaistaistelijoista yllään punatähtinen neuvostosotilas sekä
Polikarpov-laivue. Jatkoa seuraa osin saksaksikin lauletuissa
kappaleissa, joiden etunenässä marssii säntillisesti Reich an Jugend. Kansankiihotuspuheella käynnistyvä ja saksalaiseen nuorison
laulamaan marssilauluun päättyvä viisu toimii myös mainiona
esittelynä levyn lyhyimmälle, vaivaiset 1:50 kestävälle Sick Heil
-repäisylle, jossa yhtye onkin räväkimmillään ja
suoraviivaisimmillaan.
Kiekon puoliväliin
sijoitettu lainaversio Sodomin Blasphemerista lähes 30 vuoden takaa
voi kuulematta tuntua huonolta idealta ja melkoiselta tyylirikolta,
mutta ihmeen saumattomasti erittäin timmisti vedetty klassikko
kokonaisuuteen istuu kuulostaen melkein jopa bändin omalta
kappaleelta.
Saksalaisten samaan
aikaan melodisesti mutta yksinkertaisesti surisevissa
kitarasahauksissa on jotain hypnoottista ja melkoisen kaoottiseksi
meno yltyy rumputulen liittyessä mukaan. Kappaleiden
hyökkäysstrategiat ovat kuitenkin sen verran tarkkaan mietittyjä
ja jopa ovelia, että Endstillen paikoilleen jämähtänyt asemasota
kääntyy voitoksi valloittamalla pitkät pätkät vastustajan
etulinjaa Kapitulation 2013:sta. Black Metal ist Krieg!
Famine Year
Ja kaiken kruunaa kuolema
LP
Filthy Rat/If
Society/Face Your Gods/Make a Difference/Build a Pipe Bomb
4,5
Viime syksynä lähes
timangisen Tervetuloa tilastoihin 7” EP:n julkaissut Famine Year on
siirtynyt pitkäsoittoasteelle. Kuten olettaa saattaakin, pitkä on
hyvin suhteellinen käsite puhuttaessa todella ärhäkästä crust
punk/hardcore/grindcore -myllytyksestä eikä helsinkiläisnelikon
albumin läpipyöräytykseen kulukaan 19 minuuttia kauempaa. Siinä
ajassa yhtye ehtii kuitenkin paremmin kuin hyvin pakottamaan
kuuntelijan korvista ja kurkusta alas kaiken painavan sanottavansa.
Aiempaan verrattuna
musiikissa mikään ei ole muuttunut ja tämä pätee onneksi myös
lopputuloksen laatuun. Vaikka kappalemäärä onkin lähes
tuplaantunut viiteentoista, pysyy jokainen veto intensiivisyydessään
ja tarttuvuudessaan toisten kanssa samalla korkealla tasolla. Vaikka
edustamansa genren rajat ovatkin periaatteessa varsin lähellä
toisiaan, on Famine Year onnistunut tekemään läpeensä
yllättävänkin monipuolisia kappaleita samaan malliin kuin Rotten
Soundin armoton pieksentä vuonna 2005 julkaistulla Exitillä.
Mielikuvaa vahvistaa myös englannin ja suomen sekoittaminen
esityskielenä, joista enemmistössä oleva äidinkielemme vie
kuitenkin voiton etunenässään Viides kuolemansynti ja Ensimmäisenmaailman ongelmia -eepos.
Ja kaiken kruunaa kuolema
toimisi uljaana muistikirjoituksena bändille, vaikka sillä mitä
todennäköisemmin on vielä tulevaisuudessakin paljon
mielenkiintoista sanottavaa ja tarjottavaa. Pelkkä levyn
läpikuuntelu muistuttaa kevyttä liikuntasuoritusta eikä kaukana
ole kunnon hien saaminenkaan pintaan musiikin aiheuttaessa lähes
tahdosta riippumattomia pakkoliikkeitä koko kropassa
kuunteluolosuhteista riippumatta. Kiropraktikoille aiheutuneekin
lisätöitä levyn ostaneista ja keikoilla käyneistä.
Foreseen
Structural Oppression 7"
Take It Back/Collision
3,5
Foreseenin tekemisissä
paistaa positiivinen ja vahva ”ite ku tekee, niin saa just
sellaisen ku sattuu tulemaan” -asenne, jota ei voi olla
arvostamatta. Ekstrapiste sille tekisi mieli antaa jo pelkästään
isohkolle pahvin palalle kirjoitetusta sympaattisesta saatekirjeestä,
joka on koristeltu pääkallolla. Vaan eipä yhtye sellaisia
tarvitse, sillä yhtyeen meuhkaamisella on selkeät musiikilliset
arvonsa muutenkin.
Tällä seiskalla pääkaupunkilaiset antavat esimakua tulevasta täyspitkästä, jonka julkaisuun vain kolme vuotta kasassa ollut ja yhden demon sekä splitin aiemmin tehnyt, mutta paljon keikkaillut porukka tuntuukin olevan valmis. Musiikkinsa on varsin helppo jäljittää Yhdysvaltoihin ja 80-luvun thrashiin, joka osaltaan lainasi karskin asenteensa ja ulosantinsa myös hardcoren puolelta. Vertailut omissa kirjoissani legendaariseen Nuclear Assaultiin eivät ole mitenkään liiallisia, sillä samankaltaista omanlaistaan kolkkoutta ja rumuutta löytyy molemmista.
Niin pitkähkössä nimikappaleessa kuin kääntöpuolen selvästi lyhyemmässä Absorb-repäisyssä otetaan perinteisesti kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Lähinnä huomio kiinnittyy kuitenkin oikeaoppisen pitkiin ja tuhteihin mosh-osuuksiin sekä reheviin että maukkaisiin sooloihin, jotka tuovatkin lukuisia kertoja aiemmin kuultuun rääpimiseen ja paukutukseen juuri niiden vastapainoksi kaipaamaa syvyyttä ja mielenkiinnon ylläpitäjää.
Vaikka Foreseen onkin
lähes perusasioiden keskeisimmässä ytimessä, hoitaa se
leiviskänsä silti osaavasti ja ilman minkäänlaista turhaa
keekoilua. Niinpä sen voikin sanoa olevan tuhti ruislimppu
croissantien seassa. Päälle kun saisi levitettyä vielä vähän
lisää kunnon meetvurstia sekä suolakurkkua, niin johan nälkä
lähtisi eikä vain siirtyisi.
Leash Eye
Hard Truckin' Rock
Metal Mind
3,5
Tutustuessa Leash Eyen
taustoihin voisi olettaa, että Hard Truckin' Rock haisisi perunalle,
kaalille ja vodkalle, mutta heti korkkaamisesta aistinelimiin
tunkeutuukin miellyttävä viskin, mallasjuoman ja grilliribsien
tuoksu. Eipä tullut heti ensimmäisenä saati toisenkaan mieleen,
että kokeneiltakaan puolalaisilta taittuisi näin hyvin juureva
Amerikan etelän mallinen rockin ja metallin sekoitus.
Bändin kokonaissoundi on
varsin muhkea ja vallan letkeä, mutta ennen kaikkea aito. Hammondinraikaaminen luontevana osana kokonaisuutta on oiva lisä, joka
antaakin ekstra boogieboostin lähtökohtaisestikin melko tarttuville
kappaleille. Polakkien tyylitajua täytyy kehua vielä siinäkin,
etteivät he sorru koko ajan tykittämään testosteroninkyllästämään rockia, vaan himmailulle ja jopa jamittelullekin
löytyy levyltä oma tilansa.
Levyn kannessakin oleva
rekan nuppi uhkuu voimaa ja vääntöä aivan kuten Leash Eyen
musiikkikin ja kuvan ulkopuolelle jäävä koko helahoito eli ”18
wheeleri” on lastattu juuri oikeanlaisilla kulutushyödykkeillä.
Jos komeutta olisi vain käytetty sopivan asiantuntijan
virityspajalla Atlantin tuolla puolen, olisi Megadynamometrin
ilmoittamat lukemat taatusti vähintäänkin nelosella alkavia. Vaan
hyvin kulkee näinkin, ajaa sitten päivin tai öin tai sekä että.
Ward
Ward LP
Tuska &
Ahdistus/Pupu's Bistro/Rämekuukkeli/Johnny Park Avenue
3,5
Harvakseltaan kuljettuja
kivisiä polkuja kahdeksan vuotta laahustanut Ward ei suurissa määrin
ole taltioinut jälkipolville hengentuotoksiaan, sillä reissurepusta
löytyy vain kaksi splittiä niin vinyylinä kuin kasettinakin.
Kievareissa ympäri Suomea on elävän yleisön edessä sen sijaan
soitettu jokunen kerta enemmän.
Hitaasti kiiruhtaminen tuntuu sopivan yhtyeelle, sillä julkaisu julkaisulta sen ulosanti on alkanut saada yhä enemmän omia tunnistettavia ja oikeista paikoista koskettavia piirteitä. Viisikko kyntää perinteisin metodein täyspitkällään neljä uraa kylmään ja mustaan multaan maamiehen tietolaarista ammennetuin opein, ja vaikka vako voisi olla vieläkin syvempi, onnistuu itäminen kuitenkin hyvin ilman apupaskan levitystä.
Jos albumi alkaakin hieman yksitotisesti Anonymous Callerilla, käynnistää seuraava sellolla väritetty In Denial levyn selkeän kasvupyrähdyksen. Tuottoisin sato korjataan kuitenkin heti B-puolen alussa, jossa äidinkielellämme tulkittu lähes kymmenminuuttinen Riisuttu on juuri sellaista perusjuuresta, joka maistuu ja vie nälän. Ekstra-askeleen verran lopulta muita monipuolisemmin ja vauhdikkaammin etenevä Self Made Hell nitoo kokonaisuuden napakasti yhteen samoin keinoin kuin edeltäjänsäkin.
Debyytillään tamperelaiset alkavat olla jo lähes valmis doomin sekä myös osin sludgesta että death metalista kuin crust punkistakin ammentava ahdistunut jyräryhmä, vaikka enemmänkin erilaisia tummansävyjä ja/tai tuhdimpaa murskausta se voisikin vielä kappalerepertuaariinsa lisätä.
Warrion
Awakening the Hydra
Pure Steel
3
Perustajansa kitaristi
Ron Ravi Warrionin mukaan nimetty pumppu jatkaa kunniakkaita vahvasti
80-lukuun kiinnittyneen amerikkalaisen power metalin perinteitä mm.
Halloweenin, Abattoirin, Agent Steelen, Obsessionin ja Omenin
hengessä. Kovin suuri ihme ei olekaan huomata, että levyllä veivaa
ja vierailee useita em. yhtyeiden jäseniä, tosin ainoastaan
2000-luvun inkarnaatioista mutta kumminkin.
Toisin kuin
eurooppalaisesta versiosta, US power metalista ei puutu voimaa eikä
metallia ja näin ei myöskään ole Warrionin kohdalla. Biiseistä
löytyy niin ikään genrelle erittäin tyypillinen haikea ja
mystinen ilmapiiri eivätkä kitaristit Tim Thomasin johdolla
pihtaile riffeissä tai sooloissa. Kun monesta tuttu Mike Vescerakin
vetää vielä kovaa kurottaen tarpeen tulle myös korkealle, käy
pian selväksi, että voimakuusikko tietää mitä tekee ja osaa sen
myös toteuttaa. Parhaiten tämä kuuluu heti levyn alkuun tällätyssä
nimikappaleessa, josta saa lähes samankaltaisia viboja kuin Fates
Warningin alkupään tuotannosta.
Awakening the Hydran
suurin vika on kuitenkin nuhainen tuotanto sekä kahdeksan
varsinaisen kappaleen että niiden sovitusten epätasaisuus,
kokonaisuus kun ei aivan tahdo jaksaa kantaa edes rapiaa
puolituntista. Etenkin basarit painuvat lähes täydellisesti
taustalle pelkkänä etäisenä kuminana ja häviääpä kitaratkin
tehossa pintaan miksatulle laululle.
Oikeankaltaiset eväät
sielussaan yhtyeellä jo on, mutta leuhkoiksi niitä ei voi kutsua.
Toivon mukaan heput eivät kuitenkaan lannistu, vaikka reppunsa
risaisia ovatkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti