Annie Mall
Heavy Feathers
Grassbay
3
Harva bändi myöntää
ääneen olleensa pitkään harhateillä musiikkinsa kanssa, mutta
näin vaan tekee viisi vuotta täyttänyt helsinkiläinen Annie Mall
esikoisjulkaisunsa yhteydessä. Aivan vieläkään ei oma linja tunnu
täysin löytyneen, sillä niin kypsältä kuin yhtye kaikin puolin
kuulostaakin, on sen biiseissä vallan paljon tyylillistä hajontaa.
Vaihteluhan tunnetusti virkistää, mutta tässä tapauksessa albumi
tuntuu ennemminkin hieman linjattomalta kuin sisällöltään
ilahduttavan monipuoliselta.
Laulaja Sini
Peltokorvella on kieltämättä kiehtova ja vahva ääni, jolla neiti
pystyy tulkitsemaan hyvinkin erilaisia, aina väkisinkin Queens of
the Stone Age:n mieleen tuovista Foxholen ja Where Are the Tyrants
Made? -kaltaisista stoner rock vedoista kevyemmin tunnelmoiviin
viisuihin levyn päättävän Amyn lailla. Hienoimmin viisikko
onnistuu herkän savuista ilmapiiriä ja outoa riehakkuutta
sisältävässä Die Mice -kappaleessa sekä tätä seuraavassa
popisti rokkaavassa Some Die Youngissa.
Nimileikkisällä Annie
Mallilla on runsaasti hyviä palikoita osaavissa käsissään, mutta
prameampaan lopputulokseen päästäkseen sen pitäisi entistä
harkitummin suunnitella mitä se haluaa niistä rakentaa, toimivan
hikisen rock-klubin vai täydellisesti lomailuun sopivan kesämökin
vesistön rannalla. Molempia kun ei ole mahdollista toteuttaa samalle
tontille.
Anthrax
Anthems EP
Nuclear Blast
3
Ajatus Anthraxista
coveroimassa 30-40 vuotta vanhoja rock ja AOR-biisejä Rushilta, Thin
Lizzyltä, AC/DC:ltä, Cheap Trickiltä sekä Bostonilta että
Journeylta voi tuntua aluksi oudolta, mutta onhan yhtye uransa
alkuaikojen tunnetuimpien Alice Cooper, Sex Pistols, Black Sabbath,
Discharge ja Run DMC yms. lainojen jälkeen esittänyt omia
näkemyksiään useista muistakin ei niin itsestään selvistä
kappaleista aina U2:sta, The Policeen ja Queeniin. Tämän lisäksi
bändin solistilla Joey Belladonnalla on myös aktiivinen em.
AOR-legendoja sekä mm. Pink Floydia coveroiva bilebändi Chief Big
Way, jossa intiaani laulamisen lisäksi soittaa muuten myös rumpuja.
Omana itsenäisenä
julkaisunaan lainalauluja sisältävä EP tuntuu väkisinkin hieman
turhalta, etenkin kun nippa nappa yli puolen tunnin mitasta kolmannes
tulee Worship Musicilta napatusta Crawlista sekä tämän uudelleen
miksatusta versiosta. Onneksi herra Belladonna on iän myötä
kehittynyt vain entistäkin paremmaksi laulajaksi. Äänen hallinta,
voima ja väri on huomattavasti paremmalla tasolla kuin nuorena
jullina, jolloin laulaminen oli kaikessa klassisuudessaan melkoista
kiekumista. Ei siis olekaan mikään ihme, että herran suoritus
näinkin erilaisissa ja vaikeasti hyvin tulkittavissa kappaleissa on
kehumisen arvioista.
Anthraxin versioiden
suurin ongelma onkin se, että ne kuulostavat kylmiltä ja
steriileiltä verrattuna dynamiikkaa ja vahvoja tunteita tihkuviin
alkuperäisiin. Voi kunpa mukaan olisi saatu samanlaista rosoista
soittamisen meininkiä kuin The Greater of Two Evilsillä (2004),
jossa bändin silloinen vokalisti John Bush teki selvää jälkeä
itsensä näköisillä tulkinnoillaan edeltäjiensä Turbinin ja
Belladonnan tutuiksi tekemistä veisuista. Eräänlaista
coverointiahan se tuokin oli.
Hieman yllättäen
parhaiten toimivat versiot Cheap Trickin Big Eyes, melkein Deep Purpleksi muuttunut näkemys Bostonin Smokin' -kappaleesta sekä
mukavasti svengaava Keep on Runnin', jonka alkuperäisesittäjä on
edelleenkin vahvaa aikuisrokkia julkaisevaa Journey. Rushin Anthem
kuulostaa turhan hätäiseltä ja AC/DC:n TNT sekä Thin Lizzyn
Jailbreak taas sieluttomasti yksi yhteen vedetyiltä perusrokeilta.
Anthemsilla on tasan
puolet hyvää ja toinen puoli ei niin hyvää. Kolmonen on näiden
ääripäiden keskiarvo.
Final Assault
King of Shame 7”
Omakustanne
3
Kaksi täyspitkää
aiemmin ilmoille tuutannut Final Assault tyytyy tällä kertaa
pienempään määrään biisejä ja formaattikin on muuttunut
digitaalisesta analogiseksi. Äärimmäisen yksinkertaisiin
valkoisiin(!) kansiin tällätty, vahvassa 80-luvun hengessä
viivaimella suunniteltu logo paljastaa jo sisällöstä paljon.
Rässiähän tämän on oltava, joskaan selkeät crossoverit hajut
eivät käy korviin kuin vasta kuunteluvaiheessa.
Seiskan kipakasti
starttaava nimiraita hidastuu hetkessä hieman yllättäenkin
keskitempoiseksi thrash-hölkäksi, mutta kiitos repivä-äänisen
laulaja Jänön ja kireäsoundisten kitaristien Asan ja Jurgin
livakan sooloilun biisi ei kuitenkaan taannu tylsäksi junnaukseksi.
Kääntöpuolella
kierroksia onkin lisätty sitten reilusti, kun bändi esittää
kunnianosoituksensa ilmeisille esikuvilleen. Suicidal Tendenciesin I
Feel Your Pain And I Survive sekä Misfitsin Death Comes Ripping
vetäistääkin läpi hyvällä asenteella ja intensiteetillä eikä
tulkinnoista löydy moitteen sijaa. Eipähän kaksikko ole edes
sieltä kuluneimmasta tai koveroidummasta päästä.
Jos uusimaalaisten omassa
kappaleessa King of Shame olisi lisänä edes puolet lainojen
energiasta tai tarttuvuudesta, olisi kokonaisuus selkeästi parempi.
Nyt se painottaa lopputulosta vastustamattomasti kohti hyvää
keskitasoa.
Hateform
Sanctuary in Abyss
Spinefarm
3,5
Vastoin hyvin yleistä
konsensusta Turku on minusta kaunis ja mukava paikka. Sama pätee
myös itse turkulaisiin, joiden mokellus kuulostaa korviini hassulta
muttei rumalta. En kuitenkaan ole koskaan ymmärtänyt
turkulaisuutta, itse kun en ole oikeastaan mistään kotoisin. Nyt
Spinefarmille päätynyt ja kolmannen levynsä julkaiseva Hateform on
niin ikään turkulainen, enkä koskaan ole täysin sisäistänyt
heidänkään tuotoksia.
Lähtökohtaisesti
orkesterin death metaliin pohjautuva ja hivenen thrashin puoleltakin
ammentava musiikki on aina ollut makuuni, mutta kumpikaan kahdesta
aiemmasta täyspitkästä ei ole tahtonut avautua sitten niin
millään, vaikka kuinka olen halunnut ja useasti läpi pyöritellyt.
Sisäistämisongelmani ei ole johtunut tyylillisistä,
toteutuksellisista tai soitannollisista seikoista, vaan
yksinkertaisesti siitä, että kappaleissa on aina tuntunut olevan
liiankin paljon tarttumapintaa. Täysillä mukaan tempautumisen
sijasta olen aina jäänyt paikallinen ihmettelemään
kuka-mit-häh-kyl määki Turus -tyyppisesti. Tällä uutukaisella
ongelmani on selkeästi aiempaa lievempi, vaikka sisältörikkautta
ja vauhtia tuntuu silti vieläkin olevan hieman liikaa tällaiselle
puoli-savolais-puoli-hämäläiselle.
Albumin taidokkaasti ja
ennen kaikkea tyylikkäästi juoksevat kitaramelodiat ja liidit
miellyttävät erityisesti korvaa, hyvinä esimerkkeinä Born Exiled
ja Sculpture of Flesh. Usein turhankin vaikeasti hahmotettavaksi
yltyvä riffittely sekä kauttaaltaan selkeiden kertosäkeiden puute
synnyttää turhan suuren ristiriidan ja riittämättömyyden tunteen
muuten hienosti toimivan melodisuuden kanssa.
Jos seuraavalla levyllä
jatketaan siitä, mihin Sanctuary in Abyssin päättävä mahtava
biisikaksikko, huikea lähes 9 minuuttinen instrumentaalieepos
Illusion For The Absolved... ja jylhä ...Redemption for The Awake
jäävät, alan taatusti ymmärtämään turkulaisia entistä
paremmin.
Jumalan Ruoska
Kolme miestä ja beibi LP
Ässä-levyt
2
Tässäpä vasta
kokonaisvaltaisen hämmentävä julkaisu. Pitkäsoitto kun
taltiointiin jo vuosina 2003-2004, mutta rahojen loputtua ja
miehistön vaihduttua itse julkaiseminen jäi. Tosin tämän jälkeen
ylä-savolainen orkesteri tosin julkaisi varsinaisen debyyttinsä
vuonna 2007 vain hajotakseen vielä samana vuonna. Viime vuonna
tapahtuneiden kolme keikan comebackin myötä Kolme miestä ja beibi
päätettiin kuitenkin vihdoin ja viimein saattaa ihmisten saataville
ja formaattina tietenkin pelkkä vinyyli. Eikä tässä vielä
kaikki.
Musiikillisesti Jumalan
Ruoska sivaltelee varsin karskia ja rosoista rokkia, jonka
juuristosta löytyy myös punkkia, niin asenteellisesti kuin
musiikillisestikin. Kun kokonaisuutta sekoitetaan vielä kappaleista
riippuen selkeillä twist, jazz, jytä ties minä muine
rock-vaikuttein, on albumi melkoisen outo lintu tai kala.
A-puolen varsin menevän
avaustrion Katuhässäkkä, Siihen tottuu ja Maantiesotilaat jälkeen
samalle tasolle ei pääse kuin B-puolen avaava Haluutsä että mä
delaan? Näistä neljästä kappaleesta olisikin saanut kursittua
kokoon melko mukavasti toimivan EP:n, nyt loput kahdeksan kappaletta
sekoittavat ja taannuttavat kokonaisuutta alle keskinkertaisuuden.
Jumalan Ruoskan
omintakeista asennetta ja tyyliä on silti pakko arvostaa vaikkei
siitä pitäisikään. Kylähulluja kun harvemmin enää nykyään
näkee kylien raiteilla tai keikkalavoilla.
Lovijatar
Hämärän kulkija EP
Omakustanne
3
Lovijattaren juuret ovat vahvasti Etelä-Karjalan helmessä
Lappeenrannassa sekä stoner rockissa. Yhtyeen laulaja Tommi
Vaittinen kun on ehtinyt vaikuttaa mm. jo 90-luvun puolella
toimineessa Shamosissa ja sen eräänlaisessa seuraajassa Elephant
Bellissä, joissa myös rumpali Mikko Neuvonen on paukuttanut. Kun
bändiä on perustamassa ollut niin ikään lappeenrantalainen
Battleloresta tuttu kitaristi Jussi Raivio, on vanha lasten
seuraleikki osoittanut jälleen toimivuutensa Suomen pienissä
muusikkoympyröissä.
Jos yhtyeen keskeinen
ajatus yhdistää suoraan mm. Kalevalaista vanhaa kansanrunoutta,
loitsurunoja, S. Albert Kivisen luomia Cthulhu-mytologiatekstejä
sekä itkuvirsien teemoja nykyajalle tutumpaan raskaaseen rockiin ei
olekaan ideana aivan täysin uniikki, on se silti erittäin kiehtova
ajatuksen tasolla ja osaksi myös Lovijatarin toteutuksena.
Lovijatarin laululinjat
sekä tenhoavat tekstit toimivat hyvin yhteen, mutta itse musiikki
riffeineen ja melodioineen ei tahdo päästä samalle tasolle. Mitä
rankemmaksi meininki yltyy, sitä sisällöllisestä konseptistaan
irrallisemmalta itse musiikki kuulostaa. Lähes herkän balladimainen
Kun usva peittää minut saleihinsa tai sitä seuraava suhteellisen
kepeä ja melkeinpä progemaisesti tunnelmoiva Kulje kuu pala päivä
EP:n mieleenpainuvimpina kappaleina vain vahvistavat tätä
kuulohavaintoa.
Ensijulkaisullaan Hämäränkulkija Lovijatar on heti löytänyt kiehtovan polun pään, jota ei
liikoja ole tässä maassa kuljettu. Matkaa sillä on kuitenkin vielä
runsaasti taitettavana, ennen kuin edes määränpää on
taivaltajille saati seuraajille selvinnyt.
Shades of Nowhere
Nowhere Town
V.R. Label Finland
3,5
Bruce Springsteenin
tyylisen american tekeminen hyvin ja vakuuttavasti on kaukana
helposta, etenkin jos artisti tai yhtye ei ole sitä imenyt jo
äidinmaidosta lähtien sekä vielä elänyt ja hengittänyt tämäkin
jälkeen vuosikausia aidoilla tapahtumapaikoilla. Shades of Nowhere
onnistuu tässä kaikessa kolmannella albumillaan suorastaan
hämmästyttävän hyvin, vaikka sen kappaleissa ei olekaan kuin
pieni osa Pomon täysin uniikista intensiteetistä ja karismasta.
Enemmän esimerkiksi The
Gaslight Anthemin musiikissa Brucea on kuin turkulaisissa jo
pelkästään kotimaansa perusteella, mutta samanlaisista pienen
ihmisen elämää kuvaavista yksinkertaisista tarinoista myös Shades
of Nowhere laulaa. Kappaleiden melankolisesta pohjavireestä löytyy
paljon silkkaa poppia, mutta korvia höristämällä vaikutteita
löytyy myös sekä punk- että irkkurockista. Näistä osasista
bändi on saanut hienosti sovitettua lähes koko levyllisen mainiosti
eteneviä ja suurelta osin erittäin tarttuvia kappaleita, joilla se
onnistuu kuulostamaan selkeistä vaikutteistaan huolimatta riittävän
paljon itseltään.
Nowhere Townilta jää
ainoastaan kaipaamaan astetta rosoisempaa otetta sekä entistäkin
syvemmälle uppoavia tunnetiloja. Lopputulos jää nyt väkisinkin
hieman laimeaksi, vaikka porukalla potentiaalia korjata nämä pienet
joskin merkittävät puutteet selkeästi tuntuisikin löytyvän.
Toivon mukaan näin käy viimeistään seuraavalla levytyksellä.
Sortokausi
Pelkotila
Aurastar
3,5
Kun amerikkalainen
moderni metalliyhtye esittää olevansa rankka, kuulostaa lopputulos
niin usein pelkästään itsetarkoituksellisen brutaalilta ja
tylsältä junnaamiselta. Vaan annapas olla kun suomipoika tekee
samanlaista, niin johan kiinnostaa eri tavalla, kokonaisuus svengaa
kivasti ja kurmuutus alkaa olla lähes kauttaaltaan jopa tarttuvaa.
Fredin laulun sanoin: se outoa on.
Nimi Sortokausi tuo
ennemminkin mieleen hardcore/punk-yhtyeen kuin nicolemaista raskaan
melodista nytkytystä hivenen sotajumalamaiseen synkän tarkkaan
vyörytykseen yhdistävän porukan, jonka tyylilajia nuoriso kutsuisi
käsittääkseni lähinnä deathcoreksi. Vaan eipä kumpikaan nimi
bändiä pahenna, etenkin kun viisikko on ehtinyt kypsytellä
kokonaisuutta useamman demon ja EP:n ajan sitten perustamisvuotensa
2004.
Sanoituksellisesti
yhtyeen paletti on hivenen levällään, sillä niin väkivallan kuin
henkisen pahoinvoinnin kuvauksissa yhtyeen sanoma kaikessa
geneerisyydessään ei onnistu piinaamaan kaivatulla tavalla. Sen
sijaan Suomen ainoata poliittista murhaa, Eugen Schaumanin tapausta
tai uskonnollista terrorismia käsitellessään tekstit ovat
selkeässä konkreettisuudessaan huomattavasti tehokkaampia.
Jos nasevan mittainen
Pelkotila on jo tällaisenaan vallan valmiin kuuloinen paketti
ensimmäiseksi täyspitkäksi julkaisuksi, on selkeää potentiaalia
omaavalla Sortokaudella silti vielä petraamisen varaa. Auran
tyhjästä ilmaantuvan pikkunätin melodian tai Poliittisen murhan
hienon lyhyen liidin ja sitä seuraavien kitarakuvioiden sekä
koskettimien yhdistelmän kaltaisia säästeliäästi käytettyjä
yllätyksiä voisi viljellä vieläkin rohkeammin. Eksoottisina
mausteina ne ovat paikallaan jo nyt, mutta suun makureseptoreita
kiusaisi mielellään astetta suurempinakin annoksina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti